Nordost ECO3 - bluff eller båg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 18:28

Är det någon som känner till någon som har köpt denna spray för 450kr för att de tyckte den var bra? Butiker räknas inte. Ifall det inte är någon som velat köpa den så är det en ganska meningslös produkt vare sig den gör en mikroskopisk skillnad eller inte. -det är ju ändå ingen som vill ha den. Tänk dig själv att stå med en fånig liten spray för 450kr i handen när du ska lyssna på en skiva, vem vill göra det?

Men det är klart det är ju kul att diskutera kring nästan meningslösa saker och framförallt om graden av meningslöshet. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-11 18:35

Svante skrev:Jag hoppas Hotspur kan ursäkta ett litet halv-OT-inlägg. Vad är egentligen ormolja? Finns det, och varför har det kommit att symbolisera lurendrejeri?

Ormolja (orm-avkok) nyttjades i USA under 1800-talet för att bota allt från ledvärk till brutna ben. "ormolja" har sedermera kommit att bli ett samlingsnamn för produkter som saknar funktion. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-11 18:36

Martin> Jag vet ett par forummedlemar som köpt, så visst finns det :)

Pratade med killarna på Lefflers idag och de hade sålt ganska många
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-11 18:41

Martin skrev:Tänk dig själv att stå med en fånig liten spray för 450kr i handen när du ska lyssna på en skiva, vem vill göra det?

Skulle kunna tänka mig att det är just själva pysslandet som gör att det upplevda ljudet låter bättre. Mina skivor låter bättre om man bläddrar igenom dom och fingrar lite på fodralen innan man spelar dom (det har nog med nåt "quantum"-grejs att göra).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-11 18:43

Skulle kunna tänka mig att det är just själva pysslandet som gör att det upplevda ljudet låter bättre.

Tung analys! :? :roll:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 18:44

Rydberg skrev:Bill50x> Jag testar mer än gärna!! :)

OK. Du kan väl PMa mig en adress att skicka till?

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-11 18:46

Ranefjord skrev:
Skulle kunna tänka mig att det är just själva pysslandet som gör att det upplevda ljudet låter bättre.

nej, faktiskt inte. Kom på den direkt!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 18:51

Jag vet ett par forummedlemar som köpt, så visst finns det

Ja, det finns det säkert. Jag tänker liksom, det är en sak att testa den, men steget därfrån till att börja använda produkten på regelbunden basis är nog ganska svåröverkomligt för många.

Jag kom att tänka på de där hollographs som det pratats och bråkats om massor både här och där. Det är väl bara vår kompis Jorma i hela sverige som har sådana? Det är inte så konstigt heller. Vem (förutom Jorma då) skulle kunna tänka sig att ha ett par hollographs i vardagsrummet, på allvar? Jag tror inte det är många. Man måste nästan ha hobbyn i huvudet 24 timmar om dygnet för att överhuvudtaget kunna tänka sig att ta det klivet. Man inser lätt meningslösheten i att ens prata om hollographs eftersom de i princip bara är intressanta att prata om rent akademiskt. Att ta klivet och köpa ett par är så pass långt bort.

Hur många här tex är intresserade av att köpa ECO3 och använda seriöst? Inte bara för att det är spännande att prova och 450kr gör ingen skillnad i budgeten eller något sådant.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-11 19:00

Martin skrev:Vem (förutom Jorma då) skulle kunna tänka sig att ha ett par hollographs i vardagsrummet, på allvar? Jag tror inte det är många. Man måste nästan ha hobbyn i huvudet 24 timmar om dygnet för att överhuvudtaget kunna tänka sig att ta det klivet.

Jag har absorbenter i vardagsrummet... kan nog av många anses vara ungefär lika dumt (och alltså ungefär lika stort kliv att ta)... :)

edit:
(om man som exempel säger att mina absorbenter kostar lika mycket som "kalles" hallografer, och man antar att min upplevda förbättring inte är lika stor som kalles (han kan ju t.o.m. höra förbättringen i köket med elvispen igång). Vilket tweak är då mest prisvärt?)

kanske lite OT.... förlåt, skall skärpa mig.
Senast redigerad av norman 2004-10-11 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 19:02

norman skrev:
Martin skrev:Vem (förutom Jorma då) skulle kunna tänka sig att ha ett par hollographs i vardagsrummet, på allvar? Jag tror inte det är många. Man måste nästan ha hobbyn i huvudet 24 timmar om dygnet för att överhuvudtaget kunna tänka sig att ta det klivet.

Jag har absorbenter i vardagsrummet... kan nog av många anses vara ungefär lika dumt (och alltså ungefär lika stort kliv att ta)... :)
Fast inte på samma sätt, väl. Det är ju ingen tvekan om vad absorbenter kan göra direkt. Ett par hollographs däremot, det är lite överkurs på något sätt. :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-11 19:16

Hej M!
Martin skrev:Men det är klart det är ju kul att diskutera kring nästan meningslösa saker och framförallt om graden av meningslöshet. :)

-(A*´s understrykning.) - Äntligen snubbe som hajA* grejen :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-11 19:47

Hotspur, Svante:

Alla vet ju att ormar är fettfria, så det var därför man avslöjade bluffen. :D :wink:

Annars tycker jag att det är mkt snack och lite testande. Jag kan inte göra det, då min cd är för enkel och högst tweak-tolerant. :D 8O :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-11 19:51

jag kan köpa att antistatspray kan ge effekt på CD-skivor. Men på kablar och högtalare? det verkar helt otroligt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
VR-8

Inläggav VR-8 » 2004-10-11 19:55

Jag har jämfört mellan ECO-3 och en vanlig anti-stat rengörings-spray för data-skärmar, på mina Nordost SPM högtalarkablar och funnit att de gör samma sak.......dvs förbättrar ljudet. Ökad microdynamik och bättre klarhet är det som märks tydligast.

Livslängden på en sprayning vet jag inte då jag sprayar varje gång jag spelar, eftersom data-sprayen kostar ingenting i jämförelse med ECO-3.

//Joakim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 20:17

Style skrev:jag kan köpa att antistatspray kan ge effekt på CD-skivor. Men på kablar och högtalare? det verkar helt otroligt.

Rent teoretiskt är det så att alla uppladdade föremål kan påverka elektronik. Frågan är ju förstås hur isoleringen på tex högtalarkablar blir uppladdad? Normalt sett är det gnidning eller separation som skapar uppladdning. Likaså förstås influens från uppladdade föremål i närheten.

Men om vi nu leker med tanken att den signal som passerar i en högtalarkabel (ac lixom) får kablarna att vibrera, så kommer kabeln att göra mängder med mikroskopiska separationer från underlaget - och kanske blir isoleringen uppladdad. Detta är ingen hokus pokus, det går att mäta. Om nu höljet på kablarna är antistatbehandlade kommer dessa inte att laddas upp.

Det finns ju de som hävdar att högtalarkablar INTE ska ligga på golvet och skräpa, de ska vara dämpande upphängda för att hindra vibrationer skapa sk mikrofoni. Kanske hänger detta ihop på något sätt?

En i mitt tycke en av de mest extrema personerna när det gäller detta var Enid Lumley som ett tag skrev för tidningen Absolute Sound. Hon ansåg att högtalarkablarna skulle ligga på någon form av avlastning/dämpning (hon använde tennisbollar kapade mitt på, och med ett spår för kabeln) samt att kabeln skulle omslutas av inoljat trä! VAD man oljade in trät med var också viktigt...

Dessutom ansåg hon att metall i lyssningsfåtöljen var förkastligt, inte för att det påverkade musikanläggningen utan att det påverkade den som satt i stolen. Likaså var det förödande att ha elkablar löpa i närheten av lyssningsplatsen.
Att det ska vara mörkt i lyssningsrummet var självklart eftersom ljus påverkade högtalarelementen. Det hade Enid kunna konstatera genom att sitta i ett mörkt rum och lysa på elementen med en ficklampa, och då konstaterat en relativt stor skillnad i ljudkvalité mellan obelyst/belyst högtalarkon.

Damen hade fler goda idéer till "tweaks" och dom kan man ju tycka vad man vill om :-) Men hon var väldigt tidigt ute med att propagera för nätströmmens kvalité när det gäller ljudåtergivning - kanske hade hon riktiga "guldöron"?

Ja, alltså det här man antistatmedel.... bara lite OT eller? 8)

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-11 20:29

och den här damen skrev alltså i en tidning? Hon verkar ju lida av inte så få vanföreställningar och en total brit på teknisk allmänbildning. Låter som en person i nån extrem sekt av nåt slag.

Skrämmande att hon tillåts utrymme och dessutom säkert fick betalt.

Lysa med ficklampa på konen och höra försämring, fantastisk!! Iofs har jag en bekant som alltid grovt missförstår fysik, han skulle garanterat kunna tolka våg/partikelparadoxen på detta sätt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-11 20:34

Hej B50x!

Är detta verkligen sant 8O? (Eller påhittA* B50x à la A*?) Om detta är sant? så verkar ju
EsoteriskHifi vara ngn slags A*llmän uppsamlingsplats för div knäppgökar (inkl somligA*!;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-11 20:50

norman skrev:
Ranefjord skrev:

nej, faktiskt inte. Kom på den direkt!

Desto tyngre!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-11 21:30

Martin skrev:Hur många här tex är intresserade av att köpa ECO3 och använda seriöst? Inte bara för att det är spännande att prova och 450kr gör ingen skillnad i budgeten eller något sådant.

Martin> Mycket bra fundering, jag har själv inte köpt sprayen eftersom jag vet att jag inte skulle orka hålla på med det. Dessutom är skillnaden inte så avgörande för att jag ska kunna spisa plattor. Att köpa en burk för att testa ibland etc skulle kanske va kul men att hålla på med i längden, näää! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 21:48

Audiomanikern skrev:Hej B50x!

Är detta verkligen sant 8O? (Eller påhittA* B50x à la A*?) Om detta är sant? så verkar ju
EsoteriskHifi vara ngn slags A*llmän uppsamlingsplats för div knäppgökar (inkl somligA*!;))

Mvh A*

Nej, jag har inte hittat på... Men däremot håller jag med om att Esoterisk Hifi är en uppsamlingsplats för knäppgökar :lol: :lol: :lol:

Jag menar; gummifötter under cd-spelare, coating av högtalarkoner, guldplätering av kontakter, flätning av kablage, oljeindränkta kondensatorer, svartmålade kanter på cd´s - you name it!

Ja för att inte tala om de i sammanhanget ytterst små förändringar i elektronikkomponenter som görs och som anses ha allra största betydelse för ljudkvaliteten....

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-11 22:14

Hej igen!

Precis, och när visst är rena rama bedrägerierna, annat mest tossigheter, en del gullig
hobbyism finns faktiskt.se liten del alldeles pur-äkta ingenjörskonst och mitt i allt detta
här stå då elLitteratA* i egen person som egenutnämnd samt A*llsmäktig domare, elle 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-11 22:15

Kanske inte knäppgökar men kombinationen av profithungriga affärsmän och godtrogna likvida ljudkonsumenter. :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 22:17

Style skrev:och den här damen skrev alltså i en tidning? Hon verkar ju lida av inte så få vanföreställningar och en total brist på teknisk allmänbildning. Låter som en person i nån extrem sekt av nåt slag.

Skrämmande att hon tillåts utrymme och dessutom säkert fick betalt.

Lysa med ficklampa på konen och höra försämring, fantastisk!! Iofs har jag en bekant som alltid grovt missförstår fysik, han skulle garanterat kunna tolka våg/partikelparadoxen på detta sätt.

The Absolute Sound är inte bara "en tidning" utan till större delen ett forum för Mr Harry Pearson. På gott och ont, HP var synnerligen krävande och slängde gärna ut prenumeranter som betedde sig dumt. Man kan tycka vad man vill om den mannen (och han är nog ingen speciellt trevlig person) men han har extremt höga krav på sina medarbetare. Jag har svårt att tro att han skulle tillåta några flummare på sina sidor, än mindre ge dem betalt.... Man kan ju tycka vad man vill om HP, men till exempel ansåg han Forsells luftlagrade skivspelare vara det absolut bästa som gick att uppbringa - om den bara hade bibehållit sina egenskaper i mer än några dagar....

När det gäller Enid, jag är ganska övertygad om att hon verkligen var duktig på att höra skillnader på alla sorters märkliga arrangemang. Starten på det hela var hennes man som höll på och lekte med sina "stereo-prylar" och hon var ofta besviken på de grejor han släpade hem... Men hon blev intresserad och efter skilsmässan fortsatte hon att lyssna och "tweaka". Jag har ju bara nämnt några av de mer minnesvärda synpunkterna från henne, mycket av det andra var saker som vi nu tio-femton år senare börjar fatta....

En av de saker som jag fastnade för när det gällde hennes synpunkter, var hennes åsikt om att det ofta inte var ljudet som ändrades utan snarare vår perception. En tes som hon drev hårt var elkablars påverkan på oss människor, något som också påpekas av tex el-allergiker. Även om man inte blir sjuk av sådan påverkan (som vissa av oss blir), kanske det ändå påverkar oss på ett eller annat sätt.

Även om en del av detta resonemang känns främmande och ologiskt tror jag det är idé att lyssna med öppet sinne till idéerna.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-11 22:29

eco3 lär vara lika användbart som c37

http://www.ennemoser.com/
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 22:35

celef skrev:eco3 lär vara lika användbart som c37

http://www.ennemoser.com/

Det kanske det är.... men jag är lite allergisk mot material som jämförs med det som används till instrument. Instrument SKA låta med karaktär, ha ett eget sound. Det SKA inte en återgivare ha....

/ B

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2004-10-11 22:46

Tänk dig själv att stå med en fånig liten spray för 450kr i handen när du ska lyssna på en skiva, vem vill göra det?

Tänk vad folk glömmer fort, var ni inte med på vinyltiden? Det fanns gott om antistatblask att köpa i hifiaffärerna vad hette dom nu Emitex, BIB och liknande, fast dom kostade betydligt mindre än 450kr. Själv har jag kvar en flaska "Antistatic fluid made in England by Cecil E. Watts Ltd Darby House Sunbury on Thames Middelesex" Den borde nu ha uppnått oerhörda kvaliteer såsom varande NOS medel och dess like kommer aldrig att tillverkas igen.

Vad får jag för flaskan? Den innehåller nog 3cl.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-11 23:02

Hej!

Fast, vinylens sataniska laddningar är ju en verklig samt klart hörbar åverkan, även
om vatten & Co antagligen är tillräckliga!

Mvh A*

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-10-11 23:52

Vad är microdynamik? När inträffar det? Är det skillnad mot det som normalt kallas dynamik?

Jag gillar inte ordet microdynamik :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 00:10

mikrodynamik är till skillnad från makrodynamik dynamikens beteende med små nivåskiftningar. Tex vad som förändras vid lägre volymer, och hur linjär dynamiken är. Makrodynamik handlar om hur stora skiftningarna i nivå kan bli innan förändringarna blir för stora.

Sedan att ordet ibland används "flummigt" (inte direkt korrelerat med specifika prestanda) ska man inte belasta det för.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-10-12 00:13

mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi