Morello skrev:-lindvall- skrev:Morello, Jag har den största respekt för människor med teknisk begåvning inom hifi, men det jag irriterar mig på är att som tekniskt inkompetent (som jag är) har man inget att sätta emot när förklaringen till varför saker inte fungerar kommer mer än "Jahaja, ja, men jag tycker jag hör skillnad i alla fall."
Jo, det har man faktiskt. Om du lyssnar med och utan Shakti i ett blindtest och svarar rätt i tex. 18 fall av 20, så är det rimligtvis som så att du de facto hör en skillnad. Vid denna punkt kan du kräva teknikerna på en förklaring :wink:
Det kan också vara så att man inte har ork att göra ett blindtest utan att man tycker att det faktiskt räcker att man berättar om sina upplevelser. Genast blir bevisbördan tung och hobbyn blir vetenskap. Men visst håller jag med dig om att blindtest skulle få tyst på dig mfl om det funkade. Om sen blindtestet är ett relevant test är ju en annan femma, det är ju ändå på din planhalva, det är du som sätter kriterierna för bevisen.
Jag uppskattar naturligtvis det kritiska tänkandet, det behövs verkligen, men det hämmar ju verkligen en att man så fort man har en upplevelse måste komma med en plausiblel förklaring till varför man hörde som man gjorde. Det är ju vansinnigt jobbigt att hela tiden behöva vakta sin tunga (sitt tangentbord) när man bara vill dela med sig av en kul upplevelse för man vet att kritiken kommer som en barracuda:
"Den mäter ju helvete, är du dum i huvet?",
"Jasså, du hörde skillnad på kablarna, det var bara för att den ena var dyr."
"Har du gjort blindtest, har du gjort blindtest, har du gjort blindtest?"
-"Nej, jag har inte gjort blindtest."
-"Nähä, då kan du ju behålla dina hjärnspöken för dig själv och sluta störa oss seriösa hifimänniskor med ditt pladder."
Nåväl, ett blindtest med antistatspray skulle alltså kunna gå till så att man har två exakt lika skivor och kör antistat på det ena exemplaret och utan antistat på det andra och så växlar mellan dessa två och prickar in den ena och den andra? Skulle det gillas?