Detta med högtalare och vissa missförhållanden!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 02:12

avr7000 skrev:Hallå Subjektivisten... jag vill nu absolut inte starta nåt "bråk" men jag vill ändå passa på att ta ditt senaste inlägg för att visa hur saker kan tolkas, hur man kan mena när man skriver och hur det kan bära iväg...

När du läste mitt inlägg som snackade nåt om "grupptillhörighetsmekanisker" etc. tänkte du säkert nåt bra inne i ditt huvud då du svarade...

men svaret blev:

Att du avfärdade min teori om att grupptillhörighetsmekanismer kan påverka hur och när det blir "bråk" på ett forum, detta utan argument och förklaring, utan bara med ett: -"tror jag inte så mycket på"...

För att sedan forsätta din mening med:
- "Som jag sa innan, det är i argumenten som svaren finns, slutar vissa använda argument så blir det bråk och tjafs."

I denna skrivna text finns ju en viss motsättning som jag skulle kunna reagera på och sedan skulle du och jag kunna börja tjafsa och starta ett bråk.

Det jag vill säga är att det ärs vårt att skriva och uttrycka sig så att det alltid blir perfekt och att man kan försöka läsa saker på ett positivt sätt om det inte är ställt utom tvivel att den som skriver det är illvilligt inställd.

Mvh

Stefan

Stefan, jag tillhör INGEN grupp. Det är DU som sätter mig i en grupp, det betyder inte att jag ÄR i denna grupp som du hittat på.

Säger det igen, vart är a-r-g-u-m-e-n-t-e-n?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 02:17

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Nu gör jag ett försök att förtydliga mig och så kanske vi kan sluta lite fred också.

Det är trevligt. :)

AVR4000 skrev:Orsaken till mina inlägg är det faktum att i vissa lägen drar en s.k mission forum och rike runt för att predika om det nya evangeliet. Nämligen transparensens, blindtestets och F/E-lyssningsevangeliet. Detta sägs bota många av de problem som sägs finnas inom HiFi och ljudåtergivning. De som har en avvikande erfarenhet blir åthutade, det nya evangeliet är ju det korrekta.

Du säger du vill sluta fred för att sen säga att vissa är fanatiker som tror på en egen "religion" som dom försöker få andra till. Menar du på allvar vad du sa i första meningen eller tänker du inte igenom vad du skriver?

AVR4000 skrev:Hade informationen spridits i en renodlad tråd skulle allt varit gott och väl. Detta då jag i grunden delar grundtanken med Faktiskt-evangeliet men däremot inte riktigt de konsekvenser det får i praktiken alla gånger.

Igen, framställer som faktisktmedlemarna är fanatiker under samma religion, när det verkligen inte är så.

AVR4000 skrev:P1. Jag lyssnade på lite olika CD-spelare. Mitt intryck av det är att A låter så, B låter si, C låter så. Testuppställningen var högtalare X och förstärkare Y.
P2. Låter intressant, jag funderar på att köpa A.
P3. Ni får inte säga att det låter si och så eftersom ni har lyssnat fel. Det är dels placebo, dels olika nivåer på spelarna. Blindtest har visat att det inte är någon skillnad.
P1. Men jag hörde ju hur ljudet ändrade sig och jag har lyssnat på fler olika spelare.
P3. Det är placebo. I flera blindtester har det visat sig att skillnader vid öppen lyssning försvunnit vid BT. Det är därför man skall använda BT.
P4. Öppen lyssning är rent felaktigt, det är bara subjektivt tyckande utan substans. Blindtest med kalibrerade nivåer är det enda rätta.
Etc etc etc.

Jag markera det som är intressant. Vem säger man INTE får säga så? Låter som något påhittat av dig igen och om du verkligen vill "sluta fred" så lär det inte funka om du hittar på saker. Vem som helst får ju testa som dom vill och får skriva om det på olika forum. Problemet är ju när vissa överskattar sina tester och ger generella råd efter sina upplevelser där han/hon använder dom som fakta, objektivt korrekta synpunker!

Då är det ju bra om någon påpekar detta. Eller motsäger du dig att folk påpekar det?

AVR4000 skrev:Denna typ av inbrytningar som skett de senaste åren gagnar inte saken som jag ser det. Tvärtom väcker det irritation.

Det som det BORDE göra är skapa nyfikenhet vad den andra menar och om det verkligen är så. Hade personer varit mer prestigelösa och öppna så hade det inte skapats irritation och allt hade gått smidigt till. Det är ju när folk säger "jag vet och oavsett vad du/ni säger så kommer jag inte ändra mig" som det blir problem. Känner du igen det?

AVR4000 skrev:När det gäller grundidéerna som basuneras här på Faktiskt kan man lätt få intrycket att man helst bör köpa produkter utifrån LTS F/E-lyssningsresultat. Detta då F/E är en så pass överlägsen testmetod och mer eller mindre "den enda korrekta" att övriga intryck av objektet inte är värda något.

Nej, men det är en metod man kan ha för sålla ut det sämsta, om man nu vill ha en så transparent återgivning som möjligt. För att göra F/E lyssningar själv, hemma, är alldelese för krångligt, iaf för mig.
Sen kan ju utseendet, handhavandet, mm spela roll så det stämmer ju inte det du säger.

AVR4000 skrev:Beskriver någon ett traditionellt lyssningsintryck är det fritt fram att såga det vid tape-loopen och beskriva att personen är helt okunnig, lyssningen skedde felaktigt, att pressen lurat i personen en massa dravel o.s.v. Plus att F/E löser alla problem.

Tape-loopen? Du tycker inte att du återanvänder samma saker hela tiden? Låt mig komma med en reflektion. Oftast, iaf det jag sett, så brukar folk påpeka dessa saker snällt och hjälpande. Då finns det dom som kanske säger man är fantatiker, har fel, är öhman undersåte, eller dyl kommentarer. Du tror inte dessa saker påverkar svaren man sen får? Svarar man till någon att dom är en idiot så bör man inte förvänta sig få ödmjuka svar tillbaka.

AVR4000 skrev:Min uppfattning är att F/E är en utmärkt testmetod och att resultaten är intressanta. Dock ersätter inte den metoden (eller andra metoder) behovet att själv ta med sig högtalarna och lyssna på apparaten för att fastställa om man är nöjd med det ljudmässiga resultat som kommer ur högtalarna eller ej.

Nej, ingen som säger det är det enda man måste gå efter.

AVR4000 skrev:Däremot innebär det inte att den enda korrekta uppbyggnaden av en anläggning måste börja med s.k "transparent" elektronik och att man måste sätta sig på höga hästar och se ner på "pöbeln" som bygger upp sin stereo med annan utgångspunkt eller med andra värderingar. D.v.s man behöver inte bryta in och börja proklamera frälsning medelst F/E, blindtest och transparens när någon diskuterar lyssningsintryck.

Man ser det man vill se säger jag. Igen, stort sett alla gånger jag kan minnas så startar det nästan alltid med att någon vill hjälpa och ger förslag. Problemet är väl att många sätter stor prestige vid sina "guldöron", upplevelser eller dyra apparater, så dom försvarar det så mycket dom orkar.

AVR4000 skrev:Blindtest är ett bra sätt att undersöka ljudet närmare eftersom hörseln enligt min erfarenhet lättare kan detektera nyanser etc om inte synintryck är med. Att veta vilka apparater som deltar i blindtestet ser jag däremot inte det exakta problemet med eftersom testet ska vara utformat så att lyssnaren inte vet när den specifika apparaten spelar. D.v.s lyssnaren kan känna till att testet involverar Primare, Arcam och Densen men väljer apparat utifrån ABC och efter att ha växlat fram och tillbaka kan slumpgeneratorn även lägga in X. Lyssnaren vet bara att han växlar mellan A och B men inte att A nödvändigtvis är Densen och B Arcam.

Nej, det blindtestet är inget vidare enligt mig. Anledningen är ju att du VET att A spelar då, så du kan fortfarande inbillila dig saker. Eftersom du vet att det är en vissa apparat (inte vilken men A eller B) spelar. Om du inte vet om dom ens har bytt apparat så är det bara skillnaderna du får lyssna efter, eftersom du inte vet om det är A eller B.

Däremot anser jag det vara fel när blindtest ensidigt förs fram som ett
AVR4000 skrev:test där skillnad INTE föreligger och att det generellt motbevisar skillnad. Jag vet minst en person i detta forum som vid flera tillfällen sågat lyssningsintryck med orden "skillnader som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" och "flera tester har visat att man först hör stor skillnad vid öppen lyssning och sedan försvinner den vid blindtest".

Juppz, jag brukar säga det, och det stämmer ju. Men vilka säger jag det till? Dom som är trevliga och prestigelösa eller dom som inte är det?

AVR4000 skrev:Blindtest är som jag ser det ett renodlat lyssningstest där synintryck eleminerats och där testdeltagarna inte vet när en specifik komponent spelar. Detta för att fokusera på ljudet istället för vetskapen att "just nu växlar jag från märke A till märke B".

Ja, jag skulle lägga till att han/hon inte vet ens om man byter.

AVR4000 skrev:Att blindtest är en vettig metod gör dock inte att öppen lyssning alltid per automatik är förkastligt i alla lägen. Däremot kan man med fördel t.ex börja med att lyssna öppet och sedan övergå till blindtest för att verifiera lyssningsintrycken. Alternativt lyssna blint (inga synintryck) men veta vad som spelar för att sedan öka blindheten genom att verifiera intrycken med blint ABX-test.

Såklart inte öppna tester är förkastliga, dom är ju öppna tester, inget annat. Dom har sina fördelar och nackdelar.

AVR4000 skrev:Det gäller t.ex sådant som sväng och benämningen "musikalisk" som uppenbarligen får vissa att se rött. Jag ser ingen anledning att förneka att "sväng" är en parameter och att den parametern kan skilja mellan olika anläggningar. Att stoppa huvudet i sanden och envist rabbla att "sväng är nys från pressen, alla anläggningar svänger identiskt" och att "sväng är nonsens för okunniga" leder ingen vart utan skapar enbart ställningskrig.

Detsamma gäller termen "musikalisk" som jag tolkar som en apparat eller anläggning som återger musik på ett trevligt och medryckande sätt. Jag ser ingen anledning att gå i taket för att någon råkar använda den termen.

Frågan är ju intressant om man kan komma med en grund varför det skulle vara olika sväng, med samma musik, på olika anläggningar. Går det verifiera blint? Annars så är "sväng/musikalitet" bara ännu ett ord på saker som inte har med apparaterna att göra utan vad som är på skivan. Att någon "går i taket" beror nog på vad man tidigare sagt och hur man säger saker.

AVR4000 skrev:När det gäller pris/prestanda ser jag ingen direkt anledning att envist förneka att ett samband finns - men att det finns många parametrar som inverkar.

För det första så säger du att pris och prestanda har ett samband men har du någonsin visat vart detta samband är? Det enda jag sett är att du säger sambandet är så utan att ge någon som helst grund för det.
Det enda jag påpekat är att prestandan (om vi går efter hur transparent en pryl är, hur high fidelity den är) och pris verkar inte ha något direkt samband om man kollar F/E lyssningar som gjort. Vad det beror på kan det finns många olika förklaringar på (okunniga konstruktörer, märken som vill ha ett visst sound, etc), men det är rätt så ovidkommande. Det visar bara att pris och prestanda inte har någon större samverkan.

AVR4000 skrev:Priset kan dock omöjligen gå ner under tillverkningskostnaden och utvecklingskostnaden och därför håller jag fast vid min devis att ju mer komplex produkten är, desto dyrare är den att utveckla och tillverka för en specifik prestandanivå. Även om det alltid går att hitta extremfall på ena eller andra hållet finns ett grundläggande samband mellan produkttyp, pris och prestanda.

Nja, det behöver ju inte vara så. Olika dataprylar är rätt komplexa och är rätt krävande vid tillverkning (extremt små prylar som ska sättas rätt mm) men som inte kostar mycket alls. Prestandan beror ju inte bara på apparaten utan även på hur och vad man använder den till! Det vill säga, låt oss skojsamt tänka oss att vi människor hör lika högt som en hund eller en fladdermus. Kommer det påverka prestandan på prylar? Ja, eftersom våra krav är annorlunda då. Så prestandan bygger inte bara på hur själva prylen är utan hur användaren är och vi kan diskutera om våran hörsel är "dålig" eller "bättre" än andra sinnen men nog skulle den kunna vara mycket mer nogrann och med större bandbredd, vilket då hade skapat problem att få till prestandan.

Kortsagt, en pryl behöver inte vara bättre än vad man kan nyttja den till. Så om något är rätt så lätttillverkat för sin uppgift så kommer det ju spegla av sig i priset och hur lätt det är att få till en bra prestanda.

AVR4000 skrev:Men att envist proklamera att en Denon bioreceiver spelar skjortan av "dyra" konkurrenter inkl PMA-2000AE från samma företag leder ingen vart. Tvärtom känns det mer som om "Denon Owner´s Club" behöver intala sig själv hur rätt de gjorda som tog bioreceivern i det lilla formatet.

För det första så har väl inte LTS testat denna? Vad jag vet så bygger allt på Richards blindtest mot en mycket dyrare Linnförstärkare och det säger bara att dom föredrog den över Linn i testet, inte att den måste vara väldigt transparent. Sen, hur var det att sluta fred när man kommer med hånande inlägg som "Denon Owner´s Club"? Knappast ett bra sätt.

AVR4000 skrev:Alla säljare ljuger inte rakt upp och ner även om man gärna får det intrycket här. T.ex att säljaren försöker sälja en apparat för 10.000 kronor när den för 2.000 kronor är precis lika bra o.s.v.

Säljaren säljer för tjäna pengar, hans/hons leverbröd. Inget annat. Och eftersom det finns saker man tjänar mer på så kan man förstå mekanismen när man pushar för vissa saker, inte ur ett välljudsperspektiv, utan för sitt egna. Han/hon måste ju tjäna pengar, annars har han/hon inte råd att betala lånen på huset, köpa mat, åka bil, etc.
Det säger inte att han/hon medvetet lurar kunderna, men man bör tänka själv när man är i en butik.

AVR4000 skrev:När det gäller lyssna och tyck ser jag inget fel i metoden. Skall jag köpa en stereo är det min egen musik etc jag skall trivas med. Därför är det lyssning som gäller för mig till syvende och sidst. Det sker dock med principen att elektroniken bör anpassas till högtalarna.

Det är ju fine, den metoden du gillar, kör på den.

AVR4000 skrev:Jag delar inte heller uppfattningen att en stereo med hög detaljeringsgrad gör det p.g.a färgning och att det därmed är en negativ egenskap man bör/skall undvika med följden att en annan anläggning som har lägre detaljeringsgrad ändå bör väljas eftersom den klarat F/E och att den lägre detaljeringsgraden är en god egenskap.

Vem har sagt det? Det kan vara det, det kan vara tvärtom. Vill man veta så måste man ju isolera apparaten och se om den lägger till eller inte. F/E lyssna är väl en bra metod då.

AVR4000 skrev:Vad som krävs för att föra fram Faktiskt-budskapet är mindre missionerande och mer informerande.

Bevisligen så är du en medlem på faktiskt och du motsäger dig vad medlemar på faktiskt tycker, blir ju lite komiskt. Du säger det som alla medlemer här har samma åsikter, så är du själv här. Sen ser vill fullt med trådar där folk tycker olika så det du påstår stämmer ju illa. Riktigt illa och det luktar generalisering och fördomar.

AVR4000 skrev:Såga inte andras lyssning eller skriv på näsan att "du pysslar inte med HiFi utan med färgning" o.s.v.

Informera istället om tanken med F/E-lyssning, blindtest etc.

Ett tips, om man är prestigelös och öppen, där man lyssnar och begrundar vad den andra säger för att sen argumentera (eller säga man tänkte fel) för sin sak, så blir det inga problem. Säger det igen, problemet är när man slutar argumenterar och läser vad den andra skriver. Något att fundera över.

Jag väntar ännu på svar på mina frågor. Om du vill jag ska ta dig som en seriös kille så får du faktiskt bete dig som en och svara på frågorna till dig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-11-05 09:26

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:*Har hittills inte sett någon enda överhuvudtaget som ställt upp på att
"tycka" enligt hans lista - men flera som ställer upp på att backa upp
listan - "som något som representerar ANDRAS uppfattningar"! :o

Sorgligt är det, när människor inte respekterar andras rätt att definiera
sina egna uppfattningar.
:(

Väl värd att citera! Bra sagt.

Visst är det så, men det är ju liksom det som är klimatet på detta forum, på gott och ont.

En uppfattning kan vara en stor sådan, typ objektivtransparens eller subjektivfärgat. (Klumpiga uttryck men poängen går nog fram) Uppfattning kan även vara om en viss produkt.

Men i båda fallen så är oddsen relativt dåliga för att kunna uttrycka en uppfattning/åsikt utan att få den totalt dissekerad, söndersliten och i vissa fall påhoppad. Detta klimat för inget med sig utom verbalt bråk.

VISST; har man en avvikande uppfattning/åsikt har man naturligtvis rätt att ifrågasätta, men det käbbel och ibland smått patetiska revirpinkande som ofta förekommer här leder ingen vart.

Ifrågasätta är en sak, argumentera i sak är en annan. Men när det kommer så långt att man börjar prata om dogmer, inkvisition m.m. så har det ju gått lite för långt.

Om den ifrågasatte fortfarande väljer att hålla vid sin ståndpunkt, så låt honom/henne göra det. Varför är det så svårt???? Det finns tyvärr en del självutnämnda missionärer som tydligt brinner för att med verbalt våld få oliktänkande att komma över till "den rätta sidan". Missionärer som skulle bidra mindre till det tveksamma klimatet här inne ifall man bara kunde släppa taget någon gång.... (Nu kommer jag att uppmanas att peka finger på de personer jag avser, vilket jag inte anser är nödvändigt. Alla läskunniga (samtliga här inne) kan själv bilda sig en uppfattning.....)

Obs, detta gäller båda sidor. Jo man kan grovt generaliserat dela upp slagfältet i två delar. (De båda uppfattningarna jag nämner inledningsvis)

Slutmissionerat för denna gång. Min quest för att få alla transparens-freakar att komma över till den rätta sidan får nu vila en stund. Få se nu.....hade jag inte en gammal skruttig equalizer liggande i förrådet.... :wink:
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Sektmedlem
Inaktiverad

Inläggav Sektmedlem » 2008-11-05 12:34

AVR4000 skrev:Nu gör jag ett försök att förtydliga mig och så kanske vi kan sluta lite fred också.

Orsaken till mina inlägg är det faktum att i vissa lägen drar en s.k mission forum och rike runt för att predika om det nya evangeliet. Nämligen transparensens, blindtestets och F/E-lyssningsevangeliet. Detta sägs bota många av de problem som sägs finnas inom HiFi och ljudåtergivning. De som har en avvikande erfarenhet blir åthutade, det nya evangeliet är ju det korrekta.

Hade informationen spridits i en renodlad tråd skulle allt varit gott och väl. Detta då jag i grunden delar grundtanken med Faktiskt-evangeliet men däremot inte riktigt de konsekvenser det får i praktiken alla gånger.

Det gäller t.ex debatter som gått till på ungefär följande sätt:

P1. Jag lyssnade på lite olika CD-spelare. Mitt intryck av det är att A låter så, B låter si, C låter så. Testuppställningen var högtalare X och förstärkare Y.
P2. Låter intressant, jag funderar på att köpa A.
P3. Ni får inte säga att det låter si och så eftersom ni har lyssnat fel. Det är dels placebo, dels olika nivåer på spelarna. Blindtest har visat att det inte är någon skillnad.
P1. Men jag hörde ju hur ljudet ändrade sig och jag har lyssnat på fler olika spelare.
P3. Det är placebo. I flera blindtester har det visat sig att skillnader vid öppen lyssning försvunnit vid BT. Det är därför man skall använda BT.
P4. Öppen lyssning är rent felaktigt, det är bara subjektivt tyckande utan substans. Blindtest med kalibrerade nivåer är det enda rätta.
Etc etc etc.

Denna typ av inbrytningar som skett de senaste åren gagnar inte saken som jag ser det. Tvärtom väcker det irritation.

När det gäller grundidéerna som basuneras här på Faktiskt kan man lätt få intrycket att man helst bör köpa produkter utifrån LTS F/E-lyssningsresultat. Detta då F/E är en så pass överlägsen testmetod och mer eller mindre "den enda korrekta" att övriga intryck av objektet inte är värda något.

Beskriver någon ett traditionellt lyssningsintryck är det fritt fram att såga det vid tape-loopen och beskriva att personen är helt okunnig, lyssningen skedde felaktigt, att pressen lurat i personen en massa dravel o.s.v. Plus att F/E löser alla problem.

Min uppfattning är att F/E är en utmärkt testmetod och att resultaten är intressanta. Dock ersätter inte den metoden (eller andra metoder) behovet att själv ta med sig högtalarna och lyssna på apparaten för att fastställa om man är nöjd med det ljudmässiga resultat som kommer ur högtalarna eller ej.

Jag förstår också konceptet "transparent signal", d.v.s att signalen är identisk Före och Efter testobjektet.

Att man testar om signalen hörbart skiljer sig mellan Före och Efter är utmärkt.

Däremot innebär det inte att den enda korrekta uppbyggnaden av en anläggning måste börja med s.k "transparent" elektronik och att man måste sätta sig på höga hästar och se ner på "pöbeln" som bygger upp sin stereo med annan utgångspunkt eller med andra värderingar. D.v.s man behöver inte bryta in och börja proklamera frälsning medelst F/E, blindtest och transparens när någon diskuterar lyssningsintryck.

Blindtest är ett bra sätt att undersöka ljudet närmare eftersom hörseln enligt min erfarenhet lättare kan detektera nyanser etc om inte synintryck är med. Att veta vilka apparater som deltar i blindtestet ser jag däremot inte det exakta problemet med eftersom testet ska vara utformat så att lyssnaren inte vet när den specifika apparaten spelar. D.v.s lyssnaren kan känna till att testet involverar Primare, Arcam och Densen men väljer apparat utifrån ABC och efter att ha växlat fram och tillbaka kan slumpgeneratorn även lägga in X. Lyssnaren vet bara att han växlar mellan A och B men inte att A nödvändigtvis är Densen och B Arcam.

Blindtestet bör involvera en anläggning som lyssnaren känner till (helheten av) men där en specifik typ av komponent byts ut för att kontrollera om skillnad uppstår och hur den uttrycks.

Blindtest behöver bli mer vardagligt och i sin enklaste form skulle en ögonbindel och en fjärrkontroll som styr en växel vara vettig.

Däremot anser jag det vara fel när blindtest ensidigt förs fram som ett test där skillnad INTE föreligger och att det generellt motbevisar skillnad. Jag vet minst en person i detta forum som vid flera tillfällen sågat lyssningsintryck med orden "skillnader som hörs vid öppen lyssning brukar försvinna vid blindtest" och "flera tester har visat att man först hör stor skillnad vid öppen lyssning och sedan försvinner den vid blindtest".

Att bryta in med sådant gagnar inte blindtestets sak, tvärtom ger det intryck av att blindtest egentligen är ett riggat "inga-skillnader-finns"-test.

Blindtest är som jag ser det ett renodlat lyssningstest där synintryck eleminerats och där testdeltagarna inte vet när en specifik komponent spelar. Detta för att fokusera på ljudet istället för vetskapen att "just nu växlar jag från märke A till märke B".

Att blindtest är en vettig metod gör dock inte att öppen lyssning alltid per automatik är förkastligt i alla lägen. Däremot kan man med fördel t.ex börja med att lyssna öppet och sedan övergå till blindtest för att verifiera lyssningsintrycken. Alternativt lyssna blint (inga synintryck) men veta vad som spelar för att sedan öka blindheten genom att verifiera intrycken med blint ABX-test.

Ett annat problem som jag upplever det är att man gärna "skall" vara motvals till om inte allt så det mesta.

Det gäller t.ex sådant som sväng och benämningen "musikalisk" som uppenbarligen får vissa att se rött. Jag ser ingen anledning att förneka att "sväng" är en parameter och att den parametern kan skilja mellan olika anläggningar. Att stoppa huvudet i sanden och envist rabbla att "sväng är nys från pressen, alla anläggningar svänger identiskt" och att "sväng är nonsens för okunniga" leder ingen vart utan skapar enbart ställningskrig.

Detsamma gäller termen "musikalisk" som jag tolkar som en apparat eller anläggning som återger musik på ett trevligt och medryckande sätt. Jag ser ingen anledning att gå i taket för att någon råkar använda den termen.

När det gäller pris/prestanda ser jag ingen direkt anledning att envist förneka att ett samband finns - men att det finns många parametrar som inverkar. Dels alla mekanismer kring hur priset sätts, antal tillverkade ex, kostnader för R&D etc. Det går att hitta produkter som starkt förskjuter skalan, d.v.s ger extremt hög prestanda till i sammanhanget lågt pris. Men då som jag ser det uppstår det när t.ex antalet mellanhänder är lågt och kunden kommer in i ett tidigt stadie och därmed kan köpa produkten till ett pris som är "närmare tillverkningskostnaden" jämfört med en sak som färdats från Kina till en distributör som lägger på marginal och vidare till en butik som också lägger på en marginal etc.

Priset kan dock omöjligen gå ner under tillverkningskostnaden och utvecklingskostnaden och därför håller jag fast vid min devis att ju mer komplex produkten är, desto dyrare är den att utveckla och tillverka för en specifik prestandanivå. Även om det alltid går att hitta extremfall på ena eller andra hållet finns ett grundläggande samband mellan produkttyp, pris och prestanda.

Mest för pengarna fås i segmentet 1000-20.000 kronor/komponent och det säger jag eftersom tillverkarna är mest aktiva i dessa segment och marknaden är störst. Att stånga sig blodig med att man för 3000 kronor får samma prestanda som för 15.000 kronor ser jag som slösande av energi. En bra konstruktion för 15.000 kronor är bättre tack vare större budget för tillverkning, konstruktion etc. Och en riktig killer om man kan köpa den så nära tillverkaren som möjligt, d.v.s mindre mellanhänder.

Däremot är det inte alls självklart att den handbyggda saken för 60.000 kronor är bättre än den japanska saken för 15.000 kronor.

Men att envist proklamera att en Denon bioreceiver spelar skjortan av "dyra" konkurrenter inkl PMA-2000AE från samma företag leder ingen vart. Tvärtom känns det mer som om "Denon Owner´s Club" behöver intala sig själv hur rätt de gjorda som tog bioreceivern i det lilla formatet.

När det gäller att såga pressen och branchen samt slå folk i skallen med "har du läst det i en tidning?" så fort en åsikt råkar överensstämma med de två företeelserna är mitt bud enkelt: det gagnar inte heller saken för Faktiskt.

Även om det finns mycket dravel i pressen innebär det inte att allt som står där är totalt felaktigt. Detsamma gäller i butikerna.

Alla säljare ljuger inte rakt upp och ner även om man gärna får det intrycket här. T.ex att säljaren försöker sälja en apparat för 10.000 kronor när den för 2.000 kronor är precis lika bra o.s.v.

När det gäller lyssna och tyck ser jag inget fel i metoden. Skall jag köpa en stereo är det min egen musik etc jag skall trivas med. Därför är det lyssning som gäller för mig till syvende och sidst. Det sker dock med principen att elektroniken bör anpassas till högtalarna.

Det spelar ingen roll om en sak har F/E-lyssnats med bra resultat, egen lyssning är ändå nödvändig för att fastställa om det passar mig. Därför skulle jag inte köpa utrustning på testresultat i första hand, vare sig F/E eller andra tester utan ha det i baktanken som ett sätt att hitta tänkbara objekt. Den slutliga domen kommer då jag själv lyssnar.

Att avfärda provlyssning och komponering utifrån det som en dålig metod (lyssna & tyck) gör inte heller att Faktiskt-budskapet stiger i graderna. Det får istället rakt motsatt effekt. Jag skulle inte vilja köpa komponenter olyssnade om det inte finns särskilt starka skäl såsom mycket samstämmiga intryck och ett pris som antyder extrem prisbomb. Men att undvika "lyssna och tyck" och istället bygga upp anläggningen utifrån LTS F/E-tester istället för att även lyssna är inget jag anser vara en god idé. Detta då det är jag som skall trivas med ljudet. Musiklyssning handlar trots allt om trivsel och den bestämmer jag bäst själv.;)

Jag delar inte heller uppfattningen att en stereo med hög detaljeringsgrad gör det p.g.a färgning och att det därmed är en negativ egenskap man bör/skall undvika med följden att en annan anläggning som har lägre detaljeringsgrad ändå bör väljas eftersom den klarat F/E och att den lägre detaljeringsgraden är en god egenskap.

Vad som krävs för att föra fram Faktiskt-budskapet är mindre missionerande och mer informerande.

Såga inte andras lyssning eller skriv på näsan att "du pysslar inte med HiFi utan med färgning" o.s.v.

Informera istället om tanken med F/E-lyssning, blindtest etc.

Men bryt inte in och gnäll på att en anläggning är byggd enligt "den dåliga lyssna & tyck-metoden" eller att "blindtest visar att ingen skillnad föreligger" ungefär som om det är därför man blindtestar.

Detta är min uppfattning om de fastlåsta ställningar och en del av orsaken till att jag har mina åsikter.

Ni har ett gott syfte i grunden, framförallt delar jag kampen mot tveksamma tweaks och ormolja. Däremot är min uppfattning att apparater inte är ormolja om de fyller en funktion såsom signalkälla, förstärkare och högtalare. Volymrattar i trä är däremot ormolja.

Klockrent! :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-05 12:53

Nu blev det lite för mycket för mig. De av er som inte lär er citera snålare kommer att dömmas till evigt scrollande. :twisted:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 15:08

Floyd skrev:Visst är det så, men det är ju liksom det som är klimatet på detta forum, på gott och ont.

Klimatet blir som medlemarna gör det. Vill vissa bråka och hålla på istället för argumentera så blir det så.

Floyd skrev:Men i båda fallen så är oddsen relativt dåliga för att kunna uttrycka en uppfattning/åsikt utan att få den totalt dissekerad, söndersliten och i vissa fall påhoppad. Detta klimat för inget med sig utom verbalt bråk.

Nja, fortfarande, om man för argument och inte tar alla chanser till trollaktiga beteenden så skulle det ändra på mycket.

Floyd skrev:Ifrågasätta är en sak, argumentera i sak är en annan. Men när det kommer så långt att man börjar prata om dogmer, inkvisition m.m. så har det ju gått lite för långt.

Om det är en dogm så är det ju inget fel att säga så. Eller om något är en vetenskaplig tes, eller vad som helst. Bäst är det väl om man benämner saker så som dom är eller hur?

Floyd skrev:Om den ifrågasatte fortfarande väljer att hålla vid sin ståndpunkt, så låt honom/henne göra det. Varför är det så svårt???? Det finns tyvärr en del självutnämnda missionärer som tydligt brinner för att med verbalt våld få oliktänkande att komma över till "den rätta sidan". Missionärer som skulle bidra mindre till det tveksamma klimatet här inne ifall man bara kunde släppa taget någon gång.... (Nu kommer jag att uppmanas att peka finger på de personer jag avser, vilket jag inte anser är nödvändigt. Alla läskunniga (samtliga här inne) kan själv bilda sig en uppfattning.....)

Detta är ju fel på flera punkter. För det första, är man med på ett diskussionforum på nätet så bör man ju göra det, alltså diskutera. Att slänga olika flamebait och sen skita i resten är ju inte konstruktivt eller vidare smart.
Sen så ogillar jag din fruktansvärda vinkling att vissa är missionärer, det är ju helt fel. Flera vill dock göra det man GÖR på ett diskussionsforum, alltså diskutera saker. Om någon inte vill argumentera och diskutera så kan man ju faktiskt fråga sig varför han/hon är med på forumet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-05 15:11

Vill man bara berätta för världen vad man tycker om vissa saker man köpt så kan man ju med fördel blogga istället... och där kan man ju välja att själv moderera alla kommentarer på dem innan de syns...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 15:12

Håller med dig Nattis :)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-11-05 19:38

Nattlorden skrev:Vill man bara berätta för världen vad man tycker om vissa saker man köpt så kan man ju med fördel blogga istället... och där kan man ju välja att själv moderera alla kommentarer på dem innan de syns...

Håller med.

Men det jag inte kan förstå vad gäller faktiskt.se är varför så otroligt många trådar spårar ur redan på första sidan. Debatten börjar oftast sakligt och bra, men när någon har kastat första stenen så blir forumet rena meteoritstormen.

Det verkar helt enkelt vara extremt svårt att hålla en tråd på rätt kurs här. Det är klart att man efterlyser mer ödmjukhet från forumet i allmänhet. Debatt är konstruktivt i de flesta fall, men här inne blir det sällan så. Infoutbyte o.s.v, javisst, men ofta på bekostnad av personangreppen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-05 19:46

Tja, det kanske beror på att det verkar finnas semi-professionella trådsabbare med ett ont öga antingen för vissa personer eller för vissa saker...

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-05 19:59

Nattlorden skrev:Tja, det kanske beror på att det verkar finnas semi-professionella trådsabbare med ett ont öga antingen för vissa personer eller för vissa saker...

Säger han som gnäller över att en pentod sitter lite snett.....
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-05 20:00

DS skrev:Säger han som gnäller över att en pentod sitter lite snett.....

Om man tolkar det som gnäll är man nog överkänslig... :lol: Speciellt om man fortfarande kommer ihåg det, det är ju minst flera timmar sedan. 8)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2008-11-05 20:01

:lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-11-05 20:19

Nattlorden skrev:Tja, det kanske beror på att det verkar finnas semi-professionella trådsabbare med ett ont öga antingen för vissa personer eller för vissa saker...

Nja, jag tycker nog att de flesta trådarna spårar ur ganska rejält på egen hand utan trollens hjälp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-05 20:30

Floyd skrev:Nja, jag tycker nog att de flesta trådarna spårar ur ganska rejält på egen hand utan trollens hjälp.

Tja.. lite kan väl fjädrarna få flyga... men jag tror de flesta trådar hade kommit på spåret igen om inte trollen skyndat till får att "hjälpa till" i bråket. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-05 21:07

Tycker dom flesta trådar funkar kanon och det är främst trådar med "heta ämnen" som kan spåra ur lite men jag tar mycket hellre det än en styrning som hindrar all form av diskussion.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-05 21:34

emil_fh skrev:Jag tyckte AVR4000s inlägg var bra eftersom det blev debatt.

Argument är bra, jag vet inte ens vad jag argumenterar för här ärligt talat :D

Jag försökte argumentera för hurvida punkterna har en grund, jag tycker det. Jag tog inte punkterna som citat, men ska försöka hitta några citat, annars har jag inte mycket att komma med, då handlar det bara om hur jag tolkar.

Det skapade debatt, sant. Det är bra att funderingar och dogmer genomlyses. Kanske har det såtts ett frö av tvivel hos AVR 4000- det är en rad fakta som kommer från den "andra sidan" som kanske inte kan negligeras, helt.

Angående Denom så är det väl inte bara Richard och en annan kille som talat sig varma om dem, men skitsamma egentligen, jag ser inte något vinstintresse i sådana åsikter, vad skulle det kunna vara?

Ett blindtest är ett blindtest. Varken mer eller mindre. Smått chockerande dock att en ful denonreceiver för 2495:- spelade bättre än en snygg linnkombo. Prisskillnaden på 87500:- var också chockerande stor. Egentligen sade blindtesten väl bara att denon föredrogs- i just denna anläggning. Inget annat.

Jag försöker egentligen bara käbbla emot för att få bra svar tillbaka som i det här fallet, jag vill också ha väl undanbyggda "sanningar" eller så nära det går att komma. Dit kommer man bäst om vi bråkar lite, lite lagom i alla fall :D

Lärandet kräver att sanningar belyses, och att dogmer avlivas. Hifibranchen är full av dom.
Ett prestigelöst tänkande är också bra. Man måste vara beredd att ändra åsikt, om det visar sig att man har helt fel. Annars försvarar man ju en- lögn ?
Varför skulle man kunna tänkas göra det ( lögnen )- jo: det skulle kunna användas som försvar för ett frekvent apparatbytande, sk. "uppgraditis", eller för att med näbbar och klor försvara ett felaktigt dyrköp.
Ibland kan försvaret av den felaktiga dogmen ha en religiös innebörd. Då krävs en frivillig avprogrammering för att komma till rätta med saker och ting. Argument biter ju tyvärr sällan på religiöst präglade världsbilder, såsom "source first" , "tunedem" , "PRAT" samt kablars magiska undergörande inverkan på anläggningen. Sakfrågan vänds här ofta till personangrepp, eller förvrängningar av påståenden, därför att riktiga argument inte existerar.
Senast redigerad av Richard 2008-11-05 22:33, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-05 21:41

Richard skrev:Ett blindtest är ett blindtest. Varken mer eller mindre. Smått chockerande dock att en ful denonreceiver för 2495:- spelade bättre än en snygg linnkombo. Prisskillnaden på 87500:- var också chockerande stor. Egentligen sade blindtesten väl bara att denon föredrogs- i just denna anläggning. Inget annat.

Bra jobbat Richard. Strålande inlägg med en ödmjuk och mild inställning. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-05 22:06

meanmachine skrev:
Richard skrev:Ett blindtest är ett blindtest. Varken mer eller mindre. Smått chockerande dock att en ful denonreceiver för 2495:- spelade bättre än en snygg linnkombo. Prisskillnaden på 87500:- var också chockerande stor. Egentligen sade blindtesten väl bara att denon föredrogs- i just denna anläggning. Inget annat.

Jo men är det bara jag som undrar hur ofta samma info ska upprepas?
Någon gång per vecka... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-05 22:21

sportbilsentusiasten skrev:
meanmachine skrev:

Jag måste ju upprepa detta, eftersom, precis som subjektivisten skriver, mina inlägg förvrängs till stor del av vissa personer.
Denon AVR 1507 låter bättre än linn 5103/5125 i en anläggning med majik 140 högtalare. Om man testar blint.
Detta visar inte att Denonreceivern är helt transparent. Alla apparater försämrar ju något litet.

Det som testet visade, ivart fall för mig och min vän, var att dyrt inte alltid är bättre än billigt. Det finns inget sådant samband. Tvärtom, kan ibland vara fallet.

Det visar också att det inte finns "musikaliska" apparater, med speciella magiska mänskliga egenskaper, "rythmkänsla" mm. Dessa epitet existerar endast i "hifigalningens" förvirrade hjärna. Epiteten kan också existera innanför hifiskribentens pannbenslogistik.

Ty, de påstodda "skillnaderna" i musikalitet försvann ju, till den billigare förstärkarens fördel, då lyssningen gjordes blint.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-11-05 22:29

Richard skrev:
meanmachine skrev:

Jag måste ju upprepa detta, eftersom, precis som subjektivisten skriver, mina inlägg förvrängs till stor del av vissa personer.
Denon AVR 1507 låter bättre än linn 5103/5125 i en anläggning med majik 140 högtalare. Om man testar blint.
Detta visar inte att Denonreceivern är helt transparent. Alla apparater försämrar ju något litet.

Det som testet visade, ivart fall för mig och min vän, var att dyrt inte alltid är bättre än billigt. Det finns inget sådant samband. Tvärtom, kan ibland vara fallet.

Det visar också att det inte finns "musikaliska" apparater, med speciella magiska mänskliga egenskaper, "rythmkänsla" mm. Dessa epitet existerar endast i "hifigalningens" förvirrade hjärna. Epiteten kan också existera innanför hifiskribentens pannbenslogistik.

Ty, de påstodda "skillnaderna" i musikalitet försvann ju, till den billigare förstärkarens fördel, då lyssningen gjordes blint.

Och tänk om ni inte vet vilket som låter riktigast utan bara valde som "alla andra" vad ni tror är bäst då?
Då visar ju ert testresultat bara att ni borde hålla er till F/E istället.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-11-05 22:33

"Denon AVR 1507 låter bättre än linn 5103/5125 i en anläggning med majik 140 högtalare. Om man testar blint."

Eller :

"Denon AVR 1507 låter subjektivt bättre enligt åtminstone två personer än linn 5103/5125 i en anläggning med majik 140 högtalare. Om man testar blint. "

;)

mvh
Senast redigerad av Pinnick 2008-11-05 22:40, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-11-05 22:37

meanmachine skrev:

medhåll MM (för inte var du väl ironisk, eller hur?)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-05 22:39

dimitri skrev:
meanmachine skrev:

medhåll MM (för inte var du väl ironisk, eller hur?)

Nej
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-05 23:27

Floyd skrev:

Nja, jag tycker nog att de flesta trådarna spårar ur ganska rejält på egen hand utan trollens hjälp.

Det kan du ju ändra på, genom att omdefiniera trolleri till just detta sabbet (som du tyvärr själv bidrar med ibland, vilket jag
tycker är lite trist, men jag förstår av det du skriver att du inte menar något illa med det, och inte är du värst heller).

Vh iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-06 02:47

meanmachine skrev:

:D

Håller med om at det var ett bra inlägg, verkar dock som att det sker ett missförstånd. Jag är på det klara vid vad blindtestet visar och inte visar, sedan tidigare :wink: Det jag försökte få fram var att Richard inte är ensam om att ha upplevt (någon av, märk väl inte alla) Denon receiver som bra, varken mer eller mindre

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-06 03:15

meanmachine skrev:

Där skrev du något MYCKET intressant SBE, och om jag får ta tag i ditt
intressanta upplägg och dra till med en bredsida, så svarar jag på din
fråga, men en fråga, nämligen:

-Kanske tills de som från början hånade inlägget, istället om samma info
(som du noterade) skriver; "Bra jobbat Richard. Strålande inlägg med en
ödmjuk och mild inställning"
, eller?

Saken är ju den att det har framgått från allra första början vad det är
för ett exeriment som Richard och hans kompis gjort.

Det har framgått att de gjorde det blindt (och att de alltså inte visste
vilken apparat som var vilken när de lyssnade) och det har framgått att
de INTE har undersökt ursprungstroheten, utan de subjektiva preferen-
serna. Och det har framgått att en av personerna som deltog i testan-
det var ägare till den dyrare apparatturen, och mer eller mindre långt
före testen hade uppfattningen att Linn-apparaterna hade några speci-
ella "musikaliska kvaliteter" som borde ha gått att uppfattas, och som
borde ha föredragits, i den blinda lyssningen.

Så visst är det spännande att saken verkar BEHÖVA upprepas gång på
gång, på gång, innan det skrivna når fram till vissa, om hur det gått till.
Något som framgick från första början för alla och envar som bemödade
sig med att läsa det som Richard skrev istället för att projicera sina förut-
fattade meningar på det.

Nu vet jag inte om det var det du ville ha sagt med det du skrev SBE,
men oavsett vilket så var det du skrev mycket bra, och jag håller jag
med dig i sak, och tycker din fråga var högst relevant.

Varför skall saker behöva repeteras så många gånger innan vissa vill
förstå vad som skrivits? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-06 09:11

Håller med IÖ, delvis. Saken behöver inte upprepas i det oändliga, Richards synpunkt borde väl ha gått fram tydligt.

1) Richard och kompis spelar två olika förstärkare i en given anläggning.

2) De föredrar båda den billiga Denon-recievern framför den dyra för- och slutstegskombon.

3) De har matchat nivåer så gott det går men i övrigt har inga bedömningar eller ansatser gjorts för att utröna huruvida vilken av förstärkarna som ligger närmast ursprungssignalen.

En klassisk "lyssna och tyck" och där man spelar vidare på det man tycker låter "bäst". OK och intressant läsning men egentligen inget tips för den som vill få mer kött på benen vid tex förstärkarval.

Med tanke på det omdöme Denon-förstärkarna brukar få, tex att de klangligt kan låta ganska olika mellan olika modeller är det dock märkligt att man gillade ljudet från en modell men sedan köper en annan (olyssnad?)...

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-06 12:50

IngOehman skrev:
meanmachine skrev:

Där skrev du något MYCKET intressant SBE

IngOehman skrev:Varför skall saker behöva repeteras så många gånger innan vissa vill
förstå vad som skrivits? :? :)

Tack IO, men jag underar om jag inte också ska upprepa mig tills alla fattar att ALLA mina inlägg är mycket intressanta. :wink: 8)

När det gäller Rickards upprepningar tycker jag att han/du borde inse att det kanske INTE handlar om att vissa inte förstår - så varför upprepa i alla möjliga trådar?
Och om det skulle behövas, föreslår jag en länk till det ursprungliga uttalandet så att diskussioner om testresultat kan ske DÄR o inte i alla trådar. Spar tid för oss alla.
Tror mer att det handlar om att inte vilja förstå alt missförstå medvetet eller inte hålla med.
Jag ser även tendenser till att det är tacksamt att trigga igång Richard...
Tråkigt att se utifrån båda parter.
Ömsesidig respekt borde innebära att det ska räcka med ett inlägg!

Tycker var o varannan tråd innehåller diskussioner om F/E...kablar...(och att apparater inte är musikaliska hehe) etc etc etc.
Varför?
Blir grymt tjatigt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-06 12:55

sportbilsentusiasten skrev:När det gäller Rickards upprepningar tycker jag att han/du borde inse att det kanske INTE handlar om att vissa inte förstår - så varför upprepa i alla möjliga trådar?

Därför att vissa behöver en mängd repetitioner, helst med lite olika startpunkter eller förklaringsmetodik... innan det går hem.

Det har vi sett tidigare, det kommer vi att se igen... Vid rätt tidpunkt, med rätt argumentation... så kommer myntet att falla.

( Under förutsättning att det inte fallit för länge sedan och personen motargumenterar av helt andra skäl....)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi