Hej Mina Herrar (och kanske också någon Dam?!)!
Det är mitt rum som Ni så trevligt sitter och "orerar" runt
PetterPersson: Tack för kommentar, eller kanske "försvar".
Håller med om att allt är tycke och smak när det kommer till olika val här i livet
Men vissa kommentarer som jag sett på denna tråd, känns lite "under bältet" rent generellt...
Visst, som någon var inne på, så skall man få tåla lite, utan att behöva ta det personligt...men det kan ju också finnas gränser...
Jag känner inte till detta forum fullt ut (har precis signat upp), och dess "etiska" kod vad gäller trådar (det kanske är fritt fram att kunna skriva precis vad och hur som hellst, om vem som hellst och när som hellst)?!
Jag är faktiskt rent ut sagt förvånad över nivån på detta forum, och känner tyvärr för min egen "smak" (alla har rätt till tycke och smak

) att denna typ av nivå i diskussion på ett forum inte är något för mig!
Nu över till min tråd på Hififorum...
Flera av Er, har Ni ens läst hela tråden och försökt att förstå något av helheten !? Varför har jag valt denna typ av rum? Varför har jag valt den utrustning jag har idag?
Läser Ni helheten bör Ni få en bättre förståelse för ex energi-tidskurvan som Ni nämner här på forumet. Den handlar om att det reflekterande ljudet genom bredbandig diffusering sänks ned till en nivå av -15 till -20dB, och detta gör att hjärnan hinner med att "processa" det som finns i materialet som framförs.
Det är inget hokus/pokus, det bara är så och effekten är just denna!?
Kurvan innan denna kurva är efterklangstiden i rummet, som till stora delar kommit ned till "optimalt" 0,3 sek. Men vad jag är inne på är att dessa 0,3 sek inte i sig säger allt, därav energi-tidskurvan som tar hänsyn till relationen efterklang contra energi/dB!?
Vad gäller min frekvenskurva, var det en kommentar om att den borde vara bättre. Ja, kanske...
Går den att få så mycket bättre, med hänsyn till den naturliga rumsresponsen?? Den ligger inom intervallet +/- 4dB från 20 Hz och hela vägen uppåt (större delen av kurvan ligger inom än tightare intervall ned mot +/-2dB). Skulle än än bättre kurva märkbart påverka upplevelsen, dvs vad hörseln kan uppfatta det som en "klar" förbättring knappast (Om osäkerhet, hör med en hörselexpert om generell hörsel vid dB-förskjutning om 2-3dB i ett samtidigt material som spänner över multipla oktaver

9 (Jag har inte kollat själv, men känner inget större behov, för det spelar så fruktansvärt bra i mitt rum (tycke/smak)

)
Bifogar en tråd, som Ni kan läsa lite i och kanske få en del reflektioner:
http://www.linkwitzlab.com/AES'07/AES123-final2.pdf
Den nämner också en del runt "mattan" som nämndes här tidigare i tråden, och som "rycktes" ur sitt sammanhang...
Jag har ingen "dämpning" i mitt rum, i "traditionell" mening om Ni tänker på "mjukt". Rummet är bredbandigt diffuserat i området 300-16.000Hz och basabsorbtion via Helmholtz-princip från 40-300Hz.
Det är denna bredbandiga diffusering som drar ned efterklangstiden till 0,3 sek-området, inget annat.
Det var också en kommentar om att jag "verkar ha absorbenter".
Det tygmaterial som jag har på AD40-mix påverkar inte ljudbilden eller soundet någonting, dvs de dämpar inte (mitt rum är så långt man kan komma från "dämpning"). Bakom AD40-mix har jag mellanrum till en vägg, både på vänster/höger sida. Hela detta utrymme är tillslutet, dvs det finns rejält med luft innanför (flera hundra liter i total volym). Denna volym används till att ta ned frekvenser, genom att jag borrat stora hål i AD40-mix, så frekvenserna färdas genom tyget och borrhålet in i väggen och dör ut.

Utöver borrhålen så är AD40-mix monterat med mellanrum, också för att reducera dB inom olika frekvenser (dessa mått varierar i rummet från runt 10-12mm). Båda väggarna är avstämda (mätta) i förhållande till rummets karaktäristik, frekvenser vi jobbat med vad gäller denna princip på sidoväggarna är i område 100-200Hz.
Slutligen...
Jag har inte byggt detta rum för att det varit "häftigt", utan det är helt baserat utifrån "prestandamässigt" (rum såväl som system). Musiken och dess upplevelse är för mig allt för viktig för något annat...
Anledningen till att jag lagt ut detta på HF har varit för att delge, och ge en historia, ett sätt att beskriva en utveckling av en idé och personlig musik-övertygelse...
Genom detta kanske någon därute i "cyber-rymden" inspireras till att utveckla sitt eget musik-intresse genom att ta olika steg...?!
Tack för mig, och ha det fortsatt trevligt på detta forum!