Bästa Audiocodec?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Bästa Audiocodec?

Inläggav manger » 2008-11-24 00:13

OK, rent objektivt, utan personliga värderingar eller preferenser - rent tekniskt/digitalt/matematiskt/kvalitativt och kvantitativt. Om man ska rippa och komprimera sina CD-skivor för att kunna använda samma musikfiler i datorn (oavsett OS), på hifianläggningen, i den lilla medispelaren, etc idag och om 10-15 år.
Vilken audiokomprimering är den bästa om man ser till högsta troheten till originalet i förhållande till bästa komprimeringsnivån?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2008-11-24 00:22

Jag påstår att FLAC är det bästa, det finns mycket bra information på deras hemsida om man vill fördjupa sig. http://flac.sourceforge.net/
Formatet stödjer även upp till 8 kanaler har jag för mig, så 7.1-ljud borde alltså kunna rymmas.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-11-24 00:31

Oavsett vad man väljer är det tokviktigt att det är lossless - inte för att den hörbara skillnaden är så stor, men vad händer om tio år när formatet man valt är dött, begravet och det inte finns varken mjukvaruspelare eller hårdvaruspelare?
Omkodning? Kaskadkodning låter inte bra alls, och verkligen inte om man börjar blanda komprimeringsvarianter i de olika stegen.
Omrippning? Fem minuter per skiva - förutsatt att det inte finns en enda vinyl, och att alla skivor fortfarande läses felfritt - plus putsande på all metadata, gånger ska vi säga... 2000 CD? Det blir många helger. 8O

Flac skulle även bli mitt val bland de losslessvarianter som finns då hela formatet är öppet, ech dämed blir det inga problem att komma åt all data vid eventuell senare flytt till ett nytt format. Att rädda metadata från WDA eller AAC kanske blir kinkigare.

Diskutrymme är billigt. :)

edit: Om Flac är för stort för den bärbara spelaren konverterar man till ogg/vorbis eller MP3 under överföringen. Amarok tillsammans med Soundkonverter klarar detta galant, och det finns det nog drösvis med annan mjukvara som också gör.

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-11-25 01:24

Jag väljer flac för arkivering och lyssning i hemmaanläggning. mp3 220kb-320kb VBR för lyssning i ipod och bilstereo.

nolimitsoya skrev:edit: Om Flac är för stort för den bärbara spelaren konverterar man till ogg/vorbis eller MP3 under överföringen.

Hmm, nu blev jag nyfiken. Vilken bärbar spelare fixar flac?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-11-25 03:03

Min iAudio gör den, min Motorolatelefon tror jag gör det och jag undrar om inte iRivers och Creatives spelare gör det också.
Det är väl bara iPod som (med flit) inte klarar riktigt någonting alls?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-11-25 08:39

iAudio har väl ganska länge haft bra stöd för flac, t.ex. X5:an och min U3 fixar det (sen är ju 2 GB lite för lite om man ska köra flac).

Det finns ju en möjlighet att köra flac på iPod:en - Rockbox

http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/WhyRockbox

Själv använder jag uteslutande flac hemma (har några gamla mp3:or som jag försöker byta ut allt eftersom). I min bärbara är det en blandning av mp3 och ogg.
When routine bites hard

Återgå till Teknikforum