Stora och små signaler.. (filter)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Stora och små signaler.. (filter)

Inläggav Kraniet » 2004-10-15 21:53

detta med storsignaler och filter.. filtret kommer ju ändras allt eftersom talspolen värms upp.. så hur bör man designa filtret? filteregenskaperna kan ju ändras rätt mycket..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 22:17

Ja, det är mycket som ändras när talspolen blir varm, favoriten för mig är att jämföra det med seriresistansen i en kabel (se annan tråd). Ett passivt filter ser ju olika belastning och därmed blir tonkurvan för systemet olika vid olika temp. Det talar till de aktiva filtrens fördel. Och låga ordningstal. Å andra sidan påverkas ju elementets Qts och känslighet också, vilket drabbar båda typerna av filter.

Jag skulle nog ändå dimensionera för "kallt" element, annars blir det ju fel när man spelar tyst. Det är ju ändå inte så ofta som man (=jag) spelar nära maxeffekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-15 22:26

Man kan ju se till att ett passivt filter blir mer 'strömstyrt' och därmed påverkas mindre av variationerna i talspole impedansen vid högre frekvenser. Vid frekvenser runt resonansen så kommer det bara att accentuera effekterna så där bör man ha låg drivimpedans.

När det gäller dimensionering så är det väl lämpligast att lägga sig, inte på den kalla sidan eller den varma, utan någonstans där man ligger vid mer normal lyssning. 85-90dB kanske?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-15 22:29

Nån som vet ungefär vilka temperaturer det rör sig om vid "normal"* lyssning? Vet att det var uppe nångång förut men jag vet inte om vi kom fram till nåt.... (hade tänkt att mäta men det har inte blivit av..)

*lite svårt det där med "normal"...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 22:30

Naqref skrev:När det gäller dimensionering så är det väl lämpligast att lägga sig, inte på den kalla sidan eller den varma, utan någonstans där man ligger vid mer normal lyssning. 85-90dB kanske?

Ja eller kanske ännu hellre, att talspolarna är "kalla" då? dvs att ha en del effekttålighetsmarginal.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 22:33

norman skrev:Nån som vet ungefär vilka temperaturer det rör sig om vid "normal"* lyssning? Vet att det var uppe nångång förut men jag vet inte om vi kom fram till nåt.... (hade tänkt att mäta men det har inte blivit av..)

*lite svårt det där med "normal"...

Jag offrade ett billigt element en gång ock körde det tills det brann. Jag mätte ström och spänning under en långsamt ökande sinus. Ur detta kunde jag räkna fram resistansen och en ungefärlig resistans. Vill minnas att den steg åtminstone 25% (eller var det mer) när den brann av.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-15 22:34

Mmm effekten är ju trivial att räkna ut men hur stor är värmeavledningen? Den skiljer sig ju högst betänkligt mellan olika element. Diskanter är sämre än basar men oftast så blir deras effektportion ju lite lägre så det kanske kompenceras...

Svaret från min sida är nog att jag vet inte. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-15 22:35

Svante: Hur hög var effekten när den brann av?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-15 22:43

Naqref skrev:Svante: Hur hög var effekten när den brann av?

Inte mycket, det var ett billigt 4" bilstereoelement. Kanske 20W. Men det intressanta är att man kan räkna ut resistansen, och därmed temperaturen om man vill. Ta inte de 25% för allvarligt, jag kan komma ihåg fel.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-16 15:02

Jag tycker det här är mycket intressant. Skulle man tex kunna mäta precis hur resistansen ökar beroende på tid och effekt och sedan kompensera för den med en elektrisk krets? Så att impedansen som filtret ser inte ändras dynamiskt så att det märks.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 15:15

Martin skrev:Jag tycker det här är mycket intressant. Skulle man tex kunna mäta precis hur resistansen ökar beroende på tid och effekt och sedan kompensera för den med en elektrisk krets? Så att impedansen som filtret ser inte ändras dynamiskt så att det märks.

Jag läste i en gammal radio & television nån gång på 80-talet om en idé med en extra bifilärlindad tråd inlindad i talspolen, som skulle användas för resistansmätning. Resistansen i denna tråd skulle styra graden av strömåterkoppling och ordna med en negativ utresistans som precis tog ut resistansökningen hos talspolen. Det borde funka, men jag vet inte om det någonsin var nån som provade det.

Annars är ju sättet att konstantströmdriva elementet och justera frekvensgången, eller addera mekanisk resistans. Jag tror dock, efter att ha funderat i ACE-tråden, att disten skulle öka då.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-16 15:18

Fast borde det inte gå med en rent passiv lösning i högtalarfiltret, typ en termistor och en liten glödtråd kopplade på ett smart och uträknat sätt?

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 15:27

Philips hade väl ett piezoelement som givare för att känna av för stort konutslag i sina Motional Feedback högtalare.
Inte samma grej men kom plötsligt att tänka på det.

Borde ju gå att ha en liten temperatur givare i talspolen som styrde en liten liten värmeväxlare för att kyla talspolen lite lagom :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 15:33

Martin skrev:Fast borde det inte gå med en rent passiv lösning i högtalarfiltret, typ en termistor och en liten glödtråd kopplade på ett smart och uträknat sätt?

Mja, den måste ha samma tidskonstant som spole, så det enda realistiska är nog att sensorn verkligen ligger i spolen. Dessutom måste den i det passiva fallet ha negativ temperaturkoefficient, vilket är knepigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-16 15:35

mattepatte skrev:Borde ju gå att ha en liten temperatur givare i talspolen som styrde en liten liten värmeväxlare för att kyla talspolen lite lagom :wink:

Den var bäst hittills! Ett temperaturstyrt peltierelement bakpå elementet! 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-16 15:46

Svante skrev:
Martin skrev:Fast borde det inte gå med en rent passiv lösning i högtalarfiltret, typ en termistor och en liten glödtråd kopplade på ett smart och uträknat sätt?

Mja, den måste ha samma tidskonstant som spole, så det enda realistiska är nog att sensorn verkligen ligger i spolen. Dessutom måste den i det passiva fallet ha negativ temperaturkoefficient, vilket är knepigt.

Blir det inte tvärtom om man kopplar något parallellt då? Tex om man kopplar glödtråden i serie med ett motstånd parallellt med elementet och använder en termistor kopplat i kombination med ett eller ett par motstånd parallellt i filtret?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-18 13:55

Lite kort info om detta på: http://www.sonicdesign.se/subplace.html , längre ned på sidan:

"If you use passive filters there are also significant problems with the thermical change of voice coil resistance, changes that make it impossible to get a flat frequency response other than at a specific level if you don't use some smart tricks. Passive filters of higher order than third, should not be used under any circumstances if you do not know very thoroughly how filter works and are capable to design for great immunity to temperature changes due to input power heating. This is how it may look if you use a passive high order filter without taking special care of the heating of voice coils:....."

Där finns några bilder som jag inte fick med.

Användarvisningsbild
Biograf1001

Inläggav Biograf1001 » 2004-10-18 19:02

Bör ju gå att köra nån typ av seriekompensering eller alternatvt parallell kompensering för att lindra sånna effekter...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 19:13

Ingen som har någon kommentar till min idé? Skulle det kunna funka? I annat fall, varför inte?

Glödtråden och motståndet har samma tidskonstant som elementet. Termistorns resistans mindskas med ökad temperatur och sitter kopplad med ett motstånd parallellt och ett i serie, kopplat parallellt med elementet så att impedansen hålls samma i området runt delningen precis i takt med att temperaturen i talspolen ökar.

Användarvisningsbild
Biograf1001

Inläggav Biograf1001 » 2004-10-18 19:15

Martin skrev:Ingen som har någon kommentar till min idé? Skulle det kunna funka? I annat fall, varför inte?

Glödtråden och motståndet har samma tidskonstant som elementet. Termistorns resistans mindskas med ökad temperatur och sitter kopplad med ett motstånd parallellt och ett i serie, kopplat parallellt med elementet så att impedansen hålls samma i området runt delningen precis i takt med att temperaturen i talspolen ökar.

jo... just det jag snackar om... tycker att det borde funka... rent teoretiskt :)

Återgå till Teknikforum