Fördomsfulla individer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 18:42

norman
Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?

Givetvis, har man inte testa man man inte veta :wink: Fast dessa åsikter är inte specifika för HiFi, även på motorrelaterade forum kommer sådana kommentare som att "har man inte testat kan man inte veta". Detta kan gälla allt ifrån larviga små fläktar i insuget till proppar i avgasröret.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 18:42

Dimitri´s mackor är helt fantastiska! TVÅ poäng - minst! :D
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 18:44

Jag ger en poäng till StefanB som trots att vi sabbat hans tråd inte gnäller :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Fördomsfulla individer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 18:45

StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

Jag tycker dom "annorlunda" produkterna har ett allvarligt problem: Ingen kan förklara hur dom fungerar fysiskt. Däremot har redovisats andra, fullt rimliga förklaringar.
Så länge som inte tillverkaren kan tala om hur dom fungerar utgår i alla fall jag ifrån att dom inte gör det (fungerar, alltså). Tillverkaren ska visa att och hur det funkar. Klarar dom inte det betraktar jag det som en bluff-produkt. Sådana talar jag gärna illa om.

När det gäller elektriskt laddade CD-skivor tycker jag diskutionen här har kommit längre än på andra håll.

Lyssningstesten i HiFi+ har jag avfärdat som ointressant för egen del då testen ändå bara gick ut på att hitta den kabel man rent subjektivt tyckte lät "bäst". I övrigt har jag inget att anmärka på testen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-16 18:50

Dimitri´s mackor är helt fantastiska! TVÅ poäng - minst!

Äsch. :oops:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 18:50

Hej Bf!
Bamsefar skrev:
StefanB skrev:Att folk blivit avstängda från Hififorum tror jag framförallt beror på att tonen och eventuella personangrepp, inte för att man avslöjar vissa sanningar. (tex innehållet i en kabel med klump)

Har inget med tonläget i sig att göra, utan det faktum att man (som jag) blir utslängd från hififorum.nu för att man har en avvikande åsikt som t.ex. råkar överstämma med LTS eller någon annan "gruppering". Hififorum.nu går enbart ut på en sak numera: Alla håller med, eller så blir man avstängd. Detta gäller speciellt om man ifrågasätter Jorma med flera tillverkare / återförsäljare på det forumet.

Jag VET eftersom jag ÄR avstängd.

A* VET med! Säger inte att A* inte är a* pain in the axx, dock har A*ldrig utsatt ngn
för personA*ngrepp (i.A*.f. inte på HF.nu ;)) Dessutom HAR massa individer utsatt A*
samt hel del andra för personangrepp utan o för den skull bli avstängda (ingen nämnd...
... ingen glömd 8)!)

Mvh A* 8

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Fördomsfulla individer

Inläggav Svante » 2004-10-16 18:53

Hej!

StefanB skrev:Några exempel. Hifi + skulle köra ett blindtest av kablar. Tråden växer sig 12 sidor lång med en massa dumheter och spekulationer INNAN NÅGON ENS LÄST TIDNINGEN. Helt makalöst, man blir stum av häpnad.

Ja, detta förvånade även mig.

StefanB skrev:ECO 3 tråden är ett annat exempel. Visst, Nordost tjänar pengar på vätskan och de säger givetvis inte vad den innehåller. Audionord tjänar också en slant och alla handlare som säljer den också. Det är mycket möjligt att Ajax antistatvätska fungerar lika bra eller dåligt till en tiondel av priset. Rusta eller Överskottlagret kanske har ett alternativ till än bättre pris. Det som upprör mig är att denna produkt döms ut, förlöjligas osv av personer som inte har någon som helst erfarenhet av produkten. Givetvis påhejade av andra med samma inställning. De få som säger att de testad vätskan och den gjorde en skillnad, kanske till och med till det bättre, ignoreras i princip och häxjakten fortsätter.

Mja, nu är det väl så att man faktiskt ofta kan gissa rätt bra om en sak kommer att höras eller inte. Ibland kan man ha fel, men ofta kan man ha rätt.

StefanB skrev:Denna fördomsfulla häxjakt gäller alla annorlunda produkter som Shakti, Bybees, mm och det gäller även mer vanliga produkter som kablar, nätkablar, mm.

...just för att man förstår att de inte kan göra någon skillnad. Den som påstår något så otroligt som att en lägga sten ovanpå CDn skulle göra den bättre har en ganska tung bevisbörda, i min värld. Jag kaller det dock inte häxjakt, eftersom vi inte bränner folk på bål.

StefanB skrev:Jag kan bara instämma i att man bör ha en viss skepsis då man provar diverse ”ormoljor” men man skall också ha ett öppet sinne och våga lita det man hör. Om man dömer ut något utan att ha någon erfarenhet av det så är det enligt mig ett tecken på fördomsfull dumhet.

Det där går att vända på: Man skall också ha ett öppet sinne för att man inte kan lita det man hör om man samtidigt får andra sinnesintryck. Har du den öppenheten?

StefanB skrev:Jag kommer inte till någon mer slutsats i denna tråd, det får ni komma fram till själva. Min förhoppning är att ni som dömer saker utan att ha erfarenhet av dem själv inser hur dumt detta är och kanske ändrar inställning. Ni kanske kan upptäcka nya dimensioner i ert hifi liv på det sättet. Tänk vad ni kan ha missat. Och om ni upptäcker att ni inte hör någon skillnad efter att ha behandlat era skivor med ECO3, eller bytt nätkablar, ja då har ni i alla fall er erfarenhet av det ni talar om och erfarenhet gör att i alla fall jag sätter en större tilltro till det ni skriver.

Jo, visst kan jag ha missat nåt, men jag har bara ett liv och miljoner kombinationer att testa. Då sållar jag bort det jag tror är dumheter, testar det jag tror kan göra nån skillnad. Allvarligt talat tror jag att den filosofin leder till effektivare urval och därmed bättre ljud.

Men får jag tid över kanske jag testar en shaktisten också... Blint. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 19:11

AndersJ skrev:norman
Måste man t.ex. testa att sätta på fyrkantiga hjul på bilen för att kunna säga att det inte funkar nåt vidare?

Givetvis, har man inte testa kan man inte veta :wink: Fast dessa åsikter är inte specifika för HiFi, även på motorrelaterade forum kommer sådana kommentare som att "har man inte testat kan man inte veta". Detta kan gälla allt ifrån larviga små fläktar i insuget till proppar i avgasröret.

- Jupp jupp :)!

(Samt ett exempel till varför A* skrev: Återigen "Om du läst trådarna" du utger dig ha läst
så "hade dina frågor här ovan besvarats sig själva!" Ty orkA* ej gör besvara, eller upprepa
det andra skrivit, om o om igen!
)

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:45

Notera att jag inte gjort något inlägg förrän nu.

Beundransvärt.

8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 19:50

Då blir det poäng!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:51

Tack Bernt

Blir det en trepoängare direkt eller två straffkast med möjlighet till 1 poäng vardera. :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 19:57

Med tanke på poängen för Dimitris mackor kan du nog bara räkna med en poäng. Tyvärr.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-16 19:59

Om jag skickar dig en kaviarmacka då ? :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 20:03

Är det ägg på också så blir det en extra poäng. :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 20:07

Hej!

BonusPoäng till samtliga (som ej hetA* eller SB) för den gemytliga tonen som faktiskt.se nu
gjort denna tråd riktigt trevlig :) :D!!

(På annat HiFiFor@ hade denna tråd med 104%´s sannolikhet varit Tvär-BildBild ...
... redan för läääänge sedan 8)!)

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-16 20:14

Håller med dig StefanB! Väl skrivet!

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 20:28

Bäste herr StefanB

Du får ursäkta mig, men ditt inlägg innehöll ungefär 80% skitsnack.....

De resterande 20% har jag mer förstående för och kan till viss del även hålla med.

Det är fulkommligt trams att ingen kan bedömma något om man inte har egen erfarenhet av just den prylen.

Jag vet inte om du orkat läsa de inlägg i ECO-tråden där jag jämför lite med hur det kan fungera i bilbranschen an om vissa produkter kan antas fungera som utlovats eller ej.

Låt mig ge ett väldigt konkret exempel. Jag råkar få chansen att köpa en grunka till motorn som sägs ge den en fantastisk effektökning, genom att göra si eller så med förbränningen eller nåt, för en orimligt låg peng och som monteras på en pisskvart. Jag är hyfsat kunnig på motorer så jag är starkt skeptisk redan själv. Men öppen som man är så tar jag och ringer runt lite för att fråga om grunkan och berätta hur det sägs att den ska fungera.

Jag ringer först till några goda kamrater på SAAB's motorforskningslabb. Vilka efter min förklaring ger märkliga ljud i luren, jaha de låg på golvet och garvade.... De förklarar sen mer ingående med handfasta fakta hämtat från säg 20 års motorutveckling och testande, varför det omöjligt kan fungera som det lovas om grunkan.

Sen ringer jag till en annan bekant som var med om Audis hela rallykarriär från dagen då UrQuattron föddes, då han var djupt involverad i motorutvecklingen under den perionden och som sen levt ett liv som frilansande konsult ochh motoransvarig åt racingstall över hela världen. Ehhhhh....... han hamnade också på golvet garvandes.....

För säkerhets skull så ringer jag min kusin som jobbar på Toyotas F1-stall nere i Tyskland och frågar honom vad han tror. Han tror inget säger han, efter att ha kravlat sig upp från golvet. Grunkan kan omöjligt fungera p. g. a. att en motor inte fungerar på det viset, för att bränslet inte gör så, för att förbränningen inte är sådan vid de tillfällena mm. mm. mm.

Jag får alltså minst tre mycket erfarna och kunniga källor att unisont förklara att liknande produkter dyker upp då och då och utlovas ge fantastiska resultat, men som rent fysiskt och praktiskt inte kan fungera som det lovas för att en bilmotor inte fungerar på det sättet eller har de problemen som det påstås. Dessa personer har inte testat just den produkt jag frågar om, men kanske liknade produkter tidigare och de har varit verkningslösa trots fagra löften.

Frågan är då sålunda.

Är jag dum att i det läget dömma ut produkten som överdriven eller verkningslös, därför att jag inte köpt och testat den själv??

Är mina bekanta korkade som påstår att en sådan produkt inte kan fungera som utlovat, trots sitt digra kunnande om motorer, de har ju inte heller testat just denna produkt?

Är jag då korkad och driver en häxjakt om jag då någon frågar, skriver vad jag fått veta eller vad jag själv vet. Har jag ingen rätt att uttala mig, för jag kan inget veta för att jag inte testat själv....

Att ha öppna sinnen är bra, men man får inte vara blind för att det finns ruffel och båg runt omkring oss och att folk vill åt våra slantar på tarvliga sätt.

Att tycka är fritt och ska så få vara. Jag kan t ex. tycka att blåa jeans är skönare för att jag trivs bättre med blåa än med svarta. Men att påstå att blåa jeans är bättre än svarta även om de är av exakt samma modell och tyg förutom just färgen. Då är man ute på tunn is, i synnerhet om jag dessutom säljer dessa jeans till folk som söker bättre jeans, och påstår att de är bättre.

Kanske en smula luddigt, men jag tror ni som vill fatta gör det....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-16 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-16 20:36

Hej!

Okejrå, skA* vara ärlig så var det som StefanB skrev:
#1 tydligt framställt samt väl A*rgumenterat!
#2 inlägg innehållande små korn av Sanna & Tänkvärda Ting!

Dock, precis som när somligA* debattera så görs misstagen att:
#1 uti inledande inlägg genom o överdriva så in i bäng som det bara är möjligt samt
#2 Polemik**Provocera & A*lienera övriga debattdeltagare redan innan debatt ens
fått börja sålunda skapat hmmmindre vänligt stämningsläge inför stundande debatt!
- M.A.o. är SB´s fel & brister sammalunda somligA* 8)!

** StridsSkrift, PennFejd

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-16 20:53

Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??

Jag är förvirrad eftersom mitt förnuft säger mig att det inte skall funka, men samtidigt så finns det dom som verkar vara förnuftiga som säger att det funkar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-16 20:55

mats: Lita inte på ditt förnuft :wink:
Common sense is not that common.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 20:57

ahhh....

Var det poäng och bonussystem?

Vad får jag då, stryk eller....?

Jag tar ett litet kort exempel till, när jag ändå är igång. Från bilvärlden tyvärr. Men lugn det kanske är intressant ändå.

Shakti nämndes tråden. Nu är det ju så att Shakti har en produkt, ja nån slags "sten" (såklart..) som de säljer som riktar sig till bilägare mm.

Denna Shaktisten skall alltså läggas på en bils styrbox, alltså den eller de små lådor som innehåller de elektroniska styrsystem som ser till att motor och resten av bilens elektriska komponenter och funktioner fungerar som tänkt. Shakti utlovar att deras sten lagd på styrlådan skall "rena" och "stabilisera" signalerna till insprutning mm så att bilen får mer effekt renare avgaser och mindre bränsleförbrukning bättre gång och lättare at starta mm. mm.

Att detta skulle fungera och ge de utlovade procenterna i förbättingar är fullkommligt nonsens och bondfångeri på högsta nivå. Jag vet hur styrsystem fungerar in i detalj idag, men det vet uppenbarligen inte Shakti...

Moderna bilars elektroniska styrsystem är otroligt noggrant framtestade i både labbmiljö och i praktiska tester ute i trafik, och nu talar vi om oerhört kompliserade och tuffa tester under mycket lång tid.

T ex. så har GM nere hor Opel i Russelsheim världens mest avancerade labb för att testa hur bilar och deras elektromnik påverkas av yttre och innre störningar. Det är en jätteanläggning där man kan simulera alla tänkbara störningar på mycket starka nivåer på alla sätt. Ja man kan faktiskt simulera regelrätta blixtnedslag i en körande bil.

Dessa tester har visat vilka störningar, både interna och externa som kan göra att driftstörningar i någon form kan uppstå. Givetvis har man sen sett till att störa eller skärma bort dessa störningar, eller helst se till at de inte uppstår alls.

Sjäva styrsystemen för t ex. motorernas bränsle och tändning har inbyggda kompensationfunktioner för spänningsfluktuationer mm. just för att systemet skall prestera som tänkt även om något problem med spänningar eller signaler skulle uppstå.

Själva motorfunktionen innehåller i sin tur en radda övervakningsfunktioner som kontrollerar att det beslut som styrboxen ger ut verkställs och ger den önskade verkan, är-värden och bör-värden alltså. Och om dessa avviker från varandra så sker automatiskt korrigeringar som återställer ordningen. Allt sker oerhört snabbt då det i dagens bilar handlar om mycket kraftfulla datorkretsar fiberoptik mm. Ett exempel på hur snabbt det går eär att en 10 år gammal SAAB kan under den tid kolven går uppåt i loppet på 6000 rpm hinna ändra tändningen för endast den cylinder mer än 200 ggr. Detta då den hela tiden beräknar vilken tändning den ska ha och om förhållanden aändras mellan förbränningarna då kolven är på väg upp igen så räknar den hela tiden vidare efter de signaler den tar emot från alla sensorer och först i sista stund så sätter den det slutgiltiga värdet.

Jag har luftat Shaktis stenar med några av de personer som håller på med dessa system och testar dem proffesionelt i labbmiljö mm. och de bara garvade och sa att det inte skulle funka för att de problem som Shakti påstods rätta till i princip inte ens fanns och att det helt enkelt inte funkar på det sätt Shakti påstår ang. motorstyrsystem.

Givetvis är då dessa killar både fördomsfulla och dumma, vad kan de veta om de inte testat..... 8)

Om nu Shakti med tämligen stor säkerhet tar sig vatten över huvudet när de säger att deras stenar ger fantastiska förbättringar på en bilmotors elektroniska styrsystem, så kansk det inte är såååå vågat att tro att de högst troligt även har en skaplig dos vattenkammat ang. påståendena att deras stenar ger oootroliga förbättringar på annan elektronik, t ex. Hifi...?

Att sen somliga tycker att dessa stenar är guds gåva till öronen, och tycker sig höra klara förbättringar är väl kul för dem. Men det bevisar på ingavis att stenarna fungera praktisk. För att bevisa det så måste man kunna se verkan i korrekta tester. Så länge inte det kan påvisas så blir det just bara "tyckande" vilket i sig är både tillåtet och kan vara trevligt för den enskilde personen. Att däremot påstå att nåt fungerar bara för att man "tycker" det, är enligt mig i magstarkaste laget. Har man sedan även kommersiella intressen i saken så är det så fel det kan bli.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-10-16 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 20:59

mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??

Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.

Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?

Dr_Tinnitus: 10 poäng för första inlägget, har inte läst 2an ännu!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-16 21:04

Max_Headroom skrev:
mats skrev:Hm ni säger att vissa saker kan man säga är bullshit. Men Timbre är väl den som kör mest med Shakti? Är han en lättlurad figur, eftersom ni säger att det inte funkar, för det behöver man inte bevisa? Är Rydberg en lättlurad figur, för han hörde ju skillnad när han testade sprayen??

Alltså, som det redan skrivits i ECO-tråden: Att folk hör skillnader behöver INTE bero på att det faktiskt låter annorlunda. Att man hör skillnad kan ha helt andra orsaker. Det är bara det att somliga blir förbannade när man näner det.

Shakti tror jag fungerar, men inte alls så som det står i reklamen. Jag gissar att den har samma funktion som en ölburk man trampat på så den blir platt, eller vilken annan plåtbit som helst i samma storlek. Men det blir ju inte lika snyggt. Ändå ett budget alternativ för gör-det-självaren?

Vad beror det på då? Inbillning? Då frågar jag Ranefjord, Bernt och Rydberg om de tror det var inbillning?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-16 21:09

mats skrev:
Max_Headroom skrev:

Vad beror det på då? Inbillning? Då frågar jag Ranefjord, Bernt och Rydberg om de tror det var inbillning?

Nåt ditåt, ja.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-16 21:14

Dawen nämnde blindtest, eller någon om en subjektivist som inte går med i dessa. Kanske tolkar meningen fel och den kanske inte alls avser tex mig, men hur som helst så kan ni roa er med att läsa om mitt blindtest av cd spelare, taget från min egen hemsida.
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/cdtest.htm

Någon gång framöver skall jag även skriva om det blindtest av signalkablar som jag blev utsatt för av mina skeptiska icke hifi kompisar på min svensexa för ett år sedan. Resultatet av det testet blev i alla fall att mina förvånade icke hifi kompisar satt med gapande munnar då jag både hörde skillnad på kablarna och dessutom kunde identifiera dem som en Nordost och en Audioquest kabel. (kombination av chansning och att jag kände till vilka märken butiken förde)

Bybees är ju ormolja om något. Visst, han som använder dem i sina kablar säger att de är bra och det finns några högtalartillverkare som också tycker att det fungerar. Personligen så kunde jag inte begripa och än mindre tro att det skulle göra någon skillnad. Fick dock låna hem bybees och lödde in dem på en ingång till mitt försteg. Hade sedan två par likadana signalkablar från cd spelaren till försteget, ett till ingången med bybees och ett till ingången utan bybees. På så sätt kunde jag med fjärren välja ingång på försteget, med eller utan bybees. Skillnaden var så uppenbar att ingen skulle kunna förneka den. Med cd spelaren i förstegets bybeeingång var det som om väggen bakom stereon flyttades flera meter bakåt, ljudbilden öppnade upp i djupled. Inga nackdelar fanns som jag kunde upptäcka och bybeesarna fick sitta kvar i försteget så länge jag hade kvar det.

Vad vill jag säga med detta då? Jo, ibland kanske inte mätningar säger allt och detta kanske framförallt beror på att man kanske inte vet vad och hur man skall mäta. För helt klart måste det vara så att eftersom bybessarna gör en klart hörbar skillnad så måste det finnas något sätt att mäta detta på. Frågan är bara hur.

Jag har gjort en liknande upplevelse med Shakti, men det har jag beskrivit tidigare på andra ställen.

Det finns fortfarande en massa saker som jag kan tycka verkar helt stolliga. Shakti holograph, Totems små flänsar som skall läggas på högtalare och elektronik, eller varför inte flänsarna å PAD anläggningen på Arkenmässan för en dryg månad sedan. Numera aktar jag mig dock för att döma ut dessa grejer eller tokförklara förespråkarna eftersom jag av erfarenhet fått upptäcka att för mig oförklarliga saker ibland kan göra ljudmässiga skillnader.

Svante skrev ” Det där går att vända på: Man skall också ha ett öppet sinne för att man inte kan lita det man hör om man samtidigt får andra sinnesintryck. Har du den öppenheten?”
Kan jag inte säkert svara på, men det tror jag. Läs gärna mässreportagen på min hemsida. Kan inte direkt påstå att jag är imponerad av de flesta highendanläggningarna där. Även om det till viss del säkert kan tillskrivas dåliga förutsättningar.
Andra sinnesintryck påverkar helt klart. En bild tex gör att man inte lägger lika stor vikt vid ljudet. Och visst kan en trevlig miljö och en snygg uppställning gör att man upplever ljudet som trevligare än en urful uppställning i en skitig, stökig miljö. Är man harmonisk så låter det nog bättre.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-16 21:19

StefanB> Vettigt inlägg med sunda värderingar! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-10-16 21:21

Jag skiter fullständigt i om ECO3 låter bättre, likadant eller sämre. Jag har inget egenintresse i detta över huvud taget. Men det var så klar skillnad att jag varken kan eller vill intala mig själv att jag hörde fel. Och varför skulle jag säga något annat?
En logisk förklaring kom fram i tråden, den köper jag utan vidare.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-16 21:28

Dr_Tinnitus
Om nu Shakti med tämligen stor säkerhet tar sig vatten över huvudet när de säger att deras stenar ger fantastiska förbättringar på en bilmotors elektroniska styrsystem, så kansk det inte är såååå vågat att tro att de högst troligt även har en skaplig dos vattenkammat ang. påståendena att deras stenar ger oootroliga förbättringar på annan elektronik, t ex. Hifi...?

När det gäller fallet med motorstyrsystemet och de extra hästkrafterna, så är det ju ganska lätt för någon med en Vericom att visa att utlovade förbättringar inte finns, om någon vågar låna ut en sten. Fast när det gäller ljud så kommer det inte att vara lika lätt, vissa hävdar benhårt att det är omöjligt att blindtesta eftersom de får bäst effekt när de har legat en tid på stereoprylarna.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-16 21:37

Bli inte shockade nu....

Jag kör ett kort inlägg.

StefanB

Bara för att man upplever nåt, så måste det inte alltid ske något i realiteten. Man kan väldigt ofta vara påverkad av mer eller mindre omedvetna förväntningar.

Vi kan ta ett exempel till (fan, där rök det korta.....)

Vi tar vin till maten...

Om man testar vin så är det mycket som kan påverka testara förutom just själva vinet i sig själv

Låt säga att ett gäng personer skall testa olika viner öppet, allså de ser flaskorna och vet vad de dricker för nåt (tror de i alla fall...)

Ett av vinerna är en dyring för 2000 kr flarran och ett annat är nåt billigt rödtjut för säg 100 kr.

Om vi nu häller upp de olika vinerna i glas väl synligt och ber dem smaka och ge ett utlåtande.

Högst sannolikt kommer de nu att säga om det billiga vinet, att det märks att det är ett billigt taffligt ungt skitvin, knappt drickbar mm. Och om det dyra att det märks att det är ett moget sammansatt vin som svävar erotiskt i lilla munhålan mm mm.

Precis som man borde kunna förvänta då vinerna antagligen har just denna stora karraktärsskillnad.

Nåväl party on. In med nästa gäng pavor.

Återigen ett rejält dyrt och lyxigt vin för ett par tusingar och ett billigt ur musöppnarklassen 70 kr.

Men nu har vi varit lite djävliga och hällt i exakt samma viner som i de nyss testade flarrorna, men med skillnaden att det dyra nu finns i den billa flaskan och det billiga i den dyra.

Vinet hälls upp helt synlig och testarna vet vad vinflarrorna ska kosta.

Då är frågan, kommer de att ha exakt samma utlåtande i både ord och andemening som då de smakade exakt samma vin nyss fast då med det billiga i den billiga flaskan o. s. v.

Knappast tror jag, vad tror ni.....?

Vad har då detta med Hifi att göra? Ja det bör inte vara svårt att finna paralleller om man säger så....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-16 21:41

Dr_Tinnitus skrev:Jag vet hur styrsystem fungerar in i detalj idag, men det vet uppenbarligen inte Shakti...

Moderna bilars elektroniska styrsystem är otroligt noggrant framtestade i både labbmiljö och i praktiska tester ute i trafik, och nu talar vi om oerhört komplicerade och tuffa tester under mycket lång tid.

T ex. så har GM nere hor Opel i Russelsheim världens mest avancerade labb för att testa hur bilar och deras elektronik påverkas av yttre och innre störningar. Det är en jätteanläggning där man kan simulera alla tänkbara störningar på mycket starka nivåer på alla sätt. Ja man kan faktiskt simulera regelrätta blixtnedslag i en körande bil.

Jasså, och ändå rapporteras ca 60% av alla fel som drabbar en bil idag gälla elektroniken? Bilindustrin är bekymrad (med all rätt) men man har fortfarande ganska dålig koll på vad som händer.

Uppenbarligen vet inte bilindustrin lika bra som du hur styrsystem fungerar.....

Att ett antal potentater på olika forskningsanläggningar skrattar läppen av sig när du berättar om diverse teorier är inget bevis för att dom har rätt. Att sk kunniga experter har dömt ut något är i sig intressant, men som sagt inget bevis på att saken är felaktig.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi