AVR4000 skrev:Är det den tolkningen håller jag med dig. Men då är vi där igen med att lyssna fel, d.v.s man intalar sig att det är STOR skillnad när det i bästa fall rör sig om nyanser.
Ja, eller inga skillnader alls

AVR4000 skrev:Lyssnar man på hur det verkligen låter hör man samma sak såväl öppet som blint eftersom ljudet inte ändras.
Precis

AVR4000 skrev:När det gäller hur ett BT arrangeras är det bra att få bekräftat att det enbart handlar om att inte veta vilken apparat som spelar i det givna ögonblicket. Att veta vilka apparater som ingår och få mätdata på dem är mycket bra och underlättar.
Ja och givet vad som testas så bör dom vara nivåmatchade. Sen när man tester så bör det ske efter "kasta-tärningen" principen. För annars, om du testar 2 olika saker, så har du 50% chans att gissa rätt.
Men du kan göra det i ditt egna hem, men vilken musik du vill, när du vill, hur länge du vill, etc.
AVR4000 skrev:*Om vi byter en komponent i en annars intakt anläggning inkl rum och högtalare (högtalarna har rak frekvensgång m.m) och ljudet blir ljusare - då är det min uppfattning att i jämförelse med tidigare har en ljusare komponent kopplats in - eller vad påverkar annars?
Det behöver ju inte vara det, det som är problemet med sådant test. Säg du byter slutsteg och får det resultatet. Frågan är då, är det slutsteget som gör det? Kanske, men det kan vara försteget med och ditt gamla slutsteg dämpa den ljusheten med en mörkare klang.
Sådana kan man se på alla delar i systemet, och det är ju sådana saker som kan få vissa prylar att låta helt olika i olika setups fast dom är exakt samma.
Det man kan göra är att t.ex även prova med hörlurar och dito förstärkare för att se om det ljusare ljudet hörs även där, t.ex vid byte av signalkälla.
AVR4000 skrev:Är det rekommenderat att köpa utrustning olyssnad baserad på olika testresultat?
Det är ju upp till var och en. Själv har jag inga problem att köpa apparater som har små skillnader olyssnad. Köpte Rotel 1090 beg utan direkt testat den t ex.
Anledningen, enligt mig, är att jag söker så lite färgningar som möjligt i apparaterna, och då kan jag ta F/E lyssningar som rek för vad som kan vara intressant. Varför? Jo, för skillnaderna man upptäcker i F/E lyssningar är så mycket mindre än vad jag skulle palla med, men som jag kan faktiskt kanske någon gång märka av. Sen så F/E lyssnar man bara själva apparaten, vilken jag inte kan göra, så länge jag inte fixar egen F/E lyssning hemma.
Högtalare vill jag dock höra själv, dom ändrar på ljudet så otroligt mycket mer. Dock så köpte jag mina högtalare olyssnade, faktiskt! Fast, det är av förståliga skäl.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.