Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Svante skrev:... Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.
Som vanligt är det väl - beror på. Att spikes låter olika beroende på underlag är väl ganska lättgissat. Skillnaden mellan träplattor på reglar vs betong vs gummimatta måste vara betydande.
Men, reagerar inte en högtalare/kabinett olika beroende på dess underlag? Kan tex mjukheten påverka resonansfrekvensen (bortsett nu från hur underlaget kan "spela med")?
/ B
migu1971 skrev:jag menar ta tex Dynaudio som konstruerat högtalare i 30 år dom borde väl i rimlighetens namn provat sina konstruktioner på div olika underlag så varför använder inte dom mjuka fötter ?
migu1971 skrev:nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl
shifts skrev:Spikes ser tufft ut, dämpkuddar gör det inte?
migu1971 skrev:Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt
migu1971 skrev:nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl
migu1971 skrev:Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt
DrBoar skrev:Tanken att spikes skulle fungera som dioder är "intressant!![]()
Den som kan visa detta kan kamma hem nästa Nobelpris i fysik. Etersom man då lyckas vederlägga Newtons tredje lag som annars har stått sig sedan 1687.
Sitter jag i strumplästen känner jag bastransienterna i parkettgolvet om jag har högtalarna hårt kopplade. Vanliga gummifötter från byggvaruhandel tar bort fenomenet. Jag har svårt att tro att dessa golvvibrationer bidrar till en korrekt återgivning av musiken.
migu1971 skrev:Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.
migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum.
Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna och spikar under den sedan.
migu1971 skrev:Hornhögtalare har ju knappast en korrekt återgivning av musiken heller ändå förespråkar du den typ av högtalare ?
Nattlorden skrev:migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum.
Har du provat att ställa upp högtalarna på något annat som är lika högt som spikarna?Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna och spikar under den sedan.
Bra lösning... då får man sälja två saker för att det skall bli lika bra som om man inte sålde något extra.
migu1971 skrev:sälja två saker ???
sitter ju redan från fabrik
IngOehman skrev:Ja, men den som köper högtalaren får nog betala för den delen av högtalaren också.
Och vad är det som säger att hornhögtalare skulle färga mera än icke-hornhögtalare? Det beror väl på applikation? Tumregeln "hornhögtalare färgar" är lika dålig som alla andra tumregler. Däremot är situationen med spikfötter en helt annan, för det de gör är en förändring av musiksignalen som är ett entydigt tilllägg som inte finns i originalsignalen.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster