Hur fungerar spikes?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-09 23:32

jag menar ta tex Dynaudio som konstruerat högtalare i 30 år dom borde väl i rimlighetens namn provat sina konstruktioner på div olika underlag så varför använder inte dom mjuka fötter ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 23:38

Bill50x skrev:
Svante skrev:... Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.

Som vanligt är det väl - beror på. Att spikes låter olika beroende på underlag är väl ganska lättgissat. Skillnaden mellan träplattor på reglar vs betong vs gummimatta måste vara betydande.

Men, reagerar inte en högtalare/kabinett olika beroende på dess underlag? Kan tex mjukheten påverka resonansfrekvensen (bortsett nu från hur underlaget kan "spela med")?

/ B

Jag tror inte jag förstår vilken resonansfrekvens du menar. Det finns ju många.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 23:41

migu1971 skrev:jag menar ta tex Dynaudio som konstruerat högtalare i 30 år dom borde väl i rimlighetens namn provat sina konstruktioner på div olika underlag så varför använder inte dom mjuka fötter ?

Säkert, men jag ger mig den på ett de beter sig mer än nödvändigt olika på olika golv om de står på spikar. Jag förstår inte hur den spridningen kan vara önskvärd.

Jag har fö också konstruerat högtalare i 30 år, men det är inte ett skäl att tro att jag gör allt rätt. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-09 23:44

nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 23:50

migu1971 skrev:nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl

Nej, det tror jag inte. Men det måste heller inte vara av välljudsskäl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-09 23:51

Spikes ser tufft ut, dämpkuddar gör det inte?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 23:52

shifts skrev:Spikes ser tufft ut, dämpkuddar gör det inte?

Det är nog ett skäl som höjer försäljningen, ja.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-09 23:54

migu1971 skrev:nu e det väl så att majoriteten av alla högtalar tillvärkare sätter sina högtalare på spikar det kan ju knappast vara av kostnadsskäl

Tänk inne/på modet ! :wink:
Vem vågar chansa o gå emot gällande trend ?
(Jämför "bi-wiring") :D

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-09 23:54

Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-10 00:10

migu1971 skrev:Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt

Jo, det gör de.

De använder det sätt som ger bäst vinst, dvs det sätt som köparna tror ger bäst ljud.

"Bäst" är olika saker beroende på vilken parameter man tittar på. Men tittar de på välljudet, eller kanske på företagets vinst? Vilket tror du driver företaget?

(Jag tror nu inte att alla gör det av bedrägliga skäl, utan att de faktiskt själva tror på förklaringarna de har och att de känner sig bekräftade i den tron av försäljningssiffrorna. Vilket fortfarande inte betyder att de har rätt.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-10 01:12

Enkelt, det säljer. Folk har fått för sig det är bättre så därför kräver dom detta men om man tänker efter så är det enormt korkat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-10 01:16

migu1971 skrev:Så du menar att om en tillvärkare konstruerar en högtalare som kostar upp imot en halv miljon eller mer. Så använder dom inte det bästa sättat att placera högtalaren på. Inte speciellt troligt

Grejjorna ska ju gå att sälja också. Dyra grejjor måste se häftigt ut.
Mujka fötter i expanderad plast gör inte det.
Högtalare i halvmiljonkronorsklassen är dessutom sällan konstruerade för att låta korrekt, utan mer efter en viss pricnip eller fix idé som konstruktören har. Att sälja en högtalare i dom här prisklasserna som inte har en tydlig, egen karraktär är väldigt svårt.

Edit: Köparna har dessutom läst i div HiFi-tidskrifter i 20 års tid att högtalare ställda på spikes vibrerar mindre. Det är, precis som det mesta annat i nämda tidskrifter, inte alls sant. Men det vet inte köparna. Och ingen har nåt egentligt intresse av att berätta det heller, annat än dom som säljer mjuka fötter till högtalare + några enstaka välljudsidealister.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-10 04:57

Sådana där inställningar är inte speciellt utvecklingsvänliga.

Om alla tittade på majoriteten och följde efter vad tusan som helst
som fårskocken gjorde, istället för att lära sig att tänka själv och att
förstå hur den fysikaliska verkligheten fungerar, så skulle ju varken ö
maskiner eller samhällen ha utvecklats.

Om du säger att det är din uppfattning att det är speciellt troligt att
det sämsta man kan sätta en högtalare på (spikfötter), inte skulle
vara det bästa (på grund av att så många gör det), så säger det ju
bara hur verkligheten relaterar till dig tro, och att den senare är
relaterad till vad fårskocken gör.

Var det verkligen det som du ville ha sagt? :o

Vh, iö

- - - - -

PS. Bortsett från detta är det en förhållandevis ny idé att ställa hög-
talare på spikfötter. Sådana dumheter var det ingen som sysslade
med innan den dogmen spreds från Skottland/England för några
decennier sedan. En dogm så hårt förankrad att högtalartillverkare
inte ens VÅGAR sälja högtalarna med något annat än spikfötter som
första rekommendation. Tro mig, jag vet hur de ser på det.

Sen finns det förstås de som tror att spikar är bra också, men då är
det ju inte av marknadsstrategiska skäl de använder dem, utan på
grund av att de är vilseledda och okunniga, eller att de är subjektivt
orienterade och råkar gilla färgningarna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 10:45

Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum. Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna
och spikar under den sedan. Har även provat mjuka kuddar under ett par Thiel cs 3.6 och upplevde samma sak där det lät helt enkelt bäst med spikar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-10 11:29

Det beror helt enkelt på att det man "tycker" låter bra/bättre inte alltid har med "korrekt" återgivning att göra. Om du läser tråden igen så ser du att ingen motsäger att spikes gör en skillnad.
Själv var jag helt inne på spikes förr (vilket framgår från tråden jag länkade till ovan..). Detta eftersom jag då var färgad av Linn-idén om "mer takt = bättre/korrekt".
De allra flesta verkar vara överens om att spikes förbättrar "taktkänslan". Man upplever helt enkelt att musiken får ett bättre "driv". Detta har dock inget med originalmaterialet att göra utan är en förändring av det ljud som finns på/kommer från skivan.
En del tycker det låter "bättre" andra tycker bara det låter "annorlunda" andra tycker det låter "sämre". Sen finns det dom som inte bryr sig utan bara tycker spikes är "fel" eftersom de förvränger originalljudet.

Så förklaringen till att du och andra tycker det låter bättre är därför att spikes påverkar ljudet och att du med flera upplever detta som varandes bättre.

Däremot har det inget med "korrekt" ljudåtergivning att göra eftersom spikes förvränger originalljudet.

Det blir lite som att baka äppelkaka med päron. Du kanske gillar päron bättre men då är det inte längre äppelkaka. Men förklaringen till att du gillar päronkakan bättre är för att päron inte smakar som äpplen och du gillar päron bättre än äpplen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 12:05

Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-11-10 12:49

Tanken att spikes skulle fungera som dioder är "intressant! :roll:
Den som kan visa detta kan kamma hem nästa Nobelpris i fysik. Etersom man då lyckas vederlägga Newtons tredje lag som annars har stått sig sedan 1687.

Sitter jag i strumplästen känner jag bastransienterna i parkettgolvet om jag har högtalarna hårt kopplade. Vanliga gummifötter från byggvaruhandel tar bort fenomenet. Jag har svårt att tro att dessa golvvibrationer bidrar till en korrekt återgivning av musiken.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 12:59

DrBoar skrev:Tanken att spikes skulle fungera som dioder är "intressant! :roll:
Den som kan visa detta kan kamma hem nästa Nobelpris i fysik. Etersom man då lyckas vederlägga Newtons tredje lag som annars har stått sig sedan 1687.

Sitter jag i strumplästen känner jag bastransienterna i parkettgolvet om jag har högtalarna hårt kopplade. Vanliga gummifötter från byggvaruhandel tar bort fenomenet. Jag har svårt att tro att dessa golvvibrationer bidrar till en korrekt återgivning av musiken.

Hornhögtalare har ju knappast en korrekt återgivning av musiken heller ändå förespråkar du den typ av högtalare ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-10 14:11

migu1971 skrev:Då e det väl så att jag gillar ett ljud med sväng i det e väl det som är meningen att det ska svänga om musiken. Korrekt eller inte men bra mycket roligare.

Precis! På samma sätt som en rörförstärkare kan färga ljudet trevligt för den som lyssnar så kan folk föredra färgningen som spikes ger. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-10 14:17

Har läst lite till och från i denna tråden, tänkte bara höra med hur funkar den lösningen belker har gjort med spikes som är fastgutna i en betong platta? (kanske redan har nämts?)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 14:29

migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum.

Har du provat att ställa upp högtalarna på något annat som är lika högt som spikarna?

Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna och spikar under den sedan.

Bra lösning... då får man sälja två saker för att det skall bli lika bra som om man inte sålde något extra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 14:32

migu1971 skrev:Hornhögtalare har ju knappast en korrekt återgivning av musiken heller ändå förespråkar du den typ av högtalare ?

Bild

*dags att laga popcorn* :mrgreen:

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 14:40

Jag menar att man ska inte hålla på att gnälla om färgning hit å dit och sträva efter ett transparent ljud och sen i en handvändning förespråka en hornhögtalare som är allt annat än transparent får inte ihop den ekvationen

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 14:42

Nattlorden skrev:
migu1971 skrev:Det förklarar ju inte varför jag upplever det att låta bättre med spikar på just mina högtalare i mitt lyssningsrum.

Har du provat att ställa upp högtalarna på något annat som är lika högt som spikarna?

Sen har ju vissa högtalartillvärkare en dämpplatta i botten som absorberar vibrationerna och spikar under den sedan.

Bra lösning... då får man sälja två saker för att det skall bli lika bra som om man inte sålde något extra.

sälja två saker ???
sitter ju redan från fabrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-10 14:47

migu1971 skrev:sälja två saker ???
sitter ju redan från fabrik

Ok, tänkte mest på de som säljer sån't löst, men i vilket fall som helst så lär du få betala dem "extra" inprisat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-10 14:49

Ja, men den som köper högtalaren får nog betala för den delen av högtalaren också. ;)

Och vad är det som säger att hornhögtalare skulle färga mera än icke-hornhögtalare? Det beror väl på applikation? Tumregeln "hornhögtalare färgar" är lika dålig som alla andra tumregler. Däremot är situationen med spikfötter en helt annan, för det de gör är en förändring av musiksignalen som är ett entydigt tilllägg som inte finns i originalsignalen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 14:55

Har i allafall inte hört en hornhögtalare till dags datum som jag inte upplevt färga ljudet och ganska mycket mer än högtalare utan horn

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 14:58

IngOehman skrev:Ja, men den som köper högtalaren får nog betala för den delen av högtalaren också. ;)

Och vad är det som säger att hornhögtalare skulle färga mera än icke-hornhögtalare? Det beror väl på applikation? Tumregeln "hornhögtalare färgar" är lika dålig som alla andra tumregler. Däremot är situationen med spikfötter en helt annan, för det de gör är en förändring av musiksignalen som är ett entydigt tilllägg som inte finns i originalsignalen.

Vh, iö

ljudet från en hornhögtalare finns väl heller inte i original signalen efter som den ju färgar signalen

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 15:03

Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-10 15:06

Varför pratar ni om hornhögtalare?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum