Nordost ECO3 - bluff eller båg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-13 19:58

Martin skrev:Vilken filosofi representerar LTS? Jag trodde det var en förening med en massa medlemmar med olika filosofier.

Jo men om jag fattat det rätt så förespråkar LTS en viss linje, som förening. Dom lika medlemarna har ju olika idéer var och en, som alla andra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 20:04

Max_Headroom
Jag förstår att det verkar kokko. Jag ser det så här:
Båda parter vill uppnå maximal musikalisk upplevelse men hittar olika vägar.

LTS.orienterade ser det som att om man bara återger inspelningen så originatroget som möjligt så upplevs också musiken maximalt. Ju mer likt originalet ju bättre musikalisk upplevelse och ju högre teknisk kvalitet ju större musikalsk upplevelse.

Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på de områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.

Båda sidor lurar sig själva. Den som vill veta blindtestar!
Ljud skall avgöras med hörseln. Där håller jag med Dahlquist.
Den som inte vill veta behöver inte...
Senast redigerad av Flint 2004-10-13 21:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-13 20:08

Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på dom områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.
Oj, vad bra beskrivet. Nästan så man får en tår i ögat. :wink: Självklart är det så!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-13 20:17

Flint:
Ormgänget är tekniskt mindre bevandrande men dom kompenserar sig på dom områden som dom behärskar. En grov kabel leder ström bättre än en klen. Guld är mer ädelt än koppar. Svåra lösningar är bättre än simpla. Rejält byggt låter bättre än slarvigt. Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.

Har de skrivit om guld vs koppar?
Är simpla lösningar annat än just simpla?
Låter inte rejält byggt bättre är slarvigt byggt?
Ska de begå ett kollektivt självmord för att tillfredställa dig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 20:25

dimitri

Nej jag pratar HiFi. Harakiri får du träna på själv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-13 20:33

dimitri skrev:Flint:

Har de skrivit om guld vs koppar?
Är simpla lösningar annat än just simpla?
Låter inte rejält byggt bättre är slarvigt byggt?

Men NAD3020 var ju ganska hypad på sin tid, och det har förekommit andra liknande produkter på "gulle-listan" (dvs apparater accepterade av personer som normalt tycker det ska vara åtminstone fyra-fem dollar-nollor i varje prislapp)

"Simpel" betyder i sin ursprungliga betydelse "enkel" och det finns verkligen enkelt konstruerade apparater som låter alldeles utmärkt. Ett rejält bygge låter i mina öron som "ett mekaniskt rejält bygge". Även om jag själv gillar och föredrar sådana apparater är det inte alltid givet att de låter bättre...

Nu vet jag inte vilka personer/grupperingar du menar med "de", men det är väl ganska vanligt att "man" föredrar guldpläterade kontakter framför 3-kronors skräp som kan köpas på Claes Olson....

Jag håller med Flint här, även om jag personligen tycker om grova kablar, guldplätering, rejäla doningar mekaniskt osv. Det ser trevligt och kvalitetsmässigt ut! En liten poäng finns det dock med "rejäla grejor" och det är att det minskar antalet potentiella felkällor när något strular...

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-13 20:33

Citat:

torftigt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-13 20:35

Flint skrev: Den som vill veta blindtestar!
Ljud skall avgöras med hörseln. .

Håller med herr Flint 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-13 20:38

Bill50x och Dimitri: Jag tror att det flint menar är inte att det finns en speciell grupp människor som anser allt det där utan mer att det är allihop exempel på en typ av resonemang nämligen att:

Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.

Eller missförstår jag också?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 20:41

Martin
Rätt... (dvs. icke missförstånd)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-13 20:46

dimitri skrev:Citat:

torftigt

Harakiri är rätt överskattat. Torftigt är väl en adekvat benämning och inte leder det någonvart heller. Å så får man ont i magen.... nä, det är nog inget för mig... :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-13 20:54

Hej!
Flint skrev:Man överför alltså kvalitetsfaktorer från ett område till ett annat och tror att det därmed också låter bättre.

- Vän med orden, m.A*.o. väl skrivet :D!

KabelTeA*ter :P!

Det är ju b.l.a. därför esoteriska hifikablar enbart är överlägsna uti subjektiva, lågpresterande
hifivärlden för så fort reell kabelkvalitet får betydelse blir produkterna överprissatt trams och
detta i sammanhang sammanlagda NordOst+Transparent-budgetar som smärre budget-slippar
bara vara, om ens det!

Såå ifall nu NordOst / Transparent verkligen har såå bra produkter varför då inte sälja dessa
produkter(´s patent) till dem med de riktiga pengarna, exempelvis hightech/försvars-industrin
företag i medicin/forskning, osv och därmed tjäna riktiga pengar? Nej 8O? tjäna såå mkt pengar
vill vi ej, vi trivs bättre här där vi kan segla runt på mässor o kanske mille här, mille där o då vi ju är
puritaner ger riktigt stora pengar oss obehag, det är dessutom hmmmoraliskt förkastligt 8O?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-13 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-13 20:54

Bill50x
Harakiri är rätt överskattat. Torftigt är väl en adekvat benämning och inte leder det någonvart heller. Å så får man ont i magen.... nä, det är nog inget för mig...

Det magonda släpper efter ett litet tag 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 20:58

dimitri
Kompis - ändå?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 21:10

Audiomanikern
Tjenare A*
Spelar det roll för dig att vissa tjänar pengar på tokkablar. För mig gör det inte det. Inte heller att folk tjänar pengar på bensin eller hjärtbyten. Vad får man tjäna pengar på? OBS inte kritik, bara en fråga.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-13 21:20

Audiomanikern skrev:
Såå ifall nu NordOst / Transparent verkligen har såå bra produkter varför då inte sälja dessa
produkter(´s patent) till dem med de riktiga pengarna, exempelvis hightech/försvars-industrin
företag i medicin/forskning, osv och därmed tjäna riktiga pengar? Nej 8O? tjäna såå mkt pengar
vill vi ej, vi trivs bättre här där vi kan segla runt på mässor o kanske mille här, mille där o då vi ju är
puritaner ger riktigt stora pengar oss obehag, det är dessutom hmmmoraliskt förkastligt 8O?

Mvh A*

Är det inte tvärt om i Nordostfallet, dom har tagit tekniken från dom som utvecklade det?

http://www.nordost.com/Technical%20Pape ... ctions.htm
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-13 21:22

Eller var det företaget själv som hjälpte NASA med kablar kanske? (läste lite slarvigt....)
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-13 21:27

Hej!

Jo det spelar roll för om alla esoteriska hifikablar istället var motsvarande DIY-projekt så
skulle det bara vara lite underlig hobby (som de flesta hobbys m.a.o.;)) medan nu det ju ngn
guldklockesoterisk-sportbils-åkande tjomme som tjäna jvla massa pengar på människors sinnliga
fantasi, vedervärdigt tyckA*! Hjärtbyten är livsviktiga, bensin hmmmöjligen okej helt nödvändig
medan esoteriska hifikablar bara är luft eller ej ens då det faktiskt.se är ren samt skär kapitalförstöring!
Parasit på Hifi´s A*rmar & ben... än så länge 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-13 21:35

Hej!
-lindvall- skrev:Eller var det företaget själv som hjälpte NASA med kablar kanske? (läste lite slarvigt....)

A* tror inte på det där! Buybee skall enligt sin konstruktör bygga på superhemlig ubåtsteknologi fast
om han gå in närmare på detta får han livstidsfängelse... men vad hindrar nu Mossad & Co ifrån att
under täckmanteln av audiofil köper några ex av buybee som man sedan analysera innunder lupp :lol:!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 21:43

Audiomanikern
Men är inte pengasnurren och spekulationen på fastighetsmarknaden värre? Tippar att förhållandet är ett på 10^6 vad gäller kablar. Vore det inte bättre att ägna energin på börsen istället. En sketen kabel för 0.5 mille är ju en baggis i sammanhanget. (Lite provokation - lite uppriktighet)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-13 21:50

Max_Headroom skrev:Dom lika medlemarna har ju olika idéer var och en, som alla andra.

Hrrmm... Var det medvetet...? :lol: S*s understyrkning
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-13 21:57

Flint skrev:Audiomanikern
Men är inte pengasnurren och spekulationen på fastighetsmarknaden värre? Tippar att förhållandet är ett på 10^6 vad gäller kablar. Vore det inte bättre att ägna energin på börsen istället. En sketen kabel för 0.5 mille är ju en baggis i sammanhanget. (Lite provokation - lite uppriktighet)

- Man måste börja stämma i bäcken någonstans!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-13 22:08

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:Dom lika medlemarna har ju olika idéer var och en, som alla andra.

Hrrmm... Var det medvetet...? :lol: S*s understyrkning

Nä, jag stavar lika dåligt som vanligt. Särskilt när jag har jobbat 8 timmar och spelat innebandy 2 tidigare på dagen...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-13 22:09

Audiomanikern skrev:
Flint skrev:Audiomanikern

- Man måste börja stämma i bäcken någonstans!

Mvh A*

Och, jag glömmer att vi pratar HiFi. Detta forum handlar ju om HiFi och inte om fastighetsmarknaden. Ber om ursäkt. Lätt att skena iväg och dra paralleller.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-14 00:01

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:OM man vet att man har en insignal på 110 dB, i slutändan behövs 60, ja då är det inga problem att veta hur lång kabel (med tex 5 dB dämpning per 100 meter) man kan använda utan förstärkning.

Men, om man tror att detta är hela sanningen så tror man fel! Som tekniker (sorry att jag bankar på er igen) är det lätt att snöa in på dessa parametrar. När kunden klagar på taskig bild avfärdar man det med "men signalnivån är helt OK, det måste vara något fel på din tv". / B

S/N och Intermodulation bör väl knappast en tekniker glömma, då är det ingen tekniker. :wink:
Inaktiverad användare!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-14 08:49

Flint
dimitri
Kompis - ändå?

Självklart, det är ju bara ett forum.
Ingen har dött av en tårta i fejset ännu.
Dimitri

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-14 08:53

Om man summerar lite så kan man väl säga att:
1, i princip alla som testat ECO-3 tycker det funkar och
2, de som inte testat vet att det inte funkar.

Sen kan det ju va så att det bara är lättlurade vilsna själar som testat vilket kan förklara 1. Kategori 2 kanske inte orkar testa.

Bill50x har iaf lovat att skicka ett lite prov av den blaska han hade så får vi se om den också har avseed effekt.

Det jag tycker var lite konstigt, när vi testade ECO-3, var att på två av spelarna var vi alla tre "säkra" på att det funkade men på den tredje hörde ingen skillnad (Meridian 588). Detta resultat kom s a s utan en diskussion där vi skulle kunna påverkat varandra. Varför det inte fungerar på 588:an vet jag inte, jag vet däremot att den håller på med massa digitalt trolleri (buffrar och grejar) samt har en dvd-rom för avläsning (tror den läser in snabbare också).

Denna observation kanske kan leda oss närmare sanningen?
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-14 09:11

Rydberg

Drar du inte alla över en kam nu?
Dimitri

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-14 09:30

Rydberg skrev:Om man summerar lite så kan man väl säga att:
1, i princip alla som testat ECO-3 tycker det funkar och

Ordet ECO-3 går att byta ut mot valfri produkt i ovanstående citat enligt mig med ett tillägg av att man i 1 kan ha fått fram att det inte funkar..
Oberoende av teknisk utbildning eller förutfattade mening tycker jag att alltför många här har förlorat sin upptäckarglädje till förmån för personlig prestige eller allmän högljudhet. Utbildning ger heller inte automatiskt allmänt "bättre smak eller riktigare smak".
Så därför kan det ju vara bra om man kan skilja på "enligt tester gjorda av mig", "enligt tester gjorda av andra", "enligt sunt förnuft", "enligt tidigare erfarenheter", "enligt tidigare erfarenheter inom andra områden som möjligen gäller även här", "enligt vad jag tror och hoppas på", "enligt med vad jag lärt mig" eller "enligt en vild gissning av mig". Kan ha glömt något alternativ som är lämpligt.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-14 09:32

Jag har inte testat men jag är ändå helt säker på att det är båg.

Detta är också båg:

- Allt med Petet Belt (har testat några prylar)
- Kabellyftare (herregud..)
- Måla cdskivor (har testat och slängt skiten efter att ha köpt nya)
- svarva cdskivor (herregud 2..)
- Allt med Shakti (Har testat stenen..vilken bluff :evil: )

BÅG BÅG BÅG BÅG

Jag tycker ändå inte synd om er satar som blivit blåsta för en del av er är ju såå nöjda :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi