Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-16 23:33

Vee-Eight skrev:Ganz korrekt!

Tog bort min post igen... tänkte en stund och kom fram till att den kanske inte var så vettig trots bortskrivningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-17 00:01

Drivning och filter för detta test... Hypex UcD 400 till basarna och 2 st UcD180 till mellan och diskant.
Bild

Bild

Bild

Bild

En (som med rätta!) ser väldigt nöjd ut :D :D
Bild

Det är makalöst Erik va bra det låter... å då har vi knappt börjat...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-17 00:19

Så hifinördig som man är.... så gillar jag utseendet som det är. Misstänker att vid en produktifiering så kommer en "huv" på dock... Fast jag hoppas att någon version utan görs... det är spektakulära former.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-17 03:42

Får tacka de inblandade för en fantastiskt rolig och intensiv eftermiddag/kväll! Efter den inledande lyssningen hos Ola förra helgen var både jag och Stefan lite fundersamma kring om det verkligen inte skulle låta bättre än så? Visst det lät på många sätt riktigt bra men idag hos Stefan föll allting på plats på ett helt annat sätt. Jag är kanske lite partisk men jag tycker att det redan lät väl i klass med det bästa jag hört förut vilket framförallt inkluderar i stort sett allt i Carlssonväg. Det är mycket, mycket arbete som återstår med finslipning av en mängd olika detaljer men att det redan låter som det gör känns ytterst inspirerande. :)

Efter lite lyssning påbörjades den första delen av utvecklingen med en mängd olika mätningar för att kartlägga toppdelarnas beteende vilket man får säga gick bra. Vi lärde oss en hel del vilket kommer att komma till stor nytta när det arbetas vidare med den slutgiltiga utformningen av högtalarna.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-17 10:41

konstigt att jag lyckats missa denna tråd fram till nu.. väldigt intressant och kul projekt, och väldigt fint arbete nedlagt. Skulle vara väldigt kul att lyssna på.

Tänkte på element till mellanregistret. Det kan ju vara kul att köra med accuton eftersom Stig själv ville ha det. Samtidigt undrar jag om det inte kan vara värt att prova Daytons metalldome. Dels är det en dome som verkar vara Stigs första tane. Lite annan spridning kan jag tänka mig att det är och dessutom tror jag dayton har mindre dist (den ligger i nivå med Scan-Speak enligt Zaph-audio's tester) plus att Dayton är väldigt billig.Lite sent nu kanske och kanske av mindre betydelse.

Grattis iaf till ett väldigt fint arbete. Ska bli kul att se dom helt färdiga. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-11-17 10:41

avr7000 skrev:

Bild

Är det någon ny "extended" version av SD-fötter som testas under stärkeriet ? :wink:

Och måste också säga att det är väldigt trevligt att ni delar med er av detta projekt!

Conny

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-18 12:36

Hmmm dammet har lagt sig efter helgens övningar och jag kopplar in mina OA51 för att lyssna lite. (OA51 ensamma alltså)

Men va f_n...
Det låter inte alls så roligt och bra som jag vill minnas att det skall göra.

Trevägarna är nog några snäpp bättre än vad jag själv fattade när vi lyssnade på dem. Min inbyggda "referens" för välljud var nog satt lite ur spel då jag inte haft min stereo uppkopplad och i ordning på optimalt sätt på ett tag. (jag har bara kört lite bakgrundsmusik på OA51 med Sentec rörblock under en längre tid, aktiva OA51 och basmoduler etc. har under tiden fått vila)

Vi spelade och trixade i helgen med dessa trevägare och jag tyckte att det lät väldigt bra. Hur bra fattade jag som sagt inte förän jag nu jämförde med något jag vet hur det låter och något som jag brukar tycka är bra...

Samma reflektion gäller nog oxå OA116.NS...

Ett projekt med makalös potential alltså!

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-18 18:14

Lyckliga dom då som har ett par OA116. Övriga Carlsson beundrare får väl då rikta in sig på 3-vägaren istället, vilken framöver borde gå att iordningställa/bygga. Men Stefan, med din välkända erfarenhet, hur skulle du gradera OA51LE med basmoduler i förhållande till ovan nämnda?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-18 19:23

OA51.LE låter jättebra...
Kompletterar man sedan med riktigt bra basmoduler som OB51 så växer ju enligt min mening ljudet på alla plan, inte bara mer och bättre bas.
En sådan bra basåtergivning som går så djupt får ljudet att växa även i mellanregister och diskant, sedan avlastas ju OA51 om man har lämpligt filter som sköter detta.

Trevägaren är/(kommer att bli) med all sannolikhet några resor bättre än OA51.LE med OB51. Det finns en energi, klarhet, frisläppthet och en höjd i ljudet i Trevägaren, OA51 är lite mer återhållen och "dämpad" i jämförelse.

Skillnaden mellan OA116.NS och OA51.LE/OB51 är mindre och här är det nog en fråga om vilken typ av ljud man gillar. OA116.NS har kvar 70-tals ljudet men i det bästa utförande jag hört, och OA51.LE/OB51 har ett modernare ljud. OB51 ger oxå naturligtvis bättre djupbas men till kostnaden av ett extra filter och slutsteg...
Basen i OA116.NS är oxå riktigt riktigt bra och den ingår ju så att säga i paketet från början.

Det gäller ju även trevägaren... Man får naturligtvis inte riktigt OB51 bas med den ensamma 10 tummaren, även om den sitter helt tokigt :D

Detta tyckande baseras på bara 2 omgångar lyssningar och jag återkommer naturligtvis med mer info när jag lyssnat mera...

(Vi får planera i en hel "all out" helg med mat, mätning, trixande och lyssning lite längre fram)

Mvh

Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-18 19:49

Du skulle inte våga dig påstå att det något återhållna ljudet beror på/kan härledas till SS8545 elementet. Tycker själv att just mellanregistret är svagt, märk väl, beslöjat även med LE-utförandet.

Tydlig och bra beskrivning av skillnaderna Stefan, tack.
Skit också, eller inte, om man nu också skulle behöva bygga sig/låta snickaren bygga, ett så par så pass anskrämliga högtalare. Man törs ju inte riskera att missa ännu bättre ljud. :wink:
Läser med intresse om fortsatta äventyr.

Hoppas nu bara att ingen misstolkar beskrivningen av OA51 som om att den skulle vara en dålig högtalare. Nejdå långt därifrån.
:wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 21:20

avr7000 skrev:
(Vi får planera i en hel "all out" helg med mat, mätning, trixande och lyssning lite längre fram)

Mvh

Stefan
Tar det som ett löfte.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-18 21:57

Densen skrev:Du skulle inte våga dig påstå att det något återhållna ljudet beror på/kan härledas till SS8545 elementet. Tycker själv att just mellanregistret är svagt, märk väl, beslöjat även med LE-utförandet.
...

Det är väl egentligen rätt givet att en 2" förmår att återge mellanregistret bättre än en 7". Hos 80-talarna har vi ju valt att prioritera bra basåtergivning (8545) framför bra mellanregister (8542).

I tex OA51 (som du tar som exempel) hanteras mellanregistret i 7" uppbrytningsområde med en delningsfrekvens i toppen av grundtonsområdet.

Utan att ha fördjupat mig allt för mycket i 3-vägaren (även om jag följer projektet med förväntan) tycker jag att en delning vid 1000Hz är väl vald då våglängden fortfarande är hyggligt lång vilket medger större frihet i konstruerandet. Rent praktiskt fungerar 1000hz som en bra punkt att balansera återgivningen av höga och låga toner.

/Jocke

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-19 11:44

Jocke skrev:
Densen skrev:Du skulle inte våga dig påstå att det något återhållna ljudet beror på/kan härledas till SS8545 elementet. Tycker själv att just mellanregistret är svagt, märk väl, beslöjat även med LE-utförandet.
...

Det är väl egentligen rätt givet att en 2" förmår att återge mellanregistret bättre än en 7". Hos 80-talarna har vi ju valt att prioritera bra basåtergivning (8545) framför bra mellanregister (8542).

I tex OA51 (som du tar som exempel) hanteras mellanregistret i 7" uppbrytningsområde med en delningsfrekvens i toppen av grundtonsområdet.

Utan att ha fördjupat mig allt för mycket i 3-vägaren (även om jag följer projektet med förväntan) tycker jag att en delning vid 1000Hz är väl vald då våglängden fortfarande är hyggligt lång vilket medger större frihet i konstruerandet. Rent praktiskt fungerar 1000hz som en bra punkt att balansera återgivningen av höga och låga toner.

/Jocke

Skillnaden är dock definitivt inte bara på grund av element och delningsfrekvenser. En stor del kan nog också härledas till högtalarens utformning som ju kontrollerar utstrålningsegenskaperna på ett väldigt speciellt sätt. Men visst hjälper det att använda de bästa element man kan få tag på. :)

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2008-11-19 18:21, redigerad totalt 1 gång.
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-19 13:50

Det där med spridningdegenskaperna är kanske det mest intressanta med den här grejen. För diskanten förefaller förutsättningarna vara snarlika mot tex 52-an. Men jag undrar lite kring förutsättningarna för baselementet liksom varför mellanregistret begränsas vertikalt och vilka effekter det får?

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-19 14:34

Det begränsas inte alls!

Konstruktionen ger däremot en finfin avrullning uppåt i frekvens :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-19 16:35

Det där får du gärna utveckla!

Jag ser ju att det sitter träbitar både över och under! Du menar att de inte begränsar spridningen vertikalt utan är helt "transparenta"!

/Jocke

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-19 21:23

Jocke skrev:Det där med spridningdegenskaperna är kanske det mest intressanta med den här grejen. För diskanten förefaller förutsättningarna vara snarlika mot tex 52-an. Men jag undrar lite kring förutsättningarna för baselementet liksom varför mellanregistret begränsas vertikalt och vilka effekter det får?

/Jocke

Jag gjorde lite mätningar på den vertikala biten som är över mellanregistret och under diskanten. Den påverkade inte mellanregistret. Inte ens då jag förlängde den till ung dubbla längden. Den är således vertikalt transparent vid mellanregistrets våglängder, men jag återkommer med mer mätningar i detta ärende.

Däremot påverkar den diskanten positivt.

Basen sitter i hörn nära begränsningsytor. Det innebär att den första utsläckningen pga destruktiv reflex kommer så högt upp som möjligt.

Det är en spännande högtalare att mäta och lyssna på och mer skall det bli :)

Erik_J kommer nog att snickra lite om jag känner honom rätt :) Då blir det väl lite mer bilder.

MvH
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-19 21:34

Det är riktigt att klotsen inte nämnvärt påverkar mellanregistrets sprid-
ning, men den påverkar tonkurvan/verkningsgraden.

Huvudskälet till att den sitter där har dock helt korrekt med diskanten
att göra, som får en skärm för att inte reflekteras alltiför illa i baslådans
topp. Så motiverade även Stig den.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-19 21:54

Kan resonnemanget om klotsen också överföras på OA51'ans klots, delvis eller inte alls?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-20 00:27

Hmmm :P
Jag var och kollade lite när en firma gjorde ett jobb åt mig idag....
Nu ser jag mina trevägare framför mig :P

Baslådan lika naken och brutal som Eriks, svart som natten, men med baselementets ring, "mellanregisterhornet" och diskantens frontplatta vattenskuret i polerad metall (dolt dämpad med bitumen eller nåt naturligtvis...)

Toppdelen även utförd i något mer organiska former...

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-20 01:18

avr7000 skrev:Hmmm :P

Baslådan lika naken och brutal som Eriks, svart som natten, men med baselementets ring, "mellanregisterhornet" och diskantens frontplatta vattenskuret i polerad metall (dolt dämpad med bitumen eller nåt naturligtvis...)

Stefan

Du är nog lite vällustigt "kinky" i alla fall?

/J

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-20 04:53

Densen skrev:Kan resonnemanget om klotsen också överföras på OA51'ans klots, delvis eller inte alls?

Ja, och på OA52ans, m fl. De minskar reflexionerna från den undre delen av baskonen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2008-11-20 09:53

avr7000 skrev:Hmmm :P

Stefan

Bild

Förresten, ingen mer som har tänkt på att ringen + triangelplattan för mellanregistret bildar bokstäverna "O" och "A"...?

:idea: :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-20 10:32

:)

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-20 19:17

IÖ skrev.
Ja, och på OA52ans, m fl. De minskar reflexionerna från den undre delen av baskonen.

Och syftet är alltså att minimera det potentiellt största tidsfelet?

Det börjar bli mycket metall AVR. Först OA50, och nu ideér om att pryda även denna skapelse med dito. Inne i en period? Spelar du kanske metall också? Spelar så att du får metallsmak i munnen. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-11-20 19:24

När vi spelar smakar det gummi i munnen.... men det beror på att vi trycker in hörselpropparna så hårt för att stå ut med olåten....

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-11-20 21:25

Tyckte väl att högtalaren såg ovanligt stor ut på de senaste bilderna... Det var ju ett par nya burkar! Är elementvalet bekräftat? Hur långt har ni blandat in Larsen i detta projekt?

Ja detta verkar grymt kul Erik m fl. Nastan sa man langtar hem till Svea och er till synes finfina gemenskap.

Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-20 22:28

Mr_Ekan skrev:Tyckte väl att högtalaren såg ovanligt stor ut på de senaste bilderna... Det var ju ett par nya burkar! Är elementvalet bekräftat? Hur långt har ni blandat in Larsen i detta projekt?

Ja detta verkar grymt kul Erik m fl. Nastan sa man langtar hem till Svea och er till synes finfina gemenskap.

Ekan

Larsen är inte direkt involverad i projektet men har liksom flera andra generöst bistått med vissa detaljer som varit vitala för projektets fortskridande. Man blir ibland smått rörd över det engagemang som vissa personer visat för detta. Det började med min nyfikenhet på trevägaren och min tro att det skulle bli ett personligt läroprojekt då ingen direkt information fanns tillgänglig. Men ack vad jag bedrog mig. Sedan de första tvåvägarna såg dagens ljus har jag fått hjälp från olika håll och information som jag inte trodde var möjlig att få tag i visade sig finnas närmare än man trodde. :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-20 23:13

Erik;

Du skall ha förbaskat klart för dig att du beträder helig mark. Trevägaren är och har alltid varit en carlssonsk enhörning, ett fantastiskt fantasiväsen. Det är en otrolig insikt i vad Carlsson är, och vem Stickan var, bara genom att lyssna på dina byggen.

Jag var skeptisk till en början, men efter lyssningen av förra versionen så håller jag flabben och skriver i detta nu upp ett par trevägare på önskelistan.

Bra gjort!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-11-20 23:25

Du skulle ignorerat sömnbehovet för en natt och stannat tills vi fått till nivåerna. Själv fick jag knappt 3 timmars sömn men det var det värt. :)

/Erik
du förtjänar!”

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati