Jag hade tänkt att bygga ett par enkla baslådor att ha tillsammans med mina BOSSO.
Eftersom det är mitt absolut fösta högtalarbygge som jag gör från grunden så är det hyfsat stor sannolikhet att jag kommer gå på ett par minor på vägen... men det är det man lär sig av.
För att tvinga mig själv till att få arslet ur vagnen så har jag redan beställt element (mest på känn faktiskt): Det blev ett par Peerless SLS-165. Det kan vara möjligt att jag gått på första niten i mitt elementval, men då blir det desto större utmaning att göra något användbart av dem!
Inspirerad av talesättet "En apa med en skrivmaskin och oändligt med tid..." så satte jag igång att simulera en låda till elementen.
I MoLT-artikeln så nämns det att BOSSO bör delas högre än 80Hz. I kombination med IÖs rekommendationer för delningsfrekvenser så tänkte jag testa med 120Hz aktiv delning 4:e ordningen.
Resultatet efter en stunds fnulande är följande:
15 liter basreflex, 25% fyllning och avstämd till 25Hz
De frågor jag skulle vilja ställa nu är följande:
1a. Avrullningen nedåt har ett "gupp" (är det högt Q?). Blir det ett problem?
1b. I fliken "Box" fyller man i ett värde som heter Qb, är det Q för lådan? Hur påverkar man det i verkligheten och hur vet man vilket verkligt Q ens låda har (när den väl är byggd)?
2. Grupplöptiden (tror jag det heter, översta kurvan) är väldigt hög, hur kan jag minska den?
3. När jag försöker ställa in avstämningen så är det svårt att hitta en kombination som inte begränsar output men samtidigt är så pass kort att det får plats i lådan. Om jag väljer flera rör så dubblas (drygt) "effective port length" är det den sammanlagda längden på alla rören eller var och ett av rören?
4. Om jag vill ha element och port spelande nedåt av estetiska skäl, påverkar det prestandan nämnvärt, eller är högtalaren tillräckligt rundstrålande för att det inte ska spela någon roll?
5. Skulle det vara någon mening att dela högre än 120Hz?
Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH
/Mattias