Martin skrev:]subjektivisten: Vad pratar du om? Mätningar hit och dit, fioler som låter som gitarrer.
Ja, det var ju det jag skrev
Martin skrev:Att max ska välja alternativ 1, tänk om han inte vill välja något av dina alternativ?
Jag gav honom två val, han fick välja något av dom. Svårare är så är det inte
Martin skrev:Enligt mitt sätt att se det:
Juppz, DITT sett att se det. Tänk på det en gång till.
Martin skrev:Skivan är referensen som både stereon och inspelningen utgår ifrån.
Dom flesta skivor som har drygt 10 år på nacken har fler än en utgåvor med olika mastringar med olika ljud, ibland VÄLDIGT olika. Vilket är då orginalet? För vi kan ju inte ha två olika original av samma inspelning.
Max_Headroom skrev:subjektivisten: När har man rimligen bäst möjligheter att återge ett orginal (t.ex. verkligheten, inspelad på skiva)?
- Med större förvrängning av den inspelade skivan
- Med mindre förvrängning av den inspelade skivan
Med ditt sett att se det så är det verkligheten som finns på skivan. Om skivan inte låter som verkligheten enligt din "stereo" så väljer jag den stereon som återger den som verklig.
Max_Headroom skrev:Den inspelade skivan är nämligen det som finns att tillgå att köpa
Nej. Eftersom jag sa innan, så har dom flesta skivor flera olika utgåvor som låter olika. Sedan kan vi även dra in olika format. Så vilket är då originalet? Olika ljud på skivorna av samma inspelning så kan ju inte alla vara originalet.
Max_Headroom skrev:För att svara på din fråga:
"1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.
2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den. "
Men, jag skulle gå på alt. 1
Okej, jag tror att du är en av dom få faktiskt. Sedan om du verkligen var tvungen att välja så, så är jag tveksam om du verkligen skulle välja 1:an.
Som det verkar så är det inte många inom LTS, med sina 1000 (ca?) medlemar som går efter den devisen. Dom flesta väljer det dom tycker låter bra. Såg att någon snacka om massa LTS:are som håller på med rör och SE rör t o m. Något som borde rimma dåligt med vad flera LTS:are förespråkar på forum.
Martin skrev:Subjektivisten: Du som tjatar så mycket om mätningar och att det kan "låta skit" även om det "mäter bra" (frågan är om man mätt det som är viktigt i så fall).
Ja, det är ett tanke expriment! Jag säger inte att alla saker som "mäter bra" låter "skit" eller tvärtom. Jag försöker ju själv köpa saker som har så bra mätvärden som möjligt,
men, och det är detta som är ett stort men, jag hänger inte upp mig för mycket vid mätningar mot vad jag får ut av att lyssna på sakerna.
För min del har det blivit att större delen av min anläggning har bra mätningar medans det som vissa kan klaga på är min rörförstärkare. Den har ganska lågt THD för vara rör men inte mot bättre transistorer. Men, den ger mig
musik, något som saker som har mycket bättre THD inte gjort.
Martin skrev:Dina högtalare mäter ju skitbra! De är verkligen ett föredöme mätmässigt, visst kan de förbättras mycket men det är verkligen ett par sällsynt bra mätande högtalare på de flesta punkter. Och det säger jag som är väldigt intresserad av högtalarkonstruktion och har byggt mycket själv. Vill/kan/törs du inte se sambandet mellan att du tyckte de lät så pass bra att du köpte dem och hur de mäter?
Nja, det du sett på nätet är mätningarna på storebrorsan till som jag har. Men dom skall visst vara väldigt likvärdiga högtalare enligt John A på Stereophile, som testa och lyssna på båda. Mina går inte lika långt ner i basen och har ingen supertweeter. Annars ska dom vara ganska identiska.
lasselite skrev:Men Subjektivisten; i dina exempel har en liiiten tankevurpa letat sig in.
Alla inspelningar har inte samma fel.
Ingen tankevurpa alls. Mina
skivor, alltså alla skivor, menar jag. Jag skulle inte köpa en förstärkare som gör EN skiva låter kanon och alla andra inte bra.
lasselite skrev:Sen ältar du gång på gång "som det låter på riktigt". Hur låter en synth "på riktigt"? Hur låter en distad elgitarr "på riktigt"?
hehe, jag ältar? Är inte i närheten av vad andra älter andra saker. Ja, jag har faktiskt hört en hel del live musik och om min stereo får musiken att låta som riktigt musik, ja, då är jag nöjd. Svårt?
lasselite skrev:Dom riktigt välgjorda inspelningarna kommer gå dig förbi på din färgande anläggning, det blir som att titta på Monets tavlor med rosa brillor
Ursäkta, vilket jävla skitsnack! Ställer en simpel fråga till dig; är din anläggning, från skivan till dina öron 100% perfekt? NEJ! Så din färgar också ljudet! Så lägg ner det snacket!
lasselite skrev:Jag kan förstå att du vill förändra ljudet så att gitarrer låter som gitarrer och inte som fioler (om inspelningen är usel). Men om gitarrerna låter som, ööööh, gitarrer!(på en god inspelning) då. Hur låter dom då i din drömanläggning? Som kontrabasar? Oooops, d var ju inge bra d heller.
Vet inte om du spelar lite...dum? Jag vill att musiken på min anläggning låter som musik, that's it. Jag är ganska nöjd som jag har det nu. Visst, ha ÄNNU mer röreffekt för mina högtalare vore najs, och en bättre skivspelare, men annars så är jag nöjd.
lasselite skrev:För mig handlar diskussionen inte om vilka grejer man har utan om synen på återgivning.
Ja, och som med politik eller massa andra saker här i världen så finns det flera olika syn på det. Inse det, annars kommer detta hålla på hela tiden. Men det är väl det som ni "professorgänget" vill, eftersom det händer så lite med hifi'n, det finns ju redan en "perfekt" anläggning att köpa hem från blocket
lasselite skrev:Målet för mig, oavsett vilket pris grejerna betingar, idag och i framtiden är en neutral och korrekt återgivning. Ju billigare grejer, desto fler kompromisser och avsteg tvingas man göra. Men det förändrar inte min hifisofi.
Nej, men det gör ju saken ännu lustigare när du klagar på andra som HAR bättre anläggning än vad du har men som inte delar din syn på hifi.
lasselite skrev:har du hört talas om att leva på studielån, plugga i Stockholm (och bo i samma stad som du) och ha tre barn. Man blir tvungen att kompomissa och prioritera.
Öhh, vet inte hur billig din Sony anläggning är, men många av LTS rek produkter är ju knappst dyra på second hand marknaden. Så?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.