Skulle en nyare reciver duga?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Skulle en nyare reciver duga?

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-24 02:56

Tjenare!
Har en tanke om att jag skall byta ut min för-& slutstegskombo mot en hembioreciver för att billigast möjligt lösa problemet med delningsfilter samt drivning till mina kommande subbasar. (2 st Bremenbasar)
Har kikat lite på helt nya recivers men beggagnat är ju alltid billigare.
Ex: H/K AVR 335 samt Denon AVR 2808/2809.
Nu varande stereo är Vincent SA-31 samt SP-331 som är en rör & transistor hybrid som är långt ifrån transparent och tar typ 1min att starta upp.

En annan fördel är ju att recivern blir ett "nav" för Denon dvdn & Wiit för vidare koppling till en gammal Philips CRT 28" tv.
Har begränsade kunskaper och ber därför om goda råd.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Re: Skulle en nyare reciver duga?

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 07:24

Hammarstrand skrev:Tjenare!
Har en tanke om att jag skall byta ut min för-& slutstegskombo mot en hembioreciver för att billigast möjligt lösa problemet med delningsfilter samt drivning till mina kommande subbasar. (2 st Bremenbasar)
Har kikat lite på helt nya recivers men beggagnat är ju alltid billigare.
Ex: H/K AVR 335 samt Denon AVR 2808/2809.
Nu varande stereo är Vincent SA-31 samt SP-331 som är en rör & transistor hybrid som är långt ifrån transparent och tar typ 1min att starta upp.

En annan fördel är ju att recivern blir ett "nav" för Denon dvdn & Wiit för vidare koppling till en gammal Philips CRT 28" tv.
Har begränsade kunskaper och ber därför om goda råd.

Får tolka alla uteblivna svar som att det är en ny vecka och det är mycket att göra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-25 08:36

Med en receiver löser du ju splitten mellan toppsystem och basar på ett smidigt sätt.
Hur hade du tänkt att driva basarna? Har du slutsteg?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 08:43

Vad finns det för ingångar på TVn?

Jag är ingen bildkille, men jag misstänker att TVn har komponent in och hur bra det är att använda det jämfört med SCART (som TVn har, men inte receivrarna) vet jag inte...

Jag skulle köra enheterna bildmässigt direkt till TVn...oavsett övrig lösning.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-11-25 10:01

Kul med denna Bremen explosion!
Nu är vi minst 3-4st i Malmö med Bremen!

1. Du måste ha slutsteg som driver basarna
2. Jag har inte märkt av någon försämring av bilden på min Samsung 28" CRT när jag kör alla bildsignaler via en Denon 2308 iaf.

Är det OA60 du ska dela?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 16:54

schmutziger skrev:Kul med denna Bremen explosion!

2. Jag har inte märkt av någon försämring av bilden på min Samsung 28" CRT när jag kör alla bildsignaler via en Denon 2308 iaf.

Är det OA60 du ska dela?

Som jag nämnt tidigare i tråden så har jag ju mitt Vincent SP-331 slutsteg att driva basarna med. Japp det är mina OA 58.2/60 som jag skall dela av och det skulle vara bra om man kunde ställa delningsfrekvensen manuellt så man kan laborera lite även om 80Hz är rekommenderat.

Kaffekoppen:
Tv:n saknar komponent så det finns bara scart och coaxial tyvär.. Ny tv kommer väll komma lite längre fram i tiden, men inte inom det kommande kvartalet.

Ingen som har en reciver att rekommendera, gärna av nyare modell så den stårsig prestanda mässigt några år fram över. Ju fler HDMI ingångar desto bättre.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-25 17:02

Din TV har inte RGB-scart då?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 17:13

tvett skrev:Din TV har inte RGB-scart då?

Bra fråga.. tror att det är RGB-scart där dvdspelaren är inkopplad på.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-25 19:32

Jag skulle rekommendera ett externt filter trots allt.

Ok, trodde du ville ha en lösning till befintlig TV.Tycker det är rysligt svårt att rekommendera något riktigt framtidssäkert nu. De verkar alla ha för klena processorer, men det kommer väl..

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-25 22:45

Kaffekoppen skrev:Jag skulle rekommendera ett externt filter trots allt.

Blir inte det an ganska dyr historia med tanke på att det rör sig om 2st subbar plus ett extra 2-kanals slutsteg. Har du något förslag på dyligt filter.

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-11-26 10:53

Hammarstrand skrev:
schmutziger skrev:Kul med denna Bremen explosion!

Är det OA60 du ska dela?

Som jag nämnt tidigare i tråden så har jag ju mitt Vincent SP-331 slutsteg att driva basarna med. Japp det är mina OA 58.2/60 som jag skall dela av och det skulle vara bra om man kunde ställa delningsfrekvensen manuellt så man kan laborera lite även om 80Hz är rekommenderat.

Kaffekoppen:
Tv:n saknar komponent så det finns bara scart och coaxial tyvär.. Ny tv kommer väll komma lite längre fram i tiden, men inte inom det kommande kvartalet.

Ingen som har en reciver att rekommendera, gärna av nyare modell så den stårsig prestanda mässigt några år fram över. Ju fler HDMI ingångar desto bättre.

Ja jag köpte precis en h/k avr 255, och rent spontant är jag mycket nöjd med ljudet! Känns neutralt men ändå riktigt kraftfullt, nu driver jag ju bara 2 st piP å vid den impedansen så levererar den ca 140w så det är mer än tillräckligt, men ändå!

Har all avkodning som behövs idag, plus att den är uppgraderingsbar via seriell port (vilket behövs för att fixa ett par mjukvarubuggar den varit behäftad med), fullt inställningsbart delningsfilter(vet dock ej kvalitén på det), avancerad rums-eq etc. etc...
Och den känns även tämligen välbyggd.

Ja än så länge är jag nöjd i alla fall...

//Peder

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-26 17:12

Hammarstrand skrev:

Blir inte det an ganska dyr historia med tanke på att det rör sig om 2st subbar plus ett extra 2-kanals slutsteg. Har du något förslag på dyligt filter.

Det går ju utmärkt att initialt köra med inbyggda filter, då finns en förbättringspotential. Du bör placera basmodulerna relativt nära fronthögtalarna bara.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-26 21:06

Kaffekoppen skrev:
Hammarstrand skrev:

Det går ju utmärkt att initialt köra med inbyggda filter, då finns en förbättringspotential. Du bör placera basmodulerna relativt nära fronthögtalarna bara.

Har fortfarande inte bestämt vilken lösning jag skall ha, men det lutar åt en reciver som sedan kan byggas ut med kraftigare slutsteg. Tanken är att basarna ska placeras i mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-30 06:24

Hammarstrand skrev:
Kaffekoppen skrev:
Hammarstrand skrev:

Har fortfarande inte bestämt vilken lösning jag skall ha, men det lutar åt en reciver som sedan kan byggas ut med kraftigare slutsteg. Tanken är att basarna ska placeras i mellan högtalarna.

Var i väg idag och köpte mig en Denon AVR 2808 som jag hoppas att jag ska bli nöjd med, betalde nästan halva nypriset så det får väll ses som ett fynd från min sida.

Återgå till Köpråd