Då har man beställt Sworden på avbetalning!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 15:02

Du menar att flickvännen ska släpa sin dammsugare hem till mig och städa eller? Fattar inte. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 15:03

Och var tusan ligger Lodon? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 15:04

Det är en statsdel i London där det bor många dyslektiker.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-12 15:05

jag menar att du skrev inte dammsugare utan damsugare vilket jag förknippar med annat :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 15:07

Samma sak där: En damsugare är ett städhjälpmedel särskillt anpassat för de som har damm under knapparna på tangentbordet.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-12 15:08

:) OK då vet man det :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 15:10

"För mycket disk och för lite disco.
För mycket Flen och för lite Frisco.
För mycket otyg, för lite sattyg.
För mycket dammsug, för lite damsug.
Släpp mig ut ur detta pliktens hus.
Jag behöver staden och stadens ljus igen.
"

//Adolphson&Falk "För lite disco"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-12 15:15

Martin jag har lånat kabeln av en polare häromåret och tyckte det lät bra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-12 16:07

Stå på dig Mats. Klart du ska ha en ny kabel :wink:

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-12 17:00

Det finns ju många som menar på att det inte finns något samband mellan priset på en produkt och dess prestanda, så det är väl inte konstigt att mats köpt högtalarkablar som är dyrare än högtalarna? Och som mats påpekar så är ju Sworden en kabel som kan hänga med länge upp i spiralen av uppgraderingar mot hifi-nirvana.

Jag har själv Sword och känner mig nöjd med den.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-10-12 18:03

Hej Mats! 3 x 2 meter skriver du... Till ska ha till centern också alltså? :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-12 18:05

Det blir 800 kr till, så det får vänta så länge. Till centern alltså
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 19:10

mats skrev:Martin jag har lånat kabeln av en polare häromåret och tyckte det lät bra.
Jo, men självklart gjorde de det. Men lät det verkligen bättre än med dina nuvarande kablar? Har du jämfört noga?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-12 19:35

Herregud jag tyckte det lät bättre och vare sig det är inbilling eller äkta så är väl det som räknas. 8O Herregud i hans dal

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-12 19:57

mats skrev:Herregud jag tyckte det lät bättre och vare sig det är inbilling eller äkta så är väl det som räknas. 8O Herregud i hans dal
:roll: Bara du är säker på det själv så, tyckte inte det var självklart alls. Sånt här är sällan det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-13 10:38

mats skrev:Herregud jag tyckte det lät bättre och vare sig det är inbilling eller äkta så är väl det som räknas. 8O Herregud i hans dal

Håller med.

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-10-13 11:01

matså: Gratulationer!

Jag har sedan länge sett din kärlek till Supra och nu har du ju
snart flaggskeppet i din ägo! Är det inte sann kärlek så säg?

Det finns folk som spenderar de pengarna på grogg på ett par
månader och grogg dunstar. Det kommer inte dina Sword göra...

:D
Народ и армия едины

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-13 18:21

Johan_Lindroos skrev:

Håller med.

VAAA? 8O Johan jag tror jag har missbedömt dig som person totalt. Jag trodde du var den mest fanatiske när det gällde att man inte skall lita för mycket på placebo utan mäta som en galning istället :D

matså: Gratulationer!

Jag har sedan länge sett din kärlek till Supra och nu har du ju
snart flaggskeppet i din ägo! Är det inte sann kärlek så säg?

Det finns folk som spenderar de pengarna på grogg på ett par
månader och grogg dunstar. Det kommer inte dina Sword göra...

Very Happy

Ja det får jag verkligen hoppas.

Men nu till en fråga, hur dyr anläggning kan man ha Sworden i. Det brukar ju heta 10 % av sin anläggning,. Kan man bara ha Sworden upp till 50 000 kr anläggning då eller kan man ha dom högre upp. Och tio procent gäller det ny pris? Jag tänkte om en kille från Uppsala har en anläggning som kostade 50 000 kr för tio år sedan. Hur mycket skall kabeln kosta om han köper den idag??

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-13 18:25

Mats, jag håller också med. Var det oklart?

Inget konstigt, det viktiga är ju att du är övertygad, jag trodde att du köpte kablarna på prov. Jag kan iofs inte fatta att du kan vara övertygad om att de låter bättre, om jag ska vara ärlig, men det är en helt annan sak. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-13 18:33

Martin skrev:Mats, jag håller också med. Var det oklart?

Inget konstigt, det viktiga är ju att du är övertygad, jag trodde att du köpte kablarna på prov. Jag kan iofs inte fatta att du kan vara övertygad om att de låter bättre, om jag ska vara ärlig, men det är en helt annan sak. :)

Nej på prov har jag inte köpt dom. Försöker du göra mig tveksam till köpet, eller? :D Fuling där :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-13 18:35

Men nu till en fråga, hur dyr anläggning kan man ha Sworden i?

Jag utgår från att detta är nåt slags skämt..?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-13 18:40

mats skrev:Men nu till en fråga, hur dyr anläggning kan man ha Sworden i. Det brukar ju heta 10 % av sin anläggning,. Kan man bara ha Sworden upp till 50 000 kr anläggning då eller kan man ha dom högre upp. Och tio procent gäller det ny pris? Jag tänkte om en kille från Uppsala har en anläggning som kostade 50 000 kr för tio år sedan. Hur mycket skall kabeln kosta om han köper den idag??

Resonerar man fortfarande i sådana här termer? Det trodde jag hörde 70-talet till 8O

Jag menar, en ganska vanlig uppfattning här är att priset inte nödvändigtvis speglar den upplevda ljudkvaliteten. Om så vore fallet behövde vi ju inte provlyssna och testa, eller hur?

Att då bestämma sig för att apparat A ska ta X procent av totalpriset, medan apparat B ska ta Y procent - det kan väl knappast vara ett bra styrmedel? Eller är det något jag inte fattat här?

Personligen (om jag startade från scratch) skulle jag lägga mest krut på "front-end", inte för att jag är Linn-Freak utan för att sedan kunna sortera ut efterföljande led utan att riskera att spelaren är flaskhalsen.

Har jag redan en anläggning som jag vill uppgradera, kollar jag först upp budgeten och därefter lägger jag kronorna där de gör mest nytta. Kanske också med en liten blick framåt, så jag inte låser in mig i något hörn och nästa uppgradering kostar skjortan ....

/ B

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-13 18:42

mats, Jag känner till anläggningar som kostar en hel del över 100 000 där Sword sitter. Sworden gör inte bort sig där heller. Det är en bra kabel helt enkelt. Det finns säkert bättre kablar, men Sworden känns som ett säkert kort på många ställen.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-13 18:58

Personligen (om jag startade från scratch) skulle jag lägga mest krut på "front-end"

Jag skulle göra tvärtom, alltså satsa mest på högtalarna. Dock
kom jag just på att min front-end* faktiskt kostat mig mer än
högtalarna! :oops:

*) Sony XA50ES och Harmony design DA9

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-13 18:58

Bill50x skrev:
mats skrev:Men nu till en fråga, hur dyr anläggning kan man ha Sworden i. Det brukar ju heta 10 % av sin anläggning,. Kan man bara ha Sworden upp till 50 000 kr anläggning då eller kan man ha dom högre upp. Och tio procent gäller det ny pris? Jag tänkte om en kille från Uppsala har en anläggning som kostade 50 000 kr för tio år sedan. Hur mycket skall kabeln kosta om han köper den idag??

Resonerar man fortfarande i sådana här termer? Det trodde jag hörde 70-talet till 8O

Jag menar, en ganska vanlig uppfattning här är att priset inte nödvändigtvis speglar den upplevda ljudkvaliteten. Om så vore fallet behövde vi ju inte provlyssna och testa, eller hur?

Att då bestämma sig för att apparat A ska ta X procent av totalpriset, medan apparat B ska ta Y procent - det kan väl knappast vara ett bra styrmedel? Eller är det något jag inte fattat här?

Personligen (om jag startade från scratch) skulle jag lägga mest krut på "front-end", inte för att jag är Linn-Freak utan för att sedan kunna sortera ut efterföljande led utan att riskera att spelaren är flaskhalsen.

Har jag redan en anläggning som jag vill uppgradera, kollar jag först upp budgeten och därefter lägger jag kronorna där de gör mest nytta. Kanske också med en liten blick framåt, så jag inte låser in mig i något hörn och nästa uppgradering kostar skjortan ....

/ B

Så resonerar jag också, men jag var nyfiken hur dom som kör med det där tio procent för det har man hört och läst mycket om.

Hotspur, varför skulle det vara ett skämt? Sorry om du du blev förbannad. Nej jag har fakstiskt läst i forumet Euphonia att många reagerade som bara den i Timbres tråd om de där högtalarna från iTALIEN Sonus Faber eller nåt. Där var det folk som tyckte det var konstigt att den fina italienska fabriken hade billiga Supra till så fina högtalare. Jag kanske har missförstått dom, men det kändes som att de tyckte det var skandal att ha en så billig kabel till så dyra och fina högtalare.

Likadant var det när man fick se en fin fin anläggning, men när de såg Supra så sa dom. Herregud hur kan vara nöjd med sin anläggning när man har så billig kabel.
Senast redigerad av matså 2004-10-13 19:11, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-13 19:00

Sorry om du du blev förbannad

Det blev jag förstås inte alls, däremot förundrad.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-13 19:22

Euphonia att många reagerade som bara den i Timbres tråd om de där högtalarna från iTALIEN Sonus Faber eller nåt. Där var det folk som tyckte det var konstigt att den fina italienska fabriken hade billiga Supra till så fina högtalare. Jag kanske har missförstått dom, men det kändes som att de tyckte det var skandal att ha en så billig kabel till så dyra och fina högtalare.
Om det är så tragiskt att de skriver så så börjar jag förstå vartifrån du fått iden att köpa nya kablar. 8O :) Mats, det är ytterst få som tror att en anläggning måste låta sämre om den har billiga kablar. (eller snarare inte dyra kablar, Supra ply är ju inte så hemskt billiga).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-13 19:52

Martin skrev:
Euphonia att många reagerade som bara den i Timbres tråd om de där högtalarna från iTALIEN Sonus Faber eller nåt. Där var det folk som tyckte det var konstigt att den fina italienska fabriken hade billiga Supra till så fina högtalare. Jag kanske har missförstått dom, men det kändes som att de tyckte det var skandal att ha en så billig kabel till så dyra och fina högtalare.
Om det är så tragiskt att de skriver så så börjar jag förstå vartifrån du fått iden att köpa nya kablar. 8O :) Mats, det är ytterst få som tror att en anläggning måste låta sämre om den har billiga kablar. (eller snarare inte dyra kablar, Supra ply är ju inte så hemskt billiga).

Jag har testat min SPM som kostade 42000 nya mot Supra PLY och i det system tyckte jag att Ply:n var bättre. Men i andra system är SPM överlägsen, allt beror på system och matchning :)
Class only looks like arrogance from below.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-13 23:18

Men i andra system är SPM överlägsen

Överlägsen vad? Allt utom supra eller? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-14 08:40

hifirocker skrev:
Men i andra system är SPM överlägsen

Överlägsen vad? Allt utom supra eller? :wink:
:lol:
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi