Vee-Eight skrev:Ganz korrekt!
Tog bort min post igen... tänkte en stund och kom fram till att den kanske inte var så vettig trots bortskrivningen.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Ganz korrekt!
Tar det som ett löfte.avr7000 skrev:
(Vi får planera i en hel "all out" helg med mat, mätning, trixande och lyssning lite längre fram)
Mvh
Stefan
Densen skrev:Du skulle inte våga dig påstå att det något återhållna ljudet beror på/kan härledas till SS8545 elementet. Tycker själv att just mellanregistret är svagt, märk väl, beslöjat även med LE-utförandet.
...
Jocke skrev:Densen skrev:Du skulle inte våga dig påstå att det något återhållna ljudet beror på/kan härledas till SS8545 elementet. Tycker själv att just mellanregistret är svagt, märk väl, beslöjat även med LE-utförandet.
...
Det är väl egentligen rätt givet att en 2" förmår att återge mellanregistret bättre än en 7". Hos 80-talarna har vi ju valt att prioritera bra basåtergivning (8545) framför bra mellanregister (8542).
I tex OA51 (som du tar som exempel) hanteras mellanregistret i 7" uppbrytningsområde med en delningsfrekvens i toppen av grundtonsområdet.
Utan att ha fördjupat mig allt för mycket i 3-vägaren (även om jag följer projektet med förväntan) tycker jag att en delning vid 1000Hz är väl vald då våglängden fortfarande är hyggligt lång vilket medger större frihet i konstruerandet. Rent praktiskt fungerar 1000hz som en bra punkt att balansera återgivningen av höga och låga toner.
/Jocke
Jocke skrev:Det där med spridningdegenskaperna är kanske det mest intressanta med den här grejen. För diskanten förefaller förutsättningarna vara snarlika mot tex 52-an. Men jag undrar lite kring förutsättningarna för baselementet liksom varför mellanregistret begränsas vertikalt och vilka effekter det får?
/Jocke
avr7000 skrev:Hmmm![]()
Jag var och kollade lite när en firma gjorde ett jobb åt mig idag....
Nu ser jag mina trevägare framför mig![]()
Baslådan lika naken och brutal som Eriks, svart som natten, men med baselementets ring, "mellanregisterhornet" och diskantens frontplatta vattenskuret i polerad metall (dolt dämpad med bitumen eller nåt naturligtvis...)
Toppdelen även utförd i något mer organiska former...
Stefan
Densen skrev:Kan resonnemanget om klotsen också överföras på OA51'ans klots, delvis eller inte alls?
avr7000 skrev:Hmmm![]()
Jag var och kollade lite när en firma gjorde ett jobb åt mig idag....
Nu ser jag mina trevägare framför mig![]()
Baslådan lika naken och brutal som Eriks, svart som natten, men med baselementets ring, "mellanregisterhornet" och diskantens frontplatta vattenskuret i polerad metall (dolt dämpad med bitumen eller nåt naturligtvis...)
Toppdelen även utförd i något mer organiska former...
Stefan
Ja, och på OA52ans, m fl. De minskar reflexionerna från den undre delen av baskonen.
Mr_Ekan skrev:Tyckte väl att högtalaren såg ovanligt stor ut på de senaste bilderna... Det var ju ett par nya burkar! Är elementvalet bekräftat? Hur långt har ni blandat in Larsen i detta projekt?
Ja detta verkar grymt kul Erik m fl. Nastan sa man langtar hem till Svea och er till synes finfina gemenskap.
Ekan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster