Blindtester kan ge felaktiga resultat !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-20 17:21

doze84 skrev:hehe ja tack för hjälpen med förtydligande jag menade cd-spelare. borde kanske ändra det..

Men appropå source first så vet jag inte allt om det men..

Oavsätt vilken del som påverkar slutresultatet mest så tror jag att en del av grundkonceptet i source first är att du kan aldrig uppnå ett ljud som du inte har från källan..

Herregud- detta kunde ha skrivits av mig själv för 2-3 år sedan ! Ja, vart någonstans skall jag börja? jag ska försöka förklara för dig varför jag vet att det jag trodde förut var felaktigt. Men, jag är inte säker på att du vill veta det, eller ta till dig det. Du kan bara gratuleras till att ha kommit till ett forum där många saker kan säkerställas genom kunskap, samt vissa falska hifipåstående som sprids från hifipress kan fasifieras.
Kort sagt kan jag säga: Det spelar ingen roll vart i kedjan felen infinner sig. Felen adderas. Det är slutresultatet som räknas." Souce first" är en dogm som kom till på 70-talet för att sälja lp-12 spelaren.
Sök efter tråden "Source first" en falsifiering" . Här är det flera hundra inlägg där det grundligen förklaras varför source first inte stämmer.
Använd sökfunktionen.

Om ditt mål är att få transparent ljud, så är det viktigt att väjla en transparet källa. Tror de flesta kan hålla med om det.

Visst är det så.

Om du vill få ett musikaliskt ljud så måste du ha en musikalisk källa.

Om du med musikalisk menar "transparent" är jag med. En spelare som släpper igenom musiken hyfsat opåverkat, eller hur ? Apparaterna kan ju inte själva vara musikaliska- de försämrar endast. De kan inte tolka musiken. Däremot kan det hända att ett "musikaliskt" ljud är något du kanske söker efter. Är det det ? Isådanafall kan jag berätta för dig att ett mjukt, softat ljud med mycket bas kan upplevas som trevligt- om jag var litet slarvig skulle jag kunna kalla det för musikalisk! Jag tror du blandar ihop "transparent" med "musikalisk", om din definition är som jag skrev i förra meningen. Många engelska cd-spelare, tex Linn Karik/Numerik låter inte som masterbandet, utan med hörbar kompression och med en ( något ) platt ljudbild. Om du inte tror mig så ta med en spelarkombo och lyssna i en studio- jämför med masterbandet. Karik/Numerik är designade för att låta som den analoga skivspelaren LP 12- vilket kan göras ännu bättre med en modern cd-spelare, nämligen Rega Apollo.

Du måste alltså hålla öppet att det ljud du föredrar kanske inte är ett transparent ljud. Kan du det ?

Denon 1720 har tex testats och rekommenderats av LTS och Carlssonplanet - det var mycket liten skillnad mellan insignal och utsignal.

Om ditt mål är att få ett musikalisk, transparent ljud med så mycket detaljer att du kan höra en knappnål
falla i bänkraderna från en liveinspelad koncert, så måste du ha en källa som plockar fram detta.(dvs om det finns på skivan)

Naturligtvis. Det behöver inte bli dyrt. Men- om du söker ett "analogt, skönt, komprimerat ljud som du kan lyssna till alla dina skivor med samma behållning, kanske du behöver en spelare med ett designat, färgat ljud. Linn påstår att deras cd-spelare gör att alla skivor låter bättre, tom de som är dåligt producerade. Det är sant, på så vis att det mjuka, komprimerade ljudet ( en liten färgning ) gör att alla skivor låter mera lika- sameness heter det. Vill du att dina skivor skall låta mera lika varandra eller vill du höra musiken ofärgat ? En smaksak förstås.
Nackdelen med "sameness" spelaren är att verkligt fina inspelningar inte låter så bra som de borde, eller som de gör om man spelar upp inspelningen genom en transparent signalkälla. Jag kan tillägga att Linns cd 12 och spelaren Ikemi är verkligt goda återgivare, dvs. någon större sameness inträffar inte i dessa nyare produkter. Endast en mild diskantsänkning på 1 db färgar ljudet hörbart. Intressant är också att dessa spelare låter mycket annorlunda än tex karik/Numerik.

Alla andra delarna är också viktiga för slutresultatet, inte minst högtalare. Men jag tror detta är ett slag-ord
för att väcka en generation som har slutat bry sig om källan. Man hoppas kunna plocka ut ett fett ljud utan
att stoppa in ett fett ljud.

Ett ljud nära masterbandet kan enligt min mening fås med tex Squeezebox 3 och Squeezebox duet. Än bättre blir det med en benchmark-dac påhängt.

Och om det nu är så att du vill höra den där knappnålen måste du kanske punga ut med 60 000kr för en cd.

Varför tror du det? Det låter som att en handlare sagt det. Eller en hifitidning. Prova att låna hem en dyr spelare och lyssna blint mot din denon 1720. Nivåmatchningen måste du göra vid högtalareterminalerna med en voltmeter. Tillverkarna tar till knep där de ibland ger en maxoutput från cd:n med över 2 volt, fast 2 är den normerade standarden. Detta görs ofta i dyrare spelare. Här kan man ibland mäta upp 2, 3 volt, istället för 2, med en testskiva. Testar man två spelare med olika output utan att justera detta i förstärkaren kommer den med högre utnivå vinna testet. Testa sedan blint, med tio exempel. Du kan använda "tunedemmetoden" om du vill. Du kommer troligen bli förvånad över hur vansinnigt svårt det i verkligheten är att skilja två spelare som är välkonstruerade ifrån varandra. Däremot kan du lätt höra om någon spelare komprimerar, eller försämrar, dvs har ett designat ljud.

Sen kan du testa dig fram hur mycket du behöver punga ut på resten av grejerna för att höra den hela vägen ut i
rummet. Men utan den cd:n är det kört!

Ja, utan cd låter det ju inget.

högtalarval superavgörande på hur ljudet slutligen blir. men det är ingen mening att diskutera högtalare eller
förstärkare om vi inte har en rätt källa som lever upp till dina förväntningar från början.

Om förväntningarna är ett komprimerat, varmt ljud med mycket bas- så, fine. Är förväntningarna istället ett verkligt transparent ljud med minimala försämringar mot masterskivan- så krävs det att man väljer en testad produkt, som visat sig färga mycket litet.

Sen vilken del som avgör mest slutresultatet är ju egentligen en anna fråga helt beroende på vilket märke man väljer. Och med tanke på hur otroligt snabbt da-utväcklingen har gått på slutet så är kanske en dålig källa grymt mycket bättre idag än en dålig källa var på tiden då source first begreppet uppstod.

Ja. kan bara hålla med.
DA-omvandlarna har blivit mycket bra, och framförallt billiga, om vi talar cd-bruk. Känsligheten för jitter har minskat dramatiskt i många nya omvandlare, oavsett pris.

Jag lägger ju gärna mera cash på källan än på överig utrustning, och det vet jag inte om det är för att det alltid i alla fall mest vetenskapligt visar att det ger bäst resultat på lyssningsupplevelsen eller om det är för att det känns bäst.

Det känns mycket bra att ha det i den ordningen i varje fall:)

Gör som du vill ! Kom bara ihåg att det inte finns några förhållanden som stämmer pris/prestandamässigt vad det gäller cd-spelare och försteg. En billig cd för 2000:- kan låta bättre (korrektare ) än en färgad historia för 60000:-, lika gärna som tvärtom ibland kan vara fallet.
Senast redigerad av Richard 2008-11-20 17:38, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-11-20 17:26

Morello skrev:Inlägget ovan är av lätt nonsenskaraktär då CD-spelare av dess natur inte kan förses med epitet som "musikalisk". Det är för böveln en elektronikapparat vi talar om.

Inlägget ovan är ett brutalt men kärvänligt "välkommen till faktiskt.se" . 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-11-20 17:45

Bill50x skrev:
Morello skrev:Inlägget ovan är av lätt nonsenskaraktär då CD-spelare av dess natur inte kan förses med epitet som "musikalisk". Det är för böveln en elektronikapparat vi talar om.

Ahhh, det var länge sedan jag såg uttrycket "för böveln" :D

När ska ni teknikgubbar fatta att när man ger en apparat epitet "musikalisk" så betyder det att den släpper igenom det musikaliska skeendet! Samma sak som transparent då, eller... ;-)

Det är ungefär samma nivå på "felskrivningen" som när man kallar en cd-spelare för cd. Dvs, alla vet vad man menar trots att det egentligen är fel.

/ B

Jag har en pratsam radio och en intellektuell TV! Och min dator är bildad.

För bövelen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-11-20 17:57

Jag tycker att min mikrovågsugn är en riktig gourmand!!! :lol:

Sen e min bil jäkligt egoistisk också!!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-20 18:42

Pinnick skrev:

Inlägget ovan är ett brutalt men kärvänligt "välkommen till faktiskt.se" . 8)

Är det inte lite lustigt att då man läser vilka parametrar man utvärderar efter i F/E test, kan läsa att musikalisk är en av dessa :wink:

(fanns en länk i någon av alla F/E trådar till en instruktion)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-20 19:15

Bill50x skrev:Det är ungefär samma nivå på "felskrivningen" som när man kallar en cd-spelare för cd. Dvs, alla vet vad man menar trots att det egentligen är fel.

Nej och det är just det som är grejen. Ingen vet vad man menar eftersom begreppet saknar entydig definition. Om du skulle diskutera vad detta "musikaliska" egentligen är med tio hifisnubbar skulle du få tio olika svar. Likaså om ni skulle diskutera vilka apparater som "är musikaliska". Det framgår med all önskvärd tydlighet om man läser lite hifitidningar eller kollar runt på diverse fora.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-20 19:21

Bill50x skrev:DET är en annan fråga. Nu var jag bara ute efter att en gång för alla döda alla påhopp om apparaters "musikalitet". Jag vet inte hur många gånger jag och andra tydligt har förklarat att en apparat i sig inte är musikalisk men att en bra apparat släpper igen det musikaliska som finns på skivan. Om det nu är musikaliskt och inte bara ett taffligt hantverk.

Om jag nu slipper tjatet om "musikalitet" så lovar jag att blunda för cd-spelare vs cd :-)

/ B

Det spelar inte så stor roll, fortfarande så har inte jag sett folk som sagt A låter musikaliteten går igenom oförstört medans B så gör det inte det, fixa samma sak under blindtest. Du kan ju bli den första om du vill :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-20 19:32

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Det är ungefär samma nivå på "felskrivningen" som när man kallar en cd-spelare för cd. Dvs, alla vet vad man menar trots att det egentligen är fel.

Nej och det är just det som är grejen. Ingen vet vad man menar eftersom begreppet saknar entydig definition. Om du skulle diskutera vad detta "musikaliska" egentligen är med tio hifisnubbar skulle du få tio olika svar. Likaså om ni skulle diskutera vilka apparater som "är musikaliska". Det framgår med all önskvärd tydlighet om man läser lite hifitidningar eller kollar runt på diverse fora.

Du har rätt i detta. Men återigen, jag menar enbart att man med "musikalisk" tycker att apparaten släpper igenom det som finns på skivan.

DETTA kan man sedan beskriva på många olika sätt. En teknikorienterad person kanske tycker att basen mellan 85 -170 Hz är lyft med 0,37 dB men i övrigt är OK. En annan kanske tycker att förstärkaren är "musikalisk" därför att den förmedlar (släpper igenom, återger, etc) något specifikt i den musik som avnjuts. Och här kan beskrivningarna skilja sig åt rejält. Men grunden är att apparaten i sig inte är musikalisk utan vad den släpper igenom i form av den musikalitet som finns på skivan.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 19:41

Hej,

vad är det egentligten för skillnad på dessa två "filosofier".

1. Man skall ha en så bra signalkälla (spelare) - d v s som återger det inspelade på ett bra sätt - som möjligt och bevara dess ursprungskvaliteter genom förstärkningen till högtalaren (förenklad source first)

2. Man skall bevara signalen ofärgad/oförändrad från uppspelningsmediet (skivan) till högtalaren (den ofärgade signalen).

Jag kan inte se att det är någon större skillnad. Är det inte samma sak?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-20 19:56

Jag funderar på att mynta uttrycket "opportunity first"

Tänk följande:

Du saknar musikanläggning!!! Weeeeee läskigt jag vet…
(den är stulen, brann ner eller du hade så dåligt med pengar att du var tvungen att sälja din anläggning. Du kanske rent av är helt nykläckt hifi-nörd.

Du vet att HiFi prylar är som bilar. Dvs. samma sekund de lämnar butiken rasar de 30% i värde.

Därför styr du din väg mot en hemsida med begagnad HiFi(typ hifimagasinet.com)

Där dyker ett LINN steg upp eller en NAD 208 (antagligen inte samma personer som går igång på dessa olika produkter).

Jag säger KÖP!!!

Det är ju helt fel enligt både source first eller speakers first(human/room/speaker first) metoderna.

Vad säger ni om den crazy idéen?

MVH
/Joel

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-20 20:37

Bill50x skrev:
Du har rätt i detta. Men återigen, jag menar enbart att man med "musikalisk" tycker att apparaten släpper igenom det som finns på skivan.

Jamen då finns det ju redan ett ord - transparent. 8)

Bill50x skrev:En annan kanske tycker att förstärkaren är "musikalisk" därför att den förmedlar (släpper igenom, återger, etc) något specifikt i den musik som avnjuts. Och här kan beskrivningarna skilja sig åt rejält. Men grunden är att apparaten i sig inte är musikalisk utan vad den släpper igenom i form av den musikalitet som finns på skivan.

Problemet kvarstår tyvärr - olika personer kommer att ha olika definitioner av vad i musiken som är "musikaliskt".

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-20 20:38

CODY skrev:Hej,

vad är det egentligten för skillnad på dessa två "filosofier".

1. Man skall ha en så bra signalkälla (spelare) - d v s som återger det inspelade på ett bra sätt - som möjligt och bevara dess ursprungskvaliteter genom förstärkningen till högtalaren (förenklad source first)

Det är ingen skillnad, nästan. :wink: Det finns dock en viktig sådan. Enligt mig och många fler samt vetenskapligt verifierat så påverkar hela kedjan av apparater resultatet. Felen adderas. Eftersom apparaterna inte är musikaliska eller intellektuella kan de inte tolka musiken. Endast försämra den. Därför kan source first lika gärna bytas ut till source last- om den största felkällan är just högtalaren. " Skit in, skit ut är sant, men skiten kan ställa till med färgning i den sist länken- lika gärna som den kan i den mellersta eller första.

IÖ:s fönsteranalogi är lysande för att förklara fenomenet:
Jag använder den men gör en egen liten berättelse om den ( hoppas det går bra ).

Tänk dig tre fönster staplade efter varann. Det första fönstret är signalkällan, det mellersta förstärkaren och det sista högtalaren.

Nu anställer du en fönsterputsare för 5000:- för att putsa det första fönstret absolut rent, "source first". Då du gjort det så märker du att sikten kanske blivit något litet bättre, men den skyms mycket av det sista fönstret, som är fullt av lera och sot. Då anställer du en till fönsterputsare för 30000:- som putsar det sista fönstret (högtalaren ) absolut rent. Det krävs mycket och nogsam putsning, eftersom skiten grott fast och man är tvungen att använda polermedel. Nu kan du plötsligt se ut, klart genom fönstren. Endast en litet flugskit sitter kvar på det mellersta fönstret ( förstärkaren ). Då anställer du en tredje fönsterputsare som putsar detta fönster för 5000:- voila! : sikten blev nästan perfekt ! Då öppnar du alla tre fönsterna för att konstatera att helt perfekt var det nog inte, men nästan.

2. Man skall bevara signalen ofärgad/oförändrad från uppspelningsmediet (skivan) till högtalaren (den ofärgade signalen).

I idealfallet- självklart! Men enligt min mening bör man putsa det fönster som skymmer sikten mest, först. I vart fall om man vill få valuta för putsningen. Bättre än helt genomsläpp av signalen- ett öppet fönster, kan det dock aldrig bli.
Senast redigerad av Richard 2008-11-20 20:47, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 20:39

joel skrev: "opportunity first"....Jag säger KÖP!!!.....Vad säger ni om den crazy idéen?

MVH
/Joel

Joel - you are one helluva wild muthafucker!!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-11-20 20:41

Likadant genomsläpp som hemma hos artisten i hans anläggning (referensen) kan det nog sällan bli. 8) Alltså där artisten tycker det låter som i dennes sinnebild av hur det skulle låta. Antar jag. 8)

edit: signal -> färgande system inkl monitorer -> perfekt
signal -> ofärgande system -> inte samma sak
Senast redigerad av Pinnick 2008-11-20 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-20 20:58

Richard skrev:IÖ:s fönsteranalogi är lysande...
Tänk dig tre fönster staplade efter varann. Det första fönstret är signalkällan, det mellersta förstärkaren och det sista högtalaren.

Medhåll - det är en mycket lovande teori!
Oh, by jingo!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-20 21:01

CODY skrev:
Richard skrev:IÖ:s fönsteranalogi är lysande...

Medhåll - det är en mycket lovande teori!

Ja- mer än bara en teori, enligt undertecknad.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-20 21:08

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:En annan kanske tycker att förstärkaren är "musikalisk" därför att den förmedlar (släpper igenom, återger, etc) något specifikt i den musik som avnjuts. Och här kan beskrivningarna skilja sig åt rejält. Men grunden är att apparaten i sig inte är musikalisk utan vad den släpper igenom i form av den musikalitet som finns på skivan.

Problemet kvarstår tyvärr - olika personer kommer att ha olika definitioner av vad i musiken som är "musikaliskt".

Jag ser inget problem alls här. Naturligtvis har vi olika definitioner på vad som är musikaliskt i den musik vi lyssnar på.

Jag firade en gång för länge sedan, midsommarafton i Slottskogen (Göteborg). För musiken stod en klassiskt skolad musiker, tillika musiklärare, på medhavd fiol. Det lät bra såsom live-musik brukar göra. Varenda ton var perfekt, vädret var perfekt - och snapsen kall och skön :-)

När vår "konsert" var över spelades det på filten bredvid. Samma typ av musik, lite sämre fiol och mycket sämre spel. Det gnisslade här och var, tonerna var inte alls lika rena. Men h-e vad det svängde!

Så hur beskriver man nu musikalitet? För den som tycker att tonerna ska vara rätt, ljudet ska vara perfekt, framförandet likaså, ja då vinner "vår konsert" direkt. För dom som hellre diggar svänget, ja då var det skägget på filten bredvid.

Så vad är min mening med den jämförelsen? Jo, när man jämför och beskriver med musikaliska termer, så kommer man att beskriva på olika sätt och även med olika inriktning beroende på preferenser.

Rent tekniskt, beskriver man ofta mer stringent. Dvs man är överens om att man har en viss given avvikelse. Men värderingen av denna avvikelse skiljer stort. En del gråter sig till sömns över en dipp i övre mellanregistret på 0,5 dB, andra lever lyckligt med många dB hit eller dit därför att det fortfarande låter - "musikaliskt"!

Vänd på resonemanget. "Problemet kvarstår, olika människor kommer lyssningsmässigt definiera de uppmätta avvikelserna på olika sätt".

/ B

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-20 22:56

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:När ska ni teknikgubbar fatta att när man ger en apparat epitet "musikalisk" så betyder det att den släpper igenom det musikaliska skeendet! Samma sak som transparent då, eller... ;-)

När ska någon av er som påstår detta visa att ni hör samma sak i ett blindtest? 8)

Blindtest eller ej, den musikaliska presentationen är inte identiskt i all HiFi-utrustning som finns. Jag är mycket övertygad om att jag i blindtest kan plocka fram skillnader på hur musiken presenteras, d.v.s om det sker på ett medryckande (musikaliskt) sätt eller mer tillbakadraget.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-21 00:05

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:

Jamen då finns det ju redan ett ord - transparent. 8)

Fast av ordet TRansparent så får de flesta madrömmar om en massa folk från LTS som kommer och anfaller mig och dessutom så blir jag totalt avtrubbad och de får man tycka att musik och hifi är trista grejor, hifiapparater är något vetenskapligt trist något sterilt från något sjukhem, här skall mätas med doktor IÖ osv

Nej musikaliskt är bättre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-21 00:07

Bill50x skrev:
Jag ser inget problem alls här. Naturligtvis har vi olika definitioner på vad som är musikaliskt i den musik vi lyssnar på.

Nja, "problemet" är bara att det blir svårt att diskutera.

Bill50x skrev:Jag firade en gång för länge sedan, midsommarafton i Slottskogen (Göteborg). För musiken stod en klassiskt skolad musiker, tillika musiklärare, på medhavd fiol. Det lät bra såsom live-musik brukar göra. Varenda ton var perfekt, vädret var perfekt - och snapsen kall och skön :-)

När vår "konsert" var över spelades det på filten bredvid. Samma typ av musik, lite sämre fiol och mycket sämre spel. Det gnisslade här och var, tonerna var inte alls lika rena. Men h-e vad det svängde!

Det är lite lustigt det där. Sväng och "musikalitet" beskrivs nästan alltid som om det står i ett motsatsförhållande till perfektion. Både när det gäller en livesituation som här och även överfört på apparater. Måste det vara så? (Kan det rent av vara så att det är bristerna som adderar "nerv" och "själ" och sånt eller är det kanske perfektionen i sig som stör?)

Bill50x skrev:Rent tekniskt, beskriver man ofta mer stringent. Dvs man är överens om att man har en viss given avvikelse. Men värderingen av denna avvikelse skiljer stort. En del gråter sig till sömns över en dipp i övre mellanregistret på 0,5 dB, andra lever lyckligt med många dB hit eller dit därför att det fortfarande låter - "musikaliskt"!

Fast för "teknikern" (om man därmed avser en klassisk "straight-wire-with-gain"-anhängare) är det väl rimligen minst lika illa om det som kommer ur högtalarna är "omusikaliskt"? Då har ju uppspelningsutrustningen fallerat - den är inte transparent.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 00:13

AVR4000 skrev:Blindtest eller ej, den musikaliska presentationen är inte identiskt i all HiFi-utrustning som finns. Jag är mycket övertygad om att jag i blindtest kan plocka fram skillnader på hur musiken presenteras, d.v.s om det sker på ett medryckande (musikaliskt) sätt eller mer tillbakadraget.

Jag väntar med ölen när du fixar det. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-21 00:52

AVR4000 skrev:Blindtest eller ej, den musikaliska presentationen är inte identiskt i all HiFi-utrustning som finns. Jag är mycket övertygad om att jag i blindtest kan plocka fram skillnader på hur musiken presenteras, d.v.s om det sker på ett medryckande (musikaliskt) sätt eller mer tillbakadraget.

Jag vill att du har rätt - men tror att du har fel. :-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-21 01:05

Finns bara ett sätt att ta reda på det....:)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2008-11-21 03:25

Haha jag blir helt matt, vissa här verkar aldrig ens ha försökt förstå vad en linnist menar när han skriver musikaliskt. Men ändå ger dem sig in som en galning i diskussionen:) haha

För att vara mera korrekt här och mycket pedagogisk så vill jag förklara det så här.

Vi föredrar varsina former av transparens. Carlson anhängarna föredrar en form och linnisterna föredrar en annan form båda formerna handlar om transparens.

Jag vet att du inte håller med för du tror att om ljuded är transparent så är det ju transparent på alla sätt så vad är skillnaden? Men låt mig förklara. :idea:

1. Linnisterna föredrar musikaliskt transparenta anläggningar(vi kallar det för musikaliska anläggningar)Anläggningar som bevarar svänget och tightheten som bandet presterade vid inspelningen. Med andra ord, det blir ingen fördröjning mellan basisten, pianisten, eller något annat intstrument i bandet, så att musikerna som spelar låter sämre framförd(otight). Vet inte om det beror på fasvridning eller något annat men i de flesta anläggningar så låter det som att basen kommer lite efter trummisens slag eller tvärt om eller att pianistens slag kanske kommer lite före gitarristens slag. Det finns förskjutnungar i tid mellan diskant och bas, eller andra fel i rythmen. När alla slagen sker samtidigt och svänget infinner sig är det musikaliskt-transparent, och det uppstår en känsla av att det är ett bra band vi har på koncerten och det är en njutbar känsla att lyssna. Detta är viktigare än tonalt transparent, än att en yamaha-fiol låter exakt som en yamaha-fiol, för en linnist. Bara inte basen eller diskanten har förskjutits i tid. Dette är något alla anläggningar har problem med, och linnanläggningar är konstruerade för att ha så lite av detta problem som möjligt.

2. Transparent, ljudbildstransparent/tonalt transparent. Carlson/ortoaukustikanhänare.
Här eftersträvar man att en yamaha-fiol ska ha exakta klangen av en yamaha-fiol. En mansröst ska ha exakta klangen som vid inspelningen.

Många carlson fantaster tror att musiken är optimalt medryckande bara för att anläggningen är transparent, eller rättare sagt, tonalt transparent(ge mig bättre ord om det finns). Men man glömmer att kolla om anläggningen är musikaliskt, transparent. Alltså saknar tidsförskjutnings. Varför? Jo för man tror inte på att det finns anläggningar som skapar tidsfel i musiken. Men det är fel. Duktiga tunedemare kan påvisa detta lätt som en plätt i ett blindtest när det är en större skillnad. Tex mellan en hk, hemmabio receiver och en marantz hemmabio reciver. Det hörde jag till och med innan jag hade övat örat för det. Det är därför många handlandes kunder går hem med linn i stället för primare eller andra anläggningar när dem väl varit inne på hifibutiken i östersund och fått jämföra.

3. Gruppen är nöjda bara det dunkar och grannarna blir sura. men den gruppen tror jag är underrepresenterad här. Hoppas jag i alla fall:)

Jag som Linnist/musikalist, tror att musikaliskt transparent är viktigare för ett njutbart ljud än tonalt transparent. Därför att örat är otroligt känsligt för timing att det svänger, medan för tonala skillnader i höjdled kan variera från öra till öra. Där är våra öron olika. Min morbror har testat sitt öra och han kan säga vart han har svagheter i registret. Men när det gäller att höra om trummisen och basisten är samspelta när dem ställer sig på scenen, eller spelar otakt med varandra, det kan alla höra. Detta uppstår vid en omusikalisk anläggning, fast i mindre grad. Men inte sjutton stör du dig på att din denon dvd-. har en lite ljusare ljudbild än en del andra märken efter ca 100timmars lyssnande, eller om det låter som en trä eller plastblockflöjt, lika mycket som om bandet är otajt. Är det musikaliskt Otransparent så kommer du att störa dig, men du kan inte sätta fingret på vad det är som inte stämmer. Och du höjer upp och ner på volymen, och uppgraderar hit och dit. Medan linnister kan sitta 8timmar och lyssna på musik utan att bli trötta, för takten stämmer:) Efter två timmar har du ont i huvudet av din nad anläggning:) (var bara ett löst exemepel, vet inte om nad är musikaliskt transparent)

Det går inte att lura hjärnan på denna front. Hjärnan eftersträvar att takten stämmer.

Men självklart håller jag på att ljudet skall vara transparent på båda sätten, men jag har upptäckt att jag njuter mest när rythmen/timingen är på plats än om inte varje liten träblockflöjt låter som en träblockflöjt utan råkar låta som en plastblockflöjt.

Visst! Tonalt transparent är kul!, men musikaliskt transparent är ännu roligare!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-21 03:55

doze84 skrev:Haha jag blir helt matt, vissa här verkar aldrig ens ha försökt förstå vad en linnist menar när han skriver musikaliskt. Men ändå ger dem sig in som en galning i diskussionen:) haha

För att vara mera korrekt här och mycket pedagogisk så vill jag förklara det så här.

Vi föredrar varsina former av transparens. Carlson anhängarna föredrar en form och linnisterna föredrar en annan form båda formerna handlar om transparens.

Jag vet att du inte håller med för du tror att om ljuded är transparent så är det ju transparent på alla sätt så vad är skillnaden? Men låt mig förklara. :idea:

1. Linnisterna föredrar musikaliskt transparenta anläggningar(vi kallar det för musikaliska anläggningar)Anläggningar som bevarar svänget och tightheten som bandet presterade vid inspelningen. Med andra ord, det blir ingen fördröjning mellan basisten, pianisten, eller något annat intstrument i bandet, så att musikerna som spelar låter sämre framförd(otight). Vet inte om det beror på fasvridning eller något annat men i de flesta anläggningar så låter det som att basen kommer lite efter trummisens slag eller tvärt om eller att pianistens slag kanske kommer lite före gitarristens slag. Det finns förskjutnungar i tid mellan diskant och bas, eller andra fel i rythmen. När alla slagen sker samtidigt och svänget infinner sig är det musikaliskt-transparent, och det uppstår en känsla av att det är ett bra band vi har på koncerten och det är en njutbar känsla att lyssna. Detta är viktigare än tonalt transparent, än att en yamaha-fiol låter exakt som en yamaha-fiol, för en linnist. Bara inte basen eller diskanten har förskjutits i tid. Dette är något alla anläggningar har problem med, och linnanläggningar är konstruerade för att ha så lite av detta problem som möjligt.

2. Transparent, ljudbildstransparent/tonalt transparent. Carlson/ortoaukustikanhänare.
Här eftersträvar man att en yamaha-fiol ska ha exakta klangen av en yamaha-fiol. En mansröst ska ha exakta klangen som vid inspelningen.

Många carlson fantaster tror att musiken är optimalt medryckande bara för att anläggningen är transparent, eller rättare sagt, tonalt transparent(ge mig bättre ord om det finns). Men man glömmer att kolla om anläggningen är musikaliskt, transparent. Alltså saknar tidsförskjutnings. Varför? Jo för man tror inte på att det finns anläggningar som skapar tidsfel i musiken. Men det är fel. Duktiga tunedemare kan påvisa detta lätt som en plätt i ett blindtest när det är en större skillnad. Tex mellan en hk, hemmabio receiver och en marantz hemmabio reciver. Det hörde jag till och med innan jag hade övat örat för det. Det är därför många handlandes kunder går hem med linn i stället för primare eller andra anläggningar när dem väl varit inne på hifibutiken i östersund och fått jämföra.

3. Gruppen är nöjda bara det dunkar och grannarna blir sura. men den gruppen tror jag är underrepresenterad här. Hoppas jag i alla fall:)

Jag som Linnist/musikalist, tror att musikaliskt transparent är viktigare för ett njutbart ljud än tonalt transparent. Därför att örat är otroligt känsligt för timing att det svänger, medan för tonala skillnader i höjdled kan variera från öra till öra. Där är våra öron olika. Min morbror har testat sitt öra och han kan säga vart han har svagheter i registret. Men när det gäller att höra om trummisen och basisten är samspelta när dem ställer sig på scenen, eller spelar otakt med varandra, det kan alla höra. Detta uppstår vid en omusikalisk anläggning, fast i mindre grad. Men inte sjutton stör du dig på att din denon dvd-. har en lite ljusare ljudbild än en del andra märken efter ca 100timmars lyssnande, eller om det låter som en trä eller plastblockflöjt, lika mycket som om bandet är otajt. Är det musikaliskt Otransparent så kommer du att störa dig, men du kan inte sätta fingret på vad det är som inte stämmer. Och du höjer upp och ner på volymen, och uppgraderar hit och dit. Medan linnister kan sitta 8timmar och lyssna på musik utan att bli trötta, för takten stämmer:) Efter två timmar har du ont i huvudet av din nad anläggning:) (var bara ett löst exemepel, vet inte om nad är musikaliskt transparent)

Det går inte att lura hjärnan på denna front. Hjärnan eftersträvar att takten stämmer.

Men självklart håller jag på att ljudet skall vara transparent på båda sätten, men jag har upptäckt att jag njuter mest när rythmen/timingen är på plats än om inte varje liten träblockflöjt låter som en träblockflöjt utan råkar låta som en plastblockflöjt.

Visst! Tonalt transparent är kul!, men musikaliskt transparent är ännu roligare!

Hej doze84 :)

Du pratar om linnister kontra Carlssonfantaster. Jag tror att det är ett misstag. Stig Carlsson lyssnade inte efter den sorts transparens som det pratas om på detta forum. Inte heller är det ortoakustiska ljudet en återgivning som syftar på den transparens som jag tror att det syftas på i dagsläget då man använder ordet transparens på detta forum.

Du skjuter nog på fel motståndare :) Men ditt resonemang angående linnister är säkert helt rätt i många fall; kanske i samtliga fall.

Jag undrar dock över en sak, om du får höra en återgivning där varje liten träblockflöjt låter som en träblockflöjt och inte låter som en plastblockflöjt, samt att även rythmen/timingen är på plats, skulle det då vara en acceptabel ljudåtergivning i dina öron? Varför välja antingen det ena eller det andra om det finns möjlighet för båda världar samtidigt? :D

Jag bara undrar :) Förresten, välkommen till faktiskt.se :)

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-21 04:21

joel skrev: "opportunity first"....Jag säger KÖP!!!.....Vad säger ni om den crazy idéen?

MVH
/Joel

Är det inte en bra idé att veta om den är vad man vill ha, innan kan bestämmer sig för att köpa den?

Jag brukar i varje fall vilja veta det innan jag går och köper något. Att
köpa en sak som inte alls passar ens behov känns ju rätt meningslöst
liksom. :?

Eller menar du att apparaten säljs till ett så bra pris att man kan köpa
den på ren spekulation? För att sälja den senare och tjäna pengar. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-21 04:34

doze84 skrev:Vi föredrar varsina former av transparens. Carlson anhängarna föredrar en form och linnisterna föredrar en annan form båda formerna handlar om transparens.

Transparent är transparent, det finns ju inte olika former av ren transparent ljud.

doze84 skrev:1. Linnisterna föredrar musikaliskt transparenta anläggningar(vi kallar det för musikaliska anläggningar)Anläggningar som bevarar svänget och tightheten som bandet presterade vid inspelningen. Med andra ord, det blir ingen fördröjning mellan basisten, pianisten, eller något annat intstrument i bandet, så att musikerna som spelar låter sämre framförd(otight). Vet inte om det beror på fasvridning eller något annat men i de flesta anläggningar så låter det som att basen kommer lite efter trummisens slag eller tvärt om eller att pianistens slag kanske kommer lite före gitarristens slag. Det finns förskjutnungar i tid mellan diskant och bas, eller andra fel i rythmen. När alla slagen sker samtidigt och svänget infinner sig är det musikaliskt-transparent, och det uppstår en känsla av att det är ett bra band vi har på koncerten och det är en njutbar känsla att lyssna. Detta är viktigare än tonalt transparent, än att en yamaha-fiol låter exakt som en yamaha-fiol, för en linnist. Bara inte basen eller diskanten har förskjutits i tid. Dette är något alla anläggningar har problem med, och linnanläggningar är konstruerade för att ha så lite av detta problem som möjligt.

Detta tror jag är total nonsens om jag ska vara helt ärlig. Du får gärna motbevisa mig i ett blindtest men tills dess så tror jag inte en enda sekund på att Linn CD spelare mm ger ett mer korrekt tajt ljud från skivorna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-21 11:12

subjektivisten skrev:Transparent är transparent, det finns ju inte olika former av ren transparent ljud.

"Olika former av transparens" kanske inte är ett så bra sätt att beskriva saken på. Men om vi teoretiserar lite... jag tror inte det finns någon apparat som är 100 % transparent. Som du själv säger, en apparat kan bara försämra, inte förbättra. Och försämrar gör dom, i olika hög grad, men också på olika sätt. En apparat kanske har krokig frekvensgång men intakt dynamik, en annan kanske spikrak frekvensgång men beter sig odynamiskt. På en skala kan de båda vara X % transparenta men ändå låta olika.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-21 11:24

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Transparent är transparent, det finns ju inte olika former av ren transparent ljud.

"Olika former av transparens" kanske inte är ett så bra sätt att beskriva saken på. Men om vi teoretiserar lite... jag tror inte det finns någon apparat som är 100 % transparent. Som du själv säger, en apparat kan bara försämra, inte förbättra. Och försämrar gör dom, i olika hög grad, men också på olika sätt. En apparat kanske har krokig frekvensgång men intakt dynamik, en annan kanske spikrak frekvensgång men beter sig odynamiskt. På en skala kan de båda vara X % transparenta men ändå låta olika.

/ B

Väl skrivet. Det finns ju många olika parametrar så det är ju helt klart att det även finns många olika klangkaraktärer som fördärvar ljudet på olika sätt.

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2008-11-21 12:28

IngOehman skrev:

MVH
/Joel

Är det inte en bra idé att veta om den är vad man vill ha, innan kan bestämmer sig för att köpa den?

Jag brukar i varje fall vilja veta det innan jag går och köper något. Att
köpa en sak som inte alls passar ens behov känns ju rätt meningslöst
liksom. :?

Eller menar du att apparaten säljs till ett så bra pris att man kan köpa
den på ren spekulation? För att sälja den senare och tjäna pengar. :)

Vh, iö

Nja jag tänkte att om man VET något om vad man vill ha är det kanske inte så viktigt i vilken ordning dessa inhandlas.

Efter som många här efterfrågar F/E tester så kan man ju se vilka produkter som klarat sig bra där och sen köpa i vilken ordning man vill.

Om man tror på LINN säljarna kan man ju köpa vad de rekommenderar i vilken ordning man vill.

Om man inte går på några rekommendationer alls utan skall bygga ett nytt system helt förutsättningslöst utan att lyssna på vad andra säger då återstår det ju att köpa in ett 100tal av varje typ av manick och sen göra vetenskapliga tester. Men där blir det ju verkligen problem eftersom då har man inte en enda referensenhet att testa emot (f/e kan då fungera) men det blir svårt för de som inte tycker f/e är bra.

Sen kvarstår ju frågan hur man hittar sina referenshörlurar/högtalare som det ska f/e lyssnas igenom. Jag förstår att om man hör skillnader så är det en försämring men jag är mer orolig över de fall man inte hör en förändring och om det beror på att det maskeras av något okänt.

Så jag tror jag vidhåller att "opportunity first" är en minst lika bra tumregel som de andra alternativen.

MVH
/Joel

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi