"Power isolator"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

"Power isolator"

Inläggav Morello » 2004-10-11 15:48

Längst upp till höger dyker det ibland upp en något lustig reklam. Reklamen gör gällande att apparaten ifråga plockar bort övertonerna från elnätet. Vidare påstås att den inte har några komponenter i "signalvägen". Någon som vet vad dosan innehåller? För att reklamen skalla vara vederhäftig krävs att dosan innehåller ett mycket brant lågpassfilter(med övergångsbandet mellan 50 och 100 Hz). Hur har man lyckats realisera detta utan komponenter? :lol:

Finns det någon information som indikerar att apparaten fungerar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Re: "Power isolator"

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-11 15:58

Morello skrev:Längst upp till höger dyker det ibland upp en något lustig reklam. Reklamen gör gällande att apparaten ifråga plockar bort övertonerna från elnätet. Vidare påstås att den inte har några komponenter i "signalvägen". Någon som vet vad dosan innehåller? För att reklamen skalla vara vederhäftig krävs att dosan innehåller ett mycket brant lågpassfilter(med övergångsbandet mellan 50 och 100 Hz). Hur har man lyckats realisera detta utan komponenter? :lol:

Finns det någon information som indikerar att apparaten fungerar?
Tror att den springande punkten är "inga seriekomponenter i signalvägen".
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-11 16:06

Jupp och det är lustigt. 8O
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-11 16:21

Morello skrev:Jupp och det är lustigt. 8O
Parallellkopplad konding och spole? Belastningn på dom lär väl bli rätt liten och därmed vara, i ögonen av en marknadsförare, obegränsad?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-11 16:24

Frågan är: Fungerar apparaten? :wink:

Hur menar du att parallellresonanskretsen ska implementeras?
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-11 16:31

Morello skrev:Frågan är: Fungerar apparaten? :wink:
Hur menar du att parallellresonanskretsen ska implementeras?
Ja jag är ute på grumlig is med svag ko och lånad cyckel här...

Men om man tänker på ett högtalarelement som last och ett sånt filter så kan man få filterverkan genom endast en parallellkonding map LP xo. Går inte det för AC menar du?

Jag vet inte egentligen. Transparent brukar ha White papers på sina saker - har du läst det (evetnuella) WP för denna?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-11 16:38

Men detta är ju ett nätfilter, som drivs lågohmigt från elnätet. Det räcker alltså inte bara med shuntelement för att få filter verkan.
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-11 16:54

Morello skrev:Men detta är ju ett nätfilter, som drivs lågohmigt från elnätet. Det räcker alltså inte bara med shuntelement för att få filter verkan.
Drivs lågohmigt ja. Det gör väl högtalare också? Drivs lågohmigt från en förstärkare. Eller tänker jag fel?

Parallellkomponenten skall ses med lasten - förstärkarens nätdelsserieresistans. Vad den är vet jag inte...men säkert du! :lol: :P
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-11 17:44

EA, jag är säker på att du inte implementerar LC-kretsar på tvären som första krets i ett filter. Slutsteget skulle nämligen må mycket dåligt av en sådan krets samt att den inte tillför någon filterverkan. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-11 19:53

vad är det för signalväg vi pratar om. Är det inte ett strömfilter? Vem vill ha en 50 Hz ton ut i högtalarna?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 10:21

Signalvägen är ett ganska komiskt begrepp i detta sammanhang ja... det finns kanske inga komponenter i kraftvägen!? :roll:

Roligt också att de skriver inga begränsningar i last. Jag tror nämligen inte den tål ett par tusen ampere kontinuerligt. :D

Dock bidrar ju frånvaron av komponenter till att öka belastbarheten så att säga... :? undrar bara hur det blir med filterverkan... :?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-12 10:26

jonasp skrev:Roligt också att de skriver inga begränsningar i last. Jag tror nämligen inte den tål ett par tusen ampere kontinuerligt. :D
I mina ögon ett märkligt uttalande. Går det att få "ett par tusen ampere" från vägguttaget?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 10:28

EA - det finns ett specialväggurtag på Barsebäck... om man känner för att riskera kortsluta reaktorn. :twisted: :lol: 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 10:34

Nä, men det går att få ett par tusen ampere på lågspänning. Vilket inte är relevant för denna applikation naturligtvis.

Låt mig säga så här: jag har aldrig sett en produkt med ambition att vara det minsta seriös där man inte anger hur mycket ström den tål. Och då spelar det ingen roll om det är ett relä på 10A, en säkringshållare, en bit kabel, eller en effektbrytare på 3200A.

Jag tycker helt enkelt formuleringen är en smula olämplig.

Med 'inga begränsningar i last' kan man ju också mena att alla möjliga hifiapparater kan anslutas. En betydligt bättre tolkning kanske, men också rätt svår att uppnå rent tekniskt...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-10-12 21:33

Då skriver man lämpligen att den klarar 16A.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-12 21:38

zvenzzon skrev:Då skriver man lämpligen att den klarar 16A.
Beror ju på vem man riktar sig till. Personer som kan elektronik/eldimensionering eller en normal hifikille?

Så svårt är det väl inte att greppa, eller?

Dom uttrcyker sig måhända fel. Men å andra sidan har inte Elfa katalogen slagit som nån vidare "roman" för "Svensson" heller. Obegränat är nog fel ord. Vad man menar (men kanske inte säger uttryckligen) är att den inte har begränsningar för det allra största flertalet av hifisystem.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 22:39

Ok, detta kan man göra till en låååång diskussion...

Min poäng var från början att det är lustigt att man skriver "inga begränsningar i last" i samband med "inga kompononter i signalvägen".

Det är samma sak som att säga "har ingen egentlig verkan". (I min, kanske konstiga värld!) Detta tyckte jag var roligt.

Mer seriöst:
Hade det varit ett seriöst nätfilter hade man även specat en strömgräns. Det är nämligen så att om den överskrids tenderar den här typen av filter att gå sönder på ett lätt obehadligt sätt!

Det tenderar också att vara så att denna typ av filter måste anpassas till sin applikation, men även då kommer belastbarheten att vara ett kriterium, men även själva lasten. Uttalande av typen "inga begränsningar i last" är alltså direkt felaktigt.

Jag gjorde mig faktiskt omaket att ta hem manualen för apparaten. Den avslöjar absolut ingenting i frågan. Och jag tycker nog inte det är så svårt att skriva att den får användas på t ex 16A säkring el dylikt. Det förstår alla. Förstår man det inte ska man kanske inte koppla in apparaten heller, eller åtminstone konsultera sin handlare.

Men det kanske är så att företaget i fråga är vana vid att sälja "apparater" till kunder som inte ställer så många frågor, utan istället litar på sin hörsel... och därmed går på vad som helst. :idea:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 22:41

EngelholmAudio skrev:Vad man menar (men kanske inte säger uttryckligen) är att den inte har begränsningar för det allra största flertalet av hifisystem.

Det vore en ofantligt mycket bätte formulering!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 23:57

jonasp skrev:Låt mig säga så här: jag har aldrig sett en produkt med ambition att
vara det minsta seriös där man inte anger hur mycket ström den tål.

A*´s (okunniga men) bestämda uppfattning är att Transparent Cable inte är seriösa! Det enda
dom är seriösa med är att spendera ofantliga summor på sitt referensHus med referensMöbler o
ReferensHifiA*nläggning samt att basunera ut hur dyyyrt allt detta är till sina återförsäljare, så
kanske seriösa i o tjäna sina pengar men hmmmindre seriösa i hur de tjänas, vem vet? (Inte A*)

Mvh A*!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-13 00:11

EngelholmAudio skrev:
zvenzzon skrev:Då skriver man lämpligen att den klarar 16A.
Beror ju på vem man riktar sig till. Personer som kan elektronik/eldimensionering eller en normal hifikille?

Så svårt är det väl inte att greppa, eller?

Dom uttrcyker sig måhända fel. Men å andra sidan har inte Elfa katalogen slagit som nån vidare "roman" för "Svensson" heller. Obegränat är nog fel ord. Vad man menar (men kanske inte säger uttryckligen) är att den inte har begränsningar för det allra största flertalet av hifisystem.

Det här med hur man ska uttrycka sig är alltid ett problem. Jag som arbetar som marknadsförare (nej Svante, inga kommentarer nu :-)) har ofta bekymret, ska jag berätta HELA sanningen eller ska jag förenkla så "gemene man" (vem det nu är) förstår vad jag menar? Det handlar inte om att folk är dumma och inte fattar, utan snarare, hur insatta och intresserade är dom? Framför allt det senare, vem fan läser 14 sidor manual innan dom drar igång elvispen?

"Inga begränsningar i last" kan ju vara en kommentar riktad till människor som ser "last" som ett antal apparater man har hemma och som inte knäcker säkringen i proppskåpet. Och där sitter det väl oftast inte stadigare saker än 10 amp-säkringar.....

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-13 01:13

Sitter till och med 6A i gamla kåkar. 8)

Frågan kvarstår: Fungerar apparaten som ett mycket brant lågpassfilter med övergångsbandet mellan 50 och 100 Hz?
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-15 16:28

Tittar man på Nordost's nykomling, Thor (vågar vi gissa på ihopabalndning av namn?), så är det tom skrivet TVÅ gånger vad den klarar leverera i max ström:
http://www.nordost.com/Accessories/thor.htm
Har dom läst här och lärt sig nått kanske? 8) :lol:

Trevlig helg säger jag!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-15 16:40

"This proprietary system shunts AC mains borne noise to Earth without compressing the dynamics of the music"

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-15 16:54

Morello skrev:"This proprietary system shunts AC mains borne noise to Earth without compressing the dynamics of the music"
:mrgreen:
Nu skall du inte vara sån, M. Här står det vad burken klarar vilket ju är bra! 8)

Svara på mitt PM istället så du kan få en bild! :P
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-15 17:07

"The Nordost Thor is an upgradeable solution to AC mains power distribution. By systematically improving the quality of the input and output power cords the performance of the unit increases dramatically."

Hur blir apparaten i sig själv bättre av att man bytar sladdarna till och från den? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-15 18:50

Nattlorden skrev:"The Nordost Thor is an upgradeable solution to AC mains power distribution. By systematically improving the quality of the input and output power cords the performance of the unit increases dramatically."

Hur blir apparaten i sig själv bättre av att man bytar sladdarna till och från den? 8O
Inte en susning. Intressant fråga! "Bättre" last iom andra kablar?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 09:04

Är det någon här som har provat apparaten ifråga i sin egen anläggning?

/Mattias

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-16 11:16

Matix skrev:Är det någon här som har provat apparaten ifråga i sin egen anläggning?
/Mattias
Få som gjort i Sverige då den är mycket ny!

Men förr eller senare så!
vänligen
// Pär Engelholm

Återgå till Generellt om hifi