doze84 skrev:hehe ja tack för hjälpen med förtydligande jag menade cd-spelare. borde kanske ändra det..
Men appropå source first så vet jag inte allt om det men..
Oavsätt vilken del som påverkar slutresultatet mest så tror jag att en del av grundkonceptet i source first är att du kan aldrig uppnå ett ljud som du inte har från källan..
Herregud- detta kunde ha skrivits av mig själv för 2-3 år sedan ! Ja, vart någonstans skall jag börja? jag ska försöka förklara för dig varför jag vet att det jag trodde förut var felaktigt. Men, jag är inte säker på att du vill veta det, eller ta till dig det. Du kan bara gratuleras till att ha kommit till ett forum där många saker kan säkerställas genom kunskap, samt vissa falska hifipåstående som sprids från hifipress kan fasifieras.
Kort sagt kan jag säga: Det spelar ingen roll vart i kedjan felen infinner sig. Felen adderas. Det är slutresultatet som räknas." Souce first" är en dogm som kom till på 70-talet för att sälja lp-12 spelaren.
Sök efter tråden "Source first" en falsifiering" . Här är det flera hundra inlägg där det grundligen förklaras varför source first inte stämmer.
Använd sökfunktionen.Om ditt mål är att få transparent ljud, så är det viktigt att väjla en transparet källa. Tror de flesta kan hålla med om det.
Visst är det så.Om du vill få ett musikaliskt ljud så måste du ha en musikalisk källa.
Om du med musikalisk menar "transparent" är jag med. En spelare som släpper igenom musiken hyfsat opåverkat, eller hur ? Apparaterna kan ju inte själva vara musikaliska- de försämrar endast. De kan inte tolka musiken. Däremot kan det hända att ett "musikaliskt" ljud är något du kanske söker efter. Är det det ? Isådanafall kan jag berätta för dig att ett mjukt, softat ljud med mycket bas kan upplevas som trevligt- om jag var litet slarvig skulle jag kunna kalla det för musikalisk! Jag tror du blandar ihop "transparent" med "musikalisk", om din definition är som jag skrev i förra meningen. Många engelska cd-spelare, tex Linn Karik/Numerik låter inte som masterbandet, utan med hörbar kompression och med en ( något ) platt ljudbild. Om du inte tror mig så ta med en spelarkombo och lyssna i en studio- jämför med masterbandet. Karik/Numerik är designade för att låta som den analoga skivspelaren LP 12- vilket kan göras ännu bättre med en modern cd-spelare, nämligen Rega Apollo.
Du måste alltså hålla öppet att det ljud du föredrar kanske inte är ett transparent ljud. Kan du det ?
Denon 1720 har tex testats och rekommenderats av LTS och Carlssonplanet - det var mycket liten skillnad mellan insignal och utsignal.Om ditt mål är att få ett musikalisk, transparent ljud med så mycket detaljer att du kan höra en knappnål
falla i bänkraderna från en liveinspelad koncert, så måste du ha en källa som plockar fram detta.(dvs om det finns på skivan)
Naturligtvis. Det behöver inte bli dyrt. Men- om du söker ett "analogt, skönt, komprimerat ljud som du kan lyssna till alla dina skivor med samma behållning, kanske du behöver en spelare med ett designat, färgat ljud. Linn påstår att deras cd-spelare gör att alla skivor låter bättre, tom de som är dåligt producerade. Det är sant, på så vis att det mjuka, komprimerade ljudet ( en liten färgning ) gör att alla skivor låter mera lika- sameness heter det. Vill du att dina skivor skall låta mera lika varandra eller vill du höra musiken ofärgat ? En smaksak förstås.
Nackdelen med "sameness" spelaren är att verkligt fina inspelningar inte låter så bra som de borde, eller som de gör om man spelar upp inspelningen genom en transparent signalkälla. Jag kan tillägga att Linns cd 12 och spelaren Ikemi är verkligt goda återgivare, dvs. någon större sameness inträffar inte i dessa nyare produkter. Endast en mild diskantsänkning på 1 db färgar ljudet hörbart. Intressant är också att dessa spelare låter mycket annorlunda än tex karik/Numerik.Alla andra delarna är också viktiga för slutresultatet, inte minst högtalare. Men jag tror detta är ett slag-ord
för att väcka en generation som har slutat bry sig om källan. Man hoppas kunna plocka ut ett fett ljud utan
att stoppa in ett fett ljud.
Ett ljud nära masterbandet kan enligt min mening fås med tex Squeezebox 3 och Squeezebox duet. Än bättre blir det med en benchmark-dac påhängt.Och om det nu är så att du vill höra den där knappnålen måste du kanske punga ut med 60 000kr för en cd.
Varför tror du det? Det låter som att en handlare sagt det. Eller en hifitidning. Prova att låna hem en dyr spelare och lyssna blint mot din denon 1720. Nivåmatchningen måste du göra vid högtalareterminalerna med en voltmeter. Tillverkarna tar till knep där de ibland ger en maxoutput från cd:n med över 2 volt, fast 2 är den normerade standarden. Detta görs ofta i dyrare spelare. Här kan man ibland mäta upp 2, 3 volt, istället för 2, med en testskiva. Testar man två spelare med olika output utan att justera detta i förstärkaren kommer den med högre utnivå vinna testet. Testa sedan blint, med tio exempel. Du kan använda "tunedemmetoden" om du vill. Du kommer troligen bli förvånad över hur vansinnigt svårt det i verkligheten är att skilja två spelare som är välkonstruerade ifrån varandra. Däremot kan du lätt höra om någon spelare komprimerar, eller försämrar, dvs har ett designat ljud.Sen kan du testa dig fram hur mycket du behöver punga ut på resten av grejerna för att höra den hela vägen ut i
rummet. Men utan den cd:n är det kört!
Ja, utan cd låter det ju inget.högtalarval superavgörande på hur ljudet slutligen blir. men det är ingen mening att diskutera högtalare eller
förstärkare om vi inte har en rätt källa som lever upp till dina förväntningar från början.
Om förväntningarna är ett komprimerat, varmt ljud med mycket bas- så, fine. Är förväntningarna istället ett verkligt transparent ljud med minimala försämringar mot masterskivan- så krävs det att man väljer en testad produkt, som visat sig färga mycket litet.Sen vilken del som avgör mest slutresultatet är ju egentligen en anna fråga helt beroende på vilket märke man väljer. Och med tanke på hur otroligt snabbt da-utväcklingen har gått på slutet så är kanske en dålig källa grymt mycket bättre idag än en dålig källa var på tiden då source first begreppet uppstod.
Ja. kan bara hålla med.
DA-omvandlarna har blivit mycket bra, och framförallt billiga, om vi talar cd-bruk. Känsligheten för jitter har minskat dramatiskt i många nya omvandlare, oavsett pris.Jag lägger ju gärna mera cash på källan än på överig utrustning, och det vet jag inte om det är för att det alltid i alla fall mest vetenskapligt visar att det ger bäst resultat på lyssningsupplevelsen eller om det är för att det känns bäst.
Det känns mycket bra att ha det i den ordningen i varje fall:)
Gör som du vill ! Kom bara ihåg att det inte finns några förhållanden som stämmer pris/prestandamässigt vad det gäller cd-spelare och försteg. En billig cd för 2000:- kan låta bättre (korrektare ) än en färgad historia för 60000:-, lika gärna som tvärtom ibland kan vara fallet.