Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?
IngOehman skrev:Aha, så det är en gammal grej!
Ja, om du kan visa hur den ser ut så kan jag försöka mig på en kommentar.
Jocke skrev:Nattlorden skrev:IÖ - Funkar konceptet i Dali 40 bra då, eller faller det på att elementen jobbar i olika akustiska miljöer?
Enligt sprängskissen vetter ju det ena elementet utanpå och det andra inuti. Det där är en mottaktkoppling för att halvera lådvolymen, inte en sådan motfasdrift jag kan tänka mig avsågs.
/J
Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara. Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!
Jaja, så kan man förstås se det.
Själv bryr jag mig inte, mina SD-fötter fungerar alldeles utmärkt
/ B
i skrev:Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara. Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!
/ B
Tycker nog att t ex IÖ både argumenterat och visat att spikes är en dålig ide - så väl som någon av kvinna född hade kunnat.
/ B
paa skrev:Kom på en sak ang Dali 40:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 301#175301
Bill50x skrev:i skrev:Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
/ B
Tycker nog att t ex IÖ både argumenterat och visat att spikes är en dålig ide - så väl som någon av kvinna född hade kunnat.
Det är möjligt. Men det betyder inte att man måste kalla en avvikande åsikt för "myt". Eller menar att en viss synvinkel inte kan motsägas eller behöva diskuteras därför att den är "rätt". Hur ofta är det inte som även tekniska "sanningar" omprövas därför att man gör nya upptäckter?
/ B
IngOehman skrev:Verkar som en lösning som skulle kunna modifieras för ökad effektivitet. Men sådana lösningar leder faktiskt till en sak, nämligen att man "sparar lite slaglängd" för de främre basarna. Men det är ingen vidare effektiv lösning i övrigt.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men visst är det ett lite märkligt resonemang.
/ B
Snacka om att läsa in vad som helst. Om man med vanliga fysiska begrepp kan lätt förklara att spikes inte funkar som det påstås så behöver väl inte den som står på 300-400 åring kunskap fortsätta att bevisa det som redan är bevisats inte funka, utan dom som påstår att spikes är undantaget i fysikens värld.
Bill50x skrev:Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Oavsett hur mycket jag ändå skulle veta om bakomliggande orsaker, jag skulle ändå dra mig för att påstå att spikes alltid är ett dåligt val.
Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?
Bill50x skrev:. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.B
Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.
Om man (på goda eller dåliga grunder) anser att spikes är bra, då är det en MYT man ska försvara.
Bill50x skrev:Den som inte anser att spikes är bra behöver inte försvara sin ståndpunkt eftersom dom har rätt!
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Intressant att du vet om varför dom funkar dåligt, rent fysiskt, men ändå så kan det finnas skäl när dom funkar, utan att du drar fram dom fysiska orsakerna som bör råda då. Vad ska man säga om det?
Jag vet när dom inte fungerar, ja. Jag vet också när dom har fungerat hos mig. Varför ska jag behöva visa de fysikaliska orsakerna? Det behöver ju uppenbarligen inte de som inte gillar spikes.
Bill50x skrev:Faktiskt, jag vet ju inte varför de (spiksen) inte fungerade i två fall av tre hos mig. Det kan ju vara av de skäl som redovisats här, men det behöver ju inte vara så. Det kan man knappast veta utan att göra en ordentlig undersökning. Ska man göra en helt vetenskaplig undersökning så ska man på varje ställe prova olika högtalare, olika stativ, olika fötter etc.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.
Ursäkta, men har du dragit i skruv i golver för att ställa högtalarna på?
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Märkligt nog har det svajigaste golvet låtit bäst med spikes som stått i kryssskruv skruvade direkt i golvet.
Ursäkta, men har du dragit i skruv i golvet för att ställa högtalarna på?
Richard skrev:Skruv genom parketten[/b] rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".
Han förordade också avtagande av armbandsur innan lyssning.
Enligt Peterstendl så ringde han desutom upp sveriges radios symfoniorkester och bad dem att skruvafast mikrofonstativen ordentligt, så att det skulle höras att de spelade i takt.![]()
Men det kanske är en skröna. ( Hoppas det )
petersteindl skrev:Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
petersteindl skrev:Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.
MvH
PS
petersteindl skrev:Richard skrev:Skruv genom parketten[/b] rekomenderades av den fd. generalagenten för märket Linn, nämligen Göran Rudling. Detta på direkt inrådan/styrning från Linn. Detta står att läsa om bla. i "Linns lilla röda"- boken "lyssna".
Han förordade också avtagande av armbandsur innan lyssning.
Enligt Peterstendl så ringde han desutom upp sveriges radios symfoniorkester och bad dem att skruvafast mikrofonstativen ordentligt, så att det skulle höras att de spelade i takt.![]()
Men det kanske är en skröna. ( Hoppas det )
Richard, det är inte alls så som du skriver. Jag har faktiskt sagt något helt annat. Inte ens "Sveriges Radios Symfoniorkester" stämmer med det jag sagt. Att "Han bad dem att skruva fast mikrofonstativen ordentligt", har jag heller aldrig sagt.
Frågan är: Om det är en skröna det du påstår att jag skulle ha sagt? Skrönan består i så fall i just själva din omskrivning om vad jag sagt.
Jag kommer att mer i detalj komma in på vad som sades på den gamla "goda" tiden och det blir i den andra tråden d v s i Peter Steindl?-tråden.
Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
paa skrev:petersteindl skrev:Men, inget av det du påstår i ditt inlägg att jag skulle ha sagt stämmer, dock överglänser verkligheten alltid filmen. Det var nämligen betydligt tokigare i verkligheten än vad du har skrivit eller kan föreställa dig![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
Citat från PS-tråden:petersteindl skrev:Enligt Linns nya "fakta" störde de svängande membranen i dessa mikrofoner musikerna så att dom kunde inte spela annat än falskt, musikerna alltså. Sen hörde jag att det var brevväxling från Göran Rudling till Konserthusledningen för att få bort dessa mikrofoner så musikerna kunde spela rätt igen.
MvH
PS
IngOehman skrev:Jag har ingen aning om vad du har sagt till Richard, men jag vet ju vad
Göran Rudling har sagt till mig att han själv sagt och gjort - och även
om jag inte känner igen det som Richard skriver i detalj, så är det i vart
fall inte vansinnigare än det jag känner till.
Tyvärr måste jag ta på mig ansvaret för att ha uppmärksammat honom
på att verkligheten såg ut på det viset, alltså att nog även musiker har
klocka, och att man nog inte skall se det som ett stort problem det finns
vissa stereolyssnare därhemma som har det. (Minns än idag hans aha-
minspel när jag sa det.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster