subjektivisten skrev:Det är ju en fördel att hört det man snackar om. Enligt hemmabiotidningaena för några år sedan så räckte 1 subb också.
Vad har hemmabiotidningarna med saken att göra?
"Ställda rätt" är fortfarande något subjektivt, så jag kan inte svara på den frågan på ett bra sätt, lika lite som du själv kan svara på om de uppsättingar som du lyssnat på i 10 års tid varit "ställda rätt".
Vad som "räcker" är ytterligare en subjektiv åsikt, som inte utan vidare kan överföras på en större population bara för att man själv har den åskiten.
Ja, men om det funkar bättre med fler, är det inte en fördel att kolla upp det då? Du håller väl på att uppgradera din hemmabio? Då är det väl ett ypperligt tillfälle att testa det. Fördelarna är ju inte bara ljudmässigt utan även möbleringsmässigt där man kan använda mindre högtalare på väggen.
Visst är det bra att kolla upp saker, det gör jag hela dagarna. Men vad "bättre" är torde väl vara upp till betraktaren i det här fallet. Dock är det alltid trevligt med åsikter, och jag är givetvis öppen för argument om alternativa lösningar som man inte praktiserar när man skapar mixen i studion.
Återskapa det som var i biografen, alltså fler surroundhögtalare?
Nej, åsterskapa det mixaren hörde när han gjorde sitt jobb. Jag vill inte återskapa biografmiljön varken ljud- eller bildmässigt. Min åsikt är att jag kan göra ett jobb i mitt hem som är prestandamässigt överlägset de flesta biografer.
Har du någon direkt fakta att dom mixar om surrounderna mellan biografmixen och dvd/blu-ray mixen? På vilket sätt skulle man ändra på surroundljudet om man istället mixar med 2 högtalare än 8 st? Det är ju fortfarande bara 2-kanaler oavsett om det är 2 eller 8 högtalare.
Ja, det jag påstår är fakta och det är ett faktum att om-mixningen utförs med 2 st surroundhögtalare för 5.1-släpp på DVD och Blu-ray, enligt det jag skrev tidigare.
Behöver du en oberoende referens för att tro på ovanstånde?
Jag har aldrig påstått att man mixar om surrounderna explicit, bara att en ommixning utförs och det innefattar surroundhögtalarna, och den görs med 2 st surroundhögtalare i studion för en 5.1-mix, en för varje kanal, inte 2 per kanal eller 4 per kanal, utan 1 högtalare.
MVH
/g