Moderator: Redaktörer
profbd skrev:tune dem det är när fem nördar sitter och stampar tackten till en skitråkig låt
Max_Headroom skrev:profbd skrev:tune dem det är när fem nördar sitter och stampar tackten till en skitråkig låt
HiFi i ett nötskal!![]()
![]()
![]()
Bättre då när jag var hos Nerkis för en massa år sedan. Första låten var "Paula" med Nasa. Direkt när låten var slut sa jag:
- Fan vilken häftig musik, ta den igen!
- Men det är ju inte så bra ljud på skivan, vi kan spela...
- Stunt i ljudet, kör den igen bara. Sån här fin musik görs inte längre.
Självklart fick jag höra samma låt igen och jag tror nog Nerkis tyckte det var lite kul Han hade ju en modulsynth och en prothet 5a längst bak i lyssningsrummet och förstod nog mitt sinne för Kultur.
Spelade just låten här hemma. Gör-fräck!
petersteindl skrev:Hmm, är Max möjligen från Värmland?
Conan skrev:Hur går man PRAKTISKT tillväga för att hitta en förstärkare som återger svänget på skivorna?
1. Man skannar av de kanaler som man har mest förtroende för (hifi-tidningar, MoTL, produktkataloger, datablad, nätfora, bekanta osv) för att hitta förstärkare i lämplig prisklass och med lämpliga kraftresurser som kan förväntas motsvara ens krav.
2. Man lånar hem och lyssnar på lämpliga kandidater för att se om ljudet motsvarar ens önskemål.
Finns det så många andra sätt att göra det på?
Metodiken för att hitta en bra förstärkare kan ju inte skilja så värst från att hitta en bra kökskniv eller god whisky. Däremot bör man ju med förstärkare likväl som med kökskniven och virren fundera på om produkten i fråga verkligen kan åtgärda det man önskar av den:
Hur går man tillväga för att hitta en kökskniv som gör att maten smakar bättre?
Hur går man tillväga för att hitta en whisky som gör lördagskvällen lite roligare?
Koffe skrev:Är det inte synd att det inte finns någon blindtestningsmetod som är "tillräckligt" bra för att för att resultaten skall vara intressanta (inte vetenskapliga), relativt jämförbara med andra och samtidigt är tillräckligt enkel för att amatörer, handlare och pressen skall kunna använda den?
Koffe skrev:Är det inte synd att det inte finns någon blindtestningsmetod som är "tillräckligt" bra för att för att resultaten skall vara intressanta (inte vetenskapliga), relativt jämförbara med andra och samtidigt är tillräckligt enkel för att amatörer, handlare och pressen skall kunna använda den?
Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nu är du så där otrevlig och nedvärderande igen. Varför det? Klarar du inte av att diskutera sakfrågor utan att komma med sådana här trista kommentarer?
Efter åratal med icke argument från din sida så ger man upp på dig. Var en man och argumentera istället!
profbd skrev:tune dem det är när fem nördar sitter och stampar tackten till en skitråkig låt
Richard skrev:Resultatet blev 8-2, till den billigaste förstärkarens favör.
Vi spelade dessutom relativt högt. Vid den senare "öppna" lyssningen visade det sig att Denonreceivern föredrogs varje gång, framför Linn-kombon. Troligen kanske vi var påverkade av det sensationella resultatet vid blindtesten. Vi båda trodde ju att "dyrt är bättre än billigt" , samt en av oss trodde att ett visst märke var överlägset, då man som lyssnare använder tunedemmetoden.
Det visade sig att vi hade fel, helt fel.
Magnuz skrev:Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.
Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.
Richard skrev:Vi använde de inbyggda DA-omvandlarna i Denon avr 1507 ( optiskt) samt Linns DA i 5103 ( elektrisk koaxial) från signalkällan Squeezebox Duet, som vi förut konstaterat varit lika bra som transport, som en Linn Karik lll. Flac-filer användes.
Koffe skrev:Magnuz skrev:Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.
Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.
Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.
Koffe skrev:Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.
sportbilsentusiasten skrev:Som jag ser det är det sämsta med F/E inte något som har med själva metoden i sig att göra, det är att det finns så få testriggar = få produkter är testade. (finns det fler än en rigg?)
Skulle ju vara intressant att testa många produkter...eller hur?
Koffe skrev:Hur förenklar/förbilligar man riggen? Behövs riggen verkligen till alla delar av kedjan? Rätta mej om jag har fel - men riggen behövs väl BARA när man testar slutsteg?
Magnuz skrev:... men av någon anledning sitter man hellre och snackar skit på internet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster