Hur fungerar spikes?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-10 19:18

migu1971 skrev:
IngOehman skrev:
migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?

Menar du att du tror att en hornhögtalare är en vanlig högtalare som
man har satt en tratt framför? :o

Så är det ju inte.

En hornhögtalare är en högtalare som talar in i hornet så att det som
kommer ut skall bli rätt. Egentligen så skiljer de sig inte nämnvärt från
andra högtalare, som ju också måste styras så att det som kommer ur
dem motsvarar ursprungssignalen.

Alla delar i konstruktionen påverkar ju/färgar ju (från talspolen till den
sista kanten som ljudet svepter förbi när det lämnar högtalaren) och
själva "konstrueradet" kan faktiskt sägas vara att "balansera bort alla
dessa färgningar", således att inspelningens alla färger får chans att
komma fram oanfrätta.

Vh, iö

Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????

Det gör jag.

Alla mina konstruktioner (nästan) är hornhögtalare, i större eller mindre
grad.

Hur stor grad jag vill att de skall vara det beror på applikation. Ju större
användningsavstånd och ju mera efterklang det är i rummen de skall
användas, desto större direktlvitet vill jag ha.

Jag tycker att det är en bra idé att försöka se till att att det rum i vilket
man skall använda högtalaren, är rimligt dämpat, och med det som ut-
gångspunkt väljer jag direktvitetsegenskaper. Någon annan högtalar-
konstruktion man optimera dem för mindre åtgärdade rum och därför
välja högre direktivitet i för en given rumsstorlek än jag gör, och ytter-
ligare någon kan gilla att ha musiken projicerad lite som från hörlurar
och sitta ensam i en sweet-spot, och lyssna.

Beroende på preferenser och applikation kan man komma till olika val,
men hur man än gör så behöver ju konstruktionen som helhet "vara i
harmoni", och det betyder att man måste skräddarsy de signaler som
matar "hornen" (hur de nu ser ut) så att det som kommer ut blir rätt.
Konstruktionen måste helt enkelt sträva efter hög fidelitet - att den
signal som matas in i dem kommer ut med bra balans. Det betyder att
hornets egenskaper inte kan "hängas på på slutet" utan det behöver
betraktas som en integredad del av högtalaren. I mitt fall betyder det
att rummet (som är ett horn som kopplas till högtalaren vid låga frek-
venser) behöver betraktas som en integrerad del av högtalaren, på
samma sätt som hornet som sitter framför diskantdrivern, behöver göra
det, på samma sätt som konstant-dirktivity-hornet som verkar i övre
mellan registret (kallas ibland för "baffeln") behöver betraktas som en
integrerad del av högtalarna, för att slutresultatet skall kunna styras till
något som är rimligt ofärgat. Det vill säga som är en högtalare med hög
fidelitet. En som är trogen insignalen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 19:23

OK IÖ har inte lyssnat på dina högtalare men en hel del andra hornkonstruktioner och dom gillade jag inte i allafall

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-10 19:25

migu1971 skrev:
Nattlorden skrev:
migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så

Det är väl ingen som ifrågasatt att du tycker det? 8O

Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så

Jag vet inte om jag håller med om att det spekulerats om varför du tycker
så (eller är övertygad om att du gör det), men menar du att det inte kan
vara en intressant fråga varför man (behöver inte vara just du) uppfattar
saker på olik sätt?

Genom att lära sig kan man ju föra utvecklingen vidare. Är inte det bra?

Om det kan visa sig att man tycker något som är helt subjektivt vet man
att olika kan tycka olika, kan man visa att någon tycker en sak i en öppen
lyssning men motsatsen i en blind, så kan man lära sig något om hur pass
kapabla vi är att lura oss själva.

Jag tycker att diskussionen är bra, och jag ser inte att något annat kan
komma ur den än kunskap, men jag ser inte att det är någon större
poäng med att ifrågasätta att en person upplever sig föredra en sak
framför en annan, i en öppen lyssning. Alltså det du berättat att du gör.

Men så vitt jag har sett har ingen varken ifrågasatt vad du sagt dig upp-
leva, ej heller har någon spekulerat om orsakerna till det. Men det har
framlagts ett antal faktorer som kanske kan vara intressant för någon
eller många att känna till.

Menar du att det finns någon nackdel med det? :?

Finns det ett egenvärde i att ingen gör något annat än att säga "jaha"
efter det att någon berättat om vad de upplevt?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-11 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-10 19:28

Mich skrev:Appropå spiks och tunga maskiner. Undra vad som ni definerar som spikes. Spetsen oändligt liten? eller kan den vara 1 - 2 cm stor? En del maskiner står på fyra fötter som har justerskruv, för att kunna få maskinen plan (i våg). Kanske dessa skruvar kan ses som spikes. Här är det nog inte spikes egenskaperna som gjort att de ser ut som de gör, utan möjligheten att justera fötterna.

//Michael

Precis, och dom står inte på dessa för att det är bättre för få bort vibrationer, utan som du sa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-10 19:28

IngOehman skrev:
migu1971 skrev:
Nattlorden skrev:
migu1971 skrev:JAJA ni är för söta, ville bara tala om att jag tycker att spikar låter bättre i mitt system och att det finns fler som tycker så oavsett om det är fel eller ej så e det så

Det är väl ingen som ifrågasatt att du tycker det? 8O

Nä men det spekuleras en hel del om varför jag tycker så

Jag vet inte om jag håller med om att det spekulerats om varför du tycker så (eller är övertygad om att du gör det), men menar du att det inte kan
vara en intressant fråga varför man (behöver inte vara just du) uppfattar
saker på olik sätt?

Genom att lära sig kan man ju föra utvecklingen vidare. Är inte det bra?

Om det kan visa sig att man tycker något som är helt subjektivt vet man
att olika kan tycka olika, kan man visa att någon tycker en sak i en öppen
lyssning men motsatsen i en blind, så kan man lära sig något om hur pass
kapabla vi är att lura oss själva.

Jag tycker att diskussionen är bra, och jag ser inte att något annat kan
komma ur den än kunskap, men jag ser inte att det är någon större
poäng med att ifrågasätta att en person upplever sig föredra en sak
framför en annan, i en öppen lyssning. Alltså det du berättat att du gör.

Men så vitt jag har sett har ingen varken ifrågasatt vad du sagt dig uppleva, ej heller har någon spekulerat om orsakerna till det. Men det
har framlagts ett antal faktorer som kanske kan vara intressant för
någon eller många att känna till. Menar du att det finns någon nackdel
med det? :?

Finns det ett egenvärde i att ingen gör något annat än att säga "jaha"
efter det att någon berättat om vad de upplevt?

Vh, iö

Du har nog rätt :D

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2008-11-10 19:33

Jag är ganska säker på att jag i ngt nummer av MoLt läst att tunga industrimaskiner ofta står på metallfötter som skulle kunna påminna om spikfötter, men att den tunga vikten på maskinerna gör att dessa "spikfötter" är att betrakta som mjuka. (Tror det var IÖ som skrev det)

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?
/ B

Var då? Jag har aldrig sett det någonstans, aldrig hörttalats om det i industrilla sammanhang. Och jag har varit runt ganska mycket.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-10 19:51

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.

Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?

/ B

Anledningen är dumheter, baserat på pseudovetenskap..

Och det säger du utan att någon har kunnat berätta i vilket sammanhang och i vilket syfte de skulle ha använts?

De är till att vara säker på sina egna kunskaper :-)

Jag ska göra en liten jämförelse. Om jag skulle använda en elektriskt ledande matta på min skivspelare, skulle jag då kunna hävda att denna leder bort statisk elektricitet från mina vinylskivor? Många skulle svara ja, jag som vet bättre säger nej. Detta kan jag säga både på teoretisk grund och av praktiska prov.

Om nu någon säger sig ha sett likadana mattor användas någonstans - skulle du då påstå att detta är dumheter baserat på pseudovetenskap bara för att materialet inte fungerar som neutralisering av en vinylskiva?

Men, jag måste kolla runt lite, kanske jag har blandat ihop spiksen med något...

/ B

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-11-11 00:33

soundbrigade skrev:Men Sorbotan är väl bara nån sorts (billig) PU-gummi som fått ett exotiskt adio-namn och en helt fel prislapp, väl?!

Sorbothane
From Wikipedia, the free encyclopedia

Sorbothane is a synthetic viscoelastic urethane polymer. It has wide industrial applications from acoustic shielding to cushioning in shoe soles. The material combines some of the properties of rubber, silicone, and other elastic polymers. It is considered to be a good vibration damping material, an acoustic insulator, and highly durable. An unusually high amount of the energy from an object dropped onto Sorbothane is absorbed. The feel and damping qualities of Sorbothane have been likened to those of meat.

Jag vill minnas att jag hört att Sorbothane ursprungligen utvecklades för att fungera som syntetisk hud åt brännskadade. "The feel and damping qualities of Sorbothane have been likened to those of meat." :?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 02:47

migu1971 skrev:OK IÖ har inte lyssnat på dina högtalare men en hel del andra hornkonstruktioner och dom gillade jag inte i allafall

Nu var ju inte det jag skrev om horn något som hade med mina högtalare att göra, utan det var bara en allmän reflexion över, att man inte kan odugligförklara horn genom att referera till den klangliga färgning som uppstår när man med händerna bildar ett horn framför munnen.

Det är ju ett lika ogiltigt argument som att förklara att allt annat än hornhögtalare är oanvändbart, eftersom en avsågad trumpet låter så illa...

En högtalare är helt enkelt ingenting som har uppdraget att ersätta eller substituera ett musikinstrument eller någon annan ljudkälla, utan deras uppgift (i varje fall tillsammans med stereosystemet) är att öppna in till inspelningsvärlden, men hjälp av de två kanalernas information som står till buds. Hur den behöver se ut beror på vad högtalaren har att kunkurera med ute i rummet, vilket i sin tur beror på rummets tillstånd och storlek.

Men oavsett vilken utstrålningslösning man väljer så behöver högtalaren "passa för sina egna lösningar", det vill säga om elementen i den förses med horn av något slag, så måste drivningen till elemeten avpassas så att det som kommer ut ändå blir rätt. Det är primärt avsaknaden av det som gör att det låter färgat när man med händerna bildar en tratt framför munnen.

Men det hela var som sagt en allmän reflexion, och ingenting som har något specifikt med mina högtalare att göra (som nog rätt få skulle kalla hornhögtalare eftersom de allihopa har lågkomprimerande horn, som för många inte uppfattas som horn alls, varken visuellt eller ljudmässigt). Och tvärtemot vad jag tror jag såg dig skriva så är det de högtalare jag gör som är störst, eller rättare sagt de som är gjorda för de största rummen (PA-TOP4 och CC-PC4) som utnyttjar mest hornverkan för att nå sina mål.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 02:56

Kitchenmaster skrev:Jag är ganska säker på att jag i ngt nummer av MoLt läst att tunga industrimaskiner ofta står på metallfötter som skulle kunna påminna om spikfötter, men att den tunga vikten på maskinerna gör att dessa "spikfötter" är att betrakta som mjuka. (Tror det var IÖ som skrev det)

Det stämmer att sådant förekommer, och som sagt för att vara mjuka.

Men de allra flesta vibrationsalstrande maskiner står på mycket elastiska fötter för att hålla sig rimligt lugna (och för att inte generera en massa vibrationer in i stommen). Både gummikonstruktioner och metallfjädrar förekommer.

Man kan jämföra situationen med deLavals visioner om överkritiska varvtal. Alltså hans turbinpatens som gick ut på att man måste göra axeln mjuk och klen för att den skall hålla, inte styv. På så vis kommer man att arbeta med frekvenser långt över de kritiska (där resonanserna och påfrestningarna blir enorma) så att konstruktionen slipper komma i resonans, utan håller sig lugn och fin.

Mjukfötter är precis samma sak, men sett ur ett ickeroterande perspektiv.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-11 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-11-11 09:08

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:Mycket bra inlägg. Ni som tror på spikes- läs det noggrant.

Spikes förekommer ju inte bara i hifi-världen. Bland annat ställs tunga maskiner på sådana, om jag förstått det rätt. Vad är anledningen till detta?

/ B

Anledningen är dumheter, baserat på pseudovetenskap..

Jag tror du uppfattas som en person som bara repeterar vad andra - i synnerhet en person - säger och ibland har du kanske inte riktigt förstått vad bederbörande sagt och då återger du en lätt förvanskad historia.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-11 12:10

Svante skrev:Spikes måste vara en av de dummare tillbehör som finns. I den mån de gör någon skillnad på ljudet så lär det vara till det sämre.

Det de gör är att de kopplar eventuella vibrationer som finns i högtalarlådan hårt till golvet, vilket får golvet att stråla ljud. Hur mycket det blir beror på golvets egenskaper. Man för alltså in en egenskap som högtalarkonstruktören omöjligt kan ha haft kontroll över.

Det är bättre att ställa högtalaren mjukt, då finns bara det som konstruktören har känt till kvar. Dessutom frikopplar man högtalaren från husets stomme, vilket åtminstone potentiellt minskar störningen in till grannarna.

Utöver det blir det fula märken i parketten om man ställer spikarna direkt på den.

Det brukar vara ganska lustigt att läsa förklaringarna till varför det skulle bli bättre med spikar om man bara har lite förståelse för strukturakustik.

Ja, jag minns då Svante tog en liten sån däringa gammaldags leksaksmojäng som kallas för speldosa och den var utan hölje och satte den mot ett bord. Speldosan har en rotor i form av vals som roterar och på denna vals finns det piggar i lämplig följd och på lämplig plats. Dessa piggar slår då an små tunna blad då rotorn roterar och bladen vibrerar då i takt med piggarna och rotorns rotation :) Jättefin liten mojäng :D Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint :) Vill man att golvet skall vibrera och spela jättefint så är spikes jättebra. Men vill man inte att en massa andra saker skall vibrera så är det nog tveksamt med spikes förträfflighet.

Jag har dock en liten fundering :idea: Om man skulle kunna tillverka en liten modutt som fungerar som mekanisk jord; som ett vibrationsmässigt svart hål. Något som omvandlar vibrationer till värme eller som ser till att vibrationer kan fasa ut varandra eller på något annat lämpligt sätt eliminera vibrationer. Kort och gott ett väldans bra fundament som en vibrerande produkt kan stå på. Nu har vi skapat en situation där vi har möjlighet att leda bort vibrationer från något vibrerande objekt så att vibrationerna effektivt kan elimineras eller minskas i ett annat objekt. Det kan vara en kompressor eller en motor eller en något urusel skivspelare eller högtalare som man vill minska vibrationerna i. Nu kan det vara läge att bestämma om vi vill applicera vårt vibrerande objekt stumt med vår vibrationsdödare. Det gör man effektivt genom att skapa en stel förbindelse dem emellan t.ex. med spikes :) I detta exempel tror jag att det vore korkat att använda kork :) eller annat dämpande eller fjädrande material dem emellan.

D v s om denna lilla gammaldags speldosa appplicerades stelt mot denna vibrationsdämpare så skulle ljudet (vibrationerna) från speldosan bli ännu något mindre än då speldosan var i fria luften. Och kanske det skulle fungera på liknande sätt med högtalare, eller kanske med vissa delar av högtalaren.

Om det rör sig om tunga maskiner så vill man nog ha så stor yta som möjligt i ett stelt förband mot ett vibrationsdödande fundament undrar jag i mitt stilla sinne.

Sens moral. Varje specifik situation kräver nog sin specifika lösning.
Tror jag :)

Jag har själv inte uppnått bra resultat med spikes under högtalare. Men man kanske kan få dessa att stå stabilt och det kanske blir svårare för ungar att välta högtalarna om de står på en tjock heltäckningsmatta :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 12:13

petersteindl skrev:Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint :)

Var där inte någon japan som experimenterade med att göra högtalare av spänd balsa som exciterades på detta viset?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-11 12:46

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint :)

Var där inte någon japan som experimenterade med att göra högtalare av spänd balsa som exciterades på detta viset?

Japaner, japaner, japaner :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 14:26

Peter!

Saken är ju den, att även om man har sin urbergsjord och således kan bortse ifrån problemet med ljud som alstras från en mjuk jord, så återstår problemet med att högtalaren själv kommer i resonans på grund av samverkan mellan dess egen massa och fjädringen i spikarna. De sistnämnda är styva i förhållande till mjukfötter men väldigt långt ifrån oändligt styva.

Den resonansfrekvensen hamnar för det mesta någonstans mellan 25 och 50 Hz, det vill säga det kommer trots allt tämligen lågt ned i frekvens - i basområdet. Och det är ju just därför som högtalarnas resonanser plötsligt anslås så illa av musiksignalerna.

Det mekaniska systemet från talspolen (där krafterna startar) och till högtalarens undersida (där de reflekteras för sistagången, och maximalt illa om de står på spikar) är helt enkelt alldeles på tok för klent/mjukt fortfarande.

Om man vill att det skall förflytta resonansfrekvenserna till ovanför audioområdet så behöver styvheten ökas åtminstone (20 000/40)^2 = 250 000 gånger. Eller om man vill se det i procent: 25 000 000%...

Enda sättet att komma i närheten av en sådan effekt är att glömma hela taken på att ta hand om reaktionskrafterna genom att fästa den där superjorden direkt i högtalarelementets magnetsystem, eller att fästa en jättestor massa där, säg 50 kg (men den måste faktiskt i sig vara av ett material där ljudet går tillräckligt snabbt, annars kommer det likt förbenat att resonera om det). Vill man använde den där teoretiska superjorden vore nog en berylliumstång från magnetens baksida den bästa lösningen. Eller om man använder två högtalarelement - att fästa dem direkt i varandra, eller i varandra med en superstyv pinne, så att de kan agera virtuell mek-jord åt varandra.

Men allt det där berättade jag ju för en förfärlig massa år för dig, så det vet du ju. Jag kommer aldrig att glömma när jag tvingades ta ledigt en hel dag för att hyra in mig på en mekanisk verskad och själv stå där och göra en gängstång åt dig, som jag sedan skulle montera i dina högtalare också. Då ångrade jag att jag hade berättat något alls. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 14:38

IngOehman skrev:Jag kommer aldrig att glömma när jag tvingades ta ledigt en hel dag för att hyra in mig på en mekanisk verskad och själv stå där och göra en gängstång åt dig, som jag sedan skulle montera i dina högtalare också. Då ångrade jag att jag hade berättat något alls. ;)

Va' kul ni har (haft) det! :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-11 16:02

IngOehman skrev:Peter!

Saken är ju den, att även om man har sin urbergsjord och således kan bortse ifrån problemet med ljud som alstras från en mjuk jord, så återstår problemet med att högtalaren själv kommer i resonans på grund av samverkan mellan dess egen massa och fjädringen i spikarna. De sistnämnda är styva i förhållande till mjukfötter men väldigt långt ifrån oändligt styva.

Den resonansfrekvensen hamnar för det mesta någonstans mellan 25 och 50 Hz, det vill säga det kommer trots allt tämligen lågt ned i frekvens - i basområdet. Och det är ju just därför som högtalarnas resonanser plötsligt anslås så illa av musiksignalerna.

Det mekaniska systemet från talspolen (där krafterna startar) och till högtalarens undersida (där de reflekteras för sistagången, och maximalt illa om de står på spikar) är helt enkelt alldeles på tok för klent/mjukt fortfarande.

Om man vill att det skall förflytta resonansfrekvenserna till ovanför audioområdet så behöver styvheten ökas åtminstone (20 000/40)^2 = 250 000 gånger. Eller om man vill se det i procent: 25 000 000%...

Enda sättet att komma i närheten av en sådan effekt är att glömma hela taken på att ta hand om reaktionskrafterna genom att fästa den där superjorden direkt i högtalarelementets magnetsystem, eller att fästa en jättestor massa där, säg 50 kg (men den måste faktiskt i sig vara av ett material där ljudet går tillräckligt snabbt, annars kommer det likt förbenat att resonera om det). Vill man använde den där teoretiska superjorden vore nog en berylliumstång från magnetens baksida den bästa lösningen. Eller om man använder två högtalarelement - att fästa dem direkt i varandra, eller i varandra med en superstyv pinne, så att de kan agera virtuell mek-jord åt varandra.

Men allt det där berättade jag ju för en förfärlig massa år för dig, så det vet du ju. Jag kommer aldrig att glömma när jag tvingades ta ledigt en hel dag för att hyra in mig på en mekanisk verskad och själv stå där och göra en gängstång åt dig, som jag sedan skulle montera i dina högtalare också. Då ångrade jag att jag hade berättat något alls. ;)

Vh, iö

OK, styvt ska det vara alltså. Gärna tungt också. Vad säger du om den där syntetiska graniten wilson använder till sina lådor? Det är väl styvt? Tungt som *** i all fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 16:26

Det jag försökte skriva var att det INTE skall vara en styv förbindelse till omgivningen. Det enda ställa där man teoretiskt har en chans att få upp resonansfrekvensen tillräckligt högt för att det skall kunna bli oresonant inom musikregistret, är att fästa massan direkt på magnetsystemet. Alla andra sätt är "för långt bort". Inklusive högtalarlådan. Men en tung baffel skadar aldrig, i varje fall inte om den dessutom finns rimlig dämpning i kabinettet, vilket gör vissa material bättre än andra. De flesta tunga och styva material har alldeles för låg inre dämpning. Själva element-korgen kommer dock att komma in i ekvationen då, och jag kan lova att den inte duger för att hålla resonansfrekvensen över 20 000 Hz. ;)

När man talar om att adressera felen register för register kan man dock självklart tänka sig att begränsa kraven en smula, närmare bestämt till att sträcka sig kanske en oktav ovanför arbetsregistret.

Men för att ta oss tillbaka till grundfrågan - spikfötter fungerar aldrig för fullregisterhögtalare. Vill man mekaniskt jorda så är det bara två sätt som står till buds - massa direkt på magnetsystemet, eller en stång från ett element magnetsystem till ett annat elements, som arbetar i motfas för att skapa en virtuell mekanisk jord. För applikationer där man bara hanterar mycket låga frekvenser kan den sistnämnda funktionen dock åstadkommas via högtalarkabinettet istället.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-11 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-11 16:27

Dom där äggen ...... skall dom spikas fast på väggen? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 16:29

IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 16:30

phon skrev:Dom där äggen ...... skall dom spikas fast på väggen? :)

Nej, de skall muras fast som standard i alla nyproducterad bostäder fr. 1/4 2010 enl. regeringsbeslut.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 16:33

Jag känner inte till Dali 40.

Men även om jag gjorde det brukar jag inte ägna mig åt att kritisera
produkter som är i produktion, om de inte representerar ett tillräckligt
påtagligt bedrägeri. Sådant har mig veterligt aldrig Dali ägnat sig åt. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-11 16:34

Ja, det hörde jag på nyheterna idag, det stämmer! :)

Äggarlägenheter med egen lagfart var det visst, alla nya lägenheter kan få egna ägg. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-11 17:12

Socialdepartementet rekommenderar fyra ägg per familj.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-11 17:12

petersteindl skrev:Ja, jag minns då Svante tog en liten sån däringa gammaldags leksaksmojäng som kallas för speldosa och den var utan hölje och satte den mot ett bord. Speldosan har en rotor i form av vals som roterar och på denna vals finns det piggar i lämplig följd och på lämplig plats. Dessa piggar slår då an små tunna blad då rotorn roterar och bladen vibrerar då i takt med piggarna och rotorns rotation :) Jättefin liten mojäng :D Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint :) Vill man att golvet skall vibrera och spela jättefint så är spikes jättebra. Men vill man inte att en massa andra saker skall vibrera så är det nog tveksamt med spikes förträfflighet.

Sådana speldoseverk brukade Bo Hansson använda vid demo av sina Rauna-högtalare. Jag fick en som belöning då jag kunde skilja masterband och vinyl åt...

Från en teknologilektion kommer jag ihåg att vid ett tillfälle användes träklossar i ek som vibrationsdämpare av en sockercentrifug (maskin modell större från Landsverk). Vår lärare hade varit inblandad i saken som konstruktör och alla vanliga vibrationsdämpare gick bet. Kommer inte ihåg varför någon fick idén att använda träklossar men grannarna långt därifrån var nöjda med resulatet, de lågfrekventa ljuden från sockerfabriken var borta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-11 17:42

petersteindl skrev:Jag har dock en liten fundering :idea: Om man skulle kunna tillverka en liten modutt som fungerar som mekanisk jord; som ett vibrationsmässigt svart hål.

Man har i princip två sätt att välja på. Eller tre. De första två kommer från insikten att arbete=kraft * sträcka. Man kan hindra en vibrerande pryl att överföra energi till omgivingen antingen genom att sätta kraften eller sträckan så nära noll som möjligt. Spikar och mjukt underlag representerar dessa motpoler.

Med mjuka fötter försöker man sätta kraft(-oscillationen) till noll. Det lyckas ganska bra.

Med spikar försöker man få högtalaren att stå stilla och därmed sätta sträckan till noll. Det lyckas inte fullt så bra, åtminstone inte på alla underlag. Ställer man den på en stor betongklump, så kanske man lyckas någorlunda, men ställer man den på parketten så kommer parketten garanterat att röra sig och då hamnar det vibrationsenergi i golvet.

Det tredje sättet att hantera vibrationerna är att släppa ner dem, men i ett material som dämpar (=absorberar energin och omvandlar den till värme). Det kan vara en poäng med det eftersom de resonanser som ändå bildas inte blir så utpräglade.

Med ovanstående resonemang kan man förstå att en mjuk, dämpande koppling är den bästa om man vill minimera avstrålningen från golvet.

Man kan föra ett liknande resonemang om högtalarens rörelse och då kommer man fram till att stor massa är bra och att styv koppling bara flyttar de resonanser uppåt i frekvens och dessutom höger deras Q-värde. Bäst är en mjuk dämpande koppling. Det är bara vid låga frekvenser (dvs handknuff) som högtalaren blir med mobil av en mjuk fjädring, och det har man ingen nytta av annat än att blomvasen ovanpå högtalaren inte välter lika lätt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-11 18:09

Nattlorden skrev:
phon skrev:Dom där äggen ...... skall dom spikas fast på väggen? :)

Nej, de skall muras fast som standard i alla nyproducterad bostäder fr. 1/4 2010 enl. regeringsbeslut.

Som så här ungefär, då?
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 18:27

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Ja, jag minns då Svante tog en liten sån däringa gammaldags leksaksmojäng som kallas för speldosa och den var utan hölje och satte den mot ett bord. Speldosan har en rotor i form av vals som roterar och på denna vals finns det piggar i lämplig följd och på lämplig plats. Dessa piggar slår då an små tunna blad då rotorn roterar och bladen vibrerar då i takt med piggarna och rotorns rotation :) Jättefin liten mojäng :D Det låter inte speciellt mycket om en naken speldosa, MEN om man ställer dosan mot ett bord d v s då man kopplar dosan stumt mot en stor vibrerande yta så spelar bordet jättefint :) Vill man att golvet skall vibrera och spela jättefint så är spikes jättebra. Men vill man inte att en massa andra saker skall vibrera så är det nog tveksamt med spikes förträfflighet.

Sådana speldoseverk brukade Bo Hansson använda vid demo av sina Rauna-högtalare. Jag fick en som belöning då jag kunde skilja masterband och vinyl åt...

Från en teknologilektion kommer jag ihåg att vid ett tillfälle användes träklossar i ek som vibrationsdämpare av en sockercentrifug (maskin modell större från Landsverk). Vår lärare hade varit inblandad i saken som konstruktör och alla vanliga vibrationsdämpare gick bet. Kommer inte ihåg varför någon fick idén att använda träklossar men grannarna långt därifrån var nöjda med resulatet, de lågfrekventa ljuden från sockerfabriken var borta.

Jag har ett svagt minne av att jag för kanske uppåt 18 år sedan, i MoLt föreslog ett litet experiment som gick ut på att den som gått på eller i varje fall inte genomskådat spikfotsmyten, kan undersöka saken såhär:

1. Tag en akvariepump och placera den på den där glasskivan ovanpå akvariet. Lyssna hur det låter.

2. Ersätt de små gummifötterna under pumpen med häftstift (om häftstiften är lite högre än de gummiföter som akvariepumpen levereras med, så behöver de sistnämnda förstås inte tas bort).

3. Ställ sedan tillbaka pumpen på glasskivan ovanpå akvariet och lyssna igen...

Även om inte alla (illa spikfotsindoktrinerade) tror helt på det de hör, så kanske det i varje fall kan leda till att de därefter ställer sina skeptiska frågor till rätt personer - dem som påstår att spikar är bra att ha under högtalare.

Det vill säga begär att de som sprider myter skall försvara dem, men inser att de som bara redogör för fysikaliska självklarheter inte har så mycket att ställas till svars för... ;) Det finns ju liksom inget skäl att ifrågasätta sådant som det inte finns något som talar emot. 8)

Kan nämna att det dessutom är så, att spikfötter under en akvariepump trots allt är mindre tokigt än under en högtalare, för akvariepumpen skakar ju trots allt inte vid så höga frekvenser som en högtalare gör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 19:00

IngOehman skrev:Jag känner inte till Dali 40.

Men även om jag gjorde det brukar jag inte ägna mig åt att kritisera
produkter som är i produktion, om de inte representerar ett tillräckligt
påtagligt bedrägeri. Sådant har mig veterligt aldrig Dali ägnat sig åt. ;)

Med tanke på att det säkert är bortåt 20 år sedan den togs ur produktion, så är det säkert lugnt att ha en teknisk kommentar på en konstruktionslösning oavsett om man hört den eller ej. Hittar dock ingen sprängskiss på nätet att länka till, så det får bero tills jag hittar en (i datorn på jobb kanske?) Eller så får jag se om jag har en så gammal hifiklubbstidning som jag kan ta ett foto på...

Ha.... nu hittade jag inte bara sprängskissen, utan hela manualen på Dali 40 SE här

och haha... Paa hann före... :lol:
Senast redigerad av Nattlorden 2008-11-11 19:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-11 19:05

Nattlorden skrev: Hittar dock ingen sprängskiss på nätet att länka till, så det får bero tills jag hittar en (i datorn på jobb kanske?) Eller så får jag se om jag har en så gammal hifiklubbstidning som jag kan ta ett foto på...

Finns i detta dokument:

http://www.dali.dk/admin/previousm/DALI ... DITION.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum