joel skrev:IngOehman skrev:joel skrev: "opportunity first"....Jag säger KÖP!!!.....Vad säger ni om den crazy idéen?
MVH
/Joel
Är det inte en bra idé att veta om den är vad man vill ha, innan kan bestämmer sig för att köpa den?
Jag brukar i varje fall vilja veta det innan jag går och köper något. Att
köpa en sak som inte alls passar ens behov känns ju rätt meningslöst
liksom.

Eller menar du att apparaten säljs till ett så bra pris att man kan köpa
den på ren spekulation? För att sälja den senare och tjäna pengar.

Vh, iö
Nja jag tänkte att om man VET något om vad man vill ha är det kanske inte så viktigt i vilken ordning dessa inhandlas.
Nej, det är det förstås inte.

Prioriteringsordningen har ju inte med anskaffningen att göra, utan med besluten att göra. Det trodde jag var självklart. Man behöver BESLUTA vilka högtalare man skall ha innan man vet vilka egenskaper förstärkaren behöver ha.
joel skrev:Efter som många här efterfrågar F/E tester så kan man ju se vilka produkter som klarat sig bra där och sen köpa i vilken ordning man vill.
Menar du att en apparat inte kan ha några andra egenskaper än att vara eller att icke vara transparent? Alltså att alla apparater som är transparenta skulle vara likvärdiga?
Om de är effektförstärkare så har ju dessutom olika uteffekt, olika storlek, olika pris, olika optimal belastningsimpedans, olika utseende, olika kontaktstandard, olika brus, olika gain...
Så jag förstår inte vad du menar. Även om man vill ha en apparat som klarat sig bra i F/E-lyssning så finns det ju massor av annan information om apparaten som har betydelse för om den passar ihop med högtalarna också - det vill säga valet är ändå svårt att göra innan man vet vilka högtalarna de skall driva.
joel skrev:Om man tror på LINN säljarna kan man ju köpa vad de rekommenderar i vilken ordning man vill.
Det är mycket möjligt, men ingenting jag vet något om. Säger alltså Linn-säljarna så?
joel skrev:Om man inte går på några rekommendationer alls utan skall bygga ett nytt system helt förutsättningslöst utan att lyssna på vad andra säger då återstår det ju att köpa in ett 100tal av varje typ av manick och sen göra vetenskapliga tester. Men där blir det ju verkligen problem eftersom då har man inte en enda referensenhet att testa emot (f/e kan då fungera) men det blir svårt för de som inte tycker f/e är bra.
För den som "tycker något" om något som är objektivt, är hela världen svår, men framförallt är det väl inget som hindrar att man väljer en mindre svartvit metod än att göra som du besrkiver? Varför inte lyssna på ALLA, och sedan helt enkelt tänka och använda sitt omdöme? Det är ju till syvende och sist det som kommer att avgöra ens val till sist oavsett vilket.
Jag har i varje fall inget bättre råd att ge till någon, är att försöka hålla isär "att lyssna" och "att tro". Att lyssna skadar aldrig!
Man är fri att avstå helt från att tro - även om man lyssnar på allt som sägs. De bästa besluten är baserade på förnuft och inte på tro. Även om en lyckosam tro förstås kan vara bättre än ett bristande förnuft.
Ett bristande förnuft brukar dock mest handla om att viljan brister. Viljan att
förstå istället för att få färdiga tumregler för allting. Det går nästan alltid att lite tänka hårdare, och genom att lyssna så behöver an ju inte komma på alla argument själv heller, om det finns en konstruktiv debatt (vettig diskussion = trollfri). Det enda man behöver göra är att tänka tillräckligt hårt för att se vilka argument det är som håller.
joel skrev:Sen kvarstår ju frågan hur man hittar sina referenshörlurar/högtalare
som det ska f/e lyssnas igenom. Jag förstår att om man hör skillnader så är det en försämring men jag är mer orolig över de fall man inte hör en förändring och om det beror på att det maskeras av något okänt.
Det som är så bra med F/E-lyssningen är att den saken är ofantligt mycket mindre kritisk, än i en vanlig lyssning - eftersom det är just
skillnaden men lyssnar efter, felet själv alltså. Där för går det att höra fel som är mycket, mycket mindre än lyssningsanläggningens fel.
Problemet med lyssningens färgningar är därför mycket större i alla andra fall än just när man F/E-.lyssnar. Men självklart är en hygglig lyssning (framförallt brusfri rimligt ren och bredbandig) förnuftigt att välja.
joel skrev:Så jag tror jag vidhåller att "opportunity first" är en minst lika bra tumregel som de andra alternativen.
MVH
/Joel
Alla tumregler är nog ungefär lika dåliga.
Dogmatiska regler tenderar att vara dåliga helt enkelt. Alltså regler som säger att man skall göra på ett vist sätt, utan att förklara varför, och om förklangsförsök finns, så är de i sin tur baserade på påståenden utan grund.
Men - att utgå ifrån det som är oundvilkigt - lyssnaren själv (alltså sig själv) är inte en tumregel. Det är bara fråga om förnuft.
Eller ett sätt att säga att det första valet ju faktiskt redan är gjort - av ens föräldrar.
Sedan kan man fortsätta utifrån detta och göra val som är kompatibla med det av kejan som redan är valt,
eller blunda för verkligheten och förutsättningarna, det vill säga det sunda förnuftet - och istället gå på en tumregel som säger att man skall välja på något helt annat sätt.
(T ex att börja från så långt bort ifrån sig själv som möjligt (source first), eller att börja från vilken punkt som helst i kedjan, på grund av att man får möjlighet att göra ett köp... (opportunity first))
Alla tumregler kännetecknas av att det kan bli fel. Många av att det troligen blir det.
Som jag skrev tidigare - visst kan man lyssna på vad alla säger, även när de presenterar t ex tumregler som går ut på att berätta i vilken ordning man skall komponera ihop sin anläggning. Men att "lyssna" och att "lyssna blindt" ("tro på" alltså, inte förväxla det med blindtester nu

) är väldigt olika saker.
Den som utelämnar det sunda förnuftet och den egna viljan att höra argument och se att helheten mejkar sens, gör sig en otjänst. Det är i varje fall min uppfattning.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).