Blindtester kan ge felaktiga resultat !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-11-29 23:39

tune dem det är när fem nördar sitter och stampar tackten till en skitråkig låt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-30 00:13

profbd skrev:tune dem det är när fem nördar sitter och stampar tackten till en skitråkig låt

HiFi i ett nötskal! :D :D :D

Bättre då när jag var hos Nerkis för en massa år sedan. Första låten var "Paula" med Nasa. Direkt när låten var slut sa jag:
- Fan vilken häftig musik, ta den igen!
- Men det är ju inte så bra ljud på skivan, vi kan spela...
- Stunt i ljudet, kör den igen bara. Sån här fin musik görs inte längre.

Självklart fick jag höra samma låt igen och jag tror nog Nerkis tyckte det var lite kul Han hade ju en modulsynth och en prothet 5a längst bak i lyssningsrummet och förstod nog mitt sinne för Kultur.

Spelade just låten här hemma. Gör-fräck!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-30 02:20

Max_Headroom skrev:
profbd skrev:tune dem det är när fem nördar sitter och stampar tackten till en skitråkig låt

HiFi i ett nötskal! :D :D :D

Bättre då när jag var hos Nerkis för en massa år sedan. Första låten var "Paula" med Nasa. Direkt när låten var slut sa jag:
- Fan vilken häftig musik, ta den igen!
- Men det är ju inte så bra ljud på skivan, vi kan spela...
- Stunt i ljudet, kör den igen bara. Sån här fin musik görs inte längre.

Självklart fick jag höra samma låt igen och jag tror nog Nerkis tyckte det var lite kul Han hade ju en modulsynth och en prothet 5a längst bak i lyssningsrummet och förstod nog mitt sinne för Kultur.

Spelade just låten här hemma. Gör-fräck!

Hmm, är Max möjligen från Värmland? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-30 02:28

Knappast troligt då Värmlänningar sällan pratar om sig själva i tredje
person. :wink: Sagt av en "tvättäkta" dito(Värmis) :)

ps. Max kanske är av annan uppfattning ? ds.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-30 02:32

Är det någon annanstans där man säger gör-fräck?

Örebro kanske? Görhäftigt :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-30 02:43

Det trodde jag att man kunde säga i hela "riket" förutom möjligtvis
i dess hufvudstad ? :)

MP

Inläggav MP » 2008-11-30 02:47

Värmlänningar hahah finns det nördigare? :P
Men det låter väldigt trevligt :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-30 02:50

:grin:

Skönt att se att du visar god takt och ton. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-30 02:51

"Gör-fräck" säger man ju i Göteborg. (Och inte i så många andra
svenska städer faktiskt...)

Kan, eftersom deskussionen är inne på det, nämna att göteborg
nog är den stad i sverige som uppvisade den mest sunda skepti-
sismen mot Linn-evengeliet på 80-talet.

Det hedrar Göteborg!

Däremot är det ju inget fel att gilla Linn-produkter, men det
behöver ju inte ha något med religionen att göra.

Göteborg är en suverän stad, tack vare dess sympatiska med-
borgare. Leve dem!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-30 02:59, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-11-30 02:53

petersteindl skrev:Är det någon annanstans där man säger gör-fräck?

Örebro kanske? Görhäftigt :)

Norrköping?

MP

Inläggav MP » 2008-11-30 02:54

Karlstad
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-30 03:05

IngOehman skrev:"
Göteborg är en suverän stad, tack vare dess sympatiska med-
borgare. Leve dem!

Kan inte annat än att hålla med ! :)(Tror jag) 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-30 13:22

petersteindl skrev:Hmm, är Max möjligen från Värmland? :)

Nej, man jag har anammat lite olika dialektala utryck från här och var. Jag anävnder ju också orden "bös" och "mög" (numera mest den norska "møkk" som betyder precis samma sak). I även en del stockholmska uttryck kan smyga sig in här och var också.

Laila:
Det är sällan numera som Max pratar om sig själv i 3e person. Men det kanske det blir änding på, hmm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-11-30 13:27

Det är roligt det där med att folk pratar om sig själv i tredje person.
Egentligen skulle man ju kunna anta att vederbörande har en otrolig självdistans, medan det i själva verket brukar vara precis tvärtom. :D

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-11-30 13:48

Conan skrev:Hur går man PRAKTISKT tillväga för att hitta en förstärkare som återger svänget på skivorna?

1. Man skannar av de kanaler som man har mest förtroende för (hifi-tidningar, MoTL, produktkataloger, datablad, nätfora, bekanta osv) för att hitta förstärkare i lämplig prisklass och med lämpliga kraftresurser som kan förväntas motsvara ens krav.

2. Man lånar hem och lyssnar på lämpliga kandidater för att se om ljudet motsvarar ens önskemål.

Finns det så många andra sätt att göra det på?

Metodiken för att hitta en bra förstärkare kan ju inte skilja så värst från att hitta en bra kökskniv eller god whisky. Däremot bör man ju med förstärkare likväl som med kökskniven och virren fundera på om produkten i fråga verkligen kan åtgärda det man önskar av den:

Hur går man tillväga för att hitta en kökskniv som gör att maten smakar bättre?

Hur går man tillväga för att hitta en whisky som gör lördagskvällen lite roligare?

Jag anser att en kombination av 1 och 2 är det bästa. Anser man att 2 är en oduglig metod (lyssna & tyck) innebär det att man anser att valet bör baseras på andra grunder.

Dessa andra grunder är, antar jag, att man till 100% litar på andras lyssningsintryck och väljer utifrån dessa.

D.v.s det är alternativ 1 som leder rätt.

Tyvärr håller jag inte med. Alternativ 1 är mycket bra för att avgränsa sitt sökande till specifika alternativ. Det kan t.ex röra sig om en så enkel sak som att man behöver 4 HDMI-ingångar och då väljer bort allt som inte har det.

När avgränsningen är klar görs en sista utvärdering medelst lyssning. Det som här kallas "lyssna & tyck". Den utvärderingen verkar det som att man bör skippa.

Och där håller jag inte med. Jag skulle inte vilja köpa något helt olyssnat om jag inte haft någon som helst kontakt med produkten eller dess syskon tidigare. För mig är det ett vågspel som kan bli bra men också dåligt vilket för mig innebär krångel med återköp o.dyl.

Har jag goda erfarenheter av fabrikatet t.ex tidigare ser jag för min del inget hinder att köpa olyssnat. D.v.s att man vet att produkten "bygger på" något man är van vid.

Men en topptestad "Okänd Amplifier 1" som klarat alla möjliga tester inkl F/E-lyssning vill jag gärna lyssna på själv. Det kan mycket väl vara så att jag själv gillar den - men för att få reda på det behöver jag lyssna.

Det finns alltså ingen anledning att såga "lyssna & tyck" när någon vill bilda sig en uppfattning medelst lyssning.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-30 15:09

Tack AVR4000! Äntligen någon som tog frågan och resonerade lite.

Är det inte synd att det inte finns någon blindtestningsmetod som är "tillräckligt" bra för att för att resultaten skall vara intressanta (inte vetenskapliga), relativt jämförbara med andra och samtidigt är tillräckligt enkel för att amatörer, handlare och pressen skall kunna använda den?

F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.

Det känns också galet när F/E jämförs med tunedem. Tunedem, verkar för mej vara ett "lyssningsprotokoll" mer än en metod. Vem som helst kan använda protokollet - när som helst - för att klassificera och beskriva sin upplevelse. Bland bristena och det som saknas finns jämförbarhet - som i sin tur förutsätter objektivitet. Vilket saknas. Vilket är galet.

Men man borde rimligtvis kunna hitta något nytt om man kombinerar förutsättningarna:

- Ett forum på internet (med många deltagare som kan testa)
- Internet som spridningskanal
- Ett lyssningsprotokoll
- Enkelt metodstöd (saker som går att köpa färdiga för några tusenlappar) och datorstöd i resultatsammanställningen
- En förenklad metod.

Då borde man kunna hitta något spännande.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-30 16:18

Koffe skrev:Är det inte synd att det inte finns någon blindtestningsmetod som är "tillräckligt" bra för att för att resultaten skall vara intressanta (inte vetenskapliga), relativt jämförbara med andra och samtidigt är tillräckligt enkel för att amatörer, handlare och pressen skall kunna använda den?

Du vill ha en blindtestmetod som ger dom resultaten DU vill ha alltså? :?
Om du inte är intresserad av hur det verkligen är, varför ens bry sig om blindtest?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-30 17:27

Koffe skrev:Är det inte synd att det inte finns någon blindtestningsmetod som är "tillräckligt" bra för att för att resultaten skall vara intressanta (inte vetenskapliga), relativt jämförbara med andra och samtidigt är tillräckligt enkel för att amatörer, handlare och pressen skall kunna använda den?

Gör det inte? Det är väl bara att blindtesta. Jag tycker den stora finessen är just att det är blint vilket gör att man kan lita på resultatet på ett helt annat sätt och dessutom lära sig hur stor roll självsuggestion kan spela. Otroligt nog finns det ju de som istället ser det faktum att (inbillade) skillnader försvinner vid blindtest som en brist hos metoden, men de är nog hopplösa fall ändå.

Vad som är ett intressant resultat varierar f.ö. från person till person, det är en smakfråga.

Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.

Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-30 18:36

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nu är du så där otrevlig och nedvärderande igen. Varför det? Klarar du inte av att diskutera sakfrågor utan att komma med sådana här trista kommentarer?

Efter åratal med icke argument från din sida så ger man upp på dig. Var en man och argumentera istället!

Hur definierar du "argument"?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-30 18:50

Inte så stor skillnad då mot när ett gäng gravallvarliga unga män som sitter i demorummet på någon mässa (STOR anläggning, 2x 100 watt rör, jättepaneler av elektrostatisk typ) och nickar till en supertrist Kubansk jazz-skiva från Sheffield....

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-11-30 19:53

......
Senast redigerad av Richard 2012-05-20 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-30 20:59

Richard skrev:Resultatet blev 8-2, till den billigaste förstärkarens favör.

Vi spelade dessutom relativt högt. Vid den senare "öppna" lyssningen visade det sig att Denonreceivern föredrogs varje gång, framför Linn-kombon. Troligen kanske vi var påverkade av det sensationella resultatet vid blindtesten. Vi båda trodde ju att "dyrt är bättre än billigt" , samt en av oss trodde att ett visst märke var överlägset, då man som lyssnare använder tunedemmetoden.

Det visade sig att vi hade fel, helt fel.

Verkar ju attans skarp den där tunedemmetoden..... :roll: :wink: :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-30 22:10

Magnuz skrev:
Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.

Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.

Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-30 22:10

Richard skrev:Vi använde de inbyggda DA-omvandlarna i Denon avr 1507 ( optiskt) samt Linns DA i 5103 ( elektrisk koaxial) från signalkällan Squeezebox Duet, som vi förut konstaterat varit lika bra som transport, som en Linn Karik lll. Flac-filer användes.

Något skäl till att ni inte använda samma sätt att ta signalen från SB till stärkarna?
Lite olyckligt att ni på så sätt ändrar mer än bara stärkarna i testet...
- överföring
- DA omvandlare

Vore mer intressant att testa EN sak i taget - med de andra oförändrade.
Tex analogt in, som testar endast förstärkarna.
Är det möjligt att testa om grejjerna analogt in?

Sedan vore det på sin plats (som andra redan påtalat) att redovisa att Linngrejjerna är rätt gamla. Dvs priset ska väl vara värdet på begagnatmarknaden o inte nypriset.
5103 kom sommaren 1996, över 12 år sedan. DA-teknologin har gått frammåt en hel del sedan dess :wink:
Slutsteget 5125 är inte mycket yngre det...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-30 22:21

Koffe skrev:
Magnuz skrev:

Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.

OBS titta nu noga - mitt första inläg som diskuterar F/E 8)

Tror inte att det är en bra ide att ersätta få tester med kvalitet - med många utan kvalitet. Säkerheten i resultaten blir ju inte högre för att många testar med låg kvalitet.

Som jag ser det är det sämsta med F/E inte något som har med själva metoden i sig att göra, det är att det finns så få testriggar = få produkter är testade. (finns det fler än en rigg?)
Skulle ju vara intressant att testa många produkter...eller hur?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-12-01 00:21

Koffe skrev:Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.

Hmm, ja kanske det skulle gå att göra någon form av tester där man drar nytta av ett stort antal testare, men samtidigt går det nog inte att komma ifrån att man måste försöka undvika testresultat som av en eller annan anledning är opålitliga. En aldrig så stor mängd potentiellt oanvändbara resultat gör ju ingen glad.

sportbilsentusiasten skrev:Som jag ser det är det sämsta med F/E inte något som har med själva metoden i sig att göra, det är att det finns så få testriggar = få produkter är testade. (finns det fler än en rigg?)
Skulle ju vara intressant att testa många produkter...eller hur?

Håller med om detta.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-01 00:48

Hur förenklar/förbilligar man riggen? Behövs riggen verkligen till alla delar av kedjan? Rätta mej om jag har fel - men riggen behövs väl BARA när man testar slutsteg?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-12-01 01:20

Koffe skrev:Hur förenklar/förbilligar man riggen? Behövs riggen verkligen till alla delar av kedjan? Rätta mej om jag har fel - men riggen behövs väl BARA när man testar slutsteg?

Om det är konstlasten du menar - ja. Annars är det nog en helt annan last som sätter käppar i hjulet åtminstone för mig - lättjan. :wink:

Det skulle inte vara någon större konst att F/E-lyssna en hög produkter och intressant vore det också, men av någon anledning sitter man hellre och snackar skit på internet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-01 01:35

Magnuz skrev:... men av någon anledning sitter man hellre och snackar skit på internet.

Det bästa vore att få till en skön combo av skitsnack och testning "en masse". Fan vi sätter upp detta som krav på den nya metoden - "En masse full of bull" :-)

Hmmm... Om riggen förenklades till att vara ett ljudkort så skulle man alltså kunna ha inspelade F och E för alla systemkomponenter utom slutsteg (och högtalare).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-01 10:41

...
Senast redigerad av Richard 2012-05-20 20:36, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi