Strmbrg skrev:Beträffande det inlänkade testet:
Jag utesluter inte, men påstår inte heller, att de akustiska förutsättningarna i det där rummet var såpass "dåliga" att det blev mycket svårt att höra de skillnader som kanske fanns hos elektroniken.
En annan aspekt:
Jag får intrycket av att snubbarna som anordnade testet, redan från början hade inställningen att det inte går att höra skillnad.
Detta ville de få bekräftat.
Och det fick de.
Det känns inte som helt förutsättningslös "vetenskap".
Hifi verkar till stor del handla om två läger.
Båda lägren hittar bevis (eller argument) till sitt försvar.
Prestigelöst undersökande - utan färgande attityder oavsett slag, eller önskemål om ett visst resultat - är nog ganska sällsynt.
Det blir emellanåt viktigare att försvara sig själv än att försvara sökandet efter"sanningar". Alltså alldeles oavsett hur "sanningen" ser ut.
Testet visar på svagheten i alla blindtester- och i jämförelse den stora styrkan hos F/E tester.
Egentligen säger bara testet i denna tråd vilken anläggning som föredrogs av de flesta.
Den billigaste.
Även om de andra dyrare apparaterna var våldsamt överhypade i internationell hifi-press.
En F/E-test däremot visar på den enskilda komponentens färgning, inte hela lyssningskedjan som det ju blir med blindtester, nivåmatchat eller inte.
Detta test visar dock på ett väldigt tydligt sätt att vad det gäller cd-spelare och förstärkare
så finns det inte något som helst samband med prestanda kontra pris.
Strmbrg: Varför får du intrycket av att de olika "snubbarna" med vilja försöker visa att det inte finns någon skillnad ?
Tvärtom så finns det inte några tester som är så noggrant dokumenterade som denna, där riktig blind lyssning skett- och där en
mycket dyr anläggning vunnit.
Vad tror du det beror på ?
Jag kan tala om det för dig- troligen prestige.
De flesta dyr-hifianhängare törs helt enkelt, eller vill inte genomgå en blindtest som är nivåmatchad av rädsla av att allt de tidigare lärt genom hifitidningar eller handlare skall visa sig vara felaktigt.
Och det är detta en stor del av "highend-branchen" handlar om-
prestige, där de dumma lurar de ännu dummare och vinnaren är företaget med de dyraste produkterna och de största annonskampanjerna.
Och där den stora förloraren är hifientusiasten- eftersom intresset ibland är större för de hypade, dyra apparaterna än för att lyssna på det väsentliga- musiken.