Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-07 00:25

Och jag har ca 100 mil på mig att övertala Erik att lämna dem hos mig en vecka då vi åker hem :D Erik har ju inget filter :wink: och så kommer ju kanske Peter förbi o lyssnar i så fall nästa helg...

Hur som så skall det bli mycket spännande att pilla i lite ljud i dessa skapelser :P

Ola har ju oxå steg och blir det plats över i bilen så kanske det blir ett par Hypex UcD 180 med oxå...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-07 00:26

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Tycker att vi skall kräva ett tillfälle till

Minst! :D

Det är oftast lätt att vara överrens med dig ;)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-07 00:30

avr7000 skrev:Ola har ju oxå steg och blir det plats över i bilen så kanske det blir ett par Hypex UcD 180 med oxå...

Spänner du fast linesource-lådorna på taket så ska det väl gå? 8)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-07 00:33

Det kan du haja :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

johan_e

Inläggav johan_e » 2008-11-07 00:35

Ser ut som en väldigt intressant skapelse. Kommer ihåg när jag tittade på patentritningarna för drygt 5 år sen att jag aldrig riktigt förstod hur den var konstruerad. Först nu som jag förstår hur baselementet sitter, bakåfram alltså.

Det ser ut som en liten luftspalt där för baselementet. Är det där som frekvenser upp till 800 hz ska komma ur? Finns det några tankar om detta fungerar? Varför elementet bak och fram öht?

Vad jag minns var illustrationen jag studerade en fyrvägare med ytterliggare ett element bredvid det bakvända. Ett större baselement?

Väldigt intressant projekt!

/johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-07 00:46

johan_e skrev: Varför elementet bak och fram öht?
En anledning är väl att magneten inte får plats bakom elementet om det monteras "rättvänt" när det sitter i en sådan sned baffel nära väggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-07 01:43

paa skrev:
En anledning är väl att magneten inte får plats bakom elementet om det monteras "rättvänt" när det sitter i en sådan sned baffel nära väggen.

Det finns en anledning till förrutom den som paa skriver. Stig kom runt Peter Snells patent och riskerade inte patentintrång.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-07 11:23

Nu gäller det att se upp i helgen! We´ve got company... 8) :) :!:

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-07 11:25

petersteindl skrev:
paa skrev:

Det finns en anledning till förrutom den som paa skriver. Stig kom runt Peter Snells patent och riskerade inte patentintrång.

Då ställer sig vän av ordning direkt frågan... vore det tekniskt bättre med en Snell-version än en patentruntgången?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 11:31

Erik_Johansson skrev:Nu gäller det att se upp i helgen! We´ve got company... 8) :) :!:

Aha du tänker på det där Puckot... :roll:

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 11:35

Nattlorden skrev:Då ställer sig vän av ordning direkt frågan... vore det tekniskt bättre med en Snell-version än en patentruntgången?

Inte nödvändigtvis men snyggare. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-07 11:37

Ja, jo... snyggare var ju solklart... tänkte ifall spridningen blir snyggare från framsidan än baksidan. Å andra sidan går den att få närmre begränsningsytor så som den är satt nu... kanske är viktigare?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-11-07 13:08

basen som sådan är väl inte särskillt beroende av spridningsmönstret
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-07 13:10

OlA-68 skrev:basen som sådan är väl inte särskillt beroende av spridningsmönstret

Nej, det är säkert en suboptimering att kika på den parametern... mest ett utslag av att vilja optimera allt oavsett om det behövs eller inte...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 14:01

paa skrev:Du kan väl inte ha en rund baffel på diskanten? 8O

Som synes går det alldeles utmärkt. ;)

Problemen som kan uppstå med en rund baffel är ju bara prominenta i on axisriktningen (som man inte lyssnar i) och påverkar mindre i andra riktningar. Dessutom så påverkar det energitonkurvan mindre. Men om det skulle vara ett problem så tror jag nog det finns en och annan gammal BIB som kan offras för wellpappen. :D

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-07 14:25

Är det estetiska värt att offra fullständigt, för bästa ljudåtergivning?

De liknar ju något märkligt amatörmässigt hemmabygge från -50talet.
Nu är de visserligen framsprungna från någon helt annan än en amatör, men hur ser de ut.
De går väl inte att dölja bakom tyghuvar ens?
I varje fall kul läsning och att se hur projektet framskrider.

En undran.

Går den snedställda basbaffeln inte att göra större om man breddar högtalaren, och därmed kunna "rättvända" basen?

Ha en trevlig ljudande helg pojkar, (ljud från högtalarna alltså, inte från er).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 14:31

Densen skrev:Är det estetiska värt att offra fullständigt, för bästa ljudåtergivning?

Det är ju en personlig fråga som är upp till var och en. Svårt att komma med något definitivt svar på m a o. ;)

Jag misstänker att nu när det finns ett par lådor som man kan titta och klura ikring så blir det nog lite brainstorming runt utseendet oxå i helgen. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-07 15:48

Densen skrev:Går den snedställda basbaffeln inte att göra större om man breddar högtalaren, och därmed kunna "rättvända" basen?
Inte utan att elementet måste monteras längre ut på baffeln, vilket även betyder längre ut från vägg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-07 17:06

Densen skrev:Är det estetiska värt att offra fullständigt, för bästa ljudåtergivning?

Om jag tänker mig trevägaren fanérad och klar kompletterat med en tyghuv som fullbordar lådans form där baselementet sitter ser jag för mitt inre öga en låda som inte ser så dum ut. Något som svagt liknar en Bose 901 om man skall jämföra med någon serietillverkad sak.

Jag tycker trevägaren i tillverkat utförande skulle bli en elegant sak och hade inte haft något emot att köpa den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-07 17:25

Både Peter Snell och Stig Carlsson ville uppnå samma sak. Peter Snell var tvungen att förlänga baffeln framför konen för att få den verkan han ville uppnå eftersom högtalarelementet kom längre bort från de närmastliggande begränsningsytorna d v s längre ut från väggarna.

Stig Carlsson vände bashögtalaren och på så sätt kunde han få den något närmare väggarna. Det som var delmålet är att få reflexerna icke-destruktiva upp till 800-1kHz. Basen i 3 vägarna delas alltså vid 800 Hz om det skall bli som Stig Carlsson en gång ville ha det. Det övergripande målat var att få kontroll över kvoten mellan direktljudet och det reflekterade ljudet i alla frekvensregister. Det behöver nödvändigtvis inte vara samma kvot.

Dett här är ett stycke historia som skrivs. Är ni medvetna om det?

Så Densen och Nattlorden och alla ni andra tvivlare. Det är inte så att Stigs lösning behöver vara sämre än Peter Snells.

Det hade varit roligt att närvara, men jag gissar att det blir helgen därpå istället hos avr7000, då filtrena är satta. Jag pratade med Naq igår kväll och då var det uteslutet att han skulle kunna smita iväg från syrrorna. Men syrror i all ära, är man supernörd och dessutom bor i Nördarnas paradis då är valet givet. 3-vägarna hägrar och den Stig som jag en gång lärde känna skulle känna sig ganska nöjd om han visste vad som pågick :)

Nästa helg tar jag nog med min mätutrustning och det akustiska scrutinize-förstoringsglaset 8) :mrgreen: :D

Lycka till grabbar. :D

OlA-68, ledsen att jag inte kan dyka upp den här helgen, men kanske nästa helg. Vi hörs på telefon. Jag vet att du fixar gott käk till grabbarna och kanske lite gammal jazz med lite svampstuvning. Vem vet, de kanske är infekterade :D

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-07 17:49

Fantastiskt rolig och intressant tråd detta! :P
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 18:24

petersteindl skrev:
Det hade varit roligt att närvara, men jag gissar att det blir helgen därpå istället hos avr7000, då filtrena är satta. Jag pratade med Naq igår kväll och då var det uteslutet att han skulle kunna smita iväg från syrrorna. Men syrror i all ära, är man supernörd och dessutom bor i Nördarnas paradis då är valet givet. 3-vägarna hägrar och den Stig som jag en gång lärde känna skulle känna sig ganska nöjd om han visste vad som pågick :)

Change of plans. Man ska inte bry sig om syrrorna utan fråga lössläppta läkare istället. 8) Sitter här och smuttar på en Sort Guld och det verkar faktiskt som deltagande imorgon är möjligt. 8)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-07 18:30

Om jag tolkar saken rätt innebär denna helg det historiska ögonblick då Stigs 3-vägare premiärspelas.

Det bör dokumenteras noga, gärna även med film om det går.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-11-07 18:39

för att inte infektera denna tråden allt för mycket startar jag en helgtråd där ni kan följa tilldragelsen inte irl men nästanhttp://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=621604#621604

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-07 19:00

AVR4000 skrev:Om jag tolkar saken rätt innebär denna helg det historiska ögonblick då Stigs 3-vägare premiärspelas.

De har spelats tidigare i andra utföranden men inte så här offentligt. Så det är första gången ett par trevägare spelas efter Stickans frånfälle.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-07 19:07

Vi (nå, okej då, jag) vill se mängder med bilder!
Snälla....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-11-07 19:14

Frodrak skrev:Vi (nå, okej då, jag) vill se mängder med bilder!
Snälla....

duger det så här???

för att inte infektera denna tråden allt för mycket startar jag en helgtråd där ni kan följa tilldragelsen inte irl men nästan
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=621604#621604

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-07 19:27

Det gör det säkert, bara ni kommer igång :) jag hade visst lite bråttom, sorry :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-07 19:34

Naqref™ skrev:
AVR4000 skrev:Om jag tolkar saken rätt innebär denna helg det historiska ögonblick då Stigs 3-vägare premiärspelas.

De har spelats tidigare i andra utföranden men inte så här offentligt. Så det är första gången ett par trevägare spelas efter Stickans frånfälle.

Har Stig C. själv lyssnat på trevägaren?

Det finns en bild på honom tillsammans med en dylik (samt OA-50 och OA-52 m.fl) tagen framför hans villa.

Jag skulle gärna lyssna på denna mycket intressanta konstruktion.

OT. Jag gratulerar förövrigt Naqref till ännu en mycket lyckad sak i form av Larsen 6. Jag har fått hem dessa och de låter bara bättre och bättre i takt med inspelningen. /OT

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-08 10:51

AVR4000 skrev:1. Har Stig C. själv lyssnat på trevägaren?

2. Jag skulle gärna lyssna på denna mycket intressanta konstruktion.

3. OT. Jag gratulerar förövrigt Naqref till ännu en mycket lyckad sak i form av Larsen 6. Jag har fått hem dessa och de låter bara bättre och bättre i takt med inspelningen. /OT

1. Jess och en handfull andra människor. Dock inte i detta utförande med dessa element.

2. Gissar att högtalarna när de blir färdiga och låter så bra som de kan kommer att göra lite småturer i riket.

3. Tackar! :D

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati