Moderator: Redaktörer
Eri skrev:Det där med spolen var inte bra. Jag trodde inte att aluminium skulle påverka, man brukar ju använda någon form av järnkärna för att öka induktansen i spolar. Nu har jag kontrollmätt med LC-meter på en lös spole och en bit Al-plåt som jag placerat i två olika positioner,vid sidan och under. Störst påverkan om den placeras under spolen. Det som överaskade mig var att spolens värde minskade.
Nu har jag fått ett stort problem. Den här spolen ingår ju i hp-filtret på 80 Hz som skall dela högt. mot subben. Jag vet faktiskt inte var jag skall placera det.
Svante skrev:Eri skrev:Det där med spolen var inte bra. Jag trodde inte att aluminium skulle påverka, man brukar ju använda någon form av järnkärna för att öka induktansen i spolar. Nu har jag kontrollmätt med LC-meter på en lös spole och en bit Al-plåt som jag placerat i två olika positioner,vid sidan och under. Störst påverkan om den placeras under spolen. Det som överaskade mig var att spolens värde minskade.
Nu har jag fått ett stort problem. Den här spolen ingår ju i hp-filtret på 80 Hz som skall dela högt. mot subben. Jag vet faktiskt inte var jag skall placera det.
Alltså, prylen är väl den att man inför en frekvensberoende resistans och även induktansen blir frekvensberoende om man har virvelströmmar i en ledande metall intill spolen. Tror jag, så blir det iaf i högtalarelementet när det blir virvelströmmar i järnkärnan.
Jag tror att man ska försöka lägga spolen på sidan i stället. Man skulle kunna dra fast den med ett buntband genom två hål i plåten och lite smältlim så att det inte skallrar. Eller kanske blir det fult på utsidan?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster