Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanB

Fördomsfulla individer

Inläggav StefanB » 2004-10-16 16:57

Med risk för att få höra att jag representerar www.hifihandlarforum.nu, Audionörd, mfl så måste jag ändå göra ett inlägg på detta forum. (nämnda öknamn är plockade ur trådar på detta forum). Jag är ingen regelbunden Faktiskt besökare och då jag läser något så brukar det vara DIY sidorna. De senaste dagarna har jag dock tittat lite i andra trådar och nu känner jag att jag blir förbannad. Varför, jo för att här finns det så otroligt fördomsfulla individer och dessa härjar fritt påhejade av andra likasinnade.

Givetvis inser jag att detta kommer att slå tillbaks på mig å det kraftigaste, men det kan jag ta.

Några exempel. Hifi + skulle köra ett blindtest av kablar. Tråden växer sig 12 sidor lång med en massa dumheter och spekulationer INNAN NÅGON ENS LÄST TIDNINGEN. Helt makalöst, man blir stum av häpnad.

ECO 3 tråden är ett annat exempel. Visst, Nordost tjänar pengar på vätskan och de säger givetvis inte vad den innehåller. Audionord tjänar också en slant och alla handlare som säljer den också. Det är mycket möjligt att Ajax antistatvätska fungerar lika bra eller dåligt till en tiondel av priset. Rusta eller Överskottlagret kanske har ett alternativ till än bättre pris. Det som upprör mig är att denna produkt döms ut, förlöjligas osv av personer som inte har någon som helst erfarenhet av produkten. Givetvis påhejade av andra med samma inställning. De få som säger att de testad vätskan och den gjorde en skillnad, kanske till och med till det bättre, ignoreras i princip och häxjakten fortsätter.

Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

Jag kan bara instämma i att man bör ha en viss skepsis då man provar diverse ”ormoljor” men man skall också ha ett öppet sinne och våga lita det man hör. Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Jag kommer inte till någon mer slutsats i denna tråd, det får ni komma fram till själva. Min förhoppning är att ni som dömer saker utan att ha erfarenhet av dem själv inser hur dumt detta är och kanske ändrar inställning. Ni kanske kan upptäcka nya dimensioner i ert hifi liv på det sättet. Tänk vad ni kan ha missat. Och om ni upptäcker att ni inte hör någon skillnad efter att ha behandlat era skivor med ECO3, eller bytt nätkablar, ja då har ni i alla fall er erfarenhet av det ni talar om och erfarenhet gör att i alla fall jag sätter en större tilltro till det ni skriver.

Tack för ordet

StefanB

Bytte ut ett för kraftfullt ord
/naqref

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 17:03

Det var ett nyktert inlägg. Varför skulle du bli anfallen, förstår jag inte.
Huka inte i onödan

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 17:07

mmm....

Jag tycker det diskuteras och inte TOTALT 'dömms ut'. På ett forum ska man ju diskutera och det finns folk som tycker vätskan gör skillnad, därbland jag själv. Klart vissa blir irriterade när andra inte tycker som en själv. Men det kanske inte är deras problem... ;) Jodå, jag har också varit irriterad emellaåt. Tro mig! Men! Det är fortfarande ett forum och inte ett uppslagsverk för sanning.

Sen har jag det nya numret av HiFi-plus hemma. Jag försöker fortfarande att förstå till 100% hur 17 de lagt upp blindtesten. Det är ju inte ett standard blindtest direkt.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-16 17:25

Om jag gjort ett likadant inlägg fast tvärtom* på det där handlarforumet som alla pratar om, hur länge hade det då legat kvar tror ni? 2min, eller kanske 5.... :) :wink:

*häxjakt på ingenjörer, förlöjligande av vetenskap m.m.

edit: tycker att det är bra med olika forum och man behöver väl inte bli arg för att många folk på ett forum inte tycker likadant som en själv?...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 17:32

Vad är det för skillnad på transparent-trådens innehåll här och på transparent-tråden på hififorum.nu, förutom att tråden fortfarande inte är låst här? Var dessa människor mindre fördomsfulla?

Själv tror jag att det finns en nyttig blandning av folk på den här sajten. Allt från de som sysslar med ljud/musik professionellt till sånna som jag, alltså glada amatörer. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 17:37

Hej!

Om du läst trådarna nogrannare hade dina frågor här ovan besvarats sig själva! Du samt andra
förespråkare av esoteriska (m.a.o. dyyra) Hifitillbehör tycka på ett sätt, dem som p.g.a motsatt
åsikt blivit A*vstängda ifrån HF.nu o b.l.a. därav istället skriva om sådant här... tyckA*nnorlunda!

A*ccepterar till fullo din rätt att få tycka precis som du vill om precis vad du vill o att dessutom
(här)) faktiskt.se uti skrift även vara tillåten att kunna uttrycka detta tyckande!

A*ngående esoteriska (m.a.o. dyyra) Hifitillbehör tyckA* precis tvärtemot det som du tycka!

A*ccepterar du A*´s fulla rätt att få tycka precis som A* vill om precis vad A* vill samt att
dessutom (här)) faktiskt.se uti skrift även vara tillåten att kunna uttrycka detta tyckande!?

fördomsfulla häxjakt - vara oxymoron 8)!
individer härjar fritt - TjA*, vet du ngt bättre system än demokrati? - upplys gärnA* 8)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-16 17:47

StefanB

Alla får tycka som de vill, vi har yttrandefrihet och religionsfrihet i det här landet

Min uppfattning är att det du förspråkar är religion och ingenting som har med fakta och etablerad kunskap att göra, därför känns det konstigt att kalla de som inte håller med dig för dumskallar. Kättare eller otrogna är ord som skulle vara mer passande.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 17:51

Hej!

NjA* inte direkt religion som ju faktiskt.se kan vara något mycket positivt utan det
som Stefan B snarare förespråkar är nog ett, hmmmera "begränsat" SamhällsSystem 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-16 17:58

Att jag endast förespråkar esoteriska och dyra hifi produkter är ett missförstånd, och de som följt mina hifi äventyr är väl medvetna om detta. Jag har tex köpt väldigt prisvärd hifi från Kina vid 5-6 tillfällen och rekommenderat mina vänner att göra detsamma. Jag är så illojal att jag hellre köper en kinesisk cd spelare för 5000 kr än en Svensk för 15 000 kr, om prestandan är likvärdig. Som kuriosa så kan jag nämna att jag köpt AJAX antistatspray efter att vid en demo ha blivit övertygad om ECO3:s klart hörbara effekt, i mina öron en förbättring.

Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)

Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:04

Hej SB!
StefanB skrev:Att jag endast förespråkar esoteriska och dyra hifi produkter är ett missförstånd,

- Sorry, har ej hunnit att läsa allt som du skriv@ gjort (... än!;))

"Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något
de inte har någon som helst erfarenhet av.
"
- Återigen "Om du läst trådarna" du utger dig ha läst så "hade dina frågor här ovan
besvarats sig själva!
" - Ty orkA* ej gör bevara allt om o om igen!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 18:06, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 18:06

StefanB:
Så vitt jag kommer ihåg så förknippar jag dig inte med att förespråka det dyraste. Tvärtom. Var det du som gjorde ICE power steg?
Så A*'s påhopp är just ett påhopp.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 18:08

StefanB
Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Man behöver inte vara det minsta korkad bara för att man dömer ut en specifik produkt utan att ha erfarenhet av just den. Det kan ju tänkas vara så att en produkt för att utföra det som står i reklamen måsta bryta fysikens lagar och då är det rimligt att tro att den inte fungerar, i alla fall inte på det sätt som påstås. Bara för att man själv inte har de teoretiska kunskaperna att bedömma en produkt så kan det finnas andra som har.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:12

Hej!

Du ser SB! - trots det faktiskt.se välkända påhejandet av andra likasinnade så komma här en
fritt härjande dimitri och börja SB försvara samt kritiserA* 8O? Skall verkligen dylik fördomsfulla
häxjakt
à A* bara tillåtas utan vare sig kraftfulla reprimander eller eventuell A*vstängning 8)?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 18:18

Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Bra jämförelse.
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2004-10-16 18:32, redigerad totalt 1 gång.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:21

Hej... igen!
Bernt skrev:
Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Bra jämförelse.

- Jo... förutsatt man själv är barn som ej kan hantera att få sin bestämda övertygelse emotsagd 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-16 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 18:21

Ger poäng till StefanB som står upp för sina åsikter! och på flera punkter av dem är jag redo att hålla med. Nu kommer jag ej speca detta djupare för det kommer inte göra någon lyckligare. Hoppas detta inte uppfattas som bränsle :oops:

Mvh Mattias - grillad :?:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:25

Hejsan!

Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter! (Vem som inte gör det ut i denna tråd?... är en annan fråga ;))

Vänligen Lawrence

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-16 18:26

StefanB skrev:Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Är erfarenhet att man måste ha testat prylen, eller räcker det att man med hjälp av en massa kunskap man har kan bedöma den?

Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?

Kan nog iof hålla med om att en del grejer kanske avfärdas lite väl fort ibland i ren iver om att det är ett tweak som inte fungerar...

fast det här har ju skrivits hundratals gånger förut... :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 18:28

Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter!

Jag med
Men framför allt för att hA*n kan backa
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:29

Hejsan!

Ger poäng till dem som hejar på dem dem inte håller med om uti sakfrågan... HejA*!

Vänligen Tord

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:30

Hejsan!

Ger poäng till dem som A*vstår ifrån att hålla på med o dela ut poäng, således poäng till A*!

Vänligen Tord

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:32

Hej!

Men framförallt så ges poäng till dimitri för honom faktiskt.se skriva klart kloka ting :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-16 18:33

StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)

Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering". Hififorum.nu går enbart ut på en sak numera: Alla håller med, eller så blir man avstängd. Detta gäller speciellt om man ifrågasätter Jorma med flera tillverkare / återförsäljare på det forumet.

Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:34

StefanB skrev:Det som upprör mig, på samtliga forum, är då folk uttalar sig kraftigt om något de inte har någon som helst erfarenhet av. Det är precis som ett barn som säger att det inte vill äta något, inte tycker om något, som det inte har smakat.

Eller en "subjektivist" som inte går med på ett blindtest, trots sin egen starka övertygelse. Vad finns det egentligen att förlora? För, vi musikälskare är väl trots allt inte barn längre och vågar väl smaka på saker vi är tveksamma mot?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 18:34

Då ger jag poäng till mig själv! :wink:
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:35

A*lla får påsA*r 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 18:38

Då ger jag en poäng till kamrat Morello för att jag gillar honom (nej, inte så ;)). 8)

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-16 18:38

Detta kommer bli en lång tråd och en hel massa poäng! :wink:

/Mattias

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:38

dimitri skrev:
Ger poäng till A* som står upp för sina åsikter!

Jag med
Men framför allt för att hA*n kan backa
Dimitri

Fast, he he :lol: , ifall inte A* hade vetat om att det varit o-dimitriskt beteende att
somså göra skulle nog ovan ha tolkats som smula stygg samt snygg ironi à A* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-16 18:41

Och en poäng till Dimitri för de där mackorna vi fick (och för att även Dimitri är en favorit of mine 8)) på kvällen hemma hos honom.

Vi kanske ska döpa om tråden till fjäsktråden... :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi