Bygge av 9LAEH på mitt sätt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-11-11 21:49

Jag kanske skulle försöka med en järnkärna och mäta mig fram till rätt värde. Det gäller bara att få tag i rätt material. Transformatorplåt borde väl fungera. Har för mig att det skall vara någon typ av mjukt järn.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-11 22:37

Eri skrev:Det där med spolen var inte bra. Jag trodde inte att aluminium skulle påverka, man brukar ju använda någon form av järnkärna för att öka induktansen i spolar. Nu har jag kontrollmätt med LC-meter på en lös spole och en bit Al-plåt som jag placerat i två olika positioner,vid sidan och under. Störst påverkan om den placeras under spolen. Det som överaskade mig var att spolens värde minskade.

Nu har jag fått ett stort problem. Den här spolen ingår ju i hp-filtret på 80 Hz som skall dela högt. mot subben. Jag vet faktiskt inte var jag skall placera det.

Alltså, prylen är väl den att man inför en frekvensberoende resistans och även induktansen blir frekvensberoende om man har virvelströmmar i en ledande metall intill spolen. Tror jag, så blir det iaf i högtalarelementet när det blir virvelströmmar i järnkärnan.

Jag tror att man ska försöka lägga spolen på sidan i stället. Man skulle kunna dra fast den med ett buntband genom två hål i plåten och lite smältlim så att det inte skallrar. Eller kanske blir det fult på utsidan?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-11-11 22:53

Om du inte kan lägga spolen på sidan kanske det räcker med en distans mellan plåt och spole, den behöver kanske inte vara så tjock för att aluminiumets påverkan skall minska hyffsat mycket.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-11-12 20:05

Svante skrev:
Eri skrev:Det där med spolen var inte bra. Jag trodde inte att aluminium skulle påverka, man brukar ju använda någon form av järnkärna för att öka induktansen i spolar. Nu har jag kontrollmätt med LC-meter på en lös spole och en bit Al-plåt som jag placerat i två olika positioner,vid sidan och under. Störst påverkan om den placeras under spolen. Det som överaskade mig var att spolens värde minskade.

Nu har jag fått ett stort problem. Den här spolen ingår ju i hp-filtret på 80 Hz som skall dela högt. mot subben. Jag vet faktiskt inte var jag skall placera det.

Alltså, prylen är väl den att man inför en frekvensberoende resistans och även induktansen blir frekvensberoende om man har virvelströmmar i en ledande metall intill spolen. Tror jag, så blir det iaf i högtalarelementet när det blir virvelströmmar i järnkärnan.

Jag tror att man ska försöka lägga spolen på sidan i stället. Man skulle kunna dra fast den med ett buntband genom två hål i plåten och lite smältlim så att det inte skallrar. Eller kanske blir det fult på utsidan?

Att ställa spolen på högkant skulle i stort sett lösa problemet. Tyvärr går inte detta eftersom det inte finns tillräckligt med plats i högtalarlådan. Jag gjorde lite mätningar på en 0,56mH spole som när jag placerade den i hörnet på en 2mm Al-plåt fick värdet 0,43 mH. När jag placerade en 12 mm plywoodbit under den steg värdet till 0,53 mH. Jag fick lyfta spolen 7cm ovanför Al-plåten för att få normalt värde på spolen. Det gick lätt att återställa spolens rätta värde genom att placera en ca 12 mm tjock bult i spolens centrum när den låg på plåten.

Hoppas det finns någon kunnig här på forumet som är insatt i såna här saker och kan svara på om det går att lösa med en järnkärna utan att det blir problem.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-12 20:15

Järnkärna känns ju inte alls så bra,riskerarattden mättas medolinjäritet som följd.

Men om det drabbar dig är svårt att sia om...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-11-12 20:49

troligen inte med en bult.
rent järn mättas inte under 1 T i fältstyrka men givetvis är det olinjärt långt innan. virvelströmmarna blir stora och frekvensberoende och hela spolen olinjär.

tycker du skall försöka skära ut en bit av aluminiumen direkt under spolen , fästa spolen direkt i lådan samt lyfta den en bit istället.

edit: Doh, jag är dum. Aluminiumplåten är ju bakplåten...
går inte . glöm mitt förslag.

lyft upp den istället så långt det går.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-11-15 19:38

Nu har jag åtgärdat spolen genom att ställa den upp. Det höjde induktansen från 4,3 till 4.8 mH. Spolen har ursprungligen värdet 5.0 mH.
Några hugg med stämjärnet i lådans innervägg så fick spolen plats.
Bild
Bild

Jag kunde inte avhålla mig från att justera upp spolens värde till exakt rätt värde genom att stoppa in en liten m4 bult i spolen.
Bild
Bild

Tack Svante för att du uppmärksammade mig på problemet med spolen.

Jag vet inte om den här spolen har några negativa effekter, det kanske går att mäta fram något.

Men, jag kan bara konstatera den här högtalaren är den bästa jag någonsin haft. Jag upplever återgivningen som mycket ren och detaljerad i hela frekvensområdet. Inget sticker ut. Integrationen med subben verkar fungera mycket bra.
När tidningen elektronikvärlden testade B1-20 1997 skrev dom att den hade en mycket neutral återgivning och att basen var ovanligt exakt och tonsäker samt att den spelade extremt rent.
Det är antagligen dessa egenskaper som gör att den passar så bra ihop med skruttens konstruktion.

Föregående

Återgå till DIY-forum