Lådförslag till bremenbasarna?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Lådförslag till bremenbasarna?

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-13 22:59

Tjena!
I morgon ska jag hämta ut mitt bas par på posten, mycket spännande.
Nu är bara frågan hur lådan ska se ut, detta blir mitt första diy-projekt och skulle därför behöva lite hjälpex med simulering av låda och filter. Önskemålen är en kompakt lösning, typ 40L sluten låda som Peter nämnde som förslag.(sambo vänligt ska det vara)
Har experterna Naqref och AVR7000 några förslag?
Basarna ska samspela med mina OA-58.2 om den infon har någon betydelse.
Uppskattar verkligen all hjälp och tips jag kan få.

Tack på förhand.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-13 23:10

Om det körs i sluten låda, så behövs det väl lite artificiell bashöjning i form av något equilizeraktigt? Men om det görs på ett vettigt sätt så borde det ju funka utmärkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-26 22:04

paa skrev:Om det körs i sluten låda, så behövs det väl lite artificiell bashöjning i form av något equilizeraktigt? Men om det görs på ett vettigt sätt så borde det ju funka utmärkt.

Då jag inte är intresserad av att behöva yttligare en elektronisk pryl för att kompensera den slutna lådan så kanske jag måste tänka om.
Är det verkligen så stor skillnad på en sluten låda på ca 40l och en reflex på 56l som Naqrefs konstruktion är på. Jag verkar helt klart ha underskattat det arbete som ligger bakom bygget av en baslåda... :roll:
Någon som kan tänka sig att lägga lite tid på att konstruera en ritning på ett par baslådor inklusive filter som passar bra i hop med mina Clarsson OA 58.2.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-11-26 23:38

När det gäller pumpkapacitet så motsvarar en basreflexlåda ungefär 3-4st slutna.

Känsligheten på elementet (95dB @ 1m @ 2.83Vrms) gör att man inte kan anpassa det passivt till ett par OA51. Således får man köra aktivt.

oa51 87dB
oa58 88dB

Bild

16mm MDF
50% Fluff
3" Rör
Ändra måtten, sätt elementet på nått annat ställe i lådan.
Gör dem smala höga,kanske?

Använd recieverns delningsfilter så länge funkar fint.
frontar +4dB,
sub -10dB blir en bra utgångsppunkt

Elementen är så löjligt bra att du får dem sålda fortare än du kan säga
Saltsjö-Boo om du inte får godkänt av kärestan.

Om du vill se OB51 irl (hur stora de är/låter)så bor vi ju ca 300m ifrån varandra...
ps. du är välkommen :)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-11-27 01:28

Tack för infot schmutziger. Kan du berätta lite mer om "fluffet" dvs vad är lämpligt att ha och var ska det placeras i lådan? Håller på och projekterar för lådor dock med andra mått.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 01:37

Uppfinna hjulet på nytt igen ? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-27 08:28

Hammarstrand skrev:Är det verkligen så stor skillnad på en sluten låda på ca 40l och en reflex på 56l som Naqrefs konstruktion är på.

Fast basreflexlådan är på 51 liter minus stag och reflexport. En sluten låda på 25 liter behöver kompenseras en del. En 40 literslåda kanske klarar sig med rumsbidraget i en del fall?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-27 09:19

En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-11-27 09:43

Rullake skrev:Tack för infot schmutziger. Kan du berätta lite mer om "fluffet" dvs vad är lämpligt att ha och var ska det placeras i lådan? Håller på och projekterar för lådor dock med andra mått.

Jag har följt infon som finns i tråden: "Lite Bas Kanske?"
Själv fick jag spillbitar isolering av en kompis som renoverade om sitt hus. Det var inte markskiva. halvmjukt men med en viss frasighet skulle man kunna säga.

Kan vara helt fel sorts fluff men det låter bra så jag låter bli att bry mig 8)

50%, packat fram till bakstycket på elementet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-11-27 15:44

Hej ,följt trådarna om dessa bremenbasar lite , en undran jag har beträffande dämpmatreal . Måste ju va direkt olämligt i hälsosynpungt att använda gullfiber , stenull eller liknande till basreflexlådor , helst om man har små barn . Partiklar från det matrealet måste ju blåsa ut i rummet genom porten. Skakar man såna skivor lite så lossnar det smågrejer ock det måste bli precis samma sak med en port :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 15:51

Om man bara kör basarna under 80 Hz i små lådor så finns det ju ingen större vits med jättebra dämpning av ståendevågor i mellanregistret, utan polyesterfluff borde ju fungera utmärkt som isotermisering, och lite dämpning ger det ju också, trots allt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-27 15:52

Det ämnet har diskuterats i andra lämpligare trådar. Om man gör det till ett problem så blir det till ett problem annars finns det metoder att inte göra det till ett problem. Se till att inte skaka lådorna mer än nödvändigt och vända dom upp&ner samt att inte placera dämpmaterialet i närheten av porten (som som rekommendes). Är man extremt nojjig för detta så bör man undvika att vistas i så stora byggnader att ventilationssystemen kräver ljuddämpare... Samt så kan man klä in dämpmaterialet med lämpligt tyg om man vill.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-11-27 21:29

Kaffekoppen skrev:Uppfinna hjulet på nytt igen ? :)

Det var väl sjutton vad du är efter mig :wink: :D

Nåväl, du menar säkert inget illa och tack vare att jag ställde frågan så fick jag ett svar som gör att jag kan fatta beslut (se nedan) i min projektering av högtalarlådor.

Paa
Om man bara kör basarna under 80 Hz i små lådor så finns det ju ingen större vits med jättebra dämpning av ståendevågor i mellanregistret, utan polyesterfluff borde ju fungera utmärkt som isotermisering, och lite dämpning ger det ju också, trots allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-27 22:54

Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 23:39

petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.

MvH
Peter Steindl

Vad anser du om skumplast då?
Senast redigerad av paa 2008-11-27 23:42, redigerad totalt 2 gånger.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-27 23:41

paa skrev:
petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.

MvH
Peter Steindl

Vad anser du om skumplast då?

Jag har aldrig provat skumplast.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-27 23:42

Vilka fibermaterial har inte fjädring?
Jag har hört talas om mikroporösa keramer, men det är väl inte det du menar?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-27 23:50

paa skrev:Vilka fibermaterial har inte fjädring?
Jag har hört talas om mikroporösa keramer, men det är väl inte det du menar?

Gullfiber. Jag lägger gullfibern helst så att ljudet går på tvärs igenom gullfibern. Gullfiber är dock otrevligt att handskas med. Jag kommer troligtvis att använda långfibrig fårull i äggen eftersom dessa skall monteras i industriell serieproduktion.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-28 16:33

Och fårull som kan fjädra så mycket!
Nej, jag betvivlar inte dina erfarenheter, men jag tror du har spånat in på fel egenskaper när du hänför problemen till fjädrande material. Det är säkerligen någon annan parameter som är boven i dramat.
Numera pensionär.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-28 16:36

Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?

För mig blir det naturligt att göra så eftersom jag integrerar mina högtalare i befintlig vägg. Dels har man reglarna att klamra i samtidigt som bredden på gullfibern är direkt avpassad. Bifogar bild på den blivande "2,5-vägs centern". Håller just nu på att lägga "armering" på gipset mellan reglarna. På armeringen kommer jag sätta klinkerplattor för att det ska bli så stumt som möjligt. På andra sidan väggen är nämligen hallen med pianot så jag vill att så lite ljud som möjligt går igenom. I slutändan kommer "högtalarväggen" vara ca 50 mm tjock; gips+osb+gips(det man ser på bilden)+armering+fix+klinker.
Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-28 16:38

-Martin- skrev:Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?

För mig blir det naturligt att göra så eftersom jag integrerar mina högtalare i befintlig vägg. Dels har man reglarna att klamra i samtidigt som bredden på gullfibern är direkt avpassad. Bifogar bild på den blivande "2,5-vägs centern". Håller just nu på att lägga "armering" på gipset mellan reglarna. På armeringen kommer jag sätta klinkerplattor för att det ska bli så stumt som möjligt. På andra sidan väggen är nämligen hallen med pianot så jag vill att så lite ljud som möjligt går igenom. I slutändan kommer "högtalarväggen" vara ca 50 mm tjock; gips+osb+gips(det man ser på bilden)+armering+fix+klinker.

Du skrev fel? 5 cm är inte mycket till vägg :wink:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-28 16:42

Frodrak skrev:
-Martin- skrev:Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?

Du skrev fel? 5 cm är inte mycket till vägg :wink:

Laminatvägg kanske man skulle kalla den... :)

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-28 16:50

Kaffekoppen skrev:En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47

Vad står q-värdet för igentligen?
Sen så undrar jag självklart hur filtret till elementet ska se ut..
Vi utgår ifrån att jag kommer att göra lådorna på 51l då det verkar vara optimalt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-28 17:00

Jag kör elektronisk delning vid 80hz så passiva filter är inget jag funderat eller kommer fundera på.

Jag rekommenderar The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson för information om Q-värden och effekter.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-11-28 17:01

Hammarstrand skrev:
Kaffekoppen skrev:En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47

Vad står q-värdet för igentligen?
Sen så undrar jag självklart hur filtret till elementet ska se ut..
Vi utgår ifrån att jag kommer att göra lådorna på 51l då det verkar vara optimalt.

Q-värde är egentligen rent definitionsmässigt förhållandet mellan avgiven energi och upplagrad energi per cykel i ett passivt system. Q är en förkortning för ordet kvalitet (Quality) och är ett mått på förlusterna i ett system.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-28 17:11

paa skrev:Och fårull som kan fjädra så mycket!
Nej, jag betvivlar inte dina erfarenheter, men jag tror du har spånat in på fel egenskaper när du hänför problemen till fjädrande material. Det är säkerligen någon annan parameter som är boven i dramat.

Jag tror inte det. Detta är vad jag skrev.

MvH
Peter Steindl

Det är just utpräglad fjädring som är boven. Det här fenomenet diskuterade Stig Carlsson och jag ganska mycket på den tiden det begav sig. Jag ändrade material i Sonab OA 2212 och applicerade materialet Acousto Q såsom Stig och jag tyckte borde vara bäst i dessa högtalare. Det lät fruktansvärt illa :( En riktig flopp.

Så, Stig fick rätt i sina antaganden och jag blev en erfarenhet rikare. Men man måste ju prova och Stig var intresserad av mitt resultat. Jag har därefter provat sådana material vid fler tillfällen i olika högtalare och bara kunnat konstatera att det inte har fungerat bra.

Jag kan därför inte rekommendera Acousto Q eller likadana material.

Det finns dock ett vitt fluffigt material i många amerikanska högtalare och det materialet har fungerat hyfsat. Snell vet jag använde sådant och Time Window använde tror jag ett hyfsat material.

Om fjädringen är utpräglad så dominerar fjädringen framför dämpning.

Den fårullsmatta som Stig använde bakom basen i OA-52 t. ex. hade i stort sett ingen fjädring. Tryckte man ihop den blev den deformerad under en längre tid. Filten är mer plastisk än elastisk och den elastiska biten har en lång tidskonstant - kanske flera sekunder.

Jag kan dock tänka mig att det går att väva eller nåla fårull så att det blir elastiskt. I kläder och möbler och sängar vill man ha elasticitet.

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-28 17:29

Kaffekoppen skrev:Jag kör elektronisk delning vid 80hz så passiva filter är inget jag funderat eller kommer fundera på.

Jag rekommenderar The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson för information om Q-värden och effekter.

Den måste finnas på biblioteket eller vad tror du.
Stort tack för tipset i alla fall, precis vad jag behövder.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-11-28 18:34

Ang dämpmaterial och fjädring!

I öhmans manifest så rekommenderar han glasull 15 kg/m3 eller stenull 25 kg/m3. Den senare för dess hanterbara egenskaper. I kvalitet är Paroc uns 39. Är det någon som vet om det avser markskivor? dom fjädrar väl knappast så mycket!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-28 18:50

petersteindl skrev:...
Det finns dock ett vitt fluffigt material i många amerikanska högtalare och det materialet har fungerat hyfsat. Snell vet jag använde sådant och Time Window använde tror jag ett hyfsat material.
...
Peter

Det finns något vitt fluff som på engleska språket kallas BAF (bonded acetat fibre), vilket inte torde vara samma sak som polyesterfibrerna i täckjacksfodret. Kan det vara detta du menar?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-11-28 19:52

Så nu var delningsfiltret klart i form en Denon 2808 för 5papp. Begagnat is the shit.

Nästa

Återgå till DIY-forum