Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:När det gäller dimensionering så är det väl lämpligast att lägga sig, inte på den kalla sidan eller den varma, utan någonstans där man ligger vid mer normal lyssning. 85-90dB kanske?
norman skrev:Nån som vet ungefär vilka temperaturer det rör sig om vid "normal"* lyssning? Vet att det var uppe nångång förut men jag vet inte om vi kom fram till nåt.... (hade tänkt att mäta men det har inte blivit av..)
*lite svårt det där med "normal"...
Naqref skrev:Svante: Hur hög var effekten när den brann av?
Martin skrev:Jag tycker det här är mycket intressant. Skulle man tex kunna mäta precis hur resistansen ökar beroende på tid och effekt och sedan kompensera för den med en elektrisk krets? Så att impedansen som filtret ser inte ändras dynamiskt så att det märks.
Martin skrev:Fast borde det inte gå med en rent passiv lösning i högtalarfiltret, typ en termistor och en liten glödtråd kopplade på ett smart och uträknat sätt?
mattepatte skrev:Borde ju gå att ha en liten temperatur givare i talspolen som styrde en liten liten värmeväxlare för att kyla talspolen lite lagom
Svante skrev:Martin skrev:Fast borde det inte gå med en rent passiv lösning i högtalarfiltret, typ en termistor och en liten glödtråd kopplade på ett smart och uträknat sätt?
Mja, den måste ha samma tidskonstant som spole, så det enda realistiska är nog att sensorn verkligen ligger i spolen. Dessutom måste den i det passiva fallet ha negativ temperaturkoefficient, vilket är knepigt.
Martin skrev:Ingen som har någon kommentar till min idé? Skulle det kunna funka? I annat fall, varför inte?
Glödtråden och motståndet har samma tidskonstant som elementet. Termistorns resistans mindskas med ökad temperatur och sitter kopplad med ett motstånd parallellt och ett i serie, kopplat parallellt med elementet så att impedansen hålls samma i området runt delningen precis i takt med att temperaturen i talspolen ökar.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 8 gäster