Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-10-12 12:41

Press-stop i Gallerian flyttade till okänd plats. Vart tar alla press-stop vägen? Sortimentet på Pressbyrån på Centralen är ganska bra, kanske har de Hifi+,

Gallerians Press-stop har flyttat från insidan till utsidan på Gallerian på Regeringsgatan, ganska nära Hamngatan, de har det berömda numret av Hifi+! De skall snart flytta tillbaks igen från den okända till vad jag antar blir den vanliga kända platsen längst in i Gallerian!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-12 16:05

Max_Headroom skrev:
mats skrev:Om jag skall vara ärlig så tror inte jag att diskussionen om blindtester, höra skillnad etc någonsin tar slut.

Nähä, men om du ska vara oärlig då? Passa på, tråden har ju ändå urartat...

Då tar den slut i morgon.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-12 16:56

Måste fråga Max. Menar du att man måste ha mätinstrument när man skall testa en kabel om den är vad den man ville ha. Jag trodde det räckte med lyssningsintrycket för det är väl med våra öron vi bedömer det eller? Eller menar du i själva proffstester?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 17:01

mats skrev:Måste fråga Max. Menar du att man måste ha mätinstrument när man skall testa en kabel om den är vad den man ville ha. Jag trodde det räckte med lyssningsintrycket för det är väl med våra öron vi bedömer det eller? Eller menar du i själva proffstester?

Nä, man behöver inte ens mäta. Man kan räkna ut om den är bra eller inte, förutsatt att man vet vilka egenskaper man vill att kabeln ska ha.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-12 17:07

Jag har inte hunnnit läsa hela tidningen men hitintills tycker jag att forumartikeln var rätt spännande och träffande läsning. Den finns på internet också, Här är länken, varsågoda:

http://www.hifiplus.co.uk/news.html#news1
Artikeln heter "Tales from the disk-world…" Den innehåller mycket självklarheter om forumandet, men är kul att läsa för igenkänningsfaktorerna.

(Antar att den ligger under den adressen ända tills nästa nummer kommer...)
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-12 20:50

Martin skrev:]subjektivisten: Vad pratar du om? Mätningar hit och dit, fioler som låter som gitarrer.

Ja, det var ju det jag skrev

Martin skrev:Att max ska välja alternativ 1, tänk om han inte vill välja något av dina alternativ?

Jag gav honom två val, han fick välja något av dom. Svårare är så är det inte

Martin skrev:Enligt mitt sätt att se det:

Juppz, DITT sett att se det. Tänk på det en gång till.

Martin skrev:Skivan är referensen som både stereon och inspelningen utgår ifrån.

Dom flesta skivor som har drygt 10 år på nacken har fler än en utgåvor med olika mastringar med olika ljud, ibland VÄLDIGT olika. Vilket är då orginalet? För vi kan ju inte ha två olika original av samma inspelning.

Max_Headroom skrev:subjektivisten: När har man rimligen bäst möjligheter att återge ett orginal (t.ex. verkligheten, inspelad på skiva)?

- Med större förvrängning av den inspelade skivan

- Med mindre förvrängning av den inspelade skivan

Med ditt sett att se det så är det verkligheten som finns på skivan. Om skivan inte låter som verkligheten enligt din "stereo" så väljer jag den stereon som återger den som verklig.

Max_Headroom skrev:Den inspelade skivan är nämligen det som finns att tillgå att köpa

Nej. Eftersom jag sa innan, så har dom flesta skivor flera olika utgåvor som låter olika. Sedan kan vi även dra in olika format. Så vilket är då originalet? Olika ljud på skivorna av samma inspelning så kan ju inte alla vara originalet.

Max_Headroom skrev:För att svara på din fråga:

"1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.

2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den. "

Men, jag skulle gå på alt. 1

Okej, jag tror att du är en av dom få faktiskt. Sedan om du verkligen var tvungen att välja så, så är jag tveksam om du verkligen skulle välja 1:an.
Som det verkar så är det inte många inom LTS, med sina 1000 (ca?) medlemar som går efter den devisen. Dom flesta väljer det dom tycker låter bra. Såg att någon snacka om massa LTS:are som håller på med rör och SE rör t o m. Något som borde rimma dåligt med vad flera LTS:are förespråkar på forum.

Martin skrev:Subjektivisten: Du som tjatar så mycket om mätningar och att det kan "låta skit" även om det "mäter bra" (frågan är om man mätt det som är viktigt i så fall).

Ja, det är ett tanke expriment! Jag säger inte att alla saker som "mäter bra" låter "skit" eller tvärtom. Jag försöker ju själv köpa saker som har så bra mätvärden som möjligt, men, och det är detta som är ett stort men, jag hänger inte upp mig för mycket vid mätningar mot vad jag får ut av att lyssna på sakerna.
För min del har det blivit att större delen av min anläggning har bra mätningar medans det som vissa kan klaga på är min rörförstärkare. Den har ganska lågt THD för vara rör men inte mot bättre transistorer. Men, den ger mig musik, något som saker som har mycket bättre THD inte gjort.

Martin skrev:Dina högtalare mäter ju skitbra! De är verkligen ett föredöme mätmässigt, visst kan de förbättras mycket men det är verkligen ett par sällsynt bra mätande högtalare på de flesta punkter. Och det säger jag som är väldigt intresserad av högtalarkonstruktion och har byggt mycket själv. Vill/kan/törs du inte se sambandet mellan att du tyckte de lät så pass bra att du köpte dem och hur de mäter?

Nja, det du sett på nätet är mätningarna på storebrorsan till som jag har. Men dom skall visst vara väldigt likvärdiga högtalare enligt John A på Stereophile, som testa och lyssna på båda. Mina går inte lika långt ner i basen och har ingen supertweeter. Annars ska dom vara ganska identiska.

lasselite skrev:Men Subjektivisten; i dina exempel har en liiiten tankevurpa letat sig in.

Alla inspelningar har inte samma fel.

Ingen tankevurpa alls. Mina skivor, alltså alla skivor, menar jag. Jag skulle inte köpa en förstärkare som gör EN skiva låter kanon och alla andra inte bra.

lasselite skrev:Sen ältar du gång på gång "som det låter på riktigt". Hur låter en synth "på riktigt"? Hur låter en distad elgitarr "på riktigt"?

hehe, jag ältar? Är inte i närheten av vad andra älter andra saker. Ja, jag har faktiskt hört en hel del live musik och om min stereo får musiken att låta som riktigt musik, ja, då är jag nöjd. Svårt?

lasselite skrev:Dom riktigt välgjorda inspelningarna kommer gå dig förbi på din färgande anläggning, det blir som att titta på Monets tavlor med rosa brillor

Ursäkta, vilket jävla skitsnack! Ställer en simpel fråga till dig; är din anläggning, från skivan till dina öron 100% perfekt? NEJ! Så din färgar också ljudet! Så lägg ner det snacket!

lasselite skrev:Jag kan förstå att du vill förändra ljudet så att gitarrer låter som gitarrer och inte som fioler (om inspelningen är usel). Men om gitarrerna låter som, ööööh, gitarrer!(på en god inspelning) då. Hur låter dom då i din drömanläggning? Som kontrabasar? Oooops, d var ju inge bra d heller.

Vet inte om du spelar lite...dum? Jag vill att musiken på min anläggning låter som musik, that's it. Jag är ganska nöjd som jag har det nu. Visst, ha ÄNNU mer röreffekt för mina högtalare vore najs, och en bättre skivspelare, men annars så är jag nöjd.

lasselite skrev:För mig handlar diskussionen inte om vilka grejer man har utan om synen på återgivning.

Ja, och som med politik eller massa andra saker här i världen så finns det flera olika syn på det. Inse det, annars kommer detta hålla på hela tiden. Men det är väl det som ni "professorgänget" vill, eftersom det händer så lite med hifi'n, det finns ju redan en "perfekt" anläggning att köpa hem från blocket :twisted: :lol:

lasselite skrev:Målet för mig, oavsett vilket pris grejerna betingar, idag och i framtiden är en neutral och korrekt återgivning. Ju billigare grejer, desto fler kompromisser och avsteg tvingas man göra. Men det förändrar inte min hifisofi.

Nej, men det gör ju saken ännu lustigare när du klagar på andra som HAR bättre anläggning än vad du har men som inte delar din syn på hifi. 8)

lasselite skrev:har du hört talas om att leva på studielån, plugga i Stockholm (och bo i samma stad som du) och ha tre barn. Man blir tvungen att kompomissa och prioritera.

Öhh, vet inte hur billig din Sony anläggning är, men många av LTS rek produkter är ju knappst dyra på second hand marknaden. Så?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 21:04

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:Den inspelade skivan är nämligen det som finns att tillgå att köpa

Nej. Eftersom jag sa innan, så har dom flesta skivor flera olika utgåvor som låter olika. Sedan kan vi även dra in olika format. Så vilket är då originalet? Olika ljud på skivorna av samma inspelning så kan ju inte alla vara originalet.

Många skivor jag har finns bara i en enda utgåva.

subjektivisten skrev:
Max_Headroom skrev:För att svara på din fråga:

"1. System A som mäter perfekt men låter skit på dina skivor.

2. System B, mäter inte lika bra men musiken låter kanonbra och verklig på den. "

Men, jag skulle gå på alt. 1

Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna det som är viktigt, i det här fallet fortsättningen som lyder "och tillämpa Max Headrooms princip".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-10-12 21:23

subjektivisten skrev: Jag gav honom två val. Skit på dina skivor eller klaga på andra som HAR bättre anläggning, han fick välja något av dom.

Men vad säger du, menar du verkligen det?

subjektivisten skrev: Ja, det var ju det jag skrev

Men är det inte nån som klippt å klistrat och medvetet feltolkat tills inget stämmer längre?

subjektivisten skrev: Tänk vad jag är dum.

Nejdå, det tror jag inte. Du har kanske lite otur när du tänker bara :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-12 21:32

Många skivor jag har finns bara i en enda utgåva.

som sagt, det dröjer inte förens dom finns i flera utgåvor. Och dom som finns i flera, vilket är då originalet?

Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna det som är viktigt, i det här fallet fortsättningen som lyder "och tillämpa Max Headrooms princip".

Vet inte vad din sk princip är och det hade inget med frågan att göra.

Men vad säger du, menar du verkligen det?

Öhh, klippa och klistar är kul eller? Dagisnivå... :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 23:07

subjektivisten skrev:
Många skivor
dröjer förens dom finns i flera utgåvor. Och dom som

klipper och klistrar är kul eller
, menar du verkligen det?

Om du ska citera så vore det bra att INTE utelämna
din sk princip är och det hade inget med frågan att göra.

Dagisnivå... :roll:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 23:10

subjektivisten skrev:

Öh? Du vet inte vad han menar men du vet ändå på något sätt att du kan utelämna det? Det var ju inte så smart...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 23:16

jonasp skrev:
subjektivisten skrev: Om du ska citera så vore det bra
att du kan utelämna det? Det var ju inte så smart...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 23:16

subjektivisten skrev:Mätningar hit och dit, fioler som låter som gitarrer. Jag försöker ju själv köpa saker som har så bra mätvärden som möjligt,
För min del har det blivit att större delen av min anläggning har bra mätningar medans det som vissa kan klaga på är min rörförstärkare. Den har ganska lågt THD för vara rör men inte mot bättre transistorer.

Så här tokigt kan det bli om man klipper lite i citaten. T ex skriver du att transistorer är bättre än rör och att du köper grejor efter mätvärden.

Om du redan nu invänder att det som klipptes bort var irrelevant kan jag ju bara hålla med
:wink: :D

(obs! skämt!)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-13 10:00

subjektivisten skrev:...

...

Håller med.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-14 22:04

Johan_Lindroos skrev:
subjektivisten skrev:...

...

Håller med.

- Jo... i princip! (... Max H´s (... princip!;)))

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-14 22:32

Subjektivisten skrev:
Jag försöker ju själv köpa saker som har så bra mätvärden som möjligt, men, och det är detta som är ett stort men, jag hänger inte upp mig för mycket vid mätningar mot vad jag får ut av att lyssna på sakerna.

Subjektivisten: Jag menar ju att ditt men inte stämmer så bra i någon praktisk mening, inte ens i din egen anläggning som "mäter väldigt bra", även förstärkaren mäter ju fullt tillräckligt bra. Det är klart att det finns ett samband mellan mätningar och hur bra det låter. Sedan ifall man inte bryr sig om dem är en helt annan sak, men då behöver man ju heller inte bry sig om att dra någon slutsats om att det inte är viktigt för ljudet att det mäter bra i så fall.

Subjektivisten skrev:
Martin skrev:
Skivan är referensen som både stereon och inspelningen utgår ifrån.

Dom flesta skivor som har drygt 10 år på nacken har fler än en utgåvor med olika mastringar med olika ljud, ibland VÄLDIGT olika. Vilket är då orginalet? För vi kan ju inte ha två olika original av samma inspelning.

Svaret är så enkelt, de är ett original var och en för sig. Då är det bara att gilla läget och inse att inte alla de inspelningarna kan låta likadant (lika nära "verkligheten" om man så vill) i anläggningen. Vad ska man göra åt det tycker du, ha ett antal olika högtalare som man skiftar mellan eller? För att det på alla olika inspelningar ska låta så nära "verkligheten" som möjligt. Det går ju liksom inte att uppnå med någon rimlig approach så varför är det så intressant? Att olika utgåvor kan låta olika bra är lika självklart som att olika stereoanläggningar kan återge dem olika bra.

Det man kan uppnå är att närma sig bra återgivning med skivan som gemensam referens från båda håll inspelning/uppspelning, det är inget konstigt. Det är ju skivorna man skiftar. Visst det är en itererande process, eller vad det nu heter, men det går ju att närma sig målet iaf.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-15 22:40

Hej igen!
(Vet att man inte bör citera ifrån andra HiFiFor@ men måååste barA* citera detta då det så
vidunderligt väl sammanfatta samtliga debatterade esoteriska hifikabeldebatter... någonsin
)

... det finns säkert metoder att mäta idag, men metoder att överföra detta till vad vi hör finns
inte ännu. Men jag är övertygad om att det kommer. det finns inget voodo eller övernaturligt
som inte kan förklaras, men vad det gäller hörseln versus elektriska mätningar har detta inte
varit så prioriterat ännu att alla förklaringar finns. Hade detta varit lika betydelsefullt som
medicinforskning eller rymdforskning så hade vi varit där idag. Men det är vi inte.

Att använda olika metaller eller renheter i materialet hade inte påverkat en dataöverföring, men
då handlar det enbart om etta, nolla. Vi människor är inte enbart etta nolla. Vi är mycket mer
komplicerade än så och en individ går inte direkt att jämföra med en annan i något så känslosamt
som musik och musikåtergivning.

Hade det varit så, så hade vi varit robotar. Det är väl tur att vi inte är det. Eller vad tycker
mätnissarna som vill kunna mäta allt? För dom hade det förenklat en hel del om vi alla hade
varit kloner från vårt ursprung, Eva.

- Känslor & A*llvetande uti Sagolikt Samelsurium oså lite Teknik! A*llt, precis allt är...
dessutom heeelt sanlöst... fel :D! A*ppropå ingenting är en personlig fA*vvis MP 8)!

Mvh A* (som citerade härifrån!)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 00:35

I hifi sammanhang:
Originalet är skivan. Det som inspelat på den.
All hifi apparatur är ämnad (föhoppningsvis) att spela av skivan med alla nyanser som finns på skivan, korrekt.
Inte att spela det som inte finns på skivan.

Att det sedan är så att skivan inte alltid, eller sällan, återger alla nyanser, dynamik, stämning, rumsinformation från en kocert är något helt annat. Det är producenters, ljudteknikers, mixarens, pressarnas kvalitet osv, problem. Och de oöverstigliga hindrens som att man spelar in, dvs reproducerar en koncert. En reproduktion kan aldrig likna originalet till 100%.

Att blanda in originalet och mena själva framförandet i diskussionen om hifi apparaternas kvaliteter är som att säga "Men Calle P. ser inte alls ut så här i verkligheten!" när man diskuterar olika kamerors kvaliteter.

Det är en inspelning (och mixning, produktion osv) av NN's koncert jag lyssnar på, och inte på NN's koncert. Det är därför helt ovidkommande hur många nyutgåvor det finns av en inspelning.
Dimitri

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-16 10:54

dimitri skrev:
Det är en inspelning (och mixning, produktion osv) av NN's koncert jag lyssnar på, och inte på NN's koncert. Det är därför helt ovidkommande hur många nyutgåvor det finns av en inspelning.
Dimitri

Fast nu är ju det ofta remastrade och remixade och digitalt uppfräschade, upsamplade etc. Samt att olika utgåvor har olika nivåer.
Så nog kan man få skivor som låter olika ifrån samma konsert.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 11:12

Harryup
Precis vad jag menar också.
Det är skivan jag har på skivtallriken jag lyssnar på. Inte den förra utgåvan, eller själva koncerten.
Den skiva som snurrar skall återges med alla nyanser som finns på just den.
Dimitri

Föregående

Återgå till Generellt om hifi