Lite bas kanske?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-13 18:16

Ivil skrev:Hur funkar det att enast ha en basmodul? kan man höra varifrån ljudet kommer vid 80hz och under?

Nej, förutsatt att basmodulen inte ger övertoner så skall det inte gå att avgöra riktning. Men; idén med multipla basmoduler är att minska rummets påverkan och begränsningar i vad gäller stående vågor och utsläckningar. Har man flera källor som spelar samma signal så får de per auto olika avstånd till väggar, golv och tak. Ett flertal basmoduler ökar känsligheten och gör att vid ett givet ljudtryck så arbetar varje element mindre, och då blir det mer troligt att elementen arbetar i hyggligt linjärt område. Mao, det resulterar i minskad distortion.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-10-13 19:12

Tack för förklaringen!
Är det någon här som har provat bygga en sådan basmodul med ett bassteg? Tips på ett med bra pris/prestanda?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-10-18 14:37

Maarten skrev:Lite på G, även om det går långsamt:
Bild

De två mindre är Bremenbasmoduler. Gillar litenheten.

Vad är måtten på Bremenbasmodulerna och vad kostar dom att bygga diy?
Skulle behöva 2st moduler till mina OA-61.. vad tror ni om detta?
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-10-18 20:55

Just dessa är 36*39*48 cm. Med 16mm MDF blir innervolymen strax över 50 liter. Jag har inte hört dem ännu annat än kort på Diy-träffen i våras, men jag hoppas att de presterar ungefär lika bra som de till höger, som är drygt 70 liter stora.
Att de bara är 50 liter men ändå har bra luftpumpningsförmåga och går djupt, gör att de känns rätt ideala för mina behov.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-18 22:44

Ivil skrev:Hur funkar det att enast ha en basmodul? kan man höra varifrån ljudet kommer vid 80hz och under?

Det beror på förutättningarna. Under frifältsbetngelser kan mänslig hörsel höra riktning ned till ungefär 50 Hz. Är distorsionen högre än ingeting alls och eller delningen inte är oändligt brant, går det att göra det mycket längre ned än så - men det betyder ju inte att det har någon större betydelse, när man samtidigt återger högre frekvenser än 80 Hz med högtalare vars riktningsinfo kommer att dominera och "vinna".

Huvudskälet till att använda fler subwoofrar än en har alltså inte med bevarandet av stereofonisk riktning att göra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-06 22:20

Maarten skrev:Lite på G, även om det går långsamt:
Bild

De två mindre är Bremenbasmoduler. Gillar litenheten.

@ Maarten

Fin form på Bremen-basarna! Är det basreflexvarianten? (volymen tyder ju på det men..elementen ska ju vara optimerade för en lite mindre sluten låda?)

Vad är de andra för moduler?

Har skummat tråden lite snabbt och tycker att den är väldigt intressant. Funderar skarpt på att komplettera med basmoduler och Bremen-basarna ligger ju i lagom prisnivå för mig just nu.

Har någon byggt den mindre slutna varianten? Hur djupt går de och vilket ljudtryck kan de prestera innan disten blir hörbar? (beror ju såklart på antalet moduler/element) Jag funderar på fyra eller sex st små slutna moduler.

@ petersteindl: Finns det element att köpa fortfarande eller kommer det att finnas framöver?

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-07 17:28

Fin form på Bremen-basarna! Är det basreflexvarianten? (volymen tyder ju på det men..elementen ska ju vara optimerade för en lite mindre sluten låda?)

Vad är de andra för moduler?

Har skummat tråden lite snabbt och tycker att den är väldigt intressant. Funderar skarpt på att komplettera med basmoduler och Bremen-basarna ligger ju i lagom prisnivå för mig just nu.

Har någon byggt den mindre slutna varianten? Hur djupt går de och vilket ljudtryck kan de prestera innan disten blir hörbar? (beror ju såklart på antalet moduler/element) Jag funderar på fyra eller sex st små slutna moduler.

@ petersteindl: Finns det element att köpa fortfarande eller kommer det att finnas framöver?

Om det finns några bremenbasar kvar kan jag inte svara på men jag knep ett par i alla fall, dock inte fått dom skickade från Larsen än eftersom basarna finns hos honom. När jag pratade lite med Peter så vill jag minnas att hans tanke med basarna var en sluten låda med ca 40L volym vilket med en frekvens ner till ca 20Hz och eventuellt lite mer om man har någon form av kompensationselektronik. Jag fick även veta att trådskaparen Naqref och AVR7000 är upplysta och att man kan fråga dom om diverse DIY-projekt.
(Rätta mig om jag har fel då jag inte minns allt solklart.)

/stefan[/quote]
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-07 23:57

Tjenis Hammarstrand!

Du behöver öva på att "quota" :lol: .

Min önskan med basmodulerna är att komma ner strax under 20Hz hyfsat rakt innan det börjar falla av för mycket. Självklart välartikulerat och distfritt. 100% musiklyssning och ingen film än, så "War of the worlds" lär inte behöva återges med övertygande bas :wink: .

Basreflex eller sluten låda? Vi får se vad petersteindl, Naq, AVR7000, Kaffekoppen m.fl. säger. I'm all ears.

/Stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-08 02:27

Bremenbbasarna används "idealiskt" i sluten låda aktivt kompenserade med ... Ino Audios delningsfilter CR80 med infratillsats!

De 40l nämda ovan är en "designmässig" kompromiss av SMS som Peter tog fram basarna för. Det är två basar i varje sådan model. Helst hade han önskat dem något större.

I basreflexutförande skulle jag välja onstruktionen av Nagref, men se till att innervolymen blir minst 50, gärna 65 liter..

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-08 02:43

Natti natti KK :D ! Tack för att det finns folk som du som försakar nattsömn för att vägleda den tekniskt blinde :wink: . Jag har legat i soffan och plöjt trådar om basmoduldimensionering flera timmar medan frugan sovit på golvet och döttrarna gått i sömne om varandra. Fan vad ödmjuk man blir inför den kunskap som IÖ, Svante, Isidor, Naqref, petersteindl, Du m.fl. (sorry alla som borde nämnts som jag inte nämnde men som rätteligen borde nämnts i detta sammanhang :oops: :oops: ).

Jag följer nog Ditt råd för jag inbillar mig att det blir "enklare" att anpassa basreflexmodulerna till rummet och att bibehålla prestanda på en vettig nivå utan att behöva blanda in EQ. Men som sagt, vad vet jag. Ett stort tack för hjälp och input :) !

/stefan

edit: kompletterat med namn

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-11-13 02:06

Stefan!

Jag tror du gör rätt som bygger basreflex-varianter. I bilden ovan är det just basreflex på ca 52 liter och de är ok i storlek. Den till höger som är större är en Ino Bs-60 på ca 74 liter. Jag planerar att istället köra Bremen-basar, främst pga storleken (att priset är bättre är en bonus och var inte det primära skälet för mig att fixa Bremen/Naqref-moduler).
Jag hoppas och tror att Bremen-modulerna kommer att prestera likvärdigt. :). På papperet lär de ha snarlika prestanda, förutom att Bremen innebär ca 4 ohm och Ino ca 8 ohms last, samt att känsligheten är olika. Med aktiv delning spelar detta inte så stor roll.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-14 05:14

Hallå där!

Intressant bas ,

I vilket arbetsområde lämpar sig denna bäst(hur högt kan man dela)?

Varför fungerar denna sämre med passivt delningsfiter?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-14 09:44

Den fungerar inte sämre än något annat element att dela passivt. Inte bättre heller.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-14 10:01

Lite smådryg idag igen KK? ;)

Hur högt upp i frekvens man kan dela elementet beror på hur man placerar det i förhållande till andra element och väljer att använda det. Så som baslådan är skissad så bör man nog hålla sig under 300Hz.

Elementet går alldeles utmärkt att dela passivt om man hittar en diskant och ett mellanregister som matchar den höga känsligheten. Eftersom förhållandet Qms/Qes är så högt så bör man vara försiktig och hålla koll på det passiva filtrets drivimpedans så att det inte påverkar basgången.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-14 10:57

Nejdå, jag bara svarade konsist på ett påstående som var felaktigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-14 11:40

Kaffekoppen skrev:Nejdå, jag bara svarade konsist på ett påstående som var felaktigt.

Nej, du svarade på en fråga som möjligen var lite ledande i fel riktning. Frågor kan ju aldrig vara felaktiga. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-11-14 11:44

Studiegruppen i semantik har möte ser jag :wink: . Sorry för OT :oops: F-n jag har bättre saker för mig på jobbet än att lägga näsan i blöt :oops: .

/stefan

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-14 13:59

Naqref™ skrev:Lite smådryg idag igen KK? ;)

Hur högt upp i frekvens man kan dela elementet beror på hur man placerar det i förhållande till andra element och väljer att använda det. Så som baslådan är skissad så bör man nog hålla sig under 300Hz.

Elementet går alldeles utmärkt att dela passivt om man hittar en diskant och ett mellanregister som matchar den höga känsligheten. Eftersom förhållandet Qms/Qes är så högt så bör man vara försiktig och hålla koll på det passiva filtrets drivimpedans så att det inte påverkar basgången.

Har KK alltid varit lite "smådryg"
:?: :wink: :D
(Jag blir likadan själv när jag fått för lite sex.)

Då passar det bättre med aktiv filter ?

man har ju lite mer inställningsmöjligheter då.
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-14 14:19

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Nejdå, jag bara svarade konsist på ett påstående som var felaktigt.

Nej, du svarade på en fråga som möjligen var lite ledande i fel riktning. Frågor kan ju aldrig vara felaktiga. ;)

Nä, sant, frågor kan aldrig vara fel!

Däremot behöver inte en mening som avslutas med ett frågetecken alltid vara en fråga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-14 14:21

Falken skrev:Har KK alltid varit lite "smådryg"
:?: :wink: :D
(Jag blir likadan själv när jag fått för lite sex.)

Ja, jag har altid varit dryg. Och det oavsett mängden sex.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-14 15:05

:D

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2008-11-14 16:11

Naqref™ skrev:Hur högt upp i frekvens man kan dela elementet beror på hur man placerar det i förhållande till andra element och väljer att använda det. Så som baslådan är skissad så bör man nog hålla sig under 300Hz.

Karneolen kör/körde sina med en delning på cirkus 800hz.
Och det är inte övertydligt att det är ett problem.
En nolla hit eller dit i delningsfrekvens gör väl inte så mycket... :wink:

Själv hade jag upptäckt ett sådant problem väldigt fort, för såfort jag fått rull på grejjerna så stängde jag av topp-slutsteget och drog på rejält för att höra eventuella pys i lådan och uppenbart hittade jag också att vid tillräckligt tryck så skallrar balkongdörren... Rejält!

Samma test hos karneolen gav annolunda resultat. 8)

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-11-15 00:14

Hehe, hos mig var det inte balkongdörren som var på väg ut, utan
regeringen som tyckte att det var lite väl högt i bottenvåninng, konstigt då
vi spelade på övervåningen 8O förstår ingenting ;-)

Nu för tiden ligger delningen på annan freq (60Hz, test), men det är inte
alldeles givet att det låter bättre för det.

Ett lite tweek är på G i det aktiva filtret. Hightech ;-), nya kretskort är under
konstruktion med annan population av komponenter. Jag kanske
återkommer i det ärendet, det får tiden utvisa.

I vilket fall så kan OB51 spela väldigt höga (relativt) freq utan att det låter
alldeles förj*ligt. Pardon my french.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
lennartj

Sluten låda + kompensation

Inläggav lennartj » 2008-11-17 23:13

Igår fick jag hemleverans av ett halvdussin Bremenbasar.
Jag är mycket lockad att bygga minst ett par slutna lådor med samma bottenyta som mina OA52.
Om jag gör lådorna 280 mm höga i 22 mm MDF går korgen in precis mellan topp och botten och volymen blir 26,5 l. Peter rekommenderade 20-25 l. Elementet tar ju några liter så det verkar bli rätt lagom.
En hake är att elementet behöver kompenseras med en höjning på 12 dB per oktav mellan 45 och 25 Hz varefter man bryter tillbaka med 12 dB/oktav så att frekvensgången fortsätter rakt mot infrafrekvenser men på 10 dB högre nivå än frekvenser över ca 50 Hz.

Har någon tips på elektroniskt delningsfilter som även klarar en sådan eq-funktion?

Förslag på passande prisvärda slutsteg är jag också tacksam för, antingen stereosteg som stabilt lämnar minst 1000 W/kanal i 2 ohm eller var man får tag på allt som behövs för att bygga klass-D steg som lämnar 500-600 W i 4 ohm (Hypex, ICE-power eller annat) för de brukar inte gilla 2 ohm, har jag för mig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-17 23:16

Ino cr80s med infratillsats.

Vi har liknande antal basar och jag väljer att köra ett steg per element istället. Finns bra flerkanalssteg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Sluten låda + kompensation

Inläggav petersteindl » 2008-11-19 21:06

lennartj skrev:Igår fick jag hemleverans av ett halvdussin Bremenbasar.
Jag är mycket lockad att bygga minst ett par slutna lådor med samma bottenyta som mina OA52.
Om jag gör lådorna 280 mm höga i 22 mm MDF går korgen in precis mellan topp och botten och volymen blir 26,5 l. Peter rekommenderade 20-25 l. Elementet tar ju några liter så det verkar bli rätt lagom.
En hake är att elementet behöver kompenseras med en höjning på 12 dB per oktav mellan 45 och 25 Hz varefter man bryter tillbaka med 12 dB/oktav så att frekvensgången fortsätter rakt mot infrafrekvenser men på 10 dB högre nivå än frekvenser över ca 50 Hz.

Har någon tips på elektroniskt delningsfilter som även klarar en sådan eq-funktion?

Förslag på passande prisvärda slutsteg är jag också tacksam för, antingen stereosteg som stabilt lämnar minst 1000 W/kanal i 2 ohm eller var man får tag på allt som behövs för att bygga klass-D steg som lämnar 500-600 W i 4 ohm (Hypex, ICE-power eller annat) för de brukar inte gilla 2 ohm, har jag för mig.

Hej LennartJ :)

Jag inser att jag måste komma med lite skriftlig information. Jag har nu sett felaktig info på flera ställen på Faktiskt över vad jag skulle ha sagt.

Jag skall försöka rätta till detta.

Jag själv använder basarna i slutna lådor. Jag vill uppnå ett Qt = 0,5 Det kallas för kritisk dämpning. Det är detta värde som är det väsentliga värdet och som styr alla andra parametrar. Hur stor blir då volymen för varje enskilt baselement? Jo, det beror på dämpmaterialet i den slutna lådan. Om man fyller hela lådan med Gullfiber så blir dess volym som minst d v s 20 liter.

Dock är det så att en annan viktig parameter, nämligen distorsionen som ökar vid mindre volym eftersom det då blir större tryckförändringar inuti lådan. Det blir stora ljudtryck inuti lådan.

Med mindre dämpmaterial kan man ha större låda för Qt=0,5 samt att distorsionen då blir mindre.

Jag väljer därför en lådvolym om 25 liter, men kan även tänka mig att det kan fungera med upp till 30 liter och ännu mindre dämpmaterial, men det har jag inte provat ännu. Själv använder jag inte 20 liter.

Basen behöver då elktroniskt kompenseras med en höjning på 6 dB/oct mellan 45 Hz och ungeför 25 Hz. Jag tippar totalt 10 dB höjning. Sedan skall den elektroniska frekvensgången vara rak neråt i registret. Jag brukar dock lägga in ett HP-filter från 5-10 Hz.

Då blir frekvensgången rak ner till 10 Hz ungefär d v s ingen nivåskillnad mellan 100 Hz och 16 Hz samt med bibehållen transientåtergivning d v s kritisk dämpning :)

Själv kör jag med ICEpower 500 Watt eller 1000 Watt. Det fungerar bra. Switchad nätdel rekommenderas vad gäller ICEpower eftersom de har bra skyddskretsar :)

MvH :D
Peter

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-19 21:45

Imponerande konstruktion/uppsättning petersteindl!

Men nu till något helt annat.

Någon som har byggt Nagref's låda kanske kan delge inormation om var ni hamnade med placering och volym av dämpmaterial? Likaså vald typ av dämpmaterial. Detta saknas utförlig beskrivning av.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-19 21:55

petersteindl skrev:Själv kör jag med ICEpower 500 Watt eller 1000 Watt. Det fungerar bra. Switchad nätdel rekommenderas vad gäller ICEpower eftersom de har bra skyddskretsar :)

Peter

Oj! 8O Det var mycket effekt! Hur mycket tål den där talspolen egentligen, innan den brinner upp? Hur många baselement fördelas den effekten på?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-19 23:31

niklas skrev:
petersteindl skrev:Själv kör jag med ICEpower 500 Watt eller 1000 Watt. Det fungerar bra. Switchad nätdel rekommenderas vad gäller ICEpower eftersom de har bra skyddskretsar :)

Peter

Oj! 8O Det var mycket effekt! Hur mycket tål den där talspolen egentligen, innan den brinner upp? Hur många baselement fördelas den effekten på?

Jag har aldrig mätt hur mycket basarna tål. Använder man högtalare under normala betingelser så tål de en hel del. De är på 4 ohm och jag använder 2 parallellkopplade basar på ett slutsteg i SMS basmodul. Det har mig veterligen aldrig körts sönder en enda bas ute hos konsument. En bas har bränts upp hos tillverkaren John Larsen vid mätning med långsamt sinussvep vid extremt hög effekt.

Förresten, jag fick en tokig idé :idea: :) med tanke på trådens namn.

Om det är någon som vill ha lite bas utöver det vanliga så rekommenderar jag 100 stycken 8O seriekopplade basar per kanal :mrgreen: Då kan ni köra direktkopplade triodsteg d v s utan utgångstraf :) Vad sägs om 10-20 Watt. Jag tror att distortionen blir tillräckligt låg och att känsligheten blir helt ok. Jag funderar själv på något sådant. Det blir 2,5 kubikmeter låda per kanal. Vill man komplettera med ett mellanregister så kan man ju ta en il muppo/kanal 8) Vilken fantastisk kombination, men lite infekterade svampar skall väl kunna duga på ett dylika system :wink:

med jubilarbrontohälsningar 8)
Peter :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-11-19 23:39

petersteindl skrev:
Basen behöver då elektroniskt kompenseras med en höjning på 6 dB/oct mellan 45 Hz och ungefär 25 Hz. Jag tippar totalt 10 dB höjning. Sedan skall den elektroniska frekvensgången vara rak neråt i registret. Jag brukar dock lägga in ett HP-filter från 5-10 Hz.

Hoppas Peter inte tar illa upp för att jag rycker ut ett kort citat.

Jag var lite frusen när jag tog emot min leverans, så jag min uppmärksamhet var kanske inte helt på topp och jag kanske missuppfattade något av vad du sade.

Hur får du ihop en höjning med bara 6 dB/oktav under 45 Hz om man sedan lägger en sänkning återigen med 6 dB/oktav under 25 Hz så frekvensgången fortsätter rakt därunder? Som jag uppfattar det sträcker sig 6 dB/oktavhöjningen bara över knappt en oktav så höjningen blir bara 5 dB. Jag hade memorerat 10 dB höjning och de föreslagna brytfrekvenserna och drog slutsatsen att höjningen måste vara 12 dB/oktav.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati