lennartj skrev:Igår fick jag hemleverans av ett halvdussin Bremenbasar.
Jag är mycket lockad att bygga minst ett par slutna lådor med samma bottenyta som mina OA52.
Om jag gör lådorna 280 mm höga i 22 mm MDF går korgen in precis mellan topp och botten och volymen blir 26,5 l. Peter rekommenderade 20-25 l. Elementet tar ju några liter så det verkar bli rätt lagom.
En hake är att elementet behöver kompenseras med en höjning på 12 dB per oktav mellan 45 och 25 Hz varefter man bryter tillbaka med 12 dB/oktav så att frekvensgången fortsätter rakt mot infrafrekvenser men på 10 dB högre nivå än frekvenser över ca 50 Hz.
Har någon tips på elektroniskt delningsfilter som även klarar en sådan eq-funktion?
Förslag på passande prisvärda slutsteg är jag också tacksam för, antingen stereosteg som stabilt lämnar minst 1000 W/kanal i 2 ohm eller var man får tag på allt som behövs för att bygga klass-D steg som lämnar 500-600 W i 4 ohm (Hypex, ICE-power eller annat) för de brukar inte gilla 2 ohm, har jag för mig.
Hej LennartJ
Jag inser att jag måste komma med lite skriftlig information. Jag har nu sett felaktig info på flera ställen på Faktiskt över vad jag skulle ha sagt.
Jag skall försöka rätta till detta.
Jag själv använder basarna i slutna lådor.
Jag vill uppnå ett Qt = 0,5 Det kallas för kritisk dämpning. Det är detta värde som är det väsentliga värdet och som styr alla andra parametrar. Hur stor blir då volymen för varje enskilt baselement? Jo, det beror på dämpmaterialet i den slutna lådan. Om man fyller hela lådan med Gullfiber så blir dess volym som minst d v s 20 liter.
Dock är det så att en annan viktig parameter, nämligen distorsionen som ökar vid mindre volym eftersom det då blir större tryckförändringar inuti lådan. Det blir stora ljudtryck inuti lådan.
Med mindre dämpmaterial kan man ha större låda för Qt=0,5 samt att distorsionen då blir mindre.
Jag väljer därför en lådvolym om 25 liter, men kan även tänka mig att det kan fungera med upp till 30 liter och ännu mindre dämpmaterial, men det har jag inte provat ännu.
Själv använder jag inte 20 liter.
Basen behöver då elktroniskt
kompenseras med en höjning på 6 dB/oct mellan 45 Hz och ungeför 25 Hz. Jag tippar totalt 10 dB höjning. Sedan skall den elektroniska frekvensgången vara rak neråt i registret. Jag brukar dock lägga in ett HP-filter från 5-10 Hz.
Då blir frekvensgången rak ner till 10 Hz ungefär d v s ingen nivåskillnad mellan 100 Hz och 16 Hz samt med bibehållen transientåtergivning d v s kritisk dämpning
Själv kör jag med ICEpower 500 Watt eller 1000 Watt. Det fungerar bra. Switchad nätdel rekommenderas vad gäller ICEpower eftersom de har bra skyddskretsar
MvH
Peter