Rydberg skrev:Om man summerar lite så kan man väl säga att:
1, i princip alla som testat ECO-3 tycker det funkar och
2, de som inte testat vet att det inte funkar.
Sen kan det ju va så att det bara är lättlurade vilsna själar som testat vilket kan förklara 1. Kategori 2 kanske inte orkar testa.
Bill50x har iaf lovat att skicka ett lite prov av den blaska han hade så får vi se om den också har avseed effekt.
Det jag tycker var lite konstigt, när vi testade ECO-3, var att på två av spelarna var vi alla tre "säkra" på att det funkade men på den tredje hörde ingen skillnad (Meridian 588). Detta resultat kom s a s utan en diskussion där vi skulle kunna påverkat varandra. Varför det inte fungerar på 588:an vet jag inte, jag vet däremot att den håller på med massa digitalt trolleri (buffrar och grejar) samt har en dvd-rom för avläsning (tror den läser in snabbare också).
Denna observation kanske kan leda oss närmare sanningen?
Att de som testar upplever skillnad är enkelt att förklara med existerande kunskap. Om det handlar som suggestion så måste den som testar var mottaglig. I den grupp som har provat så finns det en kraftig självselektion: de som är mottagliga för psykologisk påverkan pga positiva förväntningar är också de som provar produkten. ("Lättlurad" är ett värdeomdöme som inte har något med de psykologiska processerna att göra. Vi stämplar folk som "lättlurade" av sociala skäl. ) De som sannolikt inte är receptiva pga av negativa förväntningar kommer inte att prova och skulle troligen inte att uppleva någon skillnad även om de provade. Resultaten som du beskriver är alltså helt de förväntade
även under förutsättning att produkten är verkningslös. Självselektion är för övrigt ett vanligt problem inom beteendevetenskaperna.
Vad gäller samstämmighet mellan testpersonerna utan att man samtalat så måste man komma ihåg att de flesta människors förmåga att tolka stämningar är ganska skärpt. "En tryckande tystnad" är just tryckande pga att vi medelst icke-verbal kommunikation förmedlar våra känslotillstånd. Detta kan var mycket subtilt. Fast det finns ju en del som inte har någon koll alls. Typ tonårsföräldrar.
För min personliga del spelar det ingen roll om ECO-3 har effekt eller inte. Det spelar heller ingen
större roll att människor köper verkningslösa produkter så länge det inte direkt eller indirekt påverkar deras fysiska hälsa. Vad jag däremot bryr mig om är vad som lanseras som kunskap: den bör vara sann.
Det stora dilemmat med hifi-produkter med "new age" stuk som stenar och sprejer är att man måste hävda något fysikaliskt funktionssätt för att de skall fungera, även om det endast är en positiv psykologisk effekt man vill åt. Konsekvensen blir osannolika teorier och en allmän förnekelse av vedertagna vetenskapliga principer. För mig är det det som är det stora problemet.
/Dahlqvist