Olika längd på högtalarkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Olika längd på högtalarkabel?

Inläggav subjektivisten » 2004-10-15 00:02

Ja, jag skulle vilja köpa bättre kablar till mina högtalare. Ja, det kommer inte bli någon "lunchlåda" eller sånt :lol: , utan tänkte testa Marcus cables. Den frågan jag undrar över är, kan jag ha olika längder på kablarna? Som högtalarna står nu och förstärkaren så är det kanske 2 meter till närmaste och ca 5 meter till nästa. Är det helt okej med kvalitetskablar som är så olika i längd? Marcus cables högtalarkablar ska ha t ex 4 gånger längre resistens än t ex Supra Ply 2.0 och liknade kablar. För enligt vissa så är det sämre att ha för lång kabel som ligger ihoprullad.

Någon som kan ge tips?

Mvh

Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-15 00:08

Hej Zubi
Du kan få köpa 5 Kg EKK av mig för nån hundring. 8)
Senast redigerad av mattepatte(removed) 2004-10-20 16:55, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Olika längd på högtalarkabel?

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-15 00:12

subjektivisten skrev: För enligt vissa så är det sämre att ha för lång kabel som ligger ihoprullad.

Någon som kan ge tips?

Mvh

Mattias

Jag skulle ha kört med lika långa kablar. Jag tror inte det spelar någon roll alls, för ljudet, men ändå...

Men jag skulle akta mig noga för att rulla ihop en högtalarkabel, i alla fall om jag skulle spela musik genom den. Bättre då att dra en slinga (out 'n' return).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-15 00:14

Rent teoretiskt så bör man ju försöka ha lika längd, och så kort som möjligt vanligvis.

Men i praktiken så tror jag det är oerhört svårt att höra någon skillnad om en kabel är någon meter längre än den andra, ja jag skulle inte bli förvånad om det är i princip omöjligt.

Rent teoretisk bör man väl helst undvika att ha kablar liggandes ihoprullade eller ihopbökade med andra kablar t ex. nätkablar. Men även här tro jag det är sällan man verkligen hör någon klar påverkan, men det är ju vettig och lätt att undgå att ha kablarna så och därmed minimera risken att få in eller ge ut störningar till andra kablar.

"Guldöronen" torde väl ha en helt annan uppfattning med tanke på att de gärna hävdar att de hör skillnad lätt som en plätt om det är det minsta fel eller skillnader på nåt. Så man får väl anta att de mäter upp sina kablars längd på tiondels millimetern, med tanke på att de får magsår på stört om deras fina luftlagrade stereobänk tappat 0,0001 mb i tryck på nån hylla...... :lol:

Jag tror du i ditt fall kan göra det som blir praktiskt/estetiskt vettigast för dig utan att ligga sömnlös och tugga på örngotten......

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-15 01:32

mattepatte skrev:Hej Zubi
Du kan få köpa 5 Kg EKUA av mig för nån hundring. 8)

jag behöver högtalarkabel! :roll:

Kanske kan passa på att sno lite plats i tråden o fråga om någon har lite sladd över? :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-15 01:59

mattepatte skrev:Hej Zubi
Du kan få köpa 5 Kg EKUA av mig för nån hundring. 8)

Nja, tänkte köpa dessa http://www.marcuscables.com/audio_speaker.htm, 300kr meter duger för mig, och så är dom snygga också (viktigast 8) )
Bild

Max_Headroom skrev:Jag skulle ha kört med lika långa kablar. Jag tror inte det spelar någon roll alls, för ljudet, men ändå...

Men jag skulle akta mig noga för att rulla ihop en högtalarkabel, i alla fall om jag skulle spela musik genom den. Bättre då att dra en slinga (out 'n' return).

Ja, men det är ju det som är lilla problemet. Att har jag lika långa kablar nu så är den en som blir för lång och svårt att kunna dra ut den ordentligt utan att den ligger fult på golvet. :roll:

Dr_Tinnitus, Ja, jag vet inte hur jag ska göra. Vill inte ha någon ljudförsämring och så vill jag gärna att det ser snyggt ut utan massa kablar som ligger som en boa runt högtalaren.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-15 02:45

Skillnaden mellan element och filter brukar vara större än skillnaden på kabellängd. Dessutom låter högtalarna olika iaf beroende på hur de står. Ihoprullad kabel skulle jag definitivt avråda ifrån.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 09:28

Fram för ormbon! Slumpmässig koppling mellan kablarna ger i genomsnitt noll överhörning. 8)

Allvarligt talat så tror jag att upplevd skillnad på råttbon kontra snygga upplindningar korrelerar starkt med lyssnarens (visuella)ordningssinne. Gissa hur mitt ordningssinne är...! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-15 09:40

Hellre samma längd på kablarna. Tänk på att resistans och induktans på kabeln blir dubbelt så stora om det är dubbelt så lång kabel och det blir skillnad mellan höger och vänster (i och för sig inte alls mycket i det stora hela).

Men här har jag själv alltid syndat då jag förut körde med gammal Supra 4 mm^2 där den ena längden var runt 1,5 m längre än den andra. Det gav bra variation för möbleringsändringar. Numera köra jag några elkablar som är ca 10 meter långa, och då skiljer det ändå någon meter. Men va fan, jag tror det finns värre ljudförstörare än att det skiljer en smula i längd mellan högtalarkablarna. Men i ditt fall så vill du ha ganska mycket olika längd på kablaget, och då tycker jag att det är mer befogat att välja samma längd på dem.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-15 12:09

Tackar för alla svar. Ja, jag ska försöka slippa ha någon större skillnad på längden på kablarna, får se, kanske måste möblera om ändå, så då slipper jag detta problem. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-10-15 13:17

Ja nu är ju jag inget "guldöra", men jag har inte hört skillnad på olika långa kablar (jmf med lika långa) hemma. I ett fall handlade det om c:a 10 m resp 7 m, i ett annat fall handlar det om c:a 6 m resp 3 m och i det tredje fallet hanlade det om c:a 1,5 m resp 3,5 m.

Olika (sorters) kablar har jag dock hört skillnad på - särskilt tydligt i det "längsta" fallet.

Mina tester av olika längder till respektive högtalare gjorde jag just för att utröna om jag kunde kapa respektive sida optimalt, eller om jag var tvungen att leva med slingor o härvor.

Och följaktligen lever jag nu (i högönsklig välmåga) med olika långa kablar till mina högtalare. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-15 14:37

subjektivisten,

Om du använder dig av kablar med låg resistans och induktans (kapacitansens inverkan är helt försumbar i 99.9 % av fallen) så kommer du avgjort inte att höra någon skillnad. Dubbelt av ingenting är fortfarande ingenting. 8)
Vill du vara en petimeter så kan du ju alltid välja en kabel med dubbla resistansen och induktansen (per meter) till den kortare längden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-15 18:36

Isidor skrev:subjektivisten,

Om du använder dig av kablar med låg resistans och induktans (kapacitansens inverkan är helt försumbar i 99.9 % av fallen) så kommer du avgjort inte att höra någon skillnad. Dubbelt av ingenting är fortfarande ingenting. 8)
Vill du vara en petimeter så kan du ju alltid välja en kabel med dubbla resistansen och induktansen (per meter) till den kortare längden.

Från Marcus sida om kablarna;
Den effektiva ledararean är 2 x 2.0mm2 men man får ha i åtanke att denna kabel har ca 4ggr lägre resistans (2,08 Ohm per kilometer) än t.ex. Supra Ply 2.0 (8,1 Ohm per kilometer). Går man upp i area (vilket är vanligt med rena kopparkablar) får man problem med hög induktans. Maestro lyckas med en god avvägning och sund konstruktion få både lågt motstånd och låg induktans samt kapacitans.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 18:55

...så 10 meter ger 0,08 ohm för 2 mm2 koppartråd.

Kan jämföras med en temperaturhöjning på 2 grader i talspolen om DC-resistansen är 4 ohm och rumstemperatur råder.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-15 19:14

Som sagt har 5 kg high end kabel för en hundring. :wink:
Inaktiverad användare!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-15 19:50

mattepatte

Som sagt har 5 kg high end kabel för en hundring

High end....? Betyder det att högtalarnas kontakter måste sitta hög upp på lådan???

:D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-16 11:38

Hej "Subjektivisten"

Har själv beställt Marcus Cables kablarna och de kommer "när som helst".
(De är kraftigt försenade pga sen batch från deras leverantör... skulle haft dem för två veckor sedan :evil: .)

Om du har tålamod kan jag återkomma med tyck om dem. PM:a isåfall.

Använder idag QED silver anniversary (bra kabel) som snörar ihop ett par piP högtalare med en Amplifix förstärkare och en Pioneer 668.
Tycker M C kabeln verkar väl avvägd, fast lite dyrare än jag tänkt för kablage egentligen.

:wink: Henke

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-10-16 14:21

subjektivisten,

Jag hoppas att du inser att vi talar om frekvensgångsskillnader som är några hundradelar av en dB här... 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-16 16:32

Isidor skrev:subjektivisten,

Jag hoppas att du inser att vi talar om frekvensgångsskillnader som är några hundradelar av en dB här... 8)

Mmm, kanske något större mekaniska och elektriska skillnader mellan dom olika högtalarna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-19 21:18

kosmoskatten skrev:Hej "Subjektivisten"

Har själv beställt Marcus Cables kablarna och de kommer "när som helst".
(De är kraftigt försenade pga sen batch från deras leverantör... skulle haft dem för två veckor sedan :evil: .)

Om du har tålamod kan jag återkomma med tyck om dem. PM:a isåfall.

Använder idag QED silver anniversary (bra kabel) som snörar ihop ett par piP högtalare med en Amplifix förstärkare och en Pioneer 668.
Tycker M C kabeln verkar väl avvägd, fast lite dyrare än jag tänkt för kablage egentligen.

:wink: Henke

Ja, berätta vad du tycker om dom. Har ingen lust att lägga ut några större summor på högtalarkablar så dessa är lagom för mig :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-20 10:03

Subjektivisten, du kan lugnt köra med olika längder på kablarna! Det hade jag gjort.

Det blir inga speciella nackdelar och du slipper dessutom att den överflödiga längden på den ena kabeln ligger och skräpar!

Skam till sägandes ska jag dock själv säga att jag kör med lika långa snablar... MEN, det beror enbart på att jag hade färdigkapade längder och inte pallar grotta med kablarna! Roliga lyssna på musik eller göra något annat istället! 8)

mvh
J.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-20 15:52

Kanske Marcus själv som tillverkar kablarna har svar på frågan? Han om någon borde ju veta hur hans kablar uppför sig i olika längder! Berätta gärna om hur kablarna funkar när dom anlänt, jag har också funderat på hur stor praktisk betydelse längden har*.

* På högtalarkablar alltså.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-20 16:54

Dr_Tinnitus skrev:mattepatte

Som sagt har 5 kg high end kabel för en hundring

High end....? Betyder det att högtalarnas kontakter måste sitta hög upp på lådan???

:D

Dr Tinnitus

EKK :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-21 12:33

-lindvall- skrev:Kanske Marcus själv som tillverkar kablarna har svar på frågan? Han om någon borde ju veta hur hans kablar uppför sig i olika längder! Berätta gärna om hur kablarna funkar när dom anlänt, jag har också funderat på hur stor praktisk betydelse längden har*.

* På högtalarkablar alltså.

Juppz, har ju såklart frågat honom också, men vill ha flera syner på det. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-21 12:35

En potentiell fördel med lika långa kablar är ju att om man mot förmodan skulle vilja avyttra dem efter ett tag, så är de antagligen mer lättsålda ifall de är lika långa.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-21 13:26

Ja, jag hade säkert kunna sälja mina EKK - med ett inköpspris på 7,90 kr metern i längden totalt 10 meter är ju andrahandsvärdet säkerligen enorm.

SÄLJA en kabel? Uh? Låter som att sälja begagnad motorolja typ, förbrukningsvara... (som iofs ska återvinnas)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-21 13:38

Ja vadå, det är väl ganska många som vill sälja sina f.d. "dyra" kablar till mindre än halva priset? Alla kör inte med elkablar! :wink:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-21 13:44

Jo jag vet! Jag bara kivas! :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-21 14:04

Jaha.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)