Baslådor till BOSSO

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Baslådor till BOSSO

Inläggav Rundberg » 2008-11-18 22:07

Hej på er allihopa!

Jag hade tänkt att bygga ett par enkla baslådor att ha tillsammans med mina BOSSO.

Eftersom det är mitt absolut fösta högtalarbygge som jag gör från grunden så är det hyfsat stor sannolikhet att jag kommer gå på ett par minor på vägen... men det är det man lär sig av.

För att tvinga mig själv till att få arslet ur vagnen så har jag redan beställt element (mest på känn faktiskt): Det blev ett par Peerless SLS-165. Det kan vara möjligt att jag gått på första niten i mitt elementval, men då blir det desto större utmaning att göra något användbart av dem!

Inspirerad av talesättet "En apa med en skrivmaskin och oändligt med tid..." så satte jag igång att simulera en låda till elementen.

I MoLT-artikeln så nämns det att BOSSO bör delas högre än 80Hz. I kombination med IÖs rekommendationer för delningsfrekvenser så tänkte jag testa med 120Hz aktiv delning 4:e ordningen.

Resultatet efter en stunds fnulande är följande:

15 liter basreflex, 25% fyllning och avstämd till 25Hz

Bild(Room gain är avstängt)

De frågor jag skulle vilja ställa nu är följande:

1a. Avrullningen nedåt har ett "gupp" (är det högt Q?). Blir det ett problem?

1b. I fliken "Box" fyller man i ett värde som heter Qb, är det Q för lådan? Hur påverkar man det i verkligheten och hur vet man vilket verkligt Q ens låda har (när den väl är byggd)?

2. Grupplöptiden (tror jag det heter, översta kurvan) är väldigt hög, hur kan jag minska den?

3. När jag försöker ställa in avstämningen så är det svårt att hitta en kombination som inte begränsar output men samtidigt är så pass kort att det får plats i lådan. Om jag väljer flera rör så dubblas (drygt) "effective port length" är det den sammanlagda längden på alla rören eller var och ett av rören?

4. Om jag vill ha element och port spelande nedåt av estetiska skäl, påverkar det prestandan nämnvärt, eller är högtalaren tillräckligt rundstrålande för att det inte ska spela någon roll?

5. Skulle det vara någon mening att dela högre än 120Hz?

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 22:45

Skall de stå som stativ? Då skulle jag föreslå 250-300hz delning. Skall de stå som "riktiga basmoduler" så skulle jag nog försöka hålla delningen runt 90-120hz, 120hz är kanske inte så dumt..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-18 23:17

Jag tycker lådan är för stor och avstämnignen för låg.

Jag skulle ha satsat på slitsport också. Jag bara nämner det liksom. Och så skulle jag ha "svante-hål" på slitsen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-18 23:19

Tjenare Kaffekoppen!

Skönt att höra att nån grej inte är helt åt h-e i alla fall.

Jag hade tänkt att ha de undangömda i hörnen, det skulle jag kanske nämnt i det första inlägget. Detta av två anledningar:

1. Jag vill fästa BOSSO på väggen, jag har inte plats på golvet under högtalarna (en arbetsbänk)

2. Eftersom jag har den mest centrerade tummen i världshistorien så kommer basarna förmodligen inte att bli särskilt vackra.

Dessutom, om det blir bra så tänkte jag kopiera konceptet till köket och där behöver jag sätta mupparna högt i alla fall...

Så "riktiga" basmoduler får det nog bli i alla fall...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-18 23:27

Skall du inte spela så jäkla starkt så skulle jag faktiskt råda dig att lyssna på dem (MUPPS) innan du ens tittar på basmoduler :)

Och skall du bestämt ha basmoduler kanske tom den slutna, mer smidigare lådan kan fås att fungera...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-18 23:44

Kaffekoppen: Jag beställde ett par av Vifaelementen för att utvärdera BOSSO, jag hoppas de ska dyka upp innan helgen. Eftersom jag faktiskt har bägge sorternas lådor så tänkte jag prova båda tillsammans med en aktiv skräpsub som jag har stående för att få en känsla för konceptet.

Jag hoppas att den slutna varianten skulle kunna funka, det hade varit smutt värre!

I källaren kan jag nog tänkas vilja dra på ibland när jag mekar. I köket är mer tveksamt, så vi får se där...

Men sen handlar det inte bara om att jag behöver ljdtrycket, jag hade också tänkt att det skulle vara ett lämpligt första projekt för mig.

Max: Hur mycket mindre och hur mycket högre? Jag tycke personligen att 15 liter var sjukt litet när jag började, men det kanske det inte är...

Så här blir det med 10 liter och 28 Hz:

Bild (fortfarande utan room gain)

Anledningen till att jag valde så låg avstämning berodde främst på att det blev så ojämnt när man tog med room gain i beräkningen med högre avstämningar.

Vad gäller slitsport: Jag har själv tänkt tanken. Min fråga där är om längden blir densamma för en given öppningsarea oavsett om det handlar om slits eller en rund port?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-19 00:13

Rundberg skrev:Max: Hur mycket mindre och hur mycket högre? Jag tycke personligen att 15 liter var sjukt litet när jag började, men det kanske det inte är...
...
Vad gäller slitsport: Jag har själv tänkt tanken. Min fråga där är om längden blir densamma för en given öppningsarea oavsett om det handlar om slits eller en rund port?

MVH

/Mattias

Vad gäller volymen: Egentligen skulle jag vill ha den till typ 5 liter enligt mina vanliga rallarsvingar. Någonstans där. Men det blir för smått, man får inte pltas med någon port och den kommer att börja rulla av för tidigt. Så, man får bygga lådan större och grupplöptiden blir därefter... Men 10 och 35 Hz. Nåt sånt. Kanske 32Hz. I den omgivningen, men jag skulle ha börjat med 35, typ.

Slitsportens area blir "tillräckligt bra" om den är samma som en vanlig rund. Det är egentlgien inte helt rätt, men jag tror att i det här fallet så kan man strunta i avvikelserna. Jag ahr gjort det mina byggen.
Ska man bygga ett super-duper-system med topp-prestanda, ja då får man minsan bygga några prototyplådor i alla fall och testa med. Så jag vet inte om det någonsin är lönt att räkna ut skillnaden i längd.
OBS! När man gör en rund port ska man ju räkna med att en del luft i ändarna av porten "svänger med". Det har jag bortsett från vid mina slitsportbyggen (alltså, räknat på ett rund rör utan ändkorrektion). Dom slitsportar jag byggt har dessutom varit extremt tunna, höjhden har varit ca 1/10 av bredden. Men det funkar bra. I smålådor nödgas man ju ibland att göra porten för liten mot vad som är optimalt och den smala spalten kan drivas lite hårdare innan den överstyr.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 00:34

Hej Max!

Tack för all bra input!

Max_Headroom skrev: Vad gäller volymen: Egentligen skulle jag vill ha den till typ 5 liter enligt mina vanliga rallarsvingar. Någonstans där. Men det blir för smått, man får inte pltas med någon port och den kommer att börja rulla av för tidigt. Så, man får bygga lådan större och grupplöptiden blir därefter... Men 10 och 35 Hz. Nåt sånt. Kanske 32Hz. I den omgivningen, men jag skulle ha börjat med 35, typ.
Jag förstår varför du vill minska lådan, men varför vill du ha upp avstämningen? Med room gain (i alla fall enligt Basta! och här kanske vi har en fara med att en novis som jag litar för mycket på simuleringsprogram) så blir frekvenssvaret inte rakt med så hög avstämning.

För att exemplifiera:

9 liter, 35Hz + room gain:
Bild

9 liter, 28Hz + room gain:
Bild
Frågan är då vad ska man prioritera: grupplöptiden eller den raka frekvensgången?

Max_Headroom skrev: Slitsportens area blir "tillräckligt bra" om den är samma som en vanlig rund. Det är egentlgien inte helt rätt, men jag tror att i det här fallet så kan man strunta i avvikelserna. Jag ahr gjort det mina byggen.
Ska man bygga ett super-duper-system med topp-prestanda, ja då får man minsan bygga några prototyplådor i alla fall och testa med. Så jag vet inte om det någonsin är lönt att räkna ut skillnaden i längd.
OBS! När man gör en rund port ska man ju räkna med att en del luft i ändarna av porten "svänger med". Det har jag bortsett från vid mina slitsportbyggen (alltså, räknat på ett rund rör utan ändkorrektion). Dom slitsportar jag byggt har dessutom varit extremt tunna, höjhden har varit ca 1/10 av bredden. Men det funkar bra.
Den här "extraluften" som du refererar till, är det den som åsyftas i "effective port length" i Basta? I så fall är det ju bara att gör porten så lång istället om man bygger med slits!

Max_Headroom skrev:I smålådor nödgas man ju ibland att göra porten för liten mot vad som är optimalt och den smala spalten kan drivas lite hårdare innan den överstyr.
Fördelen med just slita är väl att den kan byggas "runt" lådan så man inte behöver underdimensionera den trots att lådan är liten?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Baslådor till BOSSO

Inläggav Svante » 2008-11-19 00:42

Rundberg skrev:
1b. I fliken "Box" fyller man i ett värde som heter Qb, är det Q för lådan? Hur påverkar man det i verkligheten och hur vet man vilket verkligt Q ens låda har (när den väl är byggd)?

2. Grupplöptiden (tror jag det heter, översta kurvan) är väldigt hög, hur kan jag minska den?

3. När jag försöker ställa in avstämningen så är det svårt att hitta en kombination som inte begränsar output men samtidigt är så pass kort att det får plats i lådan. Om jag väljer flera rör så dubblas (drygt) "effective port length" är det den sammanlagda längden på alla rören eller var och ett av rören?

4. Om jag vill ha element och port spelande nedåt av estetiska skäl, påverkar det prestandan nämnvärt, eller är högtalaren tillräckligt rundstrålande för att det inte ska spela någon roll?

1b: Qb är det Q-värde som påverkas av mängden dämpmaterial i lådan. Det är svårt att uppskatta från mängden dämpmaterial, men är å andra sidan ganska lätt att kolla i efterhand. Om man varierar mängden dämpmaterial och jämför den verkliga elektriska impedansen med den simulerade så kan man justera så att verkligheten stämmer med det man simulerade fram (inom rimliga gränser).

2: inte svar på frågan, men Ingvars hörbarhetströskel går att slå på i view options.

3: Ett klassiskt problem. Liten låda/låg avstämning/hög utnivå är oförenliga krav. Det ger till sist orimligt långa rör. Lösningen är ibland slavbas.

4: Neråt är ok eller tom bra om det bara finns fritt utrymme under portmynningen. Häng den på väggen och ställ ett ljus under den. Du vet att du spelar för starkt när ljuset slocknar. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-11-19 01:33

Avstämning runt 30-32 Hz då ,samt låda mellan 9-15 liter? Blir någon av den 'snygg'?

Intressant projekt annars och du vinner ju inte bara djupbas, utan kan spela högre också.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-11-19 14:16

Se där. Fler än jag som har vill ha mer bas från de små elementen.
Kör vidare Rundberg :)
Kludden

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Re: Baslådor till BOSSO

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 16:06

Hej Svante!

Tack för bra svar, som naturligtvis skapade ännu fler frågor ;) (Det är inget skoj faktiskt, jag gillar när svar ger en möjlighet att förstå än mer av ämnet genom att ställa nya frågor.)

Svante skrev: 1b: Qb är det Q-värde som påverkas av mängden dämpmaterial i lådan. Det är svårt att uppskatta från mängden dämpmaterial, men är å andra sidan ganska lätt att kolla i efterhand. Om man varierar mängden dämpmaterial och jämför den verkliga elektriska impedansen med den simulerade så kan man justera så att verkligheten stämmer med det man simulerade fram (inom rimliga gränser).
Så det är alltså inget jag behöver ligga sömnlös över i det här skedet alltså?

Svante skrev: 2: inte svar på frågan, men Ingvars hörbarhetströskel går att slå på i view options.
Kanon, det ser ut som om båda mina 9-litersalternativ percis tangerar den kurvan!

Svante skrev:3: Ett klassiskt problem. Liten låda/låg avstämning/hög utnivå är oförenliga krav. Det ger till sist orimligt långa rör. Lösningen är ibland slavbas.
Om man, som Max var inne på, använder sig av slitsport så är väl inte rörlängden ett lika stort problem eftersom man kan vika porten "runt lådan". Skulle man på liknande sätt kunna ha ett rör som sticker ut ur lådan? Jag misstänker att det inte är så men det är lika bra att fråga.

Svante skrev:4: Neråt är ok eller tom bra om det bara finns fritt utrymme under portmynningen. Häng den på väggen och ställ ett ljus under den. Du vet att du spelar för starkt när ljuset slocknar. :D
Hur mycket utrymme är fritt utrymme?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 16:09

En fråga till till Svante (eller någon annan som vet): Om man aktiverar "room gain" simulerar Basta då att högtalaren står på golvet mot en vägg? Om inte, ska man kryssa i "speaker mounted on wall" i baffle designer, eller är det bara för att simulera kamfiltereffekten ("Allan")?

Hur gör man för att se hur högtalaren skulle bete sig i ett hörn?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 16:11

Maarten skrev:Avstämning runt 30-32 Hz då ,samt låda mellan 9-15 liter? Blir någon av den 'snygg'?

Intressant projekt annars och du vinner ju inte bara djupbas, utan kan spela högre också.
Den snyggaste jag fått till är faktiskt den med 9 liter och 28Hz avstämmning om man tar med "room gain". Jag vet inte hur mycket man ska luta sig på den funktionen, men snyggt ser det ut (se ovan)!

Större låda och/eller högre avstämning ger en puckel (högt Q?).

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-19 21:31

Kul tråd! Ska bli spännande att följa! :P

Var köpte du elementen?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 22:39

Maarten skrev:Avstämning runt 30-32 Hz då ,samt låda mellan 9-15 liter? Blir någon av den 'snygg'?

Den snyggaste kurvan MED room gain bilr den här:

9 liter, 20% fyllning, 28hz avstämning, stor port (slits?)

Bild

Vad tror ni, kan det bli nåt?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-19 22:42

Ja, det ska bli intressant att se hur du löser det där med porten. En 5cm port behöver vara 67 cm i så liten låda.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 22:50

niklas skrev:Kul tråd! Ska bli spännande att följa! :P

Var köpte du elementen?
Tack!

Elementen köpte jag på holländska Audio Components
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-19 23:57

Ett litet tillägg angående elementet och den leverantör jag använt:

Efter att ha kollat på HIFi-kit lite snabbt så kan jag konstatera att de inte har det här elementet inne. Med tanke på vad de tar för övriga Peerless, så tror jag också att Audio Components är ganska konkurrenskraftiga prismässigt också. Jag betalade 33 Euro inkl. moms per element. Frakten till Sverige ligger på 35 Euro + 19% moms för upp till 30 kg.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 00:15

niklas skrev:Ja, det ska bli intressant att se hur du löser det där med porten. En 5cm port behöver vara 67 cm i så liten låda.
Jag hade tänkt att bygga slitsen "runt" lådan typ så här:

Bild

Jag vet inte om det skulle funka eller vad man bör tänka på, men lång skulle man kunna göra den i alla fall...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 00:21

Elementen kom idag!

Med tanke på att Audio Component skickade ett mail i går eftermiddag där de sa att de hade skickat grejerna och att det skulle ta 2-5 arbetsdagar så var jag väldigt glatt överraskad!

Lite bilder:

50% av Sd verkar bestå av gummi:
Bild

Magneten var överraskande stor. Inte för att jag vet att det skulle vara bättre, men det ser manligt ut! :P
Bild

Från sidan, kan det bli ett problem att korgen har så små hål?
Bild

Tyvärr har jag ingen tid den här helgen för att meka eftersom jag ska åka till Sverige och hälsa på föräldrarna.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-11-21 08:41

Undrar just hur de skarpa 'knycken' i slitsen påverkar? Finns det möjlighet att runda av lite?
Annars ser ju simuleringskurvan snygg ut:-.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-21 09:55

3-kantslist i hörnet och lite pill på slitesns insida så att arean bibehålls vore nog inte en så dum ide..

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 10:16

Jag funderade själv på det du nämner Maarten och har tänkt i de banor som Kaffekoppen föreslår. Hur känsligt är det att portens area är homogen i hela slitsen, d.v.s. hur pillenoga skulle jag behöva vara där?

Jag har för mig att det också nämnts att porten bör vara konisk mot mitten. Stämmer det, och hurr viktigt är det?

En annan fråga angående porten, hur viktigt är det var porten "börjar" inne i lådan? Jag misstänker arr det kan bli rätt avgörande vad gäller dimenstioneringen av lådan.

Max nämnde tidigare att "Svante-hål" hade varit en bra idé, vad innebär det?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-21 11:23

Rundberg skrev:...
Från sidan, kan det bli ett problem att korgen har så små hål?
Bild
.../Mattias

Jag skulle fasat ut baffelns undersida ordentligt, och bara lämnat ofasat någon cm just vid fastskruvarna, och där det inte är några hål.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-11-21 11:33

paa skrev:Jag skulle fasat ut baffelns undersida ordentligt, och bara lämnat ofasat någon cm just vid fastskruvarna, och där det inte är några hål.
Det låter som en bra idé! Dags att skaffa sig en fräs...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-16 14:45

Nu har jag funderat en stund och kommit fram till följande skiss:

Bild
Den inre kaviteten fram till porten blir 9,9 liter. Dra av för element och lite stag och vi har ganska exakt 9 liter.

Kan det bli något tro?

Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm. Jag har använt mig av "Effective port length" i Basta! för att komma fram till längden eftersom Max påpekade att med en rund port så får man luft vid mynningarna som svänger med på ett annat sätt än med en slits. Är jag rätt ute här, eller håller jag på att göra bort mig? Är det risk att slitsen blir för platt förresten? Jag skulle gärna använda hela lådans bredd om det är möjligt...

Materialet blir 16mm MDF och sidorna blir stavlimmad bok i 21mm.

Som alltid är jag mer än tacksam för alla råd och tips!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-12-17 21:37

Det räcker nog med 9-12 mm MDF för slitsen? Fast å andra sidan köper du väl hel skiva MDF?

Nu har jag inte kollat så noga, men det ser schysst ut tycker jag. Är du osäker kan du ju bygga en provlåda i spånskiva? Man vet ju inte riktigt hur slitsen funkar (kolla Isidor's inlägg om slitsar) och om element verkligen har de parametrar som anges
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-17 21:46

Rundberg skrev:Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm
...
MVH

/Mattias

0,8mm??
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-12-17 21:56

paa skrev:
Rundberg skrev:Porten blir 590 mm lång och med dimensionerna 0,8*200mm
...
MVH

/Mattias

0,8mm??

Ojdå, missade jag. Måste väl bli en del strömningsförluster eller?

Rundberg! Denna tråd kanske kan ge mer kött på benen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=isidor

Tråden är i mina ögon väldigt informativ och Isidors inlägg tycker jag är bland de mest insatta och välskrivna man kan läsa på forum, så ge den lite tid.

Isidor skrev i tråden:
Isidor skrev:"Så länge som vi håller slitshöjden på någorlunda rimliga nivåer så blir den extra resistansen från laminär friktion försumbar. "

Isidor skrev:...h är mindre än d delat med 4.6 så är den slitsformade porten att föredra. Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande). I praktiken kan man dock inte göra slitsen hur platt som helst eftersom det laminära strömningsmotståndet ökar ganska fort när man närmar sig mm-området.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till DIY-forum