Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om det körs i sluten låda, så behövs det väl lite artificiell bashöjning i form av något equilizeraktigt? Men om det görs på ett vettigt sätt så borde det ju funka utmärkt.
Hammarstrand skrev:Är det verkligen så stor skillnad på en sluten låda på ca 40l och en reflex på 56l som Naqrefs konstruktion är på.
Rullake skrev:Tack för infot schmutziger. Kan du berätta lite mer om "fluffet" dvs vad är lämpligt att ha och var ska det placeras i lådan? Håller på och projekterar för lådor dock med andra mått.
Kaffekoppen skrev:Uppfinna hjulet på nytt igen ?
petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.
MvH
Peter Steindl
paa skrev:petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.
MvH
Peter Steindl
Vad anser du om skumplast då?
paa skrev:Vilka fibermaterial har inte fjädring?
Jag har hört talas om mikroporösa keramer, men det är väl inte det du menar?
-Martin- skrev:Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?
För mig blir det naturligt att göra så eftersom jag integrerar mina högtalare i befintlig vägg. Dels har man reglarna att klamra i samtidigt som bredden på gullfibern är direkt avpassad. Bifogar bild på den blivande "2,5-vägs centern". Håller just nu på att lägga "armering" på gipset mellan reglarna. På armeringen kommer jag sätta klinkerplattor för att det ska bli så stumt som möjligt. På andra sidan väggen är nämligen hallen med pianot så jag vill att så lite ljud som möjligt går igenom. I slutändan kommer "högtalarväggen" vara ca 50 mm tjock; gips+osb+gips(det man ser på bilden)+armering+fix+klinker.
Frodrak skrev:-Martin- skrev:Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?
För mig blir det naturligt att göra så eftersom jag integrerar mina högtalare i befintlig vägg. Dels har man reglarna att klamra i samtidigt som bredden på gullfibern är direkt avpassad. Bifogar bild på den blivande "2,5-vägs centern". Håller just nu på att lägga "armering" på gipset mellan reglarna. På armeringen kommer jag sätta klinkerplattor för att det ska bli så stumt som möjligt. På andra sidan väggen är nämligen hallen med pianot så jag vill att så lite ljud som möjligt går igenom. I slutändan kommer "högtalarväggen" vara ca 50 mm tjock; gips+osb+gips(det man ser på bilden)+armering+fix+klinker.
Du skrev fel? 5 cm är inte mycket till vägg
Kaffekoppen skrev:En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47
Hammarstrand skrev:Kaffekoppen skrev:En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47
Vad står q-värdet för igentligen?
Sen så undrar jag självklart hur filtret till elementet ska se ut..
Vi utgår ifrån att jag kommer att göra lådorna på 51l då det verkar vara optimalt.
paa skrev:Och fårull som kan fjädra så mycket!
Nej, jag betvivlar inte dina erfarenheter, men jag tror du har spånat in på fel egenskaper när du hänför problemen till fjädrande material. Det är säkerligen någon annan parameter som är boven i dramat.
petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.
MvH
Peter Steindl
Kaffekoppen skrev:Jag kör elektronisk delning vid 80hz så passiva filter är inget jag funderat eller kommer fundera på.
Jag rekommenderar The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson för information om Q-värden och effekter.
petersteindl skrev:...
Det finns dock ett vitt fluffigt material i många amerikanska högtalare och det materialet har fungerat hyfsat. Snell vet jag använde sådant och Time Window använde tror jag ett hyfsat material.
...
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 242 gäster