Vem kom på detta med 2 st surroundhögtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-25 22:18

Chuck_V skrev:"Ställda rätt"

MVH
/g

Innbar för mig första surround högtalaren på 140cm höjd lite snett framför sedan delades resten av högtalarna lika med cirka 20cm höjning med de två bakersta högtalarna högst. Min takhöjd är 240cm.

Du är välkommen att lyssna om du har vägarna förbi, iom att du är intresserad av filmljud, jag har nog bjudit in dig tidigare förresten :oops: dvs om du är nyfiken på hur ett inosystem kan låta.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 22:35

Chuck_V skrev:"Ställda rätt" är något av ett subjektivt gungfly, så jag vet inte vad jag ska svara på den frågan.

Det är lika lätt att svara på den frågan som frågan om någon har lyssnat på 5.1 ljud med max 2 surroundhögtalare ställda rätt.

Det är ju en fördel att hört det man snackar om. Enligt hemmabiotidningaena för några år sedan så räckte 1 subb också.

Eftersom jag hört åtskilliga surrounduppsättningar under 10-13 års tid och alla, som jag kan minnas, har lidigt av samma dåliga surroundljud, så kan det väl knappast vara otur att varje handlare, mässa, privatperson har ställt upp dom fel?

Chuck_V skrev:"Förstår inte riktigt frågan, men jag vill att surroundhögtalarna skall fungera så att jag blir nöjd, varken mer eller mindre.

Ja, men om det funkar bättre med fler, är det inte en fördel att kolla upp det då? Du håller väl på att uppgradera din hemmabio? Då är det väl ett ypperligt tillfälle att testa det. Fördelarna är ju inte bara ljudmässigt utan även möbleringsmässigt där man kan använda mindre högtalare på väggen.

Chuck_V skrev:"Och för att jag ska känna mig nöjd så har jag en dragning för att fösöka återgskapa det mixaren hörde i studion, även om det av vissa kan anses vara en psykosakustisk mardröm.

MVH
/g

Återskapa det som var i biografen, alltså fler surroundhögtalare? Har du någon direkt fakta att dom mixar om surrounderna mellan biografmixen och dvd/blu-ray mixen? På vilket sätt skulle man ändra på surroundljudet om man istället mixar med 2 högtalare än 8 st? Det är ju fortfarande bara 2-kanaler oavsett om det är 2 eller 8 högtalare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-25 22:41

Återskapa det som var i biografen

Jag trodde det var fonogrammet som skulle återges! 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-11-25 23:08

Jag tror inte att hela problemet är att man bara har 2 bakhögtalare i en 5.1 uppsättning.

Jag tror att den största boven i dramat är att dom bakre högtalarna ofta sitter alldeles för nära lyssnaren ! Om man placerar dom bakre högtalarna lika långt bakåt som dom främre är framför lyssningsposition, då borde dom bakre kunna spela upp ett minst lika bra stereoperspektiv som fronthögtalarna !

Det är väl det här problemet man försöker "trolla bort" genom att ha många bakre högtalare, som spelar upp en diffus ljudbild ?

Eller ?

Mvh/Janne
Senast redigerad av jannemannen 2008-11-25 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-25 23:10

Hört sånt med och det funkar inte heller, enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 00:27

Bakkanalerna har ett fundamentalt mycket större ljudfält att återge. Fungerar helt enkelt inte med två högtalare, oavsett om det är två eller fler kanalar som skall hanteras.

Däremot har jag hittills inte stött på mer än ett fåtal inspelningar som haft information som kräver en "centerkanal" bak.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 09:15

Problemet är ju att det går att placera högtalarna med öronen. Detta gör liksom hela sööörund-skiten helt ut spel. Lite. Jag sitter och irriterar mig när jag hör högtalaren spela. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 09:25

Senast redigerad av Chuck_V 2008-11-26 09:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 09:32

Senast redigerad av Chuck_V 2008-11-26 09:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 09:34

subjektivisten skrev:Det är ju en fördel att hört det man snackar om. Enligt hemmabiotidningaena för några år sedan så räckte 1 subb också.

Vad har hemmabiotidningarna med saken att göra?

"Ställda rätt" är fortfarande något subjektivt, så jag kan inte svara på den frågan på ett bra sätt, lika lite som du själv kan svara på om de uppsättingar som du lyssnat på i 10 års tid varit "ställda rätt".

Vad som "räcker" är ytterligare en subjektiv åsikt, som inte utan vidare kan överföras på en större population bara för att man själv har den åskiten.

Ja, men om det funkar bättre med fler, är det inte en fördel att kolla upp det då? Du håller väl på att uppgradera din hemmabio? Då är det väl ett ypperligt tillfälle att testa det. Fördelarna är ju inte bara ljudmässigt utan även möbleringsmässigt där man kan använda mindre högtalare på väggen.

Visst är det bra att kolla upp saker, det gör jag hela dagarna. Men vad "bättre" är torde väl vara upp till betraktaren i det här fallet. Dock är det alltid trevligt med åsikter, och jag är givetvis öppen för argument om alternativa lösningar som man inte praktiserar när man skapar mixen i studion.

Återskapa det som var i biografen, alltså fler surroundhögtalare?

Nej, åsterskapa det mixaren hörde när han gjorde sitt jobb. Jag vill inte återskapa biografmiljön varken ljud- eller bildmässigt. Min åsikt är att jag kan göra ett jobb i mitt hem som är prestandamässigt överlägset de flesta biografer.

Har du någon direkt fakta att dom mixar om surrounderna mellan biografmixen och dvd/blu-ray mixen? På vilket sätt skulle man ändra på surroundljudet om man istället mixar med 2 högtalare än 8 st? Det är ju fortfarande bara 2-kanaler oavsett om det är 2 eller 8 högtalare.

Ja, det jag påstår är fakta och det är ett faktum att om-mixningen utförs med 2 st surroundhögtalare för 5.1-släpp på DVD och Blu-ray, enligt det jag skrev tidigare.

Behöver du en oberoende referens för att tro på ovanstånde?

Jag har aldrig påstått att man mixar om surrounderna explicit, bara att en ommixning utförs och det innefattar surroundhögtalarna, och den görs med 2 st surroundhögtalare i studion för en 5.1-mix, en för varje kanal, inte 2 per kanal eller 4 per kanal, utan 1 högtalare.

MVH
/g

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 14:20

Chuck_V skrev:"Ställda rätt" är fortfarande något subjektivt, så jag kan inte svara på den frågan på ett bra sätt, lika lite som du själv kan svara på om de uppsättingar som du lyssnat på i 10 års tid varit "ställda rätt".

Vad som "räcker" är ytterligare en subjektiv åsikt, som inte utan vidare kan överföras på en större population bara för att man själv har den åskiten.

Nja, jag menar att dom ska vara någolunda rätt uppställda. 6 st som sitter alla i en klump längst bak är ju ingen bra test direkt, samma som man skulle ställa upp 2 st fel med. :)

Chuck_V skrev:Visst är det bra att kolla upp saker, det gör jag hela dagarna. Men vad "bättre" är torde väl vara upp till betraktaren i det här fallet. Dock är det alltid trevligt med åsikter, och jag är givetvis öppen för argument om alternativa lösningar som man inte praktiserar när man skapar mixen i studion.

Detta stämmer ju inte helt eftersom man gör ju det, när man skapar mixen för biografer. Sen säger du själv av vissa bolag inte ändrar på den mixen alls. Sen finns det ingen anledning att ha sämre ljud bara för man hade det tidigare i kedjan. Många skivor är gjorda med Yamaha NS10 som monitor, betyder det att du måste ha lika dåligt ljud hemma för avlyssna dom skivorna, eller finns det en fördel att ha bättre högtalare? :)

Chuck_V skrev:Nej, åsterskapa det mixaren hörde när han gjorde sitt jobb. Jag vill inte återskapa biografmiljön varken ljud- eller bildmässigt. Min åsikt är att jag kan göra ett jobb i mitt hem som är prestandamässigt överlägset de flesta biografer.

Ja men tänk om du kan få mycket bättre med fler högtalare? Det är ju fler och fler som börjar använda fler börjar använda det och dom gör det knappast för det är frugan som tjatar på dom ;)

Chuck_V skrev:Ja, det jag påstår är fakta och det är ett faktum att om-mixningen utförs med 2 st surroundhögtalare för 5.1-släpp på DVD och Blu-ray, enligt det jag skrev tidigare.

Behöver du en oberoende referens för att tro på ovanstånde?

Har du någon referens som styrker detta så är det ju bra. :)

Chuck_V skrev:Jag har aldrig påstått att man mixar om surrounderna explicit, bara att en ommixning utförs och det innefattar surroundhögtalarna, och den görs med 2 st surroundhögtalare i studion för en 5.1-mix, en för varje kanal, inte 2 per kanal eller 4 per kanal, utan 1 högtalare.

MVH
/g

Ja, men frågan är väl vad man gör i dom omixningarna. Vad blir skillnaden att mixa ljudet med 8 st surroundhögtalare för 2 kanaler eller 2 st högtalare?
Om jag ska bara gissa så skulle jag tro man mixar ner 7.1 ljudet till 5.1 och kanske ändrar vissa nivåer för hemmet. Om jag ska gissa.

Men oavsett, testa det, du kanske kommer gilla det. För mig är ett ett måste, enda möjligheten om jag ska ha surroundljud. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-26 14:47

meanmachine skrev:
Återskapa det som var i biografen

Jag trodde det var fonogrammet som skulle återges! 8)

Tror du man spelar fonogram i biografer? :lol:

Man spelar videogram*, och informationen på dessa
försöker man återge, i biografen! 8)

(Både den på sta'n och den därhemma.)

Vh, iö

- - - - -

Dessa kan vara i många olika format. I "biografer på sta'n" är de
vanligtvis i form av 35mm film, eller på den gamla goda tiden så
fnns ju även 70mm! :)

I "biografer på landet" är det dock tyvärr ofta bara digital-format
som erbjuds - men jag vet ju att många biografföreståndare är av
uppfattningen att det trots allt är ett bättre alternativ än att få
gamla slitna 35 mm filmer som spelats ned i storstäderna innan de
blir tillgängliga för landsortsbefolkningen. :?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-26 14:59

Hööööörudu! Gör dig inte lustig på min bekostnad... :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 15:21

subjektivisten skrev:Detta stämmer ju inte helt eftersom man gör ju det, när man skapar mixen för biografer. Sen säger du själv av vissa bolag inte ändrar på den mixen alls. Sen finns det ingen anledning att ha sämre ljud bara för man hade det tidigare i kedjan. Många skivor är gjorda med Yamaha NS10 som monitor, betyder det att du måste ha lika dåligt ljud hemma för avlyssna dom skivorna, eller finns det en fördel att ha bättre högtalare? :)

1 bolag av de jag räknade upp gör ingen om-mixning alls, majoritetet gör det idag.

Liknelsen med NS10 tycker jag är icke relevant, det är en helt annan fråga som inte har med ljud på film att göra. Och absolut inte med antalet surroundhögtalare, men det är en rolig liknelse trots allt.

Har du någon referens som styrker detta så är det ju bra.

Givetvis, Marc Fishman på frågan om hur miljön för om-mixningen för hemmabruk ser ut:
"Regarding room setup, you are correct. the setup for these mixes are done with single surround speakers for each surround channel... I don't know of anyone doing it differently."

Ja, men frågan är väl vad man gör i dom omixningarna. Vad blir skillnaden att mixa ljudet med 8 st surroundhögtalare för 2 kanaler eller 2 st högtalare?
Om jag ska bara gissa så skulle jag tro man mixar ner 7.1 ljudet till 5.1 och kanske ändrar vissa nivåer för hemmet. Om jag ska gissa.

Man justerar bland annat nvåerna för att kompensera för närfältlyssning.

Det är snarare tvärt om mot dig gissning, 5.1 utvidgas numera för vissa titlar till 7.1 av antingen externa efterproduktionsbolag utanför filmbolagets sfär, eller av dem själva.

7.1 är på bio enbart L Lc C Rc R samt Ls Rs och LFE, "bara" 2 surroundkanaler men fler frontkanaler alltså. Och det görs utifrån den 5.1-master som tas fram, och bearbetas till Bio-7.1, Hemma-7.1/5.1 eller inte alls. Om jag får gissa tror jag inte att en mix med L Lc C Rc R och Ls Rs samt LFE om-mixas, utan den är en produkt efter 5.1 mastern har gjorts.

MVH
/g

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 15:48

Chuck_V skrev:Liknelsen med NS10 tycker jag är icke relevant, det är en helt annan fråga som inte har med ljud på film att göra. Och absolut inte med antalet surroundhögtalare, men det är en rolig liknelse trots allt.

Liknelsen är ju rätt bra eftersom du verkar sätta mycket värde i saker och uppsättningar som folk använder när dom mixar filmer. Det samma borde då gälla musik och NS10. För det borde väl vara samma sak, att vilja ha såsom mixningen skede?

Chuck_V skrev:Givetvis, Marc Fishman på frågan om hur miljön för om-mixningen för hemmabruk ser ut:
"Regarding room setup, you are correct. the setup for these mixes are done with single surround speakers for each surround channel... I don't know of anyone doing it differently."

Gut. Då är frågan, hur påverkar det ljudet? Mixar man olika om man mixar med 8 st 2-kanals surroundhögtalare än med 2 st 2-kanalssurroundhögtalare? Min gissning är att det är lite som analogt och digitalt. Spelar man in analogt på band så kan man hävda att bästa sättet att återge det är via annan analog apparat, typ bandkopia på R2R eller vinyl. Eller så kan man hävda att via omvandling till något helt annat, digitalt, så kan man återge det ännu bättre, fast det är något helt "annat". Förstår du vad jag menar?
Att det kanske är rätt så orelevant om man mixar med 2 eller 12 surroundhögtalare (när dom i båda fallen endast har två kanaler) utan det beror vilket sätt som är bäst att packa upp informationen i hemmet.

Bara en tanke.

Chuck_V skrev:Det är snarare tvärt om mot dig gissning, 5.1 utvidgas numera för vissa titlar till 7.1 av antingen externa efterproduktionsbolag utanför filmbolagets sfär, eller av dem själva.

7.1 är på bio enbart L Lc C Rc R samt Ls Rs och LFE, "bara" 2 surroundkanaler men fler frontkanaler alltså. Och det görs utifrån den 5.1-master som tas fram, och bearbetas till Bio-7.1, Hemma-7.1/5.1 eller inte alls. Om jag får gissa tror jag inte att en mix med L Lc C Rc R och Ls Rs samt LFE om-mixas, utan den är en produkt efter 5.1 mastern har gjorts.

MVH
/g

Tackar :)

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 17:46

subjektivisten skrev:Liknelsen är ju rätt bra eftersom du verkar sätta mycket värde i saker och uppsättningar som folk använder när dom mixar filmer. Det samma borde då gälla musik och NS10. För det borde väl vara samma sak, att vilja ha såsom mixningen skede?

Film mixas genrellt sätt på högkvalitativ utrustning enligt givna ramar i förhållande till hur musik mixas. Så nej, jag tycker inte liknelsen med bra/dåliga högtalare är speciellt relevant, men låter sig ändå göras.

Och det är helt ok för mig, jag är dock inte alls lika petig för min egen del när det kommer till musik jämfört med film.

Gut. Då är frågan, hur påverkar det ljudet? Mixar man olika om man mixar med 8 st 2-kanals surroundhögtalare än med 2 st 2-kanalssurroundhögtalare? Min gissning är att det är lite som analogt och digitalt. Spelar man in analogt på band så kan man hävda att bästa sättet att återge det är via annan analog apparat, typ bandkopia på R2R eller vinyl. Eller så kan man hävda att via omvandling till något helt annat, digitalt, så kan man återge det ännu bättre, fast det är något helt "annat". Förstår du vad jag menar?

Är inte riktigt med på resonemanget men det jag vill säga, som var mitt intågande i tråden var att idén med 1 högtalare per surroundkanal just i det här forumet är hårt kritiserat (säkert med all rätt). Men är inte speciellt kontroversiellt eftersom majoriteten av filmbolagen de facto om-mixar sina ljudspår i faciliteter där man just använder 1 högtalare per kanal.

Att det kanske är rätt så orelevant om man mixar med 2 eller 12 surroundhögtalare (när dom i båda fallen endast har två kanaler) utan det beror vilket sätt som är bäst att packa upp informationen i hemmet.

Bara en tanke.

Det är mycket möjligt. :)

Men för att vända på steken, vem var snillet som kom på idén att utforma musikåtergivning med endast 2 kanaler och 2 högtalare?

MVH
/g

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 17:58

Chuck_V skrev:Film mixas genrellt sätt på högkvalitativ utrustning enligt givna ramar i förhållande till hur musik mixas. Så nej, jag tycker inte liknelsen med bra/dåliga högtalare är speciellt relevant, men låter sig ändå göras.

Och det är helt ok för mig, jag är dock inte alls lika petig för min egen del när det kommer till musik jämfört med film.

Kvalitén på utrustningen är ju knappast något som är generell eller maximal. Som THX standarden som inte säger speciellt mycket hur själva ljudet verkligen ÄR.
Samma som i studiosammanhang där man använder NS10, som varit en referensmonitor i många sammanhang, men det betyder ju inte att den ger maximal ljudkvalité.

Chuck_V skrev:Är inte riktigt med på resonemanget men det jag vill säga, som var mitt intågande i tråden var att idén med 1 högtalare per surroundkanal just i det här forumet är hårt kritiserat (säkert med all rätt). Men är inte speciellt kontroversiellt eftersom majoriteten av filmbolagen de facto om-mixar sina ljudspår i faciliteter där man just använder 1 högtalare per kanal.

Nja, det beror ju på. För biograf så verkar det som 8-12 är vad man använder. Att man har sämre "standard" för hemmamixning är nog bara en eftergift för "WAF" faktorn.
Resonemanget är att bara för man använder en standard vid mixning (analogt = 2 högtalare) så betyder inte det att man får ut maximal kvalité om man använder den standarden (analogt - 2 högtalare) för uppspelning vid hemmabruk, utan man kan få bättre resultat av något annat (digitalt - 8 högtalare).

Chuck_V skrev:Men för att vända på steken, vem var snillet som kom på idén att utforma musikåtergivning med endast 2 kanaler och 2 högtalare?

MVH
/g

Ja, det beror väl på att man började med det för snart 50 år sedan. Men visst, flerkanalsmusik kan ju bara bättre om det är gjort rätt. Ingvar brukar köra demo med vanlig musik som han kör via PL-II (har jag för mig) med sina 6-8 st surroundhögtalare och det låter kanon. Bara boka tid för demo. :)

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 19:21

subjektivisten skrev:Kvalitén på utrustningen är ju knappast något som är generell eller maximal. Som THX standarden som inte säger speciellt mycket hur själva ljudet verkligen ÄR.
Samma som i studiosammanhang där man använder NS10, som varit en referensmonitor i många sammanhang, men det betyder ju inte att den ger maximal ljudkvalité.

Jag säger bara att det finns betydande skillnader i mixning för film respektive musik avseende krav/standarder osv, så jag anser inte att den jämförelsen är överförbar.

Nja, det beror ju på. För biograf så verkar det som 8-12 är vad man använder. Att man har sämre "standard" för hemmamixning är nog bara en eftergift för "WAF" faktorn.

Kan du verifiera påståendet ovan att standarden är sämre för om-mixningar för släpp på DVD och Blu-ray?

MVH
/g

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-11-26 19:52

Chuck_V skrev:Och för att jag ska känna mig nöjd så har jag en dragning för att fösöka återgskapa det mixaren hörde i studion, även om det av vissa kan anses vara en psykosakustisk mardröm.

Kul ord det där. En akustisk psykos? Låter hemskt. ;) Eller kanske är det
allledes (på alla sätt) underbart? :D Mardröm däremot ...

Kaffekoppen skrev:Bakkanalerna har ett fundamentalt mycket större ljudfält att återge.

Så där tror jag inte att man kan använda ordet fundamentalt. :?

Jag förstår att du menade ”väsentligt mycket större ljudfält” (#). Väsentligt
i betydelsen avsevärt, nota bene!
  Väsentlig kan även betyda grundläggande/fundamental – men det var ju
inte vad du menade (man kan inte skriva ”grundläggande mycket större”)!

#) Men behövs ”mycket” då?

Hmm, förstår du vad jag menar? Jag är verkligen ingen pedagog ... :(

– – – – –

På ämnet (till dem som talar om WAF/visuell estetik?) vill jag säga att det
väl inte är någon hemlighet att multipla högtalare för varje bakkanal kan
vara att föredra visuellt estetiskt framför ett färre antal högtalare. Det
större antalet kan nämligen göras fysiskt mindre, monteras på väggen och
målas i diskret färg ... Ja, det vill säga samma saker som Ingvar påtalade
för Ken Kantor där på sjukhuset. :P

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 20:17

Chuck_V skrev:Jag säger bara att det finns betydande skillnader i mixning för film respektive musik avseende krav/standarder osv, så jag anser inte att den jämförelsen är överförbar.

Varför inte det?

Chuck_V skrev:Kan du verifiera påståendet ovan att standarden är sämre för om-mixningar för släpp på DVD och Blu-ray?

MVH
/g

Nej, inte mer än att det låter mycket sämre.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-11-26 20:38

Jag tycker vi skall vara glada att dom flesta filmixningsstudiorna använder sig av väldigt liknande setuper (till skillnad från musikstudios)och att väldigt många filmer mixats med tex. Miller & Kreisel högtalare (Blev ju nästan standard i massvis med studios) och att THX har varit med att utformat många studios vilket jag tycker har gjort att vi fått en ganska jämn ljudkvalitet på mycket mixar.

Tänk om musik mixats på samma sätt att försöka få så mycket dynamik och så lite komprimering som möjligt istället för tvärtom som det är idag.

Länge leve filmljudet!!

Thomas

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-11-26 21:04

subjektivisten skrev:Varför inte det?

Därför, att jag anser jämförelsen icke överförbar, pga att jag inte nödvändigtvis tycker att uppsättingar med 2 högtalare till surroundkanalerna är en helt igenom dålig idé.

Men det har jag anledning att anta att NS10 är som högtalare.

MVH
/g

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-26 22:28

Chuck_V skrev:Därför, att jag anser jämförelsen icke överförbar, pga att jag inte nödvändigtvis tycker att uppsättingar med 2 högtalare till surroundkanalerna är en helt igenom dålig idé.

Men det har jag anledning att anta att NS10 är som högtalare.

MVH
/g

Nja, jämförelsen handlar ju om att en set-up blir inte bättre bara för man använder den som monitor. Du får ju gärna dema mig ett system med 2 st surroundhögtalare som låter bra, jag är nyfiken eftersom det skulle spara mig massa pengar.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-11-26 22:46

Jag kör med tre bredbands element på var sida. Alltså två snett framåt, två på höger och vänster sida och två långt bak i rummet men inte i hörnet. Elementen på mitten på höger och vänster är dessutom ur fas vilket som alla vet totalt spolierar ljudbilden och ger upphov till att ljudet kommer från en odefinierad riktning på höger eller vänster sida.
Fy ! på mej! Jag vet att man inte får koppla in högtalare på detta viset, men jag gillar ljudet som verkligen ger en känsla av att vara ett surround ljud och inte effektljud från höger och vänster sida bakifrån.
Att jag dessutom har höger och vänster front placerade vid dukens ytterkant, samt två! Mitthögtalare den ena i underkant och en i överkant törs jag inte nämna, men jag gillar att dialogen kommer från mitten av duken.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi