Förmodar du inte sett testet på Slick50 vs. vanlig motorolja där man låtit motorn gå tills den skar efter att man tappat ur oljan igen?
Och om du inte påstår att jag har lättare fot när jag slagit i ny Slick50, så är det enkelt mätbart. (Troligtvis även mha mätmikrofon.)
Trots att det kanske är väldans offtopic med motorprat i ett ljudforum, så saxar jag in ett par saker jag skrivit på några bilforum om div. mirakelmedel ink. Slick50. Just för att bemöta herr Nattlords påstående och att det trots allt knyter ann till det vi debatterar. Nämligen hur produkter kan påstås ge fantastiska egenskaper, men som ändå aldrig klarar ett korrekt test som styrker att det funkar som utlovat. Det kan alltså lika gärna handla om grunkor eller medel till våra kära apparater.
Hoppas ni har överseende och kanske kan se nåt intressant (mönster kanske) i det hela.
Dr Tinnitus
__________________________________________________
Saxning 1.
Pojkar, ta och läs lite, så kanske ni lär er någonting............
http://www.texassynthetics.com/aftermarketadditives.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/04/motorup5.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/05/duralub2.htm
http://www.ftc.gov/opa/2000/03/motor.htm
http://www.ftc.gov/os/1998/01/ashlandcmp.htm
http://www.ftc.gov/opa/1997/10/valve.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/09/shellcastrol.htm
http://www.ftc.gov/os/1999/11/prolongcmp.htm
http://www.ftc.gov/os/1999/09/pslcmp.htm
http://www.ftc.gov/os/2000/03/motorupanalysis.htm
http://www.ftc.gov/os/1997/07/bluecora.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/09/prolong.htm
http://www.ftc.gov/opa/1995/12/stp.htm
http://www.ftc.gov/os/2000/05/motorup.do.htm
http://www.ftc.gov/opa/2001/02/zmax1.htm
http://www.ftc.gov/opa/1997/07/slick.htm
Här finns en drös länkar till som tydligt visar att man ljuger sig blåa i all reklam för div fantastiska oljetillsatser mm.
http://search.ftc.gov/query.html?qt=val ... tment&st=1
Som jag alltid sagt, låter det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant heller....
Om nu alla dessa tillsatser, som man i reklamen hävdar har de mest fantastiska förmögor och fördelar, verkligen är så bra som man påstår. Varför får då alla dessa på skallen (och tvingas betala mångmillionbelopp i straff) av bl a FTC för att just ha överdrivna löften i reklamen, att ha vilseledande reklam, att i reklamen påstå saker om oljor och motorer som inte är relevant, att hävda att produkten ger si och så många procent besparingar bättre effekt eller mindre slitage utan att ha godtagbara testresultat som styrker detta!!!!????
Spring nu och köp var sin flaska Slick 50 eller liknande, och visa att ni inte lärt er ett smack av det ni läser......

__________________________________________
Saxning 2.
Läste just i nyaste Teknikens värd att man tagit en närmare titt på undermedlet RVS Technology från Finland.
Medlet är en slags gel i en 10 ml tub, som man klämmer ner i oljepåfyllningshålet, sen skall bilen köras 40 mil och därefter kläms ännu en tub i oljan. Under de närmaste 100 milen sägs denna fantastiska produkt trasporteras av oljan och "dras" till motorns slitpunker där den skapar nytt "metallkeramiskt" skickt på de slitna delarna. En behandling kostar 540 Kr.
RVS behandlingen utlovas ge:
5-14% lägre bränsleförbrukning.
10-40% lägre koloxid- och kolväte-utsläpp.
Lägre oljeförbrukning.
Lägre missljud och vibrationer.
1-1,5 kg/cm3 ökat oljetryck.
Upp till 20% ökning av kompressionsvärdet.
Fördubblade serviceintervaller.
Ja, som ni ser (om ni inte redan är dubbelvikta av skrattkramper) så breds det på precis som vanligt i dessa sammanhang.
Hur blev då resultatet efter det lilla enkla testet?
Ja man gjorde ju ett komptest före/efter behandlingen av denna V8, som visade dessa siffror.
Före
7,4 9,4 10,5 10,0 10,1 10,7 10,0 12,5.
Efter
9,4 10,0 10,1 10,0 10,0 10,5 9,8 10,5.
Teknikens Värld anser att detta test påvisar att kompressionen verkar ha blivit bättre, bl a. för att just ettans cylinder ökar från 7,4 till 9,4 efter behandlingen. Vad jag däremot lägger märke till, och som T.V. inte ens reagerar på, är att cyl 8 faller från 12,5 till 10,5 efter behandlingen. Varför skulle den göra det om nu kompressionen skulle bli bättre med RVS!?
Ser man noga på före/efter testet så anser jag att det egentligen inte säger särskilt mycket, mer än att det kanske är en kass mätare eller slarvigt utfört test, eller att man helt enkelt inte kan få högre repeterbarhet med den typen av mätare och mätprocedur. Och därmed är testet i sig värdelöst.
Min egen uppfattning är att även om kompressionen kan tyckas ha blivit lite jämnare mellan cylindrarna efter behandlingen, så har faktiskt de flesta cylindrarna tappat i kompressionvärde med RVS.
7,4 > 9,4 = + 2,0.
9,4 > 10,0 = + 0,6
10,5 > 10,1 = - 0,4
10,0 > 10,0 = 0
10,1 > 10,0 = -0,1
10,7 > 10,5 = -0,2
10,0 > 9,8 = -0,2
12,5 > 10,5 = - 2,0
Hur kan det bli så om nu RVS skall öka K-värdet? Även om behandlingen skulle funka som utlovat, alltså skapa nytt material på slitna ytor, och därmed ge bättre tätning vid ex. kolvringarna. Hur kan då andra cylindrar tappa K-värde?! Tar medlet då bort material där eller vad då......?

Vid övriga tester så märks inget av de andra utlovade underverken, oljetrycket ökar inte, avgasvärdena ändras inte, förbrukningen går inte ned o s v...... Hade ni väntat er nåt annat!?

Nu till slutklämmen, som är rätt tragikomisk i sig.
RVS framhåller ett testutlåtande från ett tyskt laboratorium, som styrker att material skall ha byggts upp på slitna metallytor efter behandlingen med RVS. Teknikens Värld tar kontakt med denna firma i Tyskland, och frågar om detta stämmer. Ingenjör Markus Haid som ansvarar för rapporten svarar -Jodå, tveklöst har ett extra skikt bildats på cylinderväggarna. Då är det en helt logisk följd att kompressionen ökar eftersom cylindervolymen minskar-
Alltså, vad skall man tro om ett labbföretag som svarar så urbota korkat, och tydligt visar att de inte har en susning om motorer och hur de funkar....?
Vi ser en smula bondförnuftigt på det hela. Om nu ett extra skikt över huvudtaget skulle ha bildats på cylinderväggarna, så handlar det om någon ynka my på sin höjd, och detta kan omöjligt ge en ökning på 2,0 i K-förhållande enligt det som labbet påstår, för hur mycket minskar cylindervolymen med någon my hit eller dit!? Samt, hur i helvete kan det i så fall tappa 2,0 på en annan cylinder??
Summa summarum, så är detta mirakelmedel en lika stor bluff som alla andra i samma genre, liksom att det tydligt framgår att man kan ordna vilka flotta labbundersökningar man vill och behöver bara man betalar. Att det sen ofta inte har ett skit med verkligheten att göra förstår ju sällan vanligt folk utan sväljer ofta den uppblåsta reklamen som trovärdig och handlar liknande produkter för milliarder om året världen över.
Man kan bli spyfärdig för mindre.....
Nä köp öl och flintastek för pengarna, så kanske man i alla fall får en trevlig kväll......
Dr Tinnitus[/quote]