Man har faktiskt någon inofficiell standard för nivåmätningar och det är 96dB har jag för mig. Då på 1m. Det är rätt högt men det är inte orimligt högt ur ett dynamiskt perspektiv. Dessutom så är det en fördel om man håller sig i den akustiska verkligheten (när det gäller nivån) när man gör distmätningar för det är bara där de är relevanta om man ska kunna jämföra dem. Kanske kan man ha två distmätningar. En vid 90dB och en vid 96dB (@ 1m). Kräver dock att man har full koll på känsligheten hos högtalaren. Vilket inte är någon nackdel. Det är en siffra som jag själv skulle vilja specades mycket bättre än den gör idag. Det verkar som om det friseras friskt med verkningsgraden.
I övrigt så tycker jag det är ett bra initiativ att man frågar (som du gör) vad som önskas. Kan anses som smygreklam men i s f så är det den trevligaste formen av smygreklam jag har stött på
När det gäller övriga mätningar så skulle det vara trevligt med enstörre mängd. Kanske lite för stor för vad som är rimligt.
- Men i a f frekvensgång rakt fram. Utan smoothing självklar.
- Frekvensgång från varje ljudkälla (där ev basreflexport är en del) separat.
- Energitonkurva (kan vara lite för klurigt men man kan bedöma rätt mycket genom att mäta i det extrema närfältet och summera ihop för de olika elementen).
- Någon form av pulssignal så man kan se om det finns några resonanta beteenden.
- Några olika kurvor där man ser avvikelsen i tonkurva relativt on axis. Räcker med 22.5 och 45 grader både åt sidorna och uppåt.
- Impedanskurva.
Plus då distmätningarna.