Nordost ECO3 - bluff eller båg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 17:31

Max Headroom>

Ja du har nog rätt i det du skrev om ettor och nollorna. Jag tog det lite lätt med förklaringen och mindes i stunden inte allt jag läst om detta tidigare. Men helt riktigt så är säkerheten i läsningen och behandlingen av infon redan från början minst sagt säker, ja annars skulle det helt enkelt inte funka att få nåt vettigt ur mediet/formatet.

Här tjoar folk om att det blir bättre av dittan och dattan gnessat på skivan ena eller andra sida eller kant, lägga den i frysen, på magneter och gud vet allt.

Ärligt talat så anser jag 99% av påståenden vara rena rama rappakaljan, som om den överhuvudtaget skulle påverka ändå skulle göra det så lite att det troligen inte skulle kunna höras säkert utan drunkna i en massa annat skräp som redan finns i våra ljudsystem lyssningsmijö och egna skalle.

Jag ger mig fan på att man kan stryka ett tunt lager Bregott extrasaltat med grön smörkniv på etikettsidan och spela, och om bara skivan snurrade igång och apparaten fick låsning på spåret och inte började hacka, så skulle antagligen inte en kotte höra skillnad. Förens man talade om att det var smet på skivan, skulle de plötsligt höra minsann....

Människan är en märklig varelse.... :wink:

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-12 17:58

Dahlqvist skrev:
Hotspur skrev:Det är egentligen ganska märkligt och naturligtvis högst subjektivt, men här förstår jag objektivisternas argumentation mycket bättre än i 668-tråden - trots att ni egentligen säger precis samma saker här som där. Allt är tydligen inte svart eller vitt! Bara en högst personlig reflektion, framkallad av Ranefjords applåderade "påhopp" i en annan tråd... :oops:

Det du beskriver är mycket naturligt och mänskligt: vi värderar ny information utifrån vår existerande kunskap (vare sig denna är sann eller falsk) och utifrån hur viktig denna kunskap är för vårt jag.
/D

Eller så beror det på att jag hade en välgrundad
åsikt
om 668 men bara antar vad gäller ECO3?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-12 19:28

hmm, har en antistatspray till dator... tror den är från 80 talets glada dagar.. man kanske skulle plocka fram den... med tanke på den solbrännan man fick då så borde det var starka prylar. "Perfect Data computer care products Micro Maintenance Kit; For computers, word processors, terminals and peripherals"

Flaskan är i söt, esoterisk brunröd kulör iaf. :D
Senast redigerad av Vee-Eight 2004-10-12 19:34, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 19:34

Vee-Eight skrev:hmm, har en antistatspray till dator... tror den är från 80 talets glada dagar.. man kanske skulle plocka fram den... med tanke på den solbrännan man fick då så borde det var starka prylar.

Flaskan är i söt, esoterisk brun kulör iaf. :D

Jajamänsann, det är bara att spraya på! Så länge man sprayar på textsidan av cd´n OCH att joxet inte löser upp skiktet (som ju bär på all information) så har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna bli sämre... Det är nog inga problem att spraya på lässidan heller, om man nu inte ställer till med reflexer och annat som får lasern att löpa amok....

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-12 19:52

Visst är alla era argument kloka, intelligenta och logiska. Jag kan inte säga annat.
Men vi har här (åtminstone) tre personer som vittnar om att ha hört skillnader till det bättre med sprayen. Jag har träffat två av dessa personer (Ranis och EA) och säga vad man vill, de är inga naiva dumbomar eller lättpåverkade trögskallar.
Den tredje (Rydberg) har jag inte träffat men han har brutit många lancer mot varjehanda tweaks på olika fora.

Det verkade, åtm en stund, finnas visst samförstånd att en antistatisk spray kan ha viss effekt, alltså alla sprayer med den egenskapen. En ev skillnad skulle kanske vara i hur länge effekten sitter i.
Är det kontentan av tråden nu? iså fall gott och väl.
Är kontentan nu att alla spryers effekt bara är inbillning så:
1: Man kan lära sig av dessa 3 hur man beter sig på ett forum även om ens åsikter förkastas
2: Kanske tonläget och morskheten borde dämpas ngt.
Dimitri
Självutnämnd
biträdande moderator
och präktig tråkmons

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 20:01

dimitri skrev:Men vi har här (åtminstone) tre personer som vittnar om att ha hört skillnader till det bättre med sprayen. Jag har träffat två av dessa personer (Ranis och EA) och säga vad man vill, de är inga naiva dumbomar eller lättpåverkade trögskallar.

Det är det väl ingen som påstått heller, i alla fall inte rent ut.
Jag skrev tidigare i ett inlägg i denna tråden att bra demonstratör kan få nästan vem som helst att höra skillnad på nästan vad som helst. Det är inget konstigt med det. Det gäller alla, i stort sett, inkl. jag själv.

Hörseln är precis lika lättlurad som alla andra sinnen. Det gäller bara att ha det i åtanke och därför isolera så många osäkerhetsfaktorer som möjligt vid test av sånna här produkter. Bra testmetod har det också skrivits om här.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 20:12

Max_Headroom skrev:Jag skrev tidigare i ett inlägg i denna tråden att bra demonstratör kan få nästan vem som helst att höra skillnad på nästan vad som helst. Det är inget konstigt med det. Det gäller alla, i stort sett, inkl. jag själv.

Helt rätt, kan man luras till att gilla "Italo Disco" kan man luras till vad som helst - hahaha 8)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-12 20:24

Har ju inte läst allt i tråden, men förstår att det handlar om huruvida antistatspray på CD-ar kan påverka ljudet. När jag hör sånt som jag bara tycker verkar dumt, brukar jag ändå försöka förstå varför det skulle kunna göra någon skillnad.

Det enda jag kan tänka mig om jag sträcker mig riktigt långt är att om det blir små elektrostatiska urladdningar, så skulle de kunna störa elektroniken. Det vore ganska enkelt att kolla om så är fallet, om man har en CD-spelare som man kan se skivan i. Släck ljuset och se om det gnistrar. Gör det inte det så hoppar det inga loppor. Hursomhelst skulle den källan vara helt oberoende av om man sprayar textsidan eller datasidan. Men nej, jag tror inte på att det blir några urladdningar iaf.

Jag tror att det som med så mycket annat rör sig om placebo. Men det är väl kanske trevligt det också. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-12 20:26

man kan väl tänka sig att det har en rengörande effekt?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-12 20:32

Style skrev:man kan väl tänka sig att det har en rengörande effekt?

Ja, jag funderade på det också, eller att det lägger sig i små repor och fyller ut dem. Tänkbart. Jag har faktiskt "lagat" CD-skivor genom att fukta dem med vatten, det höll så länge så att jag kunde göra en kopia. Men om CDn är tillräckligt hel, så borde ettorna och nollorna komma av den oförstörda, felkorrektionen fixar småfel perfekt. Sen kan man ju tänka sig att skivan blir sämre eller bättre balanserad, eller, ve och fasa, att skivan slår sig pga kemikalierna. Men allt det här är småtjafs, som inte borde spela någon betydelse.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 20:50

Dimitri>

Känner mig en smula träffad där.....

Fast egentligen så menar jag inget illa, även om det kanske kan uppfattas så.

Vad jag menade är ju att människan är lättlurad i vissa sammanhang. Det gäller även mig själv.

Likaså har jag inte menat att precis alla medel är totalt utan verkan, positiv eller negativ. Utan att många är det och att de som kanske ger den verkan som sägs, ändå inte gör det i den nivå som reklamen påstår.

Sen är det ju så att det om det alls finns någon märkbar påverkan, så kanske det ändå kan vara svårt för en lekman att bedömma om det verkligen är en positiv påverkan eller negativ. Ett enkelt exempel på det kan vara det fenomen som många vittnar om när de hällt i nån tillsats i motoroljan och motorn plötsligt ökar ett par hundra varv i tomgång. Det tar det som ett bergfast bevis på att tillsatsen gett lägre friktion och att då alla andra utlovade fördelar finns där med. Det tråkiga är att de inte vet att många av dessa tillsatser är lösta i Lacknafta (tror jag det var) vilket sänker oljans viskositet rätt rejält. Oljan blir nu lättare att pumpa för oljepumpen och då går det år mindre effekt till det jobber för motorn och tomgångsvarvet kan öka lite. Tyvärr är ju sänkt viskositet på oljan inte nåt man vill ha i alla lägen, och det säger inget om oljans friktionstal eller andra viktiga egenskaper.

Liknande missar i att tolka eventuell påverkan vid ändringar och andra åtgärder i ljudsammanhang förekommer inte helt sällan.

Det där med att vi alla är ganska lättlurade, eller vad vi nu skall kallad det, finns det många bevis på. T ex. alla de som säljer saker till folk kan intyga det. Personligen minns jag en mycket övertygande demonstartion av nåt fantastikst medel att hälla i motorolja för ca 20 år sedan, tror det hette Power Up. När man stod där och så demonstrationen så var man helt övertygad om att detta var grejen med stort G. Men efter lite letande efter mer fakta om oljor och smörjsystem mm, så blev det inte alls lika övertygande, tyvärr.

Vad som alltid gör mig så förundrad, är att många produkter sägs ge "tappa hakan" effekt när det testas, men ändå så är många av dessa fantastiska produkter glömda efter en sommar eller två. Varför, om de var så otroligt bra att man tappade hakan första gången man fick testa det!? Borde det inte heller vara så att dessa produkter anammas av tilverkare och kanske blir standard som komponent utrustning eller förfarande!?

Tänk vilket tjo och tjim det var om den där gröna pennan som väldigt många, både tidningar och andra, höjde till skyarna. Hur mycket pratas det om den idag?? Är den inte lika bra idag eller??

Själv köpte jag en sådan penna, mest för att jag var nyfiken och att den ändå inte kostade skjortan. Men jag var skeptisk, även om de förklaringar om hur den funkade var ganska övertygande på många sätt.

Alltså satt man en kväll eller två och målade skivor med darrig hand, och in med dem både före och efter i CD'n och testspelade. Jodå, visst var det skillnad, stor..... eller..... nja, bra lät det ju, men..... det lät ju inte illa förut heller direkt?! Hur som helst, efter lite lyssnande och jämförande mot omålade likadana skivor, bl a. med ett par Stax elektrostatlura som hjälpmedel, fick jag bara konstatera att jag inte klarade att säkert pricka in vilken skiva jag lyssnade på, den omålade eller målade. Varför det bara var att inse att skillnaden, om den ens fanns, var allt för liten för att kunna höras, i alla fall av mig. Testade efter en tid även att måla med vanlig tuschpenna men det blev samma resultat, intet.

Numera garvar jag lite åt min naivitet, och konstaterar bara att inga skivor ännu vad jag vet är målade på kanterna från fabrik. Vilket borde ha varit nästa steg om det skulle ha gett så stor förbättring av ljudet som grönpenskrängare och dyrkare hävdade.

Nu skrev man ju långt igen.... Sorry gubbs.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-12 20:52

Sättet att skriva avslöjar en del...

Välkommen tillbaka :) :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 21:09

Svante skrev:Det enda jag kan tänka mig om jag sträcker mig riktigt långt är att om det blir små elektrostatiska urladdningar, så skulle de kunna störa elektroniken. Det vore ganska enkelt att kolla om så är fallet, om man har en CD-spelare som man kan se skivan i. Släck ljuset och se om det gnistrar. Gör det inte det så hoppar det inga loppor. Hursomhelst skulle den källan vara helt oberoende av om man sprayar textsidan eller datasidan. Men nej, jag tror inte på att det blir några urladdningar iaf

Utan att vilja rucka på din världsbild Svante - men du har fel :-)
Elektrostatiska urladdningar kan ske utan synliga gnistor! I normala fall kan man säga att vid ca 3000 volt kan du KÄNNA en urladdning (mot ett finger tex), vid ca 5000 volt kan du höra knastret. Och vid kanske 10.000 volt ser du en gnista. Elektronik däremot, kan skadas vid långt mindre urladdningar än så, vissa extremt känsliga komponenter redan vid 30-100 volt.

Om du hade läst mitt tidigare inlägg i frågan, hade du också förstått att det inte bara är en urladdning som ställer till problem, utan även det fält som omger en, till exempel, uppladdad cd.

Men nu pratar vi inte om att förstöra elektronik, utan den påverkan som kan ske. Och den kan ske vid väsentligt lägre spänningar än vad som förstör elektroniken! Här börjar vi tangera EMC-problemet, vissa ESD-fenomen (ESD = ElectroStatic Discharge) ingår i EMC och mäts också upp vid tester för att utröna eventuell påverkan på omgivande elektronik. Här ska man då förstå att när EMC mats upp, kollar man enbart hur omgivande apparatur påverkas, eller hur mätobjektet påverkas av andra apparater. Vad som händer INOM apparaten kontrolleras inte vid dessa tester. Det får s.a.s. respektive företag själva ansvara för...

För att ta det kort, statisk elektricitet är enormt mycket mer än att det blir en (synlig) gnista när en urladdning sker. Bara så ni vet....

/ B

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-12 21:22

mattepatte skrev:Sättet att skriva avslöjar en del...
Välkommen tillbaka :) :wink:
Tror du det? Jag är skeptisk...Har du fel har du säkert gett Dr Tinnitus (who ever you are) den bästa av kommentarer han kan få...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-12 21:25

Bill50x skrev:
Svante skrev:Det enda jag kan tänka mig om jag sträcker mig riktigt långt är att om det blir små elektrostatiska urladdningar, så skulle de kunna störa elektroniken. Det vore ganska enkelt att kolla om så är fallet, om man har en CD-spelare som man kan se skivan i. Släck ljuset och se om det gnistrar. Gör det inte det så hoppar det inga loppor. Hursomhelst skulle den källan vara helt oberoende av om man sprayar textsidan eller datasidan. Men nej, jag tror inte på att det blir några urladdningar iaf

Utan att vilja rucka på din världsbild Svante - men du har fel :-)
Elektrostatiska urladdningar kan ske utan synliga gnistor! I normala fall kan man säga att vid ca 3000 volt kan du KÄNNA en urladdning (mot ett finger tex), vid ca 5000 volt kan du höra knastret. Och vid kanske 10.000 volt ser du en gnista. Elektronik däremot, kan skadas vid långt mindre urladdningar än så, vissa extremt känsliga komponenter redan vid 30-100 volt.

Om du hade läst mitt tidigare inlägg i frågan, hade du också förstått att det inte bara är en urladdning som ställer till problem, utan även det fält som omger en, till exempel, uppladdad cd.

Men nu pratar vi inte om att förstöra elektronik, utan den påverkan som kan ske. Och den kan ske vid väsentligt lägre spänningar än vad som förstör elektroniken! Här börjar vi tangera EMC-problemet, vissa ESD-fenomen (ESD = ElectroStatic Discharge) ingår i EMC och mäts också upp vid tester för att utröna eventuell påverkan på omgivande elektronik. Här ska man då förstå att när EMC mats upp, kollar man enbart hur omgivande apparatur påverkas, eller hur mätobjektet påverkas av andra apparater. Vad som händer INOM apparaten kontrolleras inte vid dessa tester. Det får s.a.s. respektive företag själva ansvara för...

För att ta det kort, statisk elektricitet är enormt mycket mer än att det blir en (synlig) gnista när en urladdning sker. Bara så ni vet....

/ B

Javisstja, vi var igenom det här förut en gång. Nåja. Men menar du att det finns urladdningar som är så små att de inte syns ens om rummet är helt mörkt? Att de inte syns i dagsljus kan jag förstå, men i becksvart mörker, om man tittar noga?

Kanske är det dumt av mig att ge mig in i en sån här diskussion, med gissningar om hur den kanske är, i stället för att undersöka hur det verkligen är. man kanske helt enkelt skulle bränna en musikCD, och rippa den via spdif till datorn, och jämföra wav-filen sampel för sampel med originalet och se om det är nån skillnad. Är det det kan man ju spraya, måla med grönpenna eller vad man vill och se om det blir bättre.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-12 21:47

Varför inte prova att inducera lite elektriska fält inne i spelaren under gång och testa om man hör nåt (eller t.o.m. ser om man har ociloskåp (eller hur *** det stavas).

För er som är elektroniker:
Hur kraftiga fält kan man åstadkomma med rotation av en statiskt laddad CD?

Hur påverkar metalldelarna i mekaniken det fältet?

Hur påverkar fältet elektronik i spelaren? Digital del vs analog del?

Hur starkt är det fält som kan åstadkommas av skivan (?) jämfört med det som motorn åstadkommer? Motorn är väl för övrigt frekvansstyrd? Hur strakt är fältet runt dess matningskabel jämfört med vad man kan få genom vår nu välbekanta statiska skiva?

Varsågod att sätt igågn och räkna, natten är räddad :P !
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 21:58

Svante skrev:Javisstja, vi var igenom det här förut en gång. Nåja. Men menar du att det finns urladdningar som är så små att de inte syns ens om rummet är helt mörkt? Att de inte syns i dagsljus kan jag förstå, men i becksvart mörker, om man tittar noga?

Kanske är det dumt av mig att ge mig in i en sån här diskussion, med gissningar om hur den kanske är, i stället för att undersöka hur det verkligen är. man kanske helt enkelt skulle bränna en musikCD, och rippa den via spdif till datorn, och jämföra wav-filen sampel för sampel med originalet och se om det är nån skillnad. Är det det kan man ju spraya, måla med grönpenna eller vad man vill och se om det blir bättre.

Observera nu Svante, jag gav mig INTE in i diskussionen huruvida dessa fenomen påverkar ljudet eller något sådant. Jag har alltså INGA synpunkter på om statisk elektricitet kan orsaka skillnader i ljudkvalitet! Jag har INTE gått in på huruvida antistatspray, gröna pennor, avmagnetiseringsapparater etc kan tänkas bidra till välljud.

Däremot försöker jag bringa lite reda i uppfattningen om VAD statisk elektricitet är, eftersom det verkar finnas mer eller mindre grumliga uppfattningar om fenomenet som sådant.

Och JA, det finns urladdningar som är så små att du varken ser, hör eller känner dom - hur mörkt det än är i rummet. MEN, jag skrev också tidigare att det inte bara är urladdningarna som är problemet, utan även det fält som omger ett uppladdat föremål. DET fältet ger inga ljussignaler men kan däremot mätas med lämplig utrustning. På vårt företag använder vi oss av vad som kallas "Fältspänningsmätare", i praktiken ett instrument som omvandlar laddning till spänning. För det som är skadligt är laddningen och det fält som är resultatet, inte spänningen i sig. Men eftersom det är mycket svårare att mäta laddning än spänning, omvandlar man alltså laddningen till något mer hanterbart. Denna spänning måste då sättas i korrelation till massan på det uppladdade föremålet, det är en våldsam skillnad mellan en människa uppladdad till 1000 volt och en 1,5 grams etikett uppladdad till samma spänning. Vem som helst kan förstå skillnaden i energiinnehåll.... Ni som kan elektronik, jämför med kondensatorer i olika storlek.

Uppladdning av ett föremål kan i princip ske på tre olika sätt, 1) friktion/gnidning 2) separation och 3) influens. 3) innebär en påverkan av ett uppladdat föremål i närheten av ett annat föremål. Det var vad jag beskrev i ett tidigare inlägg. Läs detta tidigare inlägg, jag har ingen lust att behöva skriva om alltsammans igen :-)

Men att en cd laddas upp av hantering, att denna uppladdning kan påverka omkringliggande material - det är inget konstigt.

Men OBS OBS - jag har INTE, jag repeterar INTE, påstått att detta ger hörbara förändringar. Jag bara menar att påverkan från elektrostatiska uppladdningar finns och kan, OBS KAN, påverka elektronik och MÖJLIGEN kan ge hörbara försämringar av ljudkvaliteten.

Om du vill kopiera en CD (ännu hellre två cd kopierade från samma original) och sedan testa om du kan höra skillnaden mellan behandlad respektive obehandlad CD - fine! Jag gissar att vi är många här på forumet som skulle välkomna en sådan test. Själv skulle jag gärna göra det om; 1) jag hade tiillräckligt bra anläggning, 2) hade goda öron nog

Men anistatvätska har jag hur mycket som helst, kanske en dag att jag testar... :-)

Jag har redan lovat Rydberg ett gratisprov på anistatvätska, men alla som vill ha för att testa själva får gärna prov av mig.

PMa mig adress så skickar jag. Detta är inget som jag försöker tjäna pengar på, tycker bara det är kul om någon/några vill testa :-)

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-12 22:08

Bill50x skrev:
Svante skrev:Kanske är det dumt av mig att ge mig in i en sån här diskussion, med gissningar om hur den kanske är, i stället för att undersöka hur det verkligen är. man kanske helt enkelt skulle bränna en musikCD, och rippa den via spdif till datorn, och jämföra wav-filen sampel för sampel med originalet och se om det är nån skillnad. Är det det kan man ju spraya, måla med grönpenna eller vad man vill och se om det blir bättre.

Observera nu Svante, jag gav mig INTE in i diskussionen huruvida dessa fenomen påverkar ljudet eller något sådant. Jag har alltså INGA synpunkter på om statisk elektricitet kan orsaka skillnader i ljudkvalitet! Jag har INTE gått in på huruvida antistatspray, gröna pennor, avmagnetiseringsapparater etc kan tänkas bidra till välljud.

Ok. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 22:19

Max_Headroom skrev:Varför inte prova att inducera lite elektriska fält inne i spelaren under gång och testa om man hör nåt (eller t.o.m. ser om man har ociloskåp (eller hur *** det stavas).

För er som är elektroniker:
Hur kraftiga fält kan man åstadkomma med rotation av en statiskt laddad CD?

Hur påverkar metalldelarna i mekaniken det fältet?

Hur påverkar fältet elektronik i spelaren? Digital del vs analog del?

Hur starkt är det fält som kan åstadkommas av skivan (?) jämfört med det som motorn åstadkommer? Motorn är väl för övrigt frekvansstyrd? Hur strakt är fältet runt dess matningskabel jämfört med vad man kan få genom vår nu välbekanta statiska skiva?

Varsågod att sätt igågn och räkna, natten är räddad :P !

Haha, du vet hur man sätter folk i arbete :-D
Stavningen däremot kanske skulle behöva förbättras, men det är ju knappast det viktiga här....

Oscilloskop är väl en vedertagen stavning på den där tv-apparaten som bara visar en massa kurvor... :-)

Men innan ni sitter och räknar på fluktuerande elektrostatiska fält, betänk att detta endast är en hypotes från min sida. Men självklart har jag en teknisk bakgrund till min hypotes.

1) alla isolerande plastmaterial (dvs majoriteten av alla plaster) laddar upp sig kraftigt vid gnidning eller separation. Lite beroende på omgivande temperatur och luftfuktighet, men dock.
2) alla uppladdade föremål omges av ett elektrostatiskt fält, det yttrar sig bland annat genom att föremålet drar till sig lättare partiklar osv.
3) eftersom isolerande material per definition inte leder ström, kan uppkomna laddningar inte utjämnas i materialet utan stora skillnader i spänningar kan mätas från en punkt till en annan.
4) isolerande material kan inte "tömmas" på laddning/spänning just för att dom är "icke-ledande". Dom behåller alltså en laddning som uppkommer genom till exempelvis gnidning eller separation - och denna avklingar mycket sakta, delvis beroende på luftfuktigheten i rummet. I 60-80% Rh (relativ luftfuktighet) kan en uppladdning på några tusen volt försvinna på några sekunder, i torr klimat (vintertid tex) kan det ta timmar...

Men, att konstatera eventuella uppladdningar i en cd är långt ifrån att konstatera att det sker förändringar i upplevd ljudkvalité. Men vi ska alla vara försiktiga med att påstå att det är omöjligt! För ett sådant påstående vet vi alldeles för lite.

Som Svante vet, jag är marknadsförare, inte tekniker. Så jag gissar att det är många här som (borde) vet(a) mer än vad jag gör i sammanhanget. Och ni som gör det - skriv för helvete!!! :)

/ B

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-12 22:26

mattepatte skrev:
Sättet att skriva avslöjar en del...
Välkommen tillbaka

Tror du det? Jag är skeptisk...Har du fel har du säkert gett Dr Tinnitus (who ever you are) den bästa av kommentarer han kan få...

Ursäkta, men nu fattar jag inget.

Men I Övrigt så fortsätter jag att vara kritisk till saker och påståenden som inte kan verifieras på ett godtagbart sätt. Sån är jag bara, på gott och ont.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-12 22:26

Bill50x skrev:Som Svante vet, jag är marknadsförare, inte tekniker.

Hihi... Fast helt oteknisk är du nog inte, eller hur?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-12 22:33

Den där gröna pennan sprang jag också iväg och köpte en gång i tiden :oops: Sedan satt jag och en kompis som hade hade råkat ha några likadana skivor och jämförde målad med omålad skiva, efter det teste var det ingen som brydde sig om att måla några flera skivor.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2004-10-12 22:35

Hej,
man kan testa på kabeln till ett par hörlurar,
Häng upp lurarna så kabeln ligger mot tv-rutan nån timme
(tv,n skall vara på) på med lurarna på huvet och lyssna på
favvoskivan
spraya en trasa med Ajax Antistatic och torka av kabeln i hela
dess längd

Hör man nån skillnad?

/stefan 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-10-12 22:37

Men frågan är om Eco 3 skulle sälja ngt vidare om den hette Väldans Bra Antistatspräj... Tror att dimitri har en poäng i sitt inlägg om samförstånd, så nu återstår det ju att folket i tråden testar. Jag har blivit klart intresserad, skall försöka vad det är för guck som är det antistatiska och kanske göra min egen dunderblandning. Inte för att spara pengar genom att låta bli Eco 3, utan att se om det funkar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-12 22:41

Dr_Tinnitus
Citat:
Ursäkta, men nu fattar jag inget.

Men I Övrigt så fortsätter jag att vara kritisk till saker och påståenden som inte kan verifieras på ett godtagbart sätt. Sån är jag bara, på gott och ont.

Det han menar är nog att han har sett någon skriva på samma sätt förut men kanske under annat namn. Jag skulle tro att du råkar gilla 2002or med B234or i :)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-12 22:49

Tänk att en liten burk med spray kan väcka så mycket känlsor 8O

Dagens I-landsproblem :!:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-12 22:54

Hej!

Precis :)! Dagens I-landsproblem är att vissA*aaarggh på produkter ifrån sent 1200-tal till I-landspriser!

Mvh A*

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 22:55

Angående gröna pennor:
Jag gick en mätkurs en gång, och på en labb i denna kurs kom de gröna pennorna på tal. Handledaren, som var intresserad av hifi men avskydde mytbildning, förklarade för gruppen vad det handlade om. Eller rättare sagt försökte förklara, för han tyckte att själva konceptet med att folk skulle köpa gröna pennor och måla sina CD med var så oerhört komiskt och absurt, att han hålla på att avlida av skratt.

Ett av mina roligare minnen från undervisningen...

Hade nog inte vågat berätta om sprayen för honom. Karln kan ju få en hjärtattack.

:P

PS. Hylands hörna, färgteve, någon? DS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-12 22:59

Svante skrev:
Bill50x skrev:Som Svante vet, jag är marknadsförare, inte tekniker.

Hihi... Fast helt oteknisk är du nog inte, eller hur?

Jag är jätteoteknisk :-) men det beror ju förstås på hur man ser det... Min tekniska skolutbildning avslutades på högstadiet 1968.

Min syn på teknik är att det mesta är ganska lättfattligt bara man tänker logiskt. Och inte tror att hela sanningen ligger i det som man kan påvisa i mätningar.... För att vara extra tydlig när det gäller HiFi, ALLT som man kan höra skillnad på går att mäta. Men det är inte alls säkert att de skillnader vi kan höra går att mäta med DAGENS metoder :-)

Jag har ingen önskan att dra ner brallorna på tekniker (fast det är ganska kul ibland :-)), men ofta är det ganska enkla saker vi/ni håller på med. Jag jobbade tidigare på Handic och sålde kabel-tvnät. För att offerera ett dylikt måste man ju naturligtvis veta vad som behövs för grejor, vilket i praktiken innebar att jag först var tvungen att designa själva nätet. Detta var lite "horror" till en början, men när jag insåg att några basfakta, plus kunskapen om plus och minus, räckte så var det inga problem längre.

OM man vet att man har en insignal på 110 dB, i slutändan behövs 60, ja då är det inga problem att veta hur lång kabel (med tex 5 dB dämpning per 100 meter) man kan använda utan förstärkning.

Men, om man tror att detta är hela sanningen så tror man fel! Som tekniker (sorry att jag bankar på er igen) är det lätt att snöa in på dessa parametrar. När kunden klagar på taskig bild avfärdar man det med "men signalnivån är helt OK, det måste vara något fel på din tv". Känns det igen när det gäller ljud? "Nej, det kan inte låta distat, den här stärkaren har bara 0,005% dist"....

Men tekniker är jag inte alls - även om jag försöker förstå :-) Men det är kul och intressant att vara nyfiken!

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-12 23:02

a little knowledge is a dangerous thing
Dogmatisk Mac-Taliban

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi