Moderator: Redaktörer
Ljudkaraktär är något väldigt subjektivt, men huruvida musiken återges med rena eller falska toner är inte subjektivt. Något som få känner till är att musikanläggningar presterar mycket olika på denna punkt. Och att en anläggning som spelar rent har förmågan att engagera lyssnaren och ge honom eller henne en större känslomässig upplevelse utan att trötta öronen.
AVR4000 skrev:Ni menar alltså att detta inte kan göras i ett BT? Eller att resultatet av metoden skiljer sig i ett BT?
Almen skrev:Tydligen är tune dem till för att avgöra om apparater spelar mer eller mindre falskt
![]()
![]()
![]()
![]()
AVR4000 skrev:Min teori är enkel: tune dem avfärdas eftersom det är Linn som brukar använda den. Då detta märke har en tendens att röra upp känslor åker metoden med av bara farten eftersom intrycket verkar vara att det är en "Linnlyssningsmetod som lurar folk att tro att Linn är bättre". Åtminstone känns det som att motargumenten mot tune dem handlar mer om aggresion mot Linn, "religion" och ormolja än själva tune dem i sig.
Här kommer en länk till Lejonklous sida med beskrivning av tune dem:
http://www.lejonklou.com/?page=36
Jag ser inget fel i att använda tune dem vid utvärdering av apparater, eller andra lyssningsmetoder för den delen heller.
Problemet uppkommer däremot när metoden totalt avfärdas och man börjar prata om "religion" och indoktrinering etc. Det är en överdriven känslomässig reaktion som snarare handlar om Linn och inte metoden tune dem.
Lejonklou skrev:...fungerar även som en gemensam referens för mig och mina kunder: Använder du Tune Method så vet du att mina produkter och tjänster förbättrar din anläggnings förmåga att reproducera musik.
Almen skrev:Tydligen är tune dem till för att avgöra om apparater spelar mer eller mindre falskt:Ljudkaraktär är något väldigt subjektivt, men huruvida musiken återges med rena eller falska toner är inte subjektivt. Något som få känner till är att musikanläggningar presterar mycket olika på denna punkt. Och att en anläggning som spelar rent har förmågan att engagera lyssnaren och ge honom eller henne en större känslomässig upplevelse utan att trötta öronen.
![]()
![]()
![]()
![]()
Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information? Med andra ord; presterar anläggningar med lägre detaljeringsgrad bättre när man jämför med Tune Method?
Svaret är nej. Man kan lätt visa att om man minskar mängden information blir melodin svårare, inte lättare, att följa.
Många finner det allra lättast att använda Tune Method då de står utanför rummet där musiken spelas. Detta kan tyckas märkligt, men i ett angränsande rum blir man mindre distraherad av detaljer och fokus flyttas därför till musikens grundläggande parametrar.
subjektivisten skrev:AVR4000 skrev:Ni menar alltså att detta inte kan göras i ett BT? Eller att resultatet av metoden skiljer sig i ett BT?
Ta några förstärkare dom du har tune dem där vissa svänger och vissa svänger inte och sen BT det och du kan inte skilja dom åt. Tune dem funkar ju inte, det är på samma nivå som slagrutor och dyl.
ThePreTor1aN skrev:Kan det vara blindtestet som är bristfälligt?
AVR4000 skrev:Ni menar alltså att detta inte kan göras i ett BT? Eller att resultatet av metoden skiljer sig i ett BT?
AVR4000 skrev:Jag antar att vi är tillbaka på ruta ett:
*Alla apparater återger musik identiskt när vi talar om takt och timing (sväng).
Ibland får jag det intrycket att ett BT gör att i stort sett all utrustning låter likadant.
D.v.s skillnaden mellan öppen lyssning och BT är att skillnad hörs i det förstnämnda fallet och i det sistnämnda fallet försvinner alla skillnader.
Max_Headroom skrev:AVR4000 skrev:Jag antar att vi är tillbaka på ruta ett:
*Alla apparater återger musik identiskt när vi talar om takt och timing (sväng).
Vad har du fått det ifrån?Ibland får jag det intrycket att ett BT gör att i stort sett all utrustning låter likadant.
D.v.s skillnaden mellan öppen lyssning och BT är att skillnad hörs i det förstnämnda fallet och i det sistnämnda fallet försvinner alla skillnader.
Det beror på att skillnaderna mellan olika apparater (typiskt CD & förstärakre) är oerhöfrt mycket mindre än vad tillverkare och hifi-blaskor vill få dig att tro.
AVR4000 skrev:Jag tar ett exempel på vad jag menar:
När man vid ett BT säger att man byter apparat (men inte gör det) förväntar sig alla lyssnare att ljudet bör ändras.
När de fortsätter lyssningen hör de dock att ljudet låter likadant. Det gör att de börjar skämmas för att ev höra fel och börjar då "hitta på" skillnad eftersom de inte vill erkänna att ljudet låter identiskt.
AVR4000 skrev:Släpp aggresionen mot blaskorna är mitt tips.
AVR4000 skrev:*Skillnaden om den finns låter identiskt oavsett om man ser anläggningen eller ej.
AVR4000 skrev:Jag antar att vi är tillbaka på ruta ett:
AVR4000 skrev:Vad ingen tune dem-belackare dock berört än är konceptet att lyssna på 10-20 sekunder av en låt oc växla fram och tillbaka mellan olika apparater för att analysera skillnader.
AVR4000 skrev:Mig veterligen har det gjorts undersökningar som visar att för detaljstudier av ljud är 10-20 sekunder något som är enkelt att memorera. Det gör att det inte är fel att spela 10-20 sekunder av en låt och använda det i en del av utvärderingen.
AVR4000 skrev:Förövrigt har jag inte läst att tune dem kräver att man vet vilken apparat som spelar utan vad det handlar om är att man lyssnar 10-20 sekunder på en låt och funderar på hur den återges melodiskt.
AVR4000 skrev:Slutligen är det min bestämda uppfattning att blindtest argumenteras fel än en gång. Med fel syftar jag på det ständiga argumentet att BT visar att inga skillnader föreligger.
AVR4000 skrev:BT är som jag ser det ett sätt att ta reda på OM det finns skillnader - inte ett sätt att bevisa frånvaron av skillnad.
AVR4000 skrev:Vissa inlägg ger dock intrycket att BT är ett botemedel från skillnad, d.v.s så fort man gör ett BT försvinner skillnaderna.
AVR4000 skrev:Min utgångspunkt är följande:
*En specifik anläggning låter likadant oavsett om man ser den eller har ett skynke framför.
AVR4000 skrev:*Finns det en skillnad kan den antingen höras eller ej. Hörs den ej är den sannolikt liten.
AVR4000 skrev:*Eftersom ljudet är identiskt med eller utan skynke är skynket ett sätt att öka hörselmedvetandet och på så vis underlätta detektionen av ev skillnad.
AVR4000 skrev:*Om samma ljud uppfattas olika utifrån ett skynke eller ej - då är det ett problem med gravt förutfattade meningar och något fel vid lyssningen.
AVR4000 skrev:*Hör man en skillnad bör den vara repeterbar. D.v.s den specifika skillnaden kan beskrivas på samma vis när den specifika kombinationen spelar.
Blindtest bör inte argumenteras som "ingenskillnadhörs"-test, d.v.s att man lyfter fram blindtestet som ett test som motbevisar skillnader.
AVR4000 skrev:Blindtest är istället ett sätt att säkerställa att det finns en skillnad eller ej.
AVR4000 skrev:Ibland får jag det intrycket att ett BT gör att i stort sett all utrustning låter likadant.
AVR4000 skrev:Jag hävdar bestämt att de som hör STORA skillnader vid öppen lyssning och sedan inte hör de STORA skillnaderna vid BT helt enkelt lyssnar fel. Sannolikt fabricerar de skillnader baserat på andra faktorer än det ljud de faktiskt lyssnar på.
AVR4000 skrev:Att jag hävdar detta beror på att jag varit med om hur nyansskillnader beskrivs som STOR skillnad. Då går det prestige i det hela och problem uppstår.
AVR4000 skrev:BT är därför ett bra sätt att säkerställa skillnaden genom att öka lyssningskoncentrationen. Ett BT kan utan tvivel fastställa en skillnad och är inget botemedel mot skillnader.
AVR4000 skrev:När man vid ett BT säger att man byter apparat (men inte gör det) förväntar sig alla lyssnare att ljudet bör ändras.
När de fortsätter lyssningen hör de dock att ljudet låter likadant. Det gör att de börjar skämmas för att ev höra fel och börjar då "hitta på" skillnad eftersom de inte vill erkänna att ljudet låter identiskt.
IngOehman skrev:AVR4000 skrev:När man vid ett BT säger att man byter apparat (men inte gör det) förväntar sig alla lyssnare att ljudet bör ändras.
Det där låter mest som om du behöver lära sig hur man gör ett
vettigt blindtest som går ut på att testa apparaterna.
Varför blindtestar du så där tossigt?
För övrigt känner jag inte igen det du beskriver överhuvudtaget.
Vem berättar att de byter apparat när de inte gör det, i ett BT?
Så gör man varken i ett seriöst BT eller i ett suggestionstest. Det
senare får ju inte verka vara ett BT överhuvudtaget.
Varför testar du sådär? Och om du inte gör det: Varför tror du att
någon annan skulle syssla med sådana där saker?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster