Nordost ECO3 - bluff eller båg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 13:30

Nattlorden>

Förmodar du inte sett testet på Slick50 vs. vanlig motorolja där man låtit motorn gå tills den skar efter att man tappat ur oljan igen?

Och om du inte påstår att jag har lättare fot när jag slagit i ny Slick50, så är det enkelt mätbart. (Troligtvis även mha mätmikrofon.)

Trots att det kanske är väldans offtopic med motorprat i ett ljudforum, så saxar jag in ett par saker jag skrivit på några bilforum om div. mirakelmedel ink. Slick50. Just för att bemöta herr Nattlords påstående och att det trots allt knyter ann till det vi debatterar. Nämligen hur produkter kan påstås ge fantastiska egenskaper, men som ändå aldrig klarar ett korrekt test som styrker att det funkar som utlovat. Det kan alltså lika gärna handla om grunkor eller medel till våra kära apparater.

Hoppas ni har överseende och kanske kan se nåt intressant (mönster kanske) i det hela.

Dr Tinnitus

Pojkar, ta och läs lite, så kanske ni lär er någonting............

http://www.texassynthetics.com/aftermarketadditives.htm

http://www.ftc.gov/opa/1999/04/motorup5.htm

http://www.ftc.gov/opa/1999/05/duralub2.htm

http://www.ftc.gov/opa/2000/03/motor.htm

http://www.ftc.gov/os/1998/01/ashlandcmp.htm

http://www.ftc.gov/opa/1997/10/valve.htm

http://www.ftc.gov/opa/1999/09/shellcastrol.htm

http://www.ftc.gov/os/1999/11/prolongcmp.htm

http://www.ftc.gov/os/1999/09/pslcmp.htm

http://www.ftc.gov/os/2000/03/motorupanalysis.htm

http://www.ftc.gov/os/1997/07/bluecora.htm

http://www.ftc.gov/opa/1999/09/prolong.htm

http://www.ftc.gov/opa/1995/12/stp.htm

http://www.ftc.gov/os/2000/05/motorup.do.htm

http://www.ftc.gov/opa/2001/02/zmax1.htm

http://www.ftc.gov/opa/1997/07/slick.htm

Här finns en drös länkar till som tydligt visar att man ljuger sig blåa i all reklam för div fantastiska oljetillsatser mm.

http://search.ftc.gov/query.html?qt=val ... tment&st=1

Som jag alltid sagt, låter det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant heller....

Om nu alla dessa tillsatser, som man i reklamen hävdar har de mest fantastiska förmögor och fördelar, verkligen är så bra som man påstår. Varför får då alla dessa på skallen (och tvingas betala mångmillionbelopp i straff) av bl a FTC för att just ha överdrivna löften i reklamen, att ha vilseledande reklam, att i reklamen påstå saker om oljor och motorer som inte är relevant, att hävda att produkten ger si och så många procent besparingar bättre effekt eller mindre slitage utan att ha godtagbara testresultat som styrker detta!!!!????

Spring nu och köp var sin flaska Slick 50 eller liknande, och visa att ni inte lärt er ett smack av det ni läser...... ;-)

Saxning 2.

Läste just i nyaste Teknikens värd att man tagit en närmare titt på undermedlet RVS Technology från Finland.

Medlet är en slags gel i en 10 ml tub, som man klämmer ner i oljepåfyllningshålet, sen skall bilen köras 40 mil och därefter kläms ännu en tub i oljan. Under de närmaste 100 milen sägs denna fantastiska produkt trasporteras av oljan och "dras" till motorns slitpunker där den skapar nytt "metallkeramiskt" skickt på de slitna delarna. En behandling kostar 540 Kr.

RVS behandlingen utlovas ge:

5-14% lägre bränsleförbrukning.

10-40% lägre koloxid- och kolväte-utsläpp.

Lägre oljeförbrukning.

Lägre missljud och vibrationer.

1-1,5 kg/cm3 ökat oljetryck.

Upp till 20% ökning av kompressionsvärdet.

Fördubblade serviceintervaller.

Ja, som ni ser (om ni inte redan är dubbelvikta av skrattkramper) så breds det på precis som vanligt i dessa sammanhang.

Hur blev då resultatet efter det lilla enkla testet?

Ja man gjorde ju ett komptest före/efter behandlingen av denna V8, som visade dessa siffror.

Före
7,4 9,4 10,5 10,0 10,1 10,7 10,0 12,5.
Efter
9,4 10,0 10,1 10,0 10,0 10,5 9,8 10,5.

Teknikens Värld anser att detta test påvisar att kompressionen verkar ha blivit bättre, bl a. för att just ettans cylinder ökar från 7,4 till 9,4 efter behandlingen. Vad jag däremot lägger märke till, och som T.V. inte ens reagerar på, är att cyl 8 faller från 12,5 till 10,5 efter behandlingen. Varför skulle den göra det om nu kompressionen skulle bli bättre med RVS!?

Ser man noga på före/efter testet så anser jag att det egentligen inte säger särskilt mycket, mer än att det kanske är en kass mätare eller slarvigt utfört test, eller att man helt enkelt inte kan få högre repeterbarhet med den typen av mätare och mätprocedur. Och därmed är testet i sig värdelöst.

Min egen uppfattning är att även om kompressionen kan tyckas ha blivit lite jämnare mellan cylindrarna efter behandlingen, så har faktiskt de flesta cylindrarna tappat i kompressionvärde med RVS.

7,4 > 9,4 = + 2,0.
9,4 > 10,0 = + 0,6
10,5 > 10,1 = - 0,4
10,0 > 10,0 = 0
10,1 > 10,0 = -0,1
10,7 > 10,5 = -0,2
10,0 > 9,8 = -0,2
12,5 > 10,5 = - 2,0

Hur kan det bli så om nu RVS skall öka K-värdet? Även om behandlingen skulle funka som utlovat, alltså skapa nytt material på slitna ytor, och därmed ge bättre tätning vid ex. kolvringarna. Hur kan då andra cylindrar tappa K-värde?! Tar medlet då bort material där eller vad då......? :cool:

Vid övriga tester så märks inget av de andra utlovade underverken, oljetrycket ökar inte, avgasvärdena ändras inte, förbrukningen går inte ned o s v...... Hade ni väntat er nåt annat!? :cool:

Nu till slutklämmen, som är rätt tragikomisk i sig.

RVS framhåller ett testutlåtande från ett tyskt laboratorium, som styrker att material skall ha byggts upp på slitna metallytor efter behandlingen med RVS. Teknikens Värld tar kontakt med denna firma i Tyskland, och frågar om detta stämmer. Ingenjör Markus Haid som ansvarar för rapporten svarar -Jodå, tveklöst har ett extra skikt bildats på cylinderväggarna. Då är det en helt logisk följd att kompressionen ökar eftersom cylindervolymen minskar-

Alltså, vad skall man tro om ett labbföretag som svarar så urbota korkat, och tydligt visar att de inte har en susning om motorer och hur de funkar....?

Vi ser en smula bondförnuftigt på det hela. Om nu ett extra skikt över huvudtaget skulle ha bildats på cylinderväggarna, så handlar det om någon ynka my på sin höjd, och detta kan omöjligt ge en ökning på 2,0 i K-förhållande enligt det som labbet påstår, för hur mycket minskar cylindervolymen med någon my hit eller dit!? Samt, hur i helvete kan det i så fall tappa 2,0 på en annan cylinder??

Summa summarum, så är detta mirakelmedel en lika stor bluff som alla andra i samma genre, liksom att det tydligt framgår att man kan ordna vilka flotta labbundersökningar man vill och behöver bara man betalar. Att det sen ofta inte har ett skit med verkligheten att göra förstår ju sällan vanligt folk utan sväljer ofta den uppblåsta reklamen som trovärdig och handlar liknande produkter för milliarder om året världen över.

Man kan bli spyfärdig för mindre.....

Nä köp öl och flintastek för pengarna, så kanske man i alla fall får en trevlig kväll......

Dr Tinnitus[/quote]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-12 13:32

jonasp skrev:Är det inte en lätt underdrift att kalla en megaphon "ganska starkt"?

Ja, när jag tänker efter lite noggrannare så är nog inte enheten phon definierad vid de nivåerna. Möjligen vi 1 kHz, då det ska sammanfalla med lika många dB. Undras om de hade så många i Hiroshima.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 13:46

Dr_Tinnitus - Har läst. (inte samtliga men den explicita om Slick50)

Så vitt jag kan komma fram till så gäller det bara vad man får lov att hävda i reklam och inte huruvida det är helt overksamt.

Förmodar att motoroljor över lag blivit mycket bättre under de senaste åren, så vitsen minskar säkert för varje år. Huruvida den oljan bara råkar passa min motortyp något bättre än den oljan verkstan annars slår i eller vad, men min bil går i alla fall bättre på den. Ungefär som när jag råkade slå i blyersättningsmedel trots att det var fortfarande blyad bensin i pumpen. Det är mycket möjligt att samma sak hade hänt med en annan sorts vanlig motorolja. Men jag tänker fortfarande blanda i en flaska Slick50 var 2-3,000 mil. (om nu bilen överlever rosten så länge dvs :? )

Kan påpeka att det är en 20 år+ gammal bil det rör sig om.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-12 13:51

Dr_Tinnitus: Men om kompet är lågt för att det läcker i ventilerna och RSV-smörjan innehåller hårda partiklar som nöter på kolvringarna så kan ju en del olja lättare tränga förbi och täta ventilerna, vipps så stiger K-värdet :lol:

När det gäller Slask50 har så har man väl påvisat att det faktiskt ger en något högre effekt och lite bränslebesparing, visserligen så ökade slitaget på motorn markant. Något amerikanskt univeristet hade kommit fram till detta för en tid sedan, de hade dock inget svar på varför slitaget ökade vid den tidpunkten. Möjligtvis så hindrar teflonet oljan att fästa på metallen som det är tänkt.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-12 14:01

Nå, vad är det som är upprörande egentligen med ECO3? Vad är det för inställning som ligger bakom de svallande känslorna?

*Att det säljs en spray som inte fungerar?

*Att det säljs en spray som fungerar, men kostar för mycket i förhållande till vad det ger?

*Att det säljs en spray som fungerar, men att det inte riktigt går att förklara varför?

*Att det säljs en spray som det inte finns en innehållsförteckning på som gör det omöjligt att "klona" eller analysera (och därmed avfärda eller applådera beroende på innehåll)?

Jag har själv inte testat ECO3, men jag blev inspirerad och irriterad av debatten och tänkte att det är klart att det kan bli skillnad när man "tvättar" cdn, och jag var tvungen att prova själv. Så det gjorde jag igår, och jag hörde skillnad. Varför jag hörde skillnad vet jag inte, men det var ju i alla fall intressant att upplevelsen av tystare bakgrund och högre upplösning fanns hos mig efter jag behandlat skivan. Det var inte natt och dag-skillnad, men den fanns där, igår ialla fall. Jag tänker fortsätta mitt experimenterande på fler skivor och hoppas att medlet inte är för starkt så det skadar skivorna.

Jag testade helt enkelt att lyssna på en låt några gånger, och en passage i en låt mer än en gång för att liksom få en känsla av helheten i musiken, men också försöka komma ihåg detaljer. En sak som blev mest tydlig för mig var ett klingande eko som hängde kvar längre och var tydligare efter behandlingen. (Det var på nån Naimskiva som följt med en Hifi Choice-skiva för ett tag sen).

Medlet jag använde var Mr Muscle Fönster och Glas.
Bild
Fast jag använde citrusvarianten, med svensk text på etiketten, men det har nog mindre betydelse. Jag har även tidigare tvättat CDs med diskmedel och ljummet vatten, men det är lite större projekt, och den här var lättare och vem vet, kanske till och med bättre! Men det är ren spekulation från min sida! Jag gjorde också som Rydberg och sprayade på textsidan, och som jag förstått att Nordost menar man ska göra.

När jag tyckte att denna spray fungerade så vore det väl tusan om inte en dedikerad hifispray skulle funka tänker jag!

Jag lovar att berätta om skivorna går sönder i och med min behandling! ;-) Det kan kanske ta ett tag innan dom faller sönder. Mr Muscle är kanske för starkt för CDskivor!
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-12 14:04

Lindvall

Mkt intressant test, ser framemot fortsättningen

Spänn musclerna :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 14:04

Nattlorden rekommenderar Blåvits fönsterputs till hotspur. :D

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 14:07

Herr Nattlord>

Nu är det ju bara din plånbok så du får sulla bäst du vill med dina dinarer.

Men det är liksom komiskt att se, och det är mycket vanligt, att de som har kört med Slick50 eller vill prova för att de tror det funkar. När kalla fakta som med FTC-dommar och annat presenteras, ändå vänder och vrider på det så att det inte biter på dem, "Slick50 funkar för mig, basta" brukar det låta.

Om man läser nyktert så finns det klart och tydligt angivet i FTC-domen att Slick50 både ljuger i reklamen och inte har godtagbara bevis för att produkten fungerar eller uppfyller löftena.

Det skulle göra mig, om jag var kund, heligt förbannad och jag hade definitivt köpt min sista flaska. Man bör ju när saken presenteras så tydligt, börja fundera om man kanske inbillar sig att det funkar.

Men de som redan är kunder, de viftar bort alla fakta och hävdar att det funkar kalas. Att sen inte en enda biltillverkare någonsin vad jag vet rekommenderat några av dessa tillsatser och att de flesta normalt skötta bilmotorer går 30-50 000 mil eller mer på vanlig olja utan krusiduller, det reflekterar de inte över utan fortsätter att göda kvackarna..... 8)

Jag kan se klara likheter och mönster i detta även i vår ljudhobby.

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-12 14:11

Nattlorden rekommenderar Blåvits fönsterputs till hotspur

Bra förslag men jag tror min fru kommer att protestera, eftersom hon jämt tvättar fönstrena... Fast du kanske menar att jag skall tvätta mina CDs? :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 14:12

Dr. Tinnitus - ja, jo... men hur är det då med förändring av motorljud (jämnhet i gång) och en noterbart lägre bensinförbrukning (c:a 10%) ? Är det inbillning och att jag råkar köra med lättare fot bara precis efter den slagits i?

Edit: Får ju säga det är bra placebo om jag tjänar 50:- på det varje gång jag tankar. :lol:
Senast redigerad av Nattlorden 2004-10-12 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 14:20

AndersJ>

Mig veterligen så finns det inga entydiga korrekta godtagbara tester där Slick50 eller liknande medel bevisats ge lägre förbrukning, utöver vad man får med vanlig helsyntetisk motorolja.

Fundera lite på detta.

Alla biltillverkare sliter röven av sig för att få ner förbrukningen på sina motorer, och ändå lämna den önskade effekten.

De lägger ner milliarder på motorutveckling varje år, och får vara förbannat glada om de med en mer eller mindre helt ny motorgeneration lyckas få ner förbrukningen 3-5%.

Samtidigt så hävdar alltså de som kränger mirakeltillsatser att en liten skvätt Slask50 eller liknande, ska sänka förbrukningen med 5-20% på en motor och samtidig ge både renare avgaser och ett gäng procent mer effekt mm.

OM, detta hade varit fullständigt sant. Tror du då inte att varenda biltillverkare hade klöst ögonen ur varandra för att vara den som fick kontrakt på smörjan?? Tänk på att de skulle få ett oerhört mycket lägre literpris på det än enskild konsument via detaljister. Med detta undermedel så kunde ju biltillverkarna slippa lägga ut ett antal milliarder i motorutveckling för att nå 3-5% förbättring, och i stället tippa i en skvätt mirakelmedel för säg 5-50 Kr per bil, och få 5-20% förbättring.

Blunda nu och tänk efter djupt, och svara sen på denna fråga. Tror du det finns en god anledning till att biltillverkarna inte slås för att få använda dessa produkter??

Jag ger dig en liten ledtråd, det kanske inte fungerar så som utlovats......... och om då inte biltillverkarna anser det värt slantarna, varför ska då vi konsumenter köpa skiten, för mycket högre literpris....?

Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 14:37

Nattlord>

Kan du verifiera dessa påståenden korrekt, med godtagbara tester, eller är det dina subjektiva upplevelser och primitva uppföljningar av trippmätare och tankning som ligger till grund?

Tyvärr kan det väldigt ofta vara så, att man får för sig att köpa någon sådan tillsats som utlovar lägre förbrukning mm. för att man vill testa och naturligtvis se resultat i rätt riktning.

Före bytet så kör man bara bilen utan att tänka så mycket på det. Men när sen tillsatsen slås i, vilket inte sällan dessutom sker vid en service av något slag, så är risken mycket stor att man mer eller mindre omedvetet kör försiktigare eller "noggrannare" för att man vill "se om det blir någon skillnad". Resultatet blir då ofta att den lilla servicen med ny olja kanske nya stift samt det lite ändrade körsättet kan ge en lägre förbrukning, som tyvärr då oftast tillskrivs tillsatsen som får hela äran. Och efter den dagen så tror man benhårt på att det funkar, för bilen drog mindre ner till moster Märta, så det så....

Vad jag försöker säga är, att vanligt folk ytterligt sällan är kapabla att vare sig utföra eller ens tolka sina tester på rätt sätt, då det i princip är helt omöjligt att med de primitiva medel som står till förfogande genomföra tester utan att en massa påverkande yttre faktorer blandar sig i testet och grumlar exaktheten.

När biltillverkarna kör sina tester så är det mycket strikta förfaranden och mycket påkostade mätutrustningar och kalibreringar, samt att man har krav på stor reperterbarhet mm. Ändå är det allt som oftast så att oljor och tillsaster samt tändstift inte ger någon påvisbar betydande skillnad. Ja faktum är att resultaten oftast faller inom mätprocedurens felmarginal, och den är liten.....

Ändå så tjoar ju både oljetillverkare och tändstiftstillverkare om relativt stora fördelar och förbättingar med just deras produkt.

Kan du se samma röda tråd i HiFi-världen?

Nu tror jag vi lägger ner bilsurret i tråden, det är ju ändå ett ljudforum i första hand. Jag tror ni fattat galoppen ändå, hoppas jag.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-12 14:39

Dr_Tinnitus
Blunda nu och tänk efter djupt, och svara sen på denna fråga. Tror du det finns en god anledning till att biltillverkarna inte slås för att få använda dessa produkter??

Ja det tror jag, som jag skrev ökade slitaget på kolvar/cylindrar.

Antingen skriver jag slarvigt så att det går att feltolka eller så drog du lite för snabba slutsatser. Jag förespråkar inte alls Slick50!
Men nu var det så att de hade uppmätt i labb en viss om än mycket låg förbättring av bränsleförbrukningen och också en mycket låg men ändå en ökning av effekten, detta kostade dock i slitage vilket mer än fördubblades. Tyvärr har jag inte sparat länken och kommer inte heller ihåg vilket av universiteten det var.

Jag är fullt medveten om att friktionsförlusterna i en SI-motor är låga och att det inte finns så mycket att hämta där jämfört med andra förluster.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 14:40

Okej. Lägger ned bilsurret, vill dock lägga till protokollet att jag inte är överrens med innehållet i ovanstående (2 upp blev det visst nu) post... som formsak. :wink:
Senast redigerad av Nattlorden 2004-10-12 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 14:41

-lindvall- skrev:Nå, vad är det som är upprörande egentligen med ECO3?

Att det inte är jag som säljer den. Jag blir bara mer och mer förbannad när jag tänker på detta faktum. Usch! Usch! Usch!
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-10-12 14:53, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-12 14:43

Max_Headroom skrev:
-lindvall- skrev:Nå, vad är det som är upprörande egentligen med ECO3?

Att det inte är jag som säljer den. Jag blir bara mer och mer förbannad när jag tänker på det. Usch!

:lol: :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 14:51

Hej!

Så ökad dynamikskt beteende gällande dem små nivåskiftningarna. Tex förändringarna vid lägre volymer,
och hur linjär denna dynamiken är, en större klarhet, osv är några av dem ljudliga skillnaderna som VR-8
kan höra... enbart genom att spraya NordOst-sprej på skivor/hifikablar? SatsA* gör 100,000 kr att detta
inte kan ske blint!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 15:03

Hej!
-lindvall- skrev:En sak som blev mest tydlig för mig var ett klingande eko som hängde kvar längre
och var tydligare efter behandlingen.

- Det kan t.o.m. okunnigA* säga är heeelt omöjligt! A*lltså själva audio-informationen
på skivan kan inte ändras av någonting... A*lls! (om inte skivan är cdrw, v.s. !)

Mvh A*

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 15:14

lindvall>

Jag testade helt enkelt att lyssna på en låt några gånger, och en passage i en låt mer än en gång för att liksom få en känsla av helheten i musiken, men också försöka komma ihåg detaljer. En sak som blev mest tydlig för mig var ett klingande eko som hängde kvar längre och var tydligare efter behandlingen. (Det var på nån Naimskiva som följt med en Hifi Choice-skiva för ett tag sen).

Jaha ja.... Hur skall vi nu förklara det du säger dig ha upplevt, det som jag markerat med lutande skrift i saxningen.

För mig som är hyfsat tekniskt allround och har en obotligt stor dos av sunt för nuft och logik, ramlade nog ner i grytan som liten..., så finns det ett par allternativ.

På en CD-skiva så finns en signal inspelad som ett rackarns lång slinga av "inbrända" märken som utgör ettor och nollor. När så dessa läses av med lasern i spelaren, så skall ju dessa märken omvandlas tillbaka till en signal som vi sen kan få fram ljud av.

Vad kan nu påverka läsningen av denna signal, ja från själva skiva till laser alltså!? Ja skit och annat elände på skiva eller laserlins som grumlar synen så att några märken missas eller feltolkas här eller var. Just för att dämpa besvären av detta fenomen så finns det felkorrigeringskretsar som i ett minne håller kvar ett visst antal märken före och efter själva läspunkten, så att dessa kan användas för att ta fram ett medelvärde för att skapa ett ersättningsmärke för de missade märkena.

Helt klart så är det önsvärt att inte ha halva kaviarmackan smetad på CD-skivan då det i så fall blir övervägande "konstgjorda" märken som ligger till grund för det som kommer ur högtalarna. Ren skiva är bäst, givetvis, för då kan korrigeringskretsarna ta fikapaus.

Men om vi nu har en tillräckligt ren skiva, och sen gnessar på nåt medel liknande Opus3 eller fönsterputs, vad uppnår man då!?

Medlet lär inte få skivan att snurra stabilar på något sätt. Vibrationer underlättar ju heller inte läsningen.

Om skivan redan ren, ja då kan man ju fundrea på varför ett "eko" skulle hänga kvar längre i lyssningsrummet?? Hur ekot skall låta bestäms i grunden av vad som är inbrännt i CD-skivan, ja hur märkena ser ut och hur många mm.

Om man efter smörjning skulle få längre eko så kan det bara betyda att lasern nu kan läsa fler märken än tidigare utan smörjning. Men det borde ju då kunna spåras i korrigeringskretsarnas arbete i skillnaden före och efter smörjning.

Men de tester som hittills behandlat felkorrigeringskretsarnas arbete, med skitiga och slitna skivor, visade att det inte gav så mycket extra jobb för kretsarna även om skivorna såg rejält begagnade ut. Frågan är ju om inte skivbranschen m fl. skulle ha noterat att inte lasern skulle kunna läsa alla märken ens på rena skivor utan att de smordes in med nåt medel först....

Detta går då enligt min logik helt stick i stäv med att normalrena skivor efter en rengörin/smörjning med div. märkliga antistatmedel skulle ge omedelbar och tydligt hörbar skillnad/förbättring av ljudet.

Jag som är en inbiten skeptiker till saker och ting är klart och vetenskapligt bevisat, tror nog att det i första handen handlar om hjärnspöken och subjektiva tyckanden utan grund, när folk smetar på nåt på skivorna och sen faller i trans över att det blev skillnad.

Ett sådant rätt ingånde test av korr.kretsarnas arbete och påverkan av vibrationer mm. gjordes av bland annat Elektronikvärlden och eller HiFi Musik.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 15:29

Hej!

Har kommit på ett nytt tweak? Kaffe-molekyler fungerar tydligen som katalysatorer för audio-
-överföring uti lägre Hz-området i luft, ty A* 3st kannor kaffe kokade (drack bägge) o A*lltså nu
spelar basisten fort som fn!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-12 15:50

Audiomanikern skrev:Hej!

Har kommit på ett nytt tweak? Kaffe-molekyler fungerar tydligen som katalysatorer för audio-
-överföring uti lägre Hz-området i luft, ty A* 3st kannor kaffe kokade (drack bägge) o A*lltså nu
spelar basisten fort som fn!

Mvh A*

Men det ändrar ju låtens karaktär och basisternas skicklighet inte ljudvkaliten 8) eller hur Satanikern
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 16:16

Dr_Tinnitus skrev:Vad kan nu påverka läsningen av denna signal, ja från själva skiva till laser alltså!? Ja skit och annat elände på skiva eller laserlins som grumlar synen så att några märken missas eller feltolkas här eller var. Just för att dämpa besvären av detta fenomen så finns det felkorrigeringskretsar som i ett minne håller kvar ett visst antal märken före och efter själva läspunkten, så att dessa kan användas för att ta fram ett medelvärde för att skapa ett ersättningsmärke för de missade märkena.

Är det inte så att det finns en massa information i form av checksummor, eller liknande? Eller har jag missuppattat saken?
Så man alltså kan tappa ett stort antal bitar helt, och sedan med den extra informationen kan räkna fram helt korrekt seire av små ettor och nollor. Skulle det inte funka så intepolerar man fram värden. Det ska till en del för att bitströmen alls ska bli fel, och blir det så illa att det fattas information så intepolerar man fram medelvärden. Skulle inte det räcka blir det i regel tyst eller skivan hakar upp sig eller stannar.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-12 16:25

Ja, Dr Tinnitus, visst är det lite konstigt att jag upplevde att hifiparametrarna blev bättre, och vet du vad det konstigaste är? Jo, att jag inte rengjorde spelytan, utan jag körde Mr Muscle på textsidan av skivan! Hela fenomenet borde alltså inte ha med felkorrigering att göra utan något annat. (dvs inbillning eller något fysikaliskt som ingen här har kunnat bevisa i alla fall)

Sen vill jag å det bestämdaste säga att jag inte föll i trans, utan det var lite småsvårt att koncentrera sig för att höra skillnad, men jag tyckte att den fanns där. Det var ju inte direkt som att byta strömkablar om man säger så :-)

Jag tror nog i längden att jag inte kommer att orka putsa skivor, men det är rätt kul med nyhetens behag. Så får man som sagt hoppas på att medlet inte är för starkt så det fräter på skivorna! :-)

Max Headroom: Ärligt talat tror jag inte du skulle orka med att göra reklam för en mirakelvätska som du sen tjänar lite kaffepengar på! Jag tror du tycker det är roligare att vara skeptisk på internet istället! ;-) Är det inte så? :-P

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-12 16:27

Av en händelse var en av mina polare med ner på Lefflers en gång när vi testade ECO-3 på en nyinköpt skiva som jag hade med mig. Kan ju tillägga att han är totalt ointresserad av hifi (han vet knappt vad det är). Nåväl, jag visste ju själv att denna smörja inte gjorde nån skillnad men jag ville ju ha det bekräftat. Spelade ett spår i en ARC CD-3 (resten av anläggningen var även den av hösta klass), ut med cd:n spryade in igen, samma spår. Min reaktion 8O , detta fick ju inte va sant tänkte jag för mig själv. Frågade min polare när vi gick ifrån affären om han hörde nån skillnad, hans svar var: Det var ju ganska stor skillnad. Jasså frågade jag, hörde du verkligen skillnad? Ja, det var ju mycket tydligare sa ha, vad är det som är så konstigt med det? Ja, sa jag, det fungerar ju inte egentligen. Ähh, sa han, klart det gjorde.

Detta var ett bra tag sen, jag kan fortfarande inte övertyga honom att han inbillade sig. :lol:

Jag vet att öppna tester är tricky men jag är övertygad om vad jag hörde ändå, min polare också :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-12 16:29

Audiomaniker: Jag tror inte heller att det materialiserades ny information på cdn, utan snarare att det var information som redan fanns där som kom fram tydligare. Om det hände i min hjärna eller om det hände på något annat sätt kan man däremot ha vilda spekulationer om, vilket vi ju också har, precis som det ska vara!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 16:34

-lindvall- skrev:Max Headroom: Ärligt talat tror jag inte du skulle orka med att göra reklam för en mirakelvätska som du sen tjänar lite kaffepengar på! Jag tror du tycker det är roligare att vara skeptisk på internet istället! ;-) Är det inte så? :-P

Kaffepengar? Köp flaskor för 10kr/st, fyll med kranvatten för 5kr/m^3, sälj för 200kr/styck. Det räcker med att sälja 5 flaskor om dagen så skulle jag tjäna det dubbla mot idag.

Men du har rätt i att jag inte skulle orka marknadsföra blasket. För att det ska gå att sälja måste man vara bra säljare och det är inte jag. Man måsta satsa mycket pengar och ork på att starta en sån här verksamhet, men efter några år kommer pengarna att rulla in.
Men idéen är genial.

Men nästan alla bra idéer är ju upptagna. Blått motljus, underlägg som inte har någon som helst inverkan, små blå lappar, pyttesmå "ploppar" med kilster att klämma fast på högtalarkoner, kondesatorer (allt som man kan tänka sig. Och ja, Lars Fredell i Hight Fidelity hörde skillnad ja...), listan kan göras lång. Produkter som är billiga att tillverka och går att sälja dyrt. Hifi-köpare är ju dessutom en tacksam målgrupp, nästan helt okritisk (bara en del torrbollar som bjäbbar emot och vill ha en massa bevis och tjafs). Är det tillräckligt dyrt får det bra rencsioner i tidningarna vare sig det fungerar eller ej.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-12 16:41

Små klistriga lappar med långa sifferkombinationer, helst med riktigt många nollor, brukar göra ljudet än mer esoteriskt.

Prova ! 8)
Inaktiverad användare!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-12 16:46

Det är egentligen ganska märkligt och naturligtvis högst subjektivt, men här förstår jag objektivisternas argumentation mycket bättre än i 668-tråden - trots att ni egentligen säger precis samma saker här som där. Allt är tydligen inte svart eller vitt! Bara en högst personlig reflektion, framkallad av Ranefjords applåderade "påhopp" i en annan tråd... :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 17:26

Mats från Löddeköpinge skrev lite om statisk elektricitet i vinyl- kontra cd-spelare. Jag känner att jag behöver komplettera lite där.

Anledningen till att knäppar uppstår av statisk elektricitet på en vinylskiva är inte att det är ett mekaniskt system där en eventuell laddning kopplas till jord. En vinylskiva leder ingen ström, det gör inte heller själva nålen. Däremot nålarmen i de fall den är gjord av metall, vilket oftast är fallet. Vad som orsakar spraket är att det av friktionen skapas laddningar som när dom når en tillräckligt hög spänning slår över från vinylen till nålarmen, det bildas en gnista.

En gnisturladdning är till sin natur extremt snabb, storleksordningen 1-3 nanosekunder. På den tiden hinner ljuset 30-90 centimeter :-)
Vid en sådan urladdning bildas det även en elektromagnetisk puls som tar sig in i spolarna i pickupen. Pratar vi nu om en urladdning på 3-10.000 volt, kanske 2-10 ampere ström och en stigtid på under 1 nanosekund - det är en ganska bra smäll!

Så det är kanske inte så konstigt att det sprakar om en uppladdad vinylskiva. Men cd då? Som Mats mycket riktigt påpekar, här har vi ingen fysisk kontakt. Men det betyder inte att problemet är ur världen för det. Alla material som är uppladdade har också ett elektrostatiskt fält omkring sig som påverkar den omgivande miljön. Ställer jag en uppladdad plastflaska någon decimeter från till exempel ett kretskort, kan jag lätt mäta upp en avsevärd laddning i kortet. Denna laddning i kortet minskar igen när jag flyttar på flaskan.

Om vi nu tittar på en cd så består denna av ett plastmaterial som i allra högsta grad är uppladdningsbart. Eftersom plasten är ett isolerande material jämnar laddningen inte ut sig över ytan utan kan mycket väl vara +3000 volt i ena änden och -1000 i den andra. En potentialskillnad på 4000 volt alltså. Vad händer då när denna cd, med sitt elektrostatiska fält, roterar med några hundra varv i minuten i närheten av elektronik? Jo, vi kommer få ett pulserande fält i takt med rotationshastigheten på cd´n!

Jag säger nu INTE att detta har någon hörmässig påverkan, och jag säger INTE att detta är förklaringen till om antistatmedels eventuella påverkan. Men jag håller det inte för otroligt att ett pulserande elektrostatiskt fält kan påverka känsliga elektronikkretsar i dess närhet. Jag kan också tänka mig att ett starkt magnetiskt fält kan påverka precisionen i lasern, speciellt om det är pulserande.

/ B, som spekulerar lite så här på en vanlig tisdagskväll 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-12 17:28

Hotspur skrev:Det är egentligen ganska märkligt och naturligtvis högst subjektivt, men här förstår jag objektivisternas argumentation mycket bättre än i 668-tråden - trots att ni egentligen säger precis samma saker här som där. Allt är tydligen inte svart eller vitt! Bara en högst personlig reflektion, framkallad av Ranefjords applåderade "påhopp" i en annan tråd... :oops:

Det du beskriver är mycket naturligt och mänskligt: vi värderar ny information utifrån vår existerande kunskap (vare sig denna är sann eller falsk) och utifrån hur viktig denna kunskap är för vårt jag.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi