Hur fungerar spikes?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 19:10

Aha, så det är en gammal grej!

Ja, om du kan visa hur den ser ut så kan jag försöka mig på en kommentar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-11 19:16

Nattlorden skrev:IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?

Enligt sprängskissen vetter ju det ena elementet utanpå och det andra inuti. Det där är en mottaktkoppling för att halvera lådvolymen, inte en sådan motfasdrift jag kan tänka mig avsågs.

/J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-11 19:19

Men visst är det ett lite märkligt resonemang.

Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara. Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!

Jaja, så kan man förstås se det.

Själv bryr jag mig inte, mina SD-fötter fungerar alldeles utmärkt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 19:28

IngOehman skrev:Aha, så det är en gammal grej!

Ja, om du kan visa hur den ser ut så kan jag försöka mig på en kommentar.

Japp, jag har ingen som helst koll på vad de pysslar med idag... men mellan 1989 och 1995 hade jag fullständig koll på varenda pinal i sortimentet. :lol:

Kika i PDF:en, där är både sprängskiss och textförklaring av deras basanvändning. (samt ganska mycket om element, materialval, spridningsegenskaper etc. klart trevlig liten användarhandbok!)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 19:35

Såg just PAA's inlägg sist på förra sidan, och detta:

Jocke skrev:
Nattlorden skrev:IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?

Enligt sprängskissen vetter ju det ena elementet utanpå och det andra inuti. Det där är en mottaktkoppling för att halvera lådvolymen, inte en sådan motfasdrift jag kan tänka mig avsågs.

/J

Det är inte vad jag tycker det ser ut som, men skissen är ju inte helt tydlig. :?

Är det inte möjligen så, att ljudet från de bakre basarna kommer fram mellan de två bakväggarna på något sätt? (Åt sidorna, nedåt?)

Isåfall arbetar de nog så att deras vibrationer släcker ut varandra, i varje fall om de är ihopkopplade mekaniskt.

Om det skulle vara en "mottaktkoppling för att halvera lådvolymen", alltså en isobarisk koppling, så borde man se ett stort rör eller liknande mellan basarna, som minimerar volymen mellan dem. Och den bakre basen borde då inte se ut att nå fram till den främre av de dubbla bakväggarna.

Men var kommer ljudet från de bakre basarna ut?

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-11 19:37

Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.

Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara. Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!

/ B

Tycker nog att t ex IÖ både argumenterat och visat att spikes är en dålig ide - så väl som någon av kvinna född hade kunnat.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 20:02

IÖ: Den främre kammrarna som alla elementen har sin baksida emot är en basreflexkammare som portas ut på baksidan. Den små kammrarna som de inre elementen spelar in i är slutna(!!). Elementen är mekaniskt hopkopplade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-11 20:24

Verkar som en lösning som skulle kunna modifieras för ökad effektivitet. Men sådana lösningar leder faktiskt till en sak, nämligen att man "sparar lite slaglängd" för de främre basarna. Men det är ingen vidare effektiv lösning i övrigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-11 20:29

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-11 20:32

i skrev:

/ B

Tycker nog att t ex IÖ både argumenterat och visat att spikes är en dålig ide - så väl som någon av kvinna född hade kunnat.

Det är möjligt. Men det betyder inte att man måste kalla en avvikande åsikt för "myt". Eller menar att en viss synvinkel inte kan motsägas eller behöva diskuteras därför att den är "rätt". Hur ofta är det inte som även tekniska "sanningar" omprövas därför att man gör nya upptäckter?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-11 20:34

/ B

Snacka om att läsa in vad som helst. Om man med vanliga fysiska begrepp kan lätt förklara att spikes inte funkar som det påstås så behöver väl inte den som står på 300-400 åring kunskap fortsätta att bevisa det som redan är bevisats inte funka, utan dom som påstår att spikes är undantaget i fysikens värld. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 20:35

paa skrev:Kom på en sak ang Dali 40:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 301#175301

Haha... dåligt minne är bra ibland, eller?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-11 20:37

Bill50x skrev:
i skrev:

/ B

Det är möjligt. Men det betyder inte att man måste kalla en avvikande åsikt för "myt". Eller menar att en viss synvinkel inte kan motsägas eller behöva diskuteras därför att den är "rätt". Hur ofta är det inte som även tekniska "sanningar" omprövas därför att man gör nya upptäckter?

/ B

Möjligt. Men det är inte det jag pratar om.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-11 20:43

IngOehman skrev:Verkar som en lösning som skulle kunna modifieras för ökad effektivitet. Men sådana lösningar leder faktiskt till en sak, nämligen att man "sparar lite slaglängd" för de främre basarna. Men det är ingen vidare effektiv lösning i övrigt.

Förstår jag texten rätt så ville man förbättra både på sluten och på basreflex för att få både bra pulssvar och lägre utsträckning... delar av det hittade man i en "bandpass basreflex", men nackdelen med den var att den inte funkade i annat än subbaskonstruktioner till typ 100Hz... så för att sträcka basen högre i frekvens så blandade man den konstruktionen med "inuti-bas" med att sätta en normalt monterad bas i samma basreflexlåda... och sen gissar jag att man testade sig fram bland parametrarna tills man fick ungefär den frekvensgången man ville ha.

Sparar slaglängd? När jag läste dokumentet verkade det snarare som det behövdes lång slaglängd, för det var sådana element man satt i... slaglängd på tummen. Hmm...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-11 20:46

Har ni sett tråden på sweetspotforum, där LennArt renoverar, mäter och beskriver ett par Dali 40?

Mycket bilder och trevlig läsning, där beskrivs rätt noga hur bashögtalarna hänger ihop i sina olika lådor.

..... bilderna ligger visst nere just nu, LennArts server verkar stå still .... ah, dom kommer väl tillbaks .... :)
Senast redigerad av phon 2008-11-11 20:49, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-11 20:48

subjektivisten skrev:

/ B

Snacka om att läsa in vad som helst. Om man med vanliga fysiska begrepp kan lätt förklara att spikes inte funkar som det påstås så behöver väl inte den som står på 300-400 åring kunskap fortsätta att bevisa det som redan är bevisats inte funka, utan dom som påstår att spikes är undantaget i fysikens värld. 8)

Vem har lätt "bevisat" något? Som alltid brukar man utgå ifrån någon hypotes. Talar vi om spikes har det visats (om jag minns rätt, av IÖ och presenterats i bl.a MoLT) att tex trägolv svänger med ganska kraftigt om man använder spikes. Men betyder det att spikes alltid är fel? Alla material är mjuka - om de utsätts för tillräckligt tryck. En högtalarkonstruktion med alla dess olika material, vikt, etc är också en komplex historia att beräkna. Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.

De sista 18 åren har jag dock bott i hus med trägolv och i två av de tre lägenheterna jag bott under dessa år har jag upplevt bättre ljud med mjuka fötter. Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.

Men vem som kommit på att högtalarstativ som ska stå på spikes ska ha fyra fötter, det kan man ju undra.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-11 23:56

Bill50x skrev:Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.

Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-12 00:30

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.

Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?

Jag vet när dom inte fungerar, ja. Jag vet också när dom har fungerat hos mig. Varför ska jag behöva visa de fysikaliska orsakerna? Det behöver ju uppenbarligen inte de som inte gillar spikes.

Faktiskt, jag vet ju inte varför de (spiksen) inte fungerade i två fall av tre hos mig. Det kan ju vara av de skäl som redovisats här, men det behöver ju inte vara så. Det kan man knappast veta utan att göra en ordentlig undersökning. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-12 01:50

Bill50x skrev:. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.B

Jo.... men, inte är det alltid så lätt inte. Men man kan ju ändå. tycker
jag, testa lite nya infallsvinklar ibland, o framförallt, prova på att tänka
utanför sina "invanda ramar". Har man en jäkla "röta" så lär man sig
ju "kanske" något nytt(vilket i vissa fall gud förbjude. :wink: ) men att
prova kan välan inte vara helt fel ? :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-12 02:06

Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.

Ursäkta, men har du dragit i skruv i golver för att ställa högtalarna på?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-12 04:37

Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara.

Varför förvränger du saker på det där viset? :?

Om du vill hänvisa till det någon skrivit så varför börjar du med att miss-
tolka det? Det är inte första gånger heller, utan snarare så gör du det
nästan varje gång. :(

Om du bara slutar tolka och läser det som skrivits istället så blir det inte
fel hela tiden.

Det jag skrev var att det är den som påstår att spikar är bra, som
behöver försvara den ståndpunkten.

Så om den som i egna experiment finner att högtalaren beter sig på ett
sätt som står i motsatsförhållandet till vad de som påstår att spikfötter
är bra har påstått, vill ställa någon till svars för det, så är det ju kanske
rimligare att ställa spikfotsförespråkarna till svars för det, än att fråga
dem som redan sagt att det är på det viset.

Bill50x skrev:Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!

Nej, vad jag ville ha fram var, att de som beskrivit hur spikfötter påver-
kar en högtalares beteende borde slippa att ifrågasättas utan argu-
ment (med spydiga fraser som "det låter inte speciellt trovärdigt att
någon skulle använda spikfötter om det vore som ni påstår"
), eftersom
spikfötternas olämplighet ju är självklarheter, eller borde vara det, för
alla som närvarade på fysikundervisningen i skolan, och förstod i varje
fall de allra basalaste grunderna.

Om någon inte hängde med i skolan så är det ju inget fel med det, men
jag tycker att man borde kunna förvänta sig slippa se dem visa upp en
massa attityd då, och ifrågasätta saker utan argument. När det handlar
om saker som de borde känna till och förstå om de bara hållit sig vakna
på lektionerna, så blir det ju bara alldeles fel. :?

Om man vet att man inte är insatt i ett ämne är väl det rimligaste att
man vill lära sig? Att studsa upp med en massa tomma misstroenden
mot dem som kan hjälpa till med det, är ingen vidare strategi isåfall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-12 04:45

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?

Jag vet när dom inte fungerar, ja. Jag vet också när dom har fungerat hos mig. Varför ska jag behöva visa de fysikaliska orsakerna? Det behöver ju uppenbarligen inte de som inte gillar spikes.

Menar du på fullt allvar att de fysikaliska orsakerna INTE har redovisats??? :o 8O

Läser du inte de inläggen? :? Och varför hittar du på sådana där påstå-
enden om att de som inte gillar spikes "uppenbarligen inte behöver visa
de fysikaliska orsakerna"? :?

De är ju de enda som gjort just det!

Bill50x skrev:Faktiskt, jag vet ju inte varför de (spiksen) inte fungerade i två fall av tre hos mig. Det kan ju vara av de skäl som redovisats här, men det behöver ju inte vara så. Det kan man knappast veta utan att göra en ordentlig undersökning. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.

Nej, det stämmer inte alls. Varför tror du att det är så?

Vad man behöver göra är att kartlägga mekanismerna. Det är liksom en
av vetenskapens huvudpoänger - att man använder sig av deduktion
och induktion för att skaffa sig modeller som gör att man INTE behöver
prova alla kombinationer för att veta hur de beter sig.

Detta är ju oerhört grundläggande. Liksom bland det absolut första som
man behöver lära sig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-12 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-12 07:24

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.

Ursäkta, men har du dragit i skruv i golver för att ställa högtalarna på?

Skruv genom parketten
rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".
Han förordade också avtagande av armbandsur innan lyssning.
Enligt Peterstendl så ringde han desutom upp sveriges radios symfoniorkester och bad dem att skruvafast mikrofonstativen ordentligt, så att det skulle höras att de spelade i takt. 8O

Men det kanske är en skröna. ( Hoppas det )
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-12 11:03

Max_Headroom skrev:

Ursäkta, men har du dragit i skruv i golvet för att ställa högtalarna på?

Ja. I den lägenheten var det inte så noga just då, den höll på att renoveras.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-12 17:56

Richard skrev:Skruv genom parketten[/b] rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".
Enligt Peterstendl så ringde han desutom upp sveriges radios symfoniorkester och bad dem att skruvafast mikrofonstativen ordentligt, så att det skulle höras att de spelade i takt. 8O

Richard, det är inte alls så som du skriver. Jag har faktiskt sagt något helt annat. Inte ens "Sveriges Radios Symfoniorkester" stämmer med det jag sagt. Att "Han bad dem att skruva fast mikrofonstativen ordentligt", har jag heller aldrig sagt.

Frågan är: Om det är en skröna det du påstår att jag skulle ha sagt? Skrönan består i så fall i just själva din omskrivning om vad jag sagt.

Jag kommer att mer i detalj komma in på vad som sades på den gamla "goda" tiden och det blir i den andra tråden d v s i Peter Steindl?-tråden.

Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig :lol: :wink:

MvH :)
Peter Steindl

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-11-12 18:01

hej

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-12 18:09

Hej :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-12 18:22

petersteindl skrev:Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig :lol: :wink:

Peter Steindl

Citat från PS-tråden:
petersteindl skrev:Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.
MvH
PS
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-12 18:25

En viss skillnad ja, rätt signifikant till och med.

(Men jag har värre saker att komma med, se nedan. ;))

petersteindl skrev:
Richard skrev:Skruv genom parketten[/b] rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".

Richard, det är inte alls så som du skriver. Jag har faktiskt sagt något helt annat. Inte ens "Sveriges Radios Symfoniorkester" stämmer med det jag sagt. Att "Han bad dem att skruva fast mikrofonstativen ordentligt", har jag heller aldrig sagt.

Frågan är: Om det är en skröna det du påstår att jag skulle ha sagt? Skrönan består i så fall i just själva din omskrivning om vad jag sagt.

Jag kommer att mer i detalj komma in på vad som sades på den gamla "goda" tiden och det blir i den andra tråden d v s i Peter Steindl?-tråden.

Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig :lol: :wink:

Peter Steindl

Jag har ingen aning om vad du har sagt till Richard, men jag vet ju vad
Göran Rudling har sagt till mig att han själv sagt och gjort - och även
om jag inte känner igen det som Richard skriver i detalj, så är det i vart
fall inte vansinnigare än det jag känner till. ;)

Det han tryckte hårdast på var dock att de (eller rättare sagt symfonik-
erna, inte radioorkestern om jag minns rätt) inte gick att lyssna på, och
att det måste bero på att de hade arbandsur med beep-funktion i (som
förvisso inte sade beep, men som kunde göra det*), när de spelade...

Tyvärr måste jag ta på mig ansvaret för att ha uppmärksammat honom
på att verkligheten såg ut på det viset, alltså att nog även musiker har
klocka, och att man nog inte skall se det som ett stort problem det finns
vissa stereolyssnare därhemma som har det. (Minns än idag hans aha-
minspel när jag sa det.)

Men, min avsikt var inte att han skulle kontakta dem om det för att få
dem att ta av sig klockorna ;) - bara att han skulle inse det orimliga i att
betrakta det som ett problem att man som hifi-lyssnare kanske har en
klocka runt handleden, som har oaktiverad larm-funktion.

Allt går inte som man tänkt sig. Han tog det på ett annat sätt. :)

Om han därefter har fått för sig att membranen i mikrofonerna är ett
problem, så kan man ju fråga sig hur han tänkt att man skall kunna
åstadkomma ett fonogram överhuvudtaget? Och om det inte går, så
vad skall han då syssla med för verksamhet?

Att sälja stereo-apparater verkar ju lönlöst om det är omöjligt att göra
några användbara inspelningar. Kanske bättre att sälja kaffebryggare
isåfall. Var det så det gick till?

Vh, iö

- - - - -

*Och att de därför måste ha "lättrörliga membran" som ju alltid förstör
musik som finns i deras närhet...

Frågan man kan ställa sig är, får man lyssna i stereo då?

Jag vågar påstå att vänster högtalares ljud påverkas mera av höger
högtalare, än av ett armbandsur som råkar finnas i rummet. Båda är
dock extremt harmläsa jämfört med de flesta större möbler, för att inte
tala om inverkan från rummets väggar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-12 21:24

paa skrev:
petersteindl skrev:Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig :lol: :wink:

Peter Steindl

Citat från PS-tråden:
petersteindl skrev:Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.
MvH
PS

Bra paa, det är precis vad det handlar om. Mikrofonerna skulle alltså inte på något sätt stå stadigare i lokalen – mikrofonerna måste helt enkelt ut ur konsertsalen därför att det svängande membranet i samtliga mikrofoner oavsett mikrofonprincip* orsakar tonförvirring d v s ljudvågorna blir förvirrade (som rabiessmittade galna hundar) och den av människan uppfattade tonhöjden (the perceived pitch) samt takten blir förvirrad och därför kan inte musikerna spela i takt och publiken får enbart ett musikaliskt sammelsurium av tonförvirrade ljudvågor som flaxar omkring i rummet eller i konserthuset. Allt enligt Linns filosofi förmedlat av dess dåvarande Svenske generalagent Göran Rudling. Jag vill också upplysa om att det inte var någon skillnad mellan de olika Linndistributörerna i världen vad gäller upplysning om ”den enda sanna ljudläran”, nämligen Linnfilosofin. Det var som att trycka på en knapp och så fick man budskapet uppspelat av någon som liknar en människomaskin. Alla skulle skydda varandra och framförallt hövdingen och därför förmedla samma teorier – Ett slags överlevnadsförsvar.

Men hur kommer det sig att sådant resonemang överhuvudtaget kom upp?

Jo, det var efter att jag drog fram konsekvenserna av deras andra absurda snack för att se hur långt jag kunde förmå dem att gå i alla deras galenskaper. Av tokigheter följer av nödvändighet andra tokigheter. Jag provocerade fram dessa saker av Göran Rudling och han dryftade det därefter med sin hövding i Skotland och resultatet blev därefter att Göran Rudling kontaktade konserthusledningen d v s där Stockholmsfilharmonin spelar (d v s inte Radioorkestern) och bad dem att avlägsna alla mikrofoner i salen.

Linnkunder kom stolta ner till Ljudbutiken och med triumfen i ögonen och berättade den fabulösa nyheten om att nu har Linn vunnit seger igen – Linn är initiativtagaren till att samtliga mikrofoner kommer att avlägsnas ut ur konserthuset. Men det var mer tokigheter på vägen mot mikrofonernas svängande membran och en av dem är klockorna och en annan är alla högtalare som fanns/finns i konserhuset. Det blev inte som Rudling hade tänkt sig.

Hur samtalen mellan oss på Ljudbutiken och dem på High Fidelity gick till kommer jag att skriva om så småningom.

IngOehman skrev:Jag har ingen aning om vad du har sagt till Richard, men jag vet ju vad
Göran Rudling har sagt till mig att han själv sagt och gjort - och även
om jag inte känner igen det som Richard skriver i detalj, så är det i vart
fall inte vansinnigare än det jag känner till.

Tyvärr måste jag ta på mig ansvaret för att ha uppmärksammat honom
på att verkligheten såg ut på det viset
, alltså att nog även musiker har
klocka, och att man nog inte skall se det som ett stort problem det finns
vissa stereolyssnare därhemma som har det. (Minns än idag hans aha-
minspel när jag sa det.)

Jag har inte sagt något till Richard i ärendet annat än det jag skrivit på faktiskt och som paa refererar till.

Och en sak till IÖ, du behöver inte våndas och ta på dig ansvaret för att ha dryftat quarzklockor med beep med Göran Rudling för det var just om dessa galenskaper som High Fidelity och Ljudbutiken låg i kontrovers med varandra om. Det var faktiskt en fajt och en sak till, LTS gick på Linns och Göran Rudlings linje på den tiden. Så Jag och Bengan hade både Linngänget och LTS-gänget att tampas mot. Det var jag och Göran Rudling i egenskap av butiksinnehavare som hade bataljerna och det skrevs det om i hifi-pressen också. Och nu snart även på Faktiskt.se :)

Men vad är då ursprunget till alla dessa tokiga idéer från Linn och Rudling? Jo, det skall jag så småningom redogöra för då jag har mer tid och då blir det även bilder från den tiden och uttdrag från hifi-press.

Peter Steindl

*Vi diskuterade inte kolkornsmikrofoner så jag vet inte vilka hypoteser de har angående sådana mikrofoner 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum