Svante skrev:Javisstja, vi var igenom det här förut en gång. Nåja. Men menar du att det finns urladdningar som är så små att de inte syns ens om rummet är helt mörkt? Att de inte syns i dagsljus kan jag förstå, men i becksvart mörker, om man tittar noga?
Kanske är det dumt av mig att ge mig in i en sån här diskussion, med gissningar om hur den kanske är, i stället för att undersöka hur det verkligen är. man kanske helt enkelt skulle bränna en musikCD, och rippa den via spdif till datorn, och jämföra wav-filen sampel för sampel med originalet och se om det är nån skillnad. Är det det kan man ju spraya, måla med grönpenna eller vad man vill och se om det blir bättre.
Observera nu Svante, jag gav mig INTE in i diskussionen huruvida dessa fenomen påverkar ljudet eller något sådant. Jag har alltså INGA synpunkter på om statisk elektricitet kan orsaka skillnader i ljudkvalitet! Jag har INTE gått in på huruvida antistatspray, gröna pennor, avmagnetiseringsapparater etc kan tänkas bidra till välljud.
Däremot försöker jag bringa lite reda i uppfattningen om VAD statisk elektricitet är, eftersom det verkar finnas mer eller mindre grumliga uppfattningar om fenomenet som sådant.
Och JA, det finns urladdningar som är så små att du varken ser, hör eller känner dom - hur mörkt det än är i rummet. MEN, jag skrev också tidigare att det inte bara är urladdningarna som är problemet, utan även det fält som omger ett uppladdat föremål. DET fältet ger inga ljussignaler men kan däremot mätas med lämplig utrustning. På vårt företag använder vi oss av vad som kallas "Fältspänningsmätare", i praktiken ett instrument som omvandlar laddning till spänning. För det som är skadligt är laddningen och det fält som är resultatet, inte spänningen i sig. Men eftersom det är mycket svårare att mäta laddning än spänning, omvandlar man alltså laddningen till något mer hanterbart. Denna spänning måste då sättas i korrelation till massan på det uppladdade föremålet, det är en våldsam skillnad mellan en människa uppladdad till 1000 volt och en 1,5 grams etikett uppladdad till samma spänning. Vem som helst kan förstå skillnaden i energiinnehåll.... Ni som kan elektronik, jämför med kondensatorer i olika storlek.
Uppladdning av ett föremål kan i princip ske på tre olika sätt, 1) friktion/gnidning 2) separation och 3) influens. 3) innebär en påverkan av ett uppladdat föremål i
närheten av ett annat föremål. Det var vad jag beskrev i ett tidigare inlägg. Läs detta tidigare inlägg, jag har ingen lust att behöva skriva om alltsammans igen
Men att en cd laddas upp av hantering, att denna uppladdning kan påverka omkringliggande material - det är inget konstigt.
Men OBS OBS - jag har INTE, jag repeterar INTE, påstått att detta ger hörbara förändringar. Jag bara menar att påverkan från elektrostatiska uppladdningar finns och kan, OBS KAN, påverka elektronik och MÖJLIGEN kan ge hörbara försämringar av ljudkvaliteten.
Om du vill kopiera en CD (ännu hellre två cd kopierade från samma original) och sedan testa om du kan höra skillnaden mellan behandlad respektive obehandlad CD - fine! Jag gissar att vi är många här på forumet som skulle välkomna en sådan test. Själv skulle jag gärna göra det om; 1) jag hade tiillräckligt bra anläggning, 2) hade goda öron nog
Men anistatvätska har jag hur mycket som helst, kanske en dag att jag testar...
Jag har redan lovat Rydberg ett gratisprov på anistatvätska,
men alla som vill ha för att testa själva får gärna prov av mig.
PMa mig adress så skickar jag. Detta är inget som jag försöker tjäna pengar på, tycker bara det är kul om någon/några vill testa
/ B