Bill50x skrev:Håller med IÖ, delvis. Saken behöver inte upprepas i det oändliga, Richards synpunkt borde väl ha gått fram tydligt.
1) Richard och kompis spelar två olika förstärkare i en given anläggning.
2) De föredrar båda den billiga Denon-recievern framför den dyra för- och slutstegskombon.
3) De har matchat nivåer så gott det går men i övrigt har inga bedömningar eller ansatser gjorts för att utröna huruvida vilken av förstärkarna som ligger närmast ursprungssignalen.
En klassisk "lyssna och tyck" och där man spelar vidare på det man tycker låter "bäst".
Så är det ju inte riktigt, eftersom ett klassiskt "lyssna och tyck" görs öppet (så att det finns gott om utrymme för att resultaten skall vara fägade av suggestionseffekter från utseenden, prislappar, påståenden, ryten, myter...).
Att Richard + kompis hade gjort en subjektiv lyssningen mellan de två apparaterna
blindt, framgick med önskvärd tydlighet av det han skrev. Och viktigare (eftersom det fortfarande tycks undfly några) - dessutom framgick orsaken till att testen hade lagts upp på det viset - att de ville undersöka om det var sant att man subjektivt skulle uppfatta att preferenserna hamnade i Linns favör - på det viset som dogmen proklamerade.
Ett experiment lägger man ju i regel alltid upp så att man undersöker något specifikt. Och i detta fall redovisade de ju vad det var de skulle undersöka, nämligen om utfallet skulle bli som det påståtts - att en av apparaterna skulle uppfattas som mera musikalisk - helt subjektivt (i varje fall tills någon tillverkare redovisar en teknisk definition på vad "musikalisk" betyder...).
Bill50x skrev:OK och intressant läsning men egentligen inget tips för den som vill få mer kött på benen vid tex förstärkarval.
Uppfattar jag dig rätt om du alltså har konverterat, och nu inte tycker att lyssna och tyck-tester är användbara för att ge någon kött på benen vid t ex ett förstärkarval?
Intresssant...
Då går du längre än jag därvidlag. Ett tips är ju just vad jag tycker att det är!

Och jag ser inget skäl att döma en lyssning utan att man undersökt den avlyssnade apparaten själv, varken att fria eller fälla, varken lyssningen eller apparaten.
Men visst kan man väl ta till sig ett tips och bestämma sig för att just lyssna själv på appraten ifråga? Det har jag gjort i varje fall, vid flera tillfällen.
Bill50x skrev:Med tanke på det omdöme Denon-förstärkarna brukar få, tex att de klangligt kan låta ganska olika mellan olika modeller är det dock märkligt att man gillade ljudet från en modell men sedan köper en annan (olyssnad?)...
/ B
Kan du hänvisa till källan för det där påståendet om att Denon-förstärkare klangligt låter ganska olika mellan olika modeller?
Jag frågar för att det är den absoluta motsatsen till vad jag erfarit.
Både när det gäller att lyssna på dem live och att undersöka dem i F/E-lyssning (blir ju alltid samma sak om man vid live lyssning har god kringutrustning, men jag nämner det ändå), så har jag snarare märkt att de alltid färgat väldigt lite*, och det lilla som finns där (och nu refererar jag bara till F/E-lyssing, för det är bara då så små nyanser går att upplösa med någon precision) brukar vara en svag förljusande nyans, så liten att det brukar bli många felgissningar om vad som är F och E från lite mindre erfarna lyssnare.
De enda undantag jag kan minnas är ett större slutsteg och några andra "dyr-apparater" de gjorde för rätt många år sedan, som lät ganska illa i F/E-lyssningen (hårt, kantigt, orent, rått). Jag tror det där slutsteget hette 2200, och det lät tiopotenser sämre än en liten 2*20 W förstärkare de gjorde samtidigt, för under en tusenlapp.
Vh, iö
- - - - -
*Jag har inte lyssnat på alla, och har aldrig velat gå i god för att apparater jag inte hört skulle vara bra, men ändå - alla jag lyssnat på i modern tid har varit nästan kloner av varandra klangligt. Det vill säga de har haft mycket liten färgning överlag (de har varit svåra att alls höra i F/E-lyssning) men det lilla som funnits har av de flesta lyssnare uppfattas som att ljudet blir lite extra luftigt. Dock som sagt så lite att man inte hör det utan att koncntrera sig mycket noga.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).