test av högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RAL

test av högtalare

Inläggav RAL » 2004-10-11 21:40

Hej .Jag har funderingar runt hur ni på forumet ser på tester och presentationer av produkter/produktblad.

Jag bygger olika högtalar system där jag i nuläget har klart för marknad mina monitorer m1a och m1p vilka jag har utveklat i några år dock inte på heltid.

Nu vill jag kunna presentera mina kosnstruktioner på ett fakta enligt vis och där av frågan .

Hur skulle ni vilja att produkten visas för att ni skall få så stor uppfattning om den som möjligt utan att höra den?

När vi kommit fram till en lösning skall detta utföras så bra och exakt som möjligt och presenteras som pdf datablad på
min hemsida..

om någon på forumet tycker negativt om denna frågeställning. typ smygreklam mm antar jag att jag kommer höra det. :wink:
mvh stefan

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 21:51

Hej Stefan.

Roligt att du frågar, och bra!

Jag har tänkt på detta ganska mycket och de flesta tillverkare i dag är aldeles för dåliga på att tala om hur de har mätt. En mer detaljerad beskrivning hur mätningarna som visas är gjorda är väldigt intressant och säger nästan mer än mätningarna i sig.

Sedan så tycker jag att mätningar borde vara mer inriktade på hur högtalarna sprider ljudet, frekvensgång i 3d, eftersom det är detta vi hör när vi sitter ner i soffan eller någon annan stans. Det är sällan man hör det som är mätt precis on axis som direktljud utan direktljudet från högtalarna kan ju ligga i "alla" olika vinklar framför högtalaren inom vissa gränser.

Titta tex på intelligent sounds hemsida: www.intelligentsound.se . Den är kanske inte den bästa ur informationssynpunkt men det som är intressant är att de anger högtalarnas frekvensrespons och maximala avvikelsen inom en sektor framför högtalaren, i stället för bara i en (ganska odefinierad) riktning som brukar vara fallet.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-11 21:54

Det jag kommer på nu som jag tycker skulle vara intressant är:

*Frekvensgång i olika vertikala och horisontala riktningar (och naturligtvis onaxis också)

*Distortion vid olika nivåer (kanske räcker att ange 2:a och 3:e övertonen i ett frekvensdiagram)

*impedans kan ju också vara vettigt

Problemet är väl att det inte är så många som anger t.ex. distortion och de som gör det brukar (ibland/ofta?) inte ange vid vilken nivå det är mätt. Då kanske det inte är så kul att presentera distortionen vid högre nivåer då eventuella icke tekniskt insatta köpare kanske avskräcks...

edit: precis som martin säger är det ju väldigt viktigt att ange precis hur mätningarna är gjorda.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-11 22:00

Jag håller med norman.

Som markaden ser ut idag så verkar det ju gå fint att sälja högatalare utan några som helst uppgifter om deras egenskaper till kunden annat än kanske 30-20kHz +/- 3dB. Säger ingenting om man inte vet var dom där +/- är. Är den typ loudness-hängmatta eller en smal peak runt 2 kH på 4 dB på en i övrigt ganska rak mätkurva? Båda stämmer ju med beskrivening, men låter väldigt oilka... Från "småtrevlig" till horribel.

Saken är nog den att många högtalare som säljs idag helt enkelt inte är bra. Om kunden fick se frekvensgång och spridning i förväg skulle det vara lögn att få dom sålda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-11 22:08

jag antar att 2,83 v skulle vara bra att mäta distortion vid.
vilka fler storlekar skulle ni kunna föreslå?
Jag vet faktiskt inte om det fins någon standard över dynamiska mätningar på dist.
har ni kanske den infon?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-11 22:12

vem ska köpa högtalarna?

precis tvärtemot de andra så tycker jag att de allra flesta verkar bry sig mindre hur en apparat eller pryl fungerar "på pappret" och en lunta med med, för dem, obegripliga mätningar kommer troligen mer skrämma än fånga dem

vill man vara riktigt kundvänlig så kan man istället erbjuda ev kunder de specifika mätningar som kunden begär

jag är tex brutalt intresserad hur högtalare mäter "bakifrån"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-11 22:13

RAL skrev:jag antar att 2,83 v skulle vara bra att mäta distortion vid.

Nä, det skulle gynna högtalare med låg verkningsgrad. Det vore bättre att speca ljudnivån, tex 90 dB@1m.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-11 22:13

Jag hoppas på att mina mätningar skall öka intresset av mina produkter. om det låter bra och dess tyckande är något jag vill försöka komma ifrån då det fins så otroligt stora skilnader på tyckandet om vad som är korekt.Jag hoppas på att mina kunder och tidningar skall komma med de positiva komentarerna.men vist svarar jag om någon frågar.. :D

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-11 22:14

helt rätt svante...skriver upp det :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 22:20

Jag vet inte, men kanske skulle vara bra att ange hur högt man kan spela utan att överskriva en viss mängd distorsion? Typ <1% ovanför någon frekvens. Det kan ju vara ett mått på hur högt högtalarna kan spela i praktiken utan att låta dåligt.

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-11 22:20

celef är det negativt att presentera pdf på hemsidan.
tanken är att fakta bladet skall vara faktablad och produktbladet en enklare lösning det är iallafall vad jag har i tankarna som det är nu.

när du är intreserad av hur dom låter bakom är det för att kunna förutsäga placeringar och typ av vägg som dom står vid då?

eller något annat som jag inte tänker på i nuläget..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 22:27

Annars tror jag på iden att inte publicera för mycket onödig information. Alltså att visa 14 olika frekvenskurvor och distmätningar grafiskt kanske inte är någon bra idé, det kanske man skulle kunna behålla till någon som verkligen vill och kan tillgodogöra sig dem, som celef är inne på.

Siffror och gränser säger ganska mycket av det som är väsentligt av mätningarna. Dessa kan man sedan komplettera med väl utvalda mätningar så att siffrorna får en bild på sig.

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-11 22:37

Det jag saknar är ,att för vissa fabrikat får man gå till fristående företag som mäter system .vad jag sett är det nästan bara studio monitorer som man kan fåse utan att behöva leta tills döden tränger sig på.

Jag vill kunnahitta en balans av mätningar och komentarer utan att bombadera med alla mina tusentals mätningar från vadera vinklar.

Men spridnings lober är ju något som kan kännas lagom avancerat. max spl vid %dist kan vara vilseledande men inte obetydligt.

I nuläget har jag mätningar över 200-300hz och skriver i klartext hu djupt högtalaren går.

men åter kommer man till skall det vara i ett rum med vägg bakom mm.

det kan helt enkelt eltas i evighet.därav försök till RAL standard

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-11 22:50

Man har faktiskt någon inofficiell standard för nivåmätningar och det är 96dB har jag för mig. Då på 1m. Det är rätt högt men det är inte orimligt högt ur ett dynamiskt perspektiv. Dessutom så är det en fördel om man håller sig i den akustiska verkligheten (när det gäller nivån) när man gör distmätningar för det är bara där de är relevanta om man ska kunna jämföra dem. Kanske kan man ha två distmätningar. En vid 90dB och en vid 96dB (@ 1m). Kräver dock att man har full koll på känsligheten hos högtalaren. Vilket inte är någon nackdel. Det är en siffra som jag själv skulle vilja specades mycket bättre än den gör idag. Det verkar som om det friseras friskt med verkningsgraden.

I övrigt så tycker jag det är ett bra initiativ att man frågar (som du gör) vad som önskas. Kan anses som smygreklam men i s f så är det den trevligaste formen av smygreklam jag har stött på :)

När det gäller övriga mätningar så skulle det vara trevligt med enstörre mängd. Kanske lite för stor för vad som är rimligt.

- Men i a f frekvensgång rakt fram. Utan smoothing självklar.

- Frekvensgång från varje ljudkälla (där ev basreflexport är en del) separat.

- Energitonkurva (kan vara lite för klurigt men man kan bedöma rätt mycket genom att mäta i det extrema närfältet och summera ihop för de olika elementen).

- Någon form av pulssignal så man kan se om det finns några resonanta beteenden.

- Några olika kurvor där man ser avvikelsen i tonkurva relativt on axis. Räcker med 22.5 och 45 grader både åt sidorna och uppåt.

- Impedanskurva.

Plus då distmätningarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 23:06

Är det bara jag som är intresserad av hur varierat direktljudet är dvs allt mellan 0 och 15grader åt alla håll?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-11 23:14

Martin skrev:Är det bara jag som är intresserad av hur varierat direktljudet är dvs allt mellan 0 och 15grader åt alla håll?

Nix men det är relativt svårt att få en rättvis bild av det om man inte gör väldigt många mätningar och representerar dem i flera tredimensionella mätningar. Det kan förvisso vara kul men man måste ju ha en avvägning mellan hur stor information det egenligen ger i förhållande till arbetsinsatsen. Tror det funkar med betydligt färre mätningar i två olika riktningar (horisontellt och vertikalt).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 23:20

Det har du rätt i att det är jobbigt att mäta, då är det lättare att lyssna, på rosa brus tex. Men om man ändå tänkte göra väsentliga mätningar så kan det ju vara bra att ta med några kurvor från direktljudet, man kanske inte behöver presentera hela kurvfamiljen grafiskt, men kanske 5, 10, 15, 30 och 45grader vore bra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-11 23:34

Finns ju denna typ av mätning som är rätt intressant:

Bild

Är högtalaren någorlunda symmetrisk så behövs det bara två sådana (horisontellt och vertikalt) och det är nog inte så stor mätmässig belastning. Ska nog inte behöva ta mer än en halvtimme extra om man gör det manuellt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-11 23:38

Naqref: Jo, de mätningarna är ju fullt tillräckliga, i två plan. Man får alltid anta hur mycket variationen är mellan vinklarna och planen så att säga. Svårt att göra oändligt många mätningar.

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-11 23:59

oj vad fint med alla dessa komentarer jag skriver ner och ser hur jag skall gå vidare..

i nu läget är det ju så att jag inte äger en totalt död kammare. men jag kan komma ner till ca 100 hz det skulle kunna ge en rätvisbild.
vad det gäller spridning sedan skulle jag få mäta på annan ort för att komma ner i den djupaste basen.men i vardagsrumet har vi golv och väggar oftast så är inte det kanske mer intresant i ett rum dämpat i övre register så långt ner det går och kompletera med närfält. närfält på vadera ellement ser jag inte som problem.spridnings diagramet har jag i nuläget inte i programmet men jag förstår meningen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-12 00:26

Spridningen under 200 Hz är nog rätt ointressant så länge man kan få en uppfattning om hur energitonkurvan är och det får man genom en närfältsmätning.

När det gäller visning av 'bergås'-kurvorna så är det en smal sak om man bara har frekvenskurvorna för varje vinkel. Det tar max 20 minuter att fixa ihop det i matlab. Kan du nog få hjälp med rätt snabbt misstänker jag. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-12 08:41

hur menar naqref att energitonkurvan kan mätas med närfält? 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 09:26

I basen är ju högtalarna i princip rundstrålande, då går det väl bra att mäta det som "lämnar" högtalaren för att få en bra bild av energiresponsen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-12 11:03

:oops: jag läste det som man kunde mäta i närfält för hela högtalaren
Bikinitider

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-12 11:29

närfälts mätning som komplement till vanlig är ju fullt fungerande och kan se ut såhär.

nedersta 2 mätningarna är port och 8" basellement

detta är nu en lite äldre graf.
http://hem.bredband.net/b250941/g3vp.pdf

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-12 16:49

Verkligt bra initiativ! Ger ett seriöst intryck, tycker jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-12 20:49

närfälts mätning som komplement till vanlig är ju fullt fungerande och kan se ut såhär.

nedersta 2 mätningarna är port och 8" basellement

just d, sådana mätningar är fina då de snabbt avslöjar konstruktionen

men med alltför detaljerade mätningar så kommer klonbyggarna som ett brev på posten :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2004-10-12 20:55

JO det har du rätt i.till stor del..
får se hur det blir med dom :wink:

men jag arbetar på de övriga och länkar till den på sidan här.
mvh stefan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-13 10:43

Hej RAL!

Om du tar med tekniska data liknande Genelecs produktblad, då har du kommit mycket nära en bra produktpresentation.

Exempel:
http://www.genelec.com/pdf/DS1037c.pdf

/Johan
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-14 21:15

Om man inte har tillgång till ett ljuddött rum så kan man ju mäta utomhus också bara det inte sker med trafik som avgrundsljud.

Nästa

Återgå till Teknikforum